Εφημερίδα ΠΡΙΝ

Για την αντικαπιταλιστική ανατροπή
και την κομμουνιστική απελευθέρωση

  • Πολιτική
    • Οικονομία
    • Αστική Πολιτική
    • Αριστερά
    • Ακροδεξιά – Φασισμός
    • Σπόντες
  • Κοινωνία
    • Υγεία
    • Εργαζόμενοι
    • Νεολαία
    • Πόλη – Δήμοι / Περιφέρειες
    • Εκπαίδευση
    • Γυναίκα – Φύλο
    • Αγρότες
    • Μετανάστες – Πρόσφυγες
    • Δικαιώματα
    • ΜΜΕ
    • Στρατευμένοι
    • Αθλητισμός
    • Μνήμη
    • Ατζέντα
  • Διεθνή
    • Περισκόπιο
    • Κόσμος Ανάποδα
    • Διεθνής Οικονομία
    • Ευρωπαϊκή Ένωση
    • Βαλκάνια – ΝΑ Μεσόγειος
    • Κόσμος
    • Πολεμικές Συγκρούσεις
    • Διεθνές εργατικό Κίνημα
    • Διεθνή Αριστερά
    • Διεθνισμός
    • Γράμμα από…
  • Πολιτισμός
    • Ταινίες-σειρές
    • Λογοτεχνία
    • Θέατρο
    • Μουσική
    • Εικαστικά
    • Παρεμβάσεις
  • Θεωρία
    • Ανάλυση
    • Κίνηση Ιδεών
    • Βιβλιοπαρουσιάσεις
    • Ρωγμές στον Χρόνο
    • Αφιερώματα
  • Στήλες – Άρθρα
    • Editorial
    • Σχόλιο Πρώτης Σελίδας
    • Αριστερό Εξτρέμ
    • Η δεύτερη ματιά
    • Η Αλλη Οψη
    • Σχόλια στο ημίφως
    • Πίσω από τις κάμερες
    • Ζητώ τον λόγο
    • Απόψεις
    • Διάλογος
    • Αναδημοσιεύσεις
    • Παλαιότερες Στήλες
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
    • Περιβάλλον
    • Επιστήμη
    • Τεχνολογία
  • International Texts
  • Πολιτική
    • Οικονομία
    • Αστική Πολιτική
    • Αριστερά
    • Ακροδεξιά – Φασισμός
    • Σπόντες
  • Κοινωνία
    • Υγεία
    • Εργαζόμενοι
    • Νεολαία
    • Πόλη – Δήμοι / Περιφέρειες
    • Εκπαίδευση
    • Γυναίκα – Φύλο
    • Αγρότες
    • Μετανάστες – Πρόσφυγες
    • Δικαιώματα
    • ΜΜΕ
    • Στρατευμένοι
    • Αθλητισμός
    • Μνήμη
    • Ατζέντα
  • Διεθνή
    • Περισκόπιο
    • Κόσμος Ανάποδα
    • Διεθνής Οικονομία
    • Ευρωπαϊκή Ένωση
    • Βαλκάνια – ΝΑ Μεσόγειος
    • Κόσμος
    • Πολεμικές Συγκρούσεις
    • Διεθνές εργατικό Κίνημα
    • Διεθνή Αριστερά
    • Διεθνισμός
    • Γράμμα από…
  • Πολιτισμός
    • Ταινίες-σειρές
    • Λογοτεχνία
    • Θέατρο
    • Μουσική
    • Εικαστικά
    • Παρεμβάσεις
  • Θεωρία
    • Ανάλυση
    • Κίνηση Ιδεών
    • Βιβλιοπαρουσιάσεις
    • Ρωγμές στον Χρόνο
    • Αφιερώματα
  • Στήλες – Άρθρα
    • Editorial
    • Σχόλιο Πρώτης Σελίδας
    • Αριστερό Εξτρέμ
    • Η δεύτερη ματιά
    • Η Αλλη Οψη
    • Σχόλια στο ημίφως
    • Πίσω από τις κάμερες
    • Ζητώ τον λόγο
    • Απόψεις
    • Διάλογος
    • Αναδημοσιεύσεις
    • Παλαιότερες Στήλες
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
    • Περιβάλλον
    • Επιστήμη
    • Τεχνολογία
  • International Texts
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Εφημερίδα ΠΡΙΝ
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Αρχική Πολιτισμός Θέατρο

