Ματίνα Παπαχριστούδη
Πριν λίγες ημέρες άνοιξε η διαδικασία υποβολής επιχειρηματικών σχεδίων στον αναπτυξιακό νόμο για τις εκδόσεις, την οπτικοακουστική παραγωγή και τις τηλεπικοινωνίες. Μέσω της «Επιχειρηματικότητας 360», το κράτος θα επιδοτήσει έως και 75% τις εκδοτικές δραστηριότητες, σε έντυπη ή ηλεκτρονική μορφή, την παραγωγή ραδιοτηλεοπτικών προγραμμάτων, τη δημιουργία τηλεοπτικών στούντιο, τις υπηρεσίες ραδιοτηλεοπτικού περιεχομένου στο διαδίκτυο, την παραγωγή διαδικτυακού περιεχομένου. Πρόκειται για υλοποίηση της δέσμευσης στελεχών της γενικής γραμματείας ενημέρωσης του Μεγάρου Μαξίμου, την οποία επαναλάμβαναν σε κάθε συνάντηση με εκδότες κεντρικών ή και περιφερειακών μίντια όλη την προηγούμενη χρονιά.
Με αυτούς (ολιγάρχες στην ενημέρωση, εκδότες και μεγαλοδημοσιογράφους ιδιοκτήτες ιστοσελίδων) θα δώσει την επικοινωνιακή προεκλογική μάχη. Με εκατοντάδες παλιές, νέες και «ανανεωμένες» ιστοσελίδες, διαδικτυακά ραδιοφωνικά και τηλεοπτικά προγράμματα, περιφερειακές εφημερίδες, τηλεοπτικά δελτία και εκπομπές να λειτουργούν ως φερέφωνα-πολλαπλασιαστές της προεκλογικής τακτικής του Μαξίμου. Τα πρώτα δείγματα είναι ήδη στον διαδικτυακό «αέρα» με τις ειδήσεις-καρμπόν.
Οι κατευθυντήριες γραμμές της οικονομικής πολιτικής της, εξάλλου, παρουσιάστηκαν στα πραγματικά αφεντικά της χώρας τον περασμένο Δεκέμβριο στη Νέα Υόρκη. Τράπεζες, funds, στελέχη της ΕΕ, εταιρείες ενέργειας και τουριστικού κεφαλαίου, τηλεπικοινωνιών, ακινήτων και οπτικοακουστικής αγοράς, έλαβαν τις διαβεβαιώσεις του πρωθυπουργού και των υπουργών Οικονομικών και Ανάπτυξης, Χρ. Σταϊκούρα και Α. Γεωργιάδη, στο 24ο «Capital link invest in Greece», που έγινε υπό τη σκέπη της αμερικάνικης κυβέρνησης. Κατανόησαν πλήρως πως η χώρα μας προσφέρει όλα τα εργαλεία –παράδοση φυσικού και οικονομικού πλούτου σε συνδυασμό με χαμηλά αμειβόμενο εργατικό δυναμικό– για την απρόσκοπτη κερδοφορία του διεθνούς κεφαλαίου. Ανάμεσα στους ενδιαφερόμενους επενδυτές βρίσκονταν τα τρανταχτά ονόματα εταιρικών σχημάτων που διακρίθηκαν τα δυο τελευταία χρόνια για την επίθεση τους στην ανεξάρτητη δημοσιογραφία μέσω αγωγών slapps (αιολικά-ναυπηγεία-ενέργεια), την υφαρπαγή των δημόσιων κοινών αγαθών (Prodea) ή τον εκμαυλισμό μίντια μέσω διαφημιστικών μηνυμάτων και χορηγιών (Eldorado).
Ειδήσεις πίσω από τις κάμερες
Με «ανενεργό» το Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης, την κατά νόμο αρμόδια αρχή για τη διασφάλιση της πολιτικής πολυφωνίας, θα βαδίσουν τα ΜΜΕ την προεκλογική περίοδο. Η θητεία των 7 εκ των 9 μελών έχει λήξει από τον περασμένο Νοέμβριο, γεγονός που θυμήθηκε τώρα ο αντιπολιτευόμενος ΣΥΡΙΖΑ. Ζήτησε ήδη συνεδρίαση της διάσκεψης των προέδρων της Βουλής για το θέμα, αλλά δεν είναι διόλου βέβαιο πως η διαδικασία θα προχωρήσει.
Η αδυναμία παρέμβασης του ΕΣΡ στο προεκλογικό τοπίο, εξαιτίας της σύνθεσής του, έχει συμβεί και στο παρελθόν πριν από βουλευτικές εκλογές. Πολλές από τις αποφάσεις προστίμων έχουν καταπέσει στο Συμβούλιο της Επικρατείας εξαιτίας ακριβώς της μη σύννομης θητείας των μελών του. Μέχρι και σήμερα, κανένα από τα πολιτικά κόμματα δεν ενδιαφέρθηκε να ασχοληθεί με αυτή την Αρχή, που έχει πλέον διευρυμένες αρμοδιότητες και για τον χώρο του διαδικτύου.
Μερίδιο στην καθημερινή τηλεθέαση της ενημέρωσης διεκδικεί το Attica TV που από διαδημοτικός τηλεοπτικός σταθμός στον δήμο Ασπροπύργου μετατράπηκε σε ενημερωτικό σταθμό των επιχειρηματιών Μπάκου-Καϋμενάκη μετά τις 5 το απόγευμα, με τη μετακίνηση ισχυρής δημοσιογραφικής ομάδας. Το ενημερωτικό πρόγραμμα, στον αντίποδα του Action 24 που ανήκει στο ίδιο επιχειρηματικό δίδυμο, θα κινείται σε σοσιαλδημοκρατική κατεύθυνση. Ο σταθμός ανέβηκε ήδη στην πλατφόρμα της Cosmote TV.
Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Πριν (14.1.22)