Ειδικού συνεργάτη
▸Το εξωφρενικό ποσό των 49 εκατ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ) αναμένεται να διαχειριστεί ως συμπράττων φορέας η ΓΣΕΕ, μέσω πέντε έργων κατάρτισης και πιστοποίησης συνολικά 25.000 ανέργων, τα οποία έχει αναλάβει το ΙΝΕ/ΓΣΕΕ για το άμεσο επόμενο διάστημα από την Επιτελική Δομή ΕΣΠΑ του υπουργείου Εργασίας.
Φυσικά, έπονται και πολλά άλλα, πολύ μεγαλύτερης δαπάνης, καθώς όπως ο ίδιος ο υπουργός Εργασίας Κ. Χατζηδάκης έχει δηλώσει, «μέσα από το Ταμείο Ανάκαμψης θα υλοποιηθούν προγράμματα επαγγελματικής κατάρτισης της νέας γενιάς, ύψους 1 δισ. ευρώ», που υποτίθεται ότι θα αφορούν μισό εκατομμύριο ανέργους και εργαζόμενους. «Είναι πολλά τα λεφτά…» και από αυτό το μεγάλο φαγοπότι δεν θα μπορούσε να απουσιάζει η κορυφή της πλήρως ενσωματωμένης και αστικοποιημένης συνδικαλιστικής γραφειοκρατίας της ΓΣΕΕ, με την αγαστή συνεργασία των παρατάξεων της ΝΔ, του ΠΑΣΟΚ και του ΣΥΡΙΖΑ, ενώ έως σήμερα δεν έχει τοποθετηθεί επ’ αυτών το ΠΑΜΕ που είναι στη διοίκηση της ΓΣΕΕ.
Η ανάληψη τέτοιων έργων δεν αποτελεί κάτι νέο για τη ΓΣΕΕ. Ωστόσο, σήμερα μιλάμε για ένα άλμα στις μπίζνες της κατάρτισης της συνδικαλιστικής γραφειοκρατίας, καθώς και στη διαχείριση πολλών χιλιάδων ανέργων, με τη ΓΣΕΕ, εκτός των άλλων, να συμπράττει στο «σπρώξιμό» τους, μέσω της πρακτικής άσκησης, σε εκατοντάδες επιχειρήσεις ως τσάμπα εργατικό δυναμικό για εκατοντάδες ώρες εργασίας, που φτάνουν μέχρι και τις 400 για κάθε άνεργο.
Ιδιαίτερη σημασία έχει το πώς «στήνεται» το μοίρασμα της «πίτας» ανάμεσα στο υπουργείο Εργασίας, τους λεγόμενους κοινωνικούς εταίρους (ΓΣΕΕ, ΣΕΒ, ΓΣΕΒΕΕ, ΕΣΕΕ) και τα περιβόητα ΚΕΚ, καθώς και τους ιδιωτικούς φορείς πιστοποίησης. Την ευθύνη των 13 σχετικών έργων, με απόφαση του υπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων Άδωνη Γεωργιάδη, έχει η επιτελική δομή ΕΣΠΑ του υπουργείου Εργασίας, κάτω από τον ασφυχτικό έλεγχο και την καθοδήγηση υψηλόβαθμου κυβερνητικού στελέχους με μακρά θητεία στο υπουργείο. Η Επιτελική Δομή στη συνέχεια αποφασίζει ότι πρέπει να υλοποιήσει το έργο μαζί και με άλλον φορέα, τον ονομαζόμενο συμπράττοντα, ο οποίος στην ουσία παίζει τον ρόλο του ευέλικτου μεσάζοντα ανάμεσα στο υπουργείο και τους ιδιώτες. Ανακοινώνει, λοιπόν, μια πρόσκληση για συνεργασία κατά κύριο λόγο προς τους «κοινωνικούς φορείς» και την Εκκλησία.
Όπως καταγράφεται όμως, σε κάθε πρόσκληση του υπουργείου Εργασίας απαντά κάθε φορά μόνο ένας από τους φορείς, δίνοντας εικόνα προσυνεννόησης! Ο ένας υποψήφιος μεσάζων, χωρίς «ανταγωνισμό», αναλαμβάνει το έργο και τη διαχείριση όλων των χρημάτων, τα οποία, όπως προκύπτει από τα πέντε επίμαχα έργα που παρουσιάζει το Πριν και κατέληξαν στη ΓΣΕΕ μέσω του ΙΝΕ/ΓΣΕΕ, δεν συμπεριλαμβάνουν καν τα εκπαιδευτικά επιδόματα, αφού αυτά πληρώνονται από την Επιτελική Δομή! Στη συνέχεια, η ΓΣΕΕ ως μεσάζων πέντε έργων ύψους 49 εκατ. ευρώ κλείνει, με το αζημίωτο, συμφωνία για κάθε έργο με έναν από τους 4-5 ιδιωτικούς ομίλους που λυμαίνονται μονοπωλιακά και με εναρμονισμένες πρακτικές το 90% του απίστευτου τζίρου κατάρτισης-πιστοποίησης και μέσω «νόμιμου» πλην εικονικού διαγωνισμού, αναλαμβάνουν και την κατάρτιση και την πιστοποίηση, αφού είναι και οι μοναδικοί υποψήφιοι ανάδοχοι του κάθε έργου.