«ΠΙΝΤΕΡ»: Άνθρωποι και ρομπότ

17/05/2023
σε Θέατρο
«ΠΙΝΤΕΡ»: Άνθρωποι και ρομπότ

Φωτογραφία: Γιάννης Φραγκούλης

Κοινοποίηση στο FacebookΚοινοποίηση στο TwitterΑποστολή σε Email
Γιάννης Φραγκούλης

Η Αναστασία Καραογλάνη έγραψε πριν οκτώ χρόνια αυτό το θεατρικό έργο. Αναφέρεται σε ένα ρομπότ που ακούει στο όνομα Πίντερ. Ποιες είναι οι σχέσεις με τον γνωστό θεατρικό συγγραφέα; Γιατί ονομάστηκε έτσι; Μπορεί ένα ρομπότ να ανταγωνιστεί τον άνθρωπο στη νοημοσύνη; Τελικά, κινδυνεύουμε από τα ρομπότ όταν εξελιχθούν ή όχι; Ερωτήματα που δημιουργούν ένα διάλογο. Μια κουβέντα που, μερικές φορές, μπορεί να πάρει την κατεύθυνση της συνομωσιολογίας.

Ο καθηγητής Μέριτ αποφασίζει να φτιάξει ένα ρομπότ σε ένα πανεπιστήμιο της Αγγλίας. Η γυναίκα του, επίσης καθηγήτρια στο ίδιο Πανεπιστήμιο, δεν αντέχει την προσήλωσή του στο δημιούργημά του και τον παρατά. Η αφοσιωμένη φοιτήτριά του περνά μια φορά το μήνα για να ελέγξει την πρόοδο του σχεδίου. Τέσσερα πρόσωπα που θα παίξουν σε μια τραγωδία με απρόβλεπτες συνέπειες.

Σε κοινέςΚατηγορίες

Υπάρχει κοντά μας Μια «άλλη Θήβα»

Ν. Γεωργοσοπούλου, Α. Ιορδάνου: Στο «Σώμα: Μήδεια» οι νεκροί και οι ζωντανοί ζητούν δικαίωση

Τη σκηνοθεσία αναλαμβάνει ο Σταύρος Παρχαρίδης. Ανεβάζει στο θέατρο Μαίωτρον, στη Θεσσαλονίκη, αυτή την τρίτη παραγωγή του, για το 2023, με έργα νέων Ελλήνων συγγραφέων. Το εγχείρημα είναι δύσκολο. Να μεταφέρεις ένα δοκιμιακό μυθιστορηματικό λόγο στο θέατρο, δεν είναι το πιο εύκολο. Πόσο μάλλον όταν αυτό το θέμα είναι επίκαιρο και ελάχιστα συζητημένο στις μέρες μας από διανοητές, σε όλο τον κόσμο.

Ο καθηγητής Μέριτ παρουσιάζεται σα μια διχασμένη προσωπικότητα. Αγαπά τη δουλειά του, εκπέμπει ένα ερωτικό κλίμα που βρίσκεται σε λανθάνουσα μορφή. Σέβεται τους ανθρώπους, αλλά τους κρατά σε μια απόσταση. Παρόλα αυτά, θέλει να κάνει ένα τεχνητό ον που θα υπηρετεί τον άνθρωπο. Ή μήπως όχι;

Όλα ξεκινούν με τον πιο όμορφο τρόπο. Οι ουμανιστικές αξίες του καθηγητή είναι δεδομένες. Χαίρεται όταν το ρομπότ μοιάζει όλο και περισσότερο με ένα ανθρώπινο ον. Κάνει σα μικρό παιδί μόλις ανακαλύψει ότι αυτό μιλά σοφά. Τον προσγειώνει η πρώην φοιτήτριά του, λέγοντας του ότι έχει αποστηθίσει τσιτάτα του Πίντερ. Ναι, πως μπορεί όμως να τα συνδυάσει και να τα βάλει σε μια σειρά, έτσι ώστε να ακούγονται «σοφά λόγια»;

Από τη μία ο καθηγητής πιστεύει ότι απέχει λίγο από το να γίνει ο Πίντερ ένας διανοούμενος, από την άλλη, του τονίζει ότι δε θα γίνει ποτέ ισάξιος με τον άνθρωπο. Βλέπουμε ότι υπάρχει μια απόσταση από τις δύο απόψεις που μας τονίζει, ακόμη μια φορά, ότι ο καθηγητής είναι μια διχασμένη προσωπικότητα. Είναι όμως;

Τι μπορεί να κάνει ένα ρομπότ;

Φτάνει στο σημείο να εξομολογηθεί στο ρομπότ τα μυστικά του. Δε γνώρισε πατέρα, η μάνα του ήταν μια φιγούρα που δέσποζε στη ζωή του. Δεν μπόρεσε να την ξεπεράσει. Η απουσία του πατέρα του έχει δημιουργήσει μια απώθηση στον άνθρωπο και, τελικά, μια έντονη υστερία. Στο λόγο ενός υστερικού δεν μπορείς να διακρίνεις συναισθήματα που θα έβρισκες σε έναν «υγιή» άνθρωπο. Κάνει μια σχεδόν ψυχαναλυτική συνεδρία με το ρομπότ, χωρίς αυτό να του τη ζητήσει. Ο λόγος του καθηγητή απευθύνεται στον Άλλον, κατά Λακάν, αυτός, ουσιαστικά, τον ψυχαναλύει. Έχουμε, λοιπόν, έναν μονόλογο σε έναν διάλογο που δείχνει την παράβαση.

Δεν είναι δύσκολο να διακρίνουμε την ανάγκη του καθηγητή να μιλήσει για αυτά που το βασανίζουν. Η υστερία του έχει φτάσει στο ανώτατο σημείο. Ο φόβος του ευνουχισμού του έχει γίνει έμμονη ιδέα, αποζητά το θάνατο! Πολύ σοφά ο σκηνοθέτης βάζει μια αφήγηση ασύνδετη με το όλο έργο. Ο καθηγητής και το ρομπότ παίζουν μια παρτίδα σκάκι, ο πρώτος ντυμένος βασιλιάς, ο δεύτερος σαν χάρος, φορώντας μάσκες.

Φωτογραφία: Γιάννης Φραγκούλης

Ο Μπέργκμαν στην «Έβδομη σφραγίδα» δεν δείχνει το θάνατο του ανθρώπου. Ο Σταύρος Παρχαρίδης σκοτώνει το χαρακτήρα του, επειδή ήταν ασεβής προς την ανθρώπινη ηθική. Σύμφωνα με τον Αριστοτέλη θα πρέπει να τιμωρηθεί όπως αξίζει. Ο σκηνοθέτης παίρνει το κέντρισμα από την ταινία του Μπέργκμαν και προχωρά πιο πέρα. Οι μάσκες μας δείχνουν το ασυνείδητο στην ψυχή του καθηγητή, δίνουν ένταση στα πάθη του.

Ο θάνατος του καθηγητή θα έρθει όταν αποφασίσει να ενδιαφερθεί για τη γυναίκα του. Το ρομπότ όμως δεν μπορεί να διαβάσει τόσο γρήγορα την ανθρώπινη σκέψη. Εκτελεί. Λειτουργεί σαν θύτης, όντας αφοσιωμένος στο δημιουργό του. Είναι όμως και απογοητευμένος: σε αυτό τον κόσμο, γεμάτο φοβίες, με έχεις φέρει, είναι σα να του λέει. Δεν το μισεί, τον αγαπά, ως ένα καλό παιδί, όπως ο ίδιος ο καθηγητής τον αποκαλεί.