Μια άλλη σημαντική «λεπτομέρεια» στην όλη ιστορία είναι ότι προϊσταμένη της Επιτελικής Δομής ΕΣΠΑ στο υπουργείο Εργασίας, που διαχειρίζεται τα 13 έργα κατάρτισης και πιστοποίησης, συμπεριλαμβάνεται στη λίστα των παρακολουθούμενων από το Predator, σύμφωνα με το Documento στις 27 Νοέμβρη. Τυχαίο; Μάλλον όχι, καθώς θα ήταν πολλοί οι ενδιαφερόμενοι να μάθουν πώς κινείται κάθε φορά η «μοιρασιά» των έργων και αν εφαρμόζονται πιστά οι άνωθεν υποδείξεις.
Όπως διαπιστώνουμε από τη «Διαύγεια», η πρώτη προκήρυξη που ανέλαβε το ΙΝΕ/ΓΣΕΕ αφορά τη «Συμβουλευτική, Επαγγελματική Κατάρτιση και Πιστοποίηση προσόντων 2.000 ανέργων γυναικών στον κλάδο της Δημιουργικής Βιομηχανίας», με το μερίδιο της ΓΣΕΕ να είναι (πάντα χωρίς ΦΠΑ) 3,92 εκατ. ευρώ. Το δεύτερο έργο «Ολοκληρωμένες παρεμβάσεις για την επαγγελματική ένταξη των νέων ηλικίας έως 29 ετών» αφορά 8.000 ανέργους, με το μερίδιο να είναι 22,279 εκατ. ευρώ. Το τρίτο έργο «Ανάπτυξη ψηφιακών δεξιοτήτων στον πολιτισμό» αφορά 3.000 ανέργους με μερίδιο 4,839 εκατ. ευρώ. Το τέταρτο έργο «Κατάρτιση και πιστοποίηση 3.000 ανέργων στους τομείς της Γαλάζιας Οικονομίας», με μερίδιο 5,966 εκατ. ευρώ. Τέλος, το πέμπτο έργο «Ανάπτυξη ψηφιακών δεξιοτήτων στον πολιτισμό» για ανέργους προβλέπει μερίδιο για τη ΓΣΕΕ ύψους 11,29 εκατ. ευρώ.
Μεσιτεία ΓΣΕΕ: Χαμένοι πάλι οι άνεργοι, εάν κοπούν στις εξετάσεις
Ήδη, από τα πέντε έργα της ΓΣΕΕ, έχουν γίνει «διαγωνισμοί» για τα δύο, που όλως τυχαίως τα αναλαμβάνει ένας από τους πέντε ομίλους, που έχει άμεσες σχέσεις με τη «βαθιά» ΝΔ. Ο ίδιος όμιλος παίρνει και άλλα τρία από τα δεκατρία έργα, με άλλους όμως μεσάζοντες. Να σημειωθεί ότι ο εν λόγω φορέας εισπράττει 120 (!) ευρώ το άτομο για τις εξετάσεις πιστοποίησης, με τις «ευλογίες» της ΓΣΕΕ, όταν σε άλλα έργα, το ποσό κυμαίνεται στα 80 ευρώ, ενώ κανονικά το κόστος δεν θα έπρεπε να υπερβαίνει καν τα 40 ευρώ. Είναι τέτοια η απληστία της ΓΣΕΕ, που δεν θέτει καν ζήτημα αύξησης του καθηλωμένου επί δεκαετίες εκπαιδευτικού επιδόματος ανέργων των 5 ευρώ μεικτών την ώρα (καθαρά κάτω από 4 ευρώ) σε τουλάχιστον 8 ευρώ, σε βάρος προφανώς της αμοιβής των ιδιωτών παρόχων κατάρτισης –που είναι 6 και 7 ευρώ την ώρα– και των φορέων πιστοποίησης (είναι 120 ευρώ).
Το χειρότερο, βέβαια, είναι ότι αποδέχτηκε την καθιέρωση από την κυβέρνηση –εδώ και τρεις μήνες– χρηματικής ποινής στους ανέργους που δεν θα περάσουν τις εξετάσεις πιστοποίησης, κατεβάζοντας το χορηγούμενο επίδομα στα 3,5 ευρώ (καθαρά μετά τις κρατήσεις κάτω από τα 2,7 ευρώ!), αφήνοντας ανέγγιχτο το ποσό των 120 ευρώ για τους φορείς πιστοποίησης! Γι’ αυτό γίνεται και το άθλιο παζάρι με τους πιστοποιητές για να «περνούν» όλοι οι καταρτιζόμενοι στις εξετάσεις. Έτσι εξηγείται γιατί η ΓΣΕΕ δεν έχει διεκδικήσει ποτέ τη διεξαγωγή εξετάσεων από Δημόσιο Φορέα, όπως γίνονται μέχρι τώρα για τους αποφοίτους ΙΕΚ.