Οι ερμηνείες είναι εξαιρετικές. Ο Μίλτος Μαρέτας παίζει τόσο πειστικά που είναι, στην κυριολεξία γιατρός. Ο Νικόλας Παπάζογλου παίζει το ρομπότ, τόσο με τη φωνή του όσο και με τις κινήσεις του σώματός του. Η Δόμνα Κατσουπάκη βαδίζει σε ένα τεντωμένο σκοινί, είναι ερωτευμένη με τον καθηγητή, τον ελέγχει και, συγχρόνως, κρατά τις αποστάσεις της. Η Μαρία Ιωαννίδου δείχνει την απογοήτευσή της από τον άντρα της και δίνει τα πρώτα δυνατά στοιχεία του χαρακτήρα του.

Η μουσική του Νίκου Πανδή τονίζει τις αφηγηματικές γραμμές. Ο Σταύρος Παρχαρίδης τα βάζει όλα σε μια σειρά, όχι στη σειρά τους, δεν κάνει κλασική αφήγηση. Το ποιητικό αίτιο μας δείχνει την αμφιβολία, ανοίγει παράθυρο για συζητήσεις, για όσα μπορούν να συμβούν στο μέλλον. Κρατά την ένταση της αφήγησης σταθερά σε έντονο τόνο. Αφήνει να φανεί, κάτω από τα πάθη αυτού του άρρωστου ανθρώπου, την ταλαιπωρία της ανθρώπινης ψυχής. Τελικά, μια ψυχαναλυτική θεώρηση του λόγου του ανθρώπου και του ρομπότ θα ήταν μια ενδιαφέρουσα αναδόμηση του έργου. Μια παράσταση που θα την κρατήσουμε στα βάθη της ψυχής μας.

ΠΙΝΤΕΡ

Συγγραφέας: Αναστασία Καραογλάνη

Σκηνοθεσία: Σταύρος Παρχαρίδης

Σκηνικά-κοστούμια Μαρία Παπατζέλου

Μουσική: Νίκος Πανδής

Βίντεο: Gianni Tselini

Βίντεο installation: Γιώργος Παρχαρίδης

Παίζουν οι ηθοποιοί με σειρά εμφάνισης: Μαρία Ιωαννίδου, Δόμνα Κατσουπάκη, Μιλτιάδης Μαρέτας, Νικόλας Παπάζογλου

Θέατρο ΜΑΙΩΤΡΟΝ

Αθηνάς 21, περιοχή τούρκικο προξενείο

«Πίντερ»  της Αναστασίας Καραογλάνη

ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ

ΠΡΕΜΙΕΡΑ: Παρασκευή 5 Μαΐου

και κάθε Παρασκευή Σάββατο και Κυριακή στις 21.00.

(Το τριήμερο των εκλογών το θέατρο αργεί)

Κρατήσεις θέσεων στο 6932633127

Τιμή εισητηρίου 10 ευρώ με κράτηση 12 ευρώ Ταμείο.

Τηλέφωνα επικοινωνίας

6932633127

Mail: meotronthe@gmail.com&stavrosparcharidis@gmail.com

Πάρκινκ στο «Πάρκινγκ Ροτόντα», επί της Δ. Γούναρη, περιοχή Ροτόντας.

 

Ετικέτες: Γιάννης Φραγκούλης
ΚοινοποίησεTweetΑποστολή
Προηγούμενο

Η Χριστίνη Δέση – Λουκά, υποψήφια με την ΑΝΤΑΡΣΥΑ, μιλάει στην Παντιέρα (Βίντεο)

Επόμενο

Η δεύτερη ρεβάνς του «πινοσετισμού» στη Χιλή

Σχετίζεται με Άρθρα

Πέρασε κιόλας ένας χρόνος χωρίς τον σύντροφο Φώτη Παπασπυρίδη

Πέρασε κιόλας ένας χρόνος χωρίς τον σύντροφο Φώτη Παπασπυρίδη
από Γιάννης Ελαφρός
10/04/2025
0

Γιάννης Φραγκούλης Πέρασε ένας χρόνος χωρίς τον σύντροφό μας Φώτη Παπασπυρίδη κι ακόμα δεν μπορούμε να το συνειδητοποιήσουμε. Έφυγε 45 χρόνων χωρίς να ταξιδέψει...

ΣυνεχίστεDetails

Ξεκίνησε το 27ο φεστιβάλ ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης

Ξεκίνησε το 27ο φεστιβάλ ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης
από Δημήτρης Τζιαντζής
10/03/2025
0

Γιάννης Φραγκούλης Στη Θεσσαλονίκη από 6 έως 16 Μαρτίου 2025 διεξάγεται το 27ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης. Για 11 μέρες θα ζήσουμε την γιορτή του...

ΣυνεχίστεDetails
Επόμενο
Η δεύτερη ρεβάνς του «πινοσετισμού» στη Χιλή

Η δεύτερη ρεβάνς του «πινοσετισμού» στη Χιλή

EMEP για τουρκικές εκλογές: H τάση αλλαγής να γίνει δύναμη ανατροπής

EMEP για τουρκικές εκλογές: H τάση αλλαγής να γίνει δύναμη ανατροπής

Harbor lab: Απόλυση εργαζόμενης γιατί δεν… έβαλε πλάτη

Harbor lab: Απόλυση εργαζόμενης γιατί δεν… έβαλε πλάτη

Ραφήνα: Πρώτη νίκη των κατοίκων για το Μεγάλο Ρέμα

Ραφήνα: Πρώτη νίκη των κατοίκων για το Μεγάλο Ρέμα

Φύλλο 10-11.5

Ένας χρόνος χωρίς τον Σπύρο Χαϊκάλη

Ισχυρή Attack για μήνυμα ανατροπής

Συγκίνηση κι έμπνευση στη Μακρόνησο

Η καπιταλιστική «ταυτότητα» της Ρωσίας του Πούτιν

Πλήρη Περιεχόμενα

Ανάλυση

Ρωσία: Ιμπεριαλιστική χώρα, με σκληρή εκμετάλλευση
Ανάλυση

Ρωσία: Ιμπεριαλιστική χώρα, με σκληρή εκμετάλλευση

από Γιάννης Ελαφρός
13/05/2025

Ατζέντα

Εκδήλωση σήμερα 12/5 για Παλαιστίνη , με τον Πρόεδρο του Δημοκρατικού Μετώπου για Ειρήνη και Ισότητα και βουλευτή του ΚΚ Ισραήλ
Ατζέντα

Εκδήλωση σήμερα 12/5 για Παλαιστίνη , με τον Πρόεδρο του Δημοκρατικού Μετώπου για Ειρήνη και Ισότητα και βουλευτή του ΚΚ Ισραήλ

12/05/2025
Παρουσίαση του βιβλίου του Λεωνίδα Βατικιώτη για την Ουκρανία
Ατζέντα

Παρουσίαση του βιβλίου του Λεωνίδα Βατικιώτη για την Ουκρανία

09/05/2025
“Σαν πέτρινα λιοντάρια στη μπασιά της νύχτας” – προβολή ντοκιμαντέρ για τη Μακρόνησο στη Λέσχη Αναιρέσεις στις 6/5
Ατζέντα

“Σαν πέτρινα λιοντάρια στη μπασιά της νύχτας” – προβολή ντοκιμαντέρ για τη Μακρόνησο στη Λέσχη Αναιρέσεις στις 6/5

06/05/2025

Διεθνή

Σάλπισμα πολέμου από Βερολίνο και Παρίσι
Διεθνή

Σάλπισμα πολέμου από Βερολίνο και Παρίσι

από Χρίστος Κρανάκης
11/05/2025

Αφιέρωμα

Χωρίς νερό και καθαριότητα και με άθλια συμπεριφορά
Στρατευμένοι

Χωρίς νερό και καθαριότητα και με άθλια συμπεριφορά

Δίκτυο Ελεύθερων Φαντάρων «Σπάρτακος» ▸Καταγγελίες φαντάρων από Κάρπαθο, Λέσβο και Έβρο για συνεχείς καταπατήσεις δικαιωμάτων Δέκτες τριών ακόμη επιστολών καταγγελίας ...

15/05/2025
Ένας χρόνος χωρίς τον Σπύρο Χαϊκάλη – Εκδήλωση στη μνήμη του στις 24 Μάη
Μνήμη

Ένας χρόνος χωρίς τον Σπύρο Χαϊκάλη – Εκδήλωση στη μνήμη του στις 24 Μάη

Ένας χρόνος συμπληρώνεται σήμερα από την ημέρα που έφυγε από κοντά μας ο σύντροφος Σπύρος Χαϊκάλης. Ο Σπύρος γεννήθηκε και ...

15/05/2025
Ο αγώνας για το δίκιο των λαών είναι δικός μας αγώνας – Για την ακύρωση της εκδήλωσης της πρεσβείας του Ισραήλ
Παρεμβάσεις

Ο αγώνας για το δίκιο των λαών είναι δικός μας αγώνας – Για την ακύρωση της εκδήλωσης της πρεσβείας του Ισραήλ

Ανακοίνωση του Σωματείου Υπαλλήλων Βιβλίου-Χάρτου Θεσσαλονίκης για την παρέμβαση ενάντια στην πραγματοποίηση εκδήλωσης στη Διεθνή Έκθεση Βιβλίου από την πρεσβεία ...

15/05/2025
Σπύρος Χαϊκάλης: Ένας σύντροφος που στεκόταν δίπλα μας
Μνήμη

Σπύρος Χαϊκάλης: Ένας σύντροφος που στεκόταν δίπλα μας

Σήμερα 15 Μαΐου συμπληρώνεται ένας χρόνος από τη μέρα που ο Σπύρος Χαϊκάλης έφυγε από κοντά μας σε αυτοκινητιστικό δυστύχημα ...

15/05/2025
Οι Ανανεώσιμες Πηγές στο σύγχρονο οικονομικό χρηματιστήριο ενέργειας
Περιβάλλον

Οι Ανανεώσιμες Πηγές στο σύγχρονο οικονομικό χρηματιστήριο ενέργειας

Δημήτρης Κοιλάκος, Δρ. Γεωλογίας-Υδρογεωλογίας στην Ελληνική Αρχή Γεωλογικών και Μεταλλευτικών Ερευνών (ΕΑΓΜΕ) Καθώς τα ορυκτά καύσιμα πρέπει να ξεπεραστούν οι ...

15/05/2025
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Facebook Instagram Twitter Youtube RSS

Εβδομαδιαία πολιτική εφημερίδα ΠΡΙΝ

Κυκλοφορεί όλο το Σαββατοκύριακο

Αναζητείστε την στα περίπτερα

Συνδρομές και ενισχύσεις

Δικαιούχος: Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες «Πριν»

ALPHA BANK Αρ. Λογαριασμού: 260002002006023
IBAN: GR1801402600260002002006023

Τρόποι επικοινωνίας

Τηλ. 2108227949

Email: ipringr@gmail.com
Κλεισόβης 9, πλησίον Κάνιγγος, 10677 Αθήνα

© 1990 - 2024 Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες ΠΡΙΝ - Power by WordPress & Jegtheme - Web Developer & Designer Vaspha.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
  • Αρχική
  • Κύρια Θέματα
  • Επικαιρότητα
  • Πολιτική
  • Κοινωνία
  • Διεθνή
  • Πολιτισμός
  • Θεωρία
  • Στήλες – Άρθρα
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
  • Αριστερό Εξτρέμ

© 1990 - 2024 Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες ΠΡΙΝ - Power by WordPress & Jegtheme - Web Developer & Designer Vaspha.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies. Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε αυτόν τον ιστότοπο, συναινείτε στη χρήση cookies. Διαβάστε την Πολιτική Απορρήτου.