Εφημερίδα ΠΡΙΝ

Για την αντικαπιταλιστική ανατροπή
και την κομμουνιστική απελευθέρωση

  • Πολιτική
    • Οικονομία
    • Αστική Πολιτική
    • Αριστερά
    • Ακροδεξιά – Φασισμός
    • Σπόντες
  • Κοινωνία
    • Υγεία
    • Εργαζόμενοι
    • Νεολαία
    • Πόλη – Δήμοι / Περιφέρειες
    • Εκπαίδευση
    • Γυναίκα – Φύλο
    • Αγρότες
    • Μετανάστες – Πρόσφυγες
    • Δικαιώματα
    • ΜΜΕ
    • Στρατευμένοι
    • Αθλητισμός
    • Μνήμη
    • Ατζέντα
  • Διεθνή
    • Περισκόπιο
    • Κόσμος Ανάποδα
    • Διεθνής Οικονομία
    • Ευρωπαϊκή Ένωση
    • Βαλκάνια – ΝΑ Μεσόγειος
    • Κόσμος
    • Πολεμικές Συγκρούσεις
    • Διεθνές εργατικό Κίνημα
    • Διεθνή Αριστερά
    • Διεθνισμός
    • Γράμμα από…
  • Πολιτισμός
    • Ταινίες-σειρές
    • Λογοτεχνία
    • Θέατρο
    • Μουσική
    • Εικαστικά
    • Παρεμβάσεις
  • Θεωρία
    • Ανάλυση
    • Κίνηση Ιδεών
    • Βιβλιοπαρουσιάσεις
    • Ρωγμές στον Χρόνο
    • Αφιερώματα
  • Στήλες – Άρθρα
    • Editorial
    • Σχόλιο Πρώτης Σελίδας
    • Αριστερό Εξτρέμ
    • Η δεύτερη ματιά
    • Η Αλλη Οψη
    • Σχόλια στο ημίφως
    • Πίσω από τις κάμερες
    • Ζητώ τον λόγο
    • Απόψεις
    • Διάλογος
    • Αναδημοσιεύσεις
    • Παλαιότερες Στήλες
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
    • Περιβάλλον
    • Επιστήμη
    • Τεχνολογία
  • International Texts
  • Πολιτική
    • Οικονομία
    • Αστική Πολιτική
    • Αριστερά
    • Ακροδεξιά – Φασισμός
    • Σπόντες
  • Κοινωνία
    • Υγεία
    • Εργαζόμενοι
    • Νεολαία
    • Πόλη – Δήμοι / Περιφέρειες
    • Εκπαίδευση
    • Γυναίκα – Φύλο
    • Αγρότες
    • Μετανάστες – Πρόσφυγες
    • Δικαιώματα
    • ΜΜΕ
    • Στρατευμένοι
    • Αθλητισμός
    • Μνήμη
    • Ατζέντα
  • Διεθνή
    • Περισκόπιο
    • Κόσμος Ανάποδα
    • Διεθνής Οικονομία
    • Ευρωπαϊκή Ένωση
    • Βαλκάνια – ΝΑ Μεσόγειος
    • Κόσμος
    • Πολεμικές Συγκρούσεις
    • Διεθνές εργατικό Κίνημα
    • Διεθνή Αριστερά
    • Διεθνισμός
    • Γράμμα από…
  • Πολιτισμός
    • Ταινίες-σειρές
    • Λογοτεχνία
    • Θέατρο
    • Μουσική
    • Εικαστικά
    • Παρεμβάσεις
  • Θεωρία
    • Ανάλυση
    • Κίνηση Ιδεών
    • Βιβλιοπαρουσιάσεις
    • Ρωγμές στον Χρόνο
    • Αφιερώματα
  • Στήλες – Άρθρα
    • Editorial
    • Σχόλιο Πρώτης Σελίδας
    • Αριστερό Εξτρέμ
    • Η δεύτερη ματιά
    • Η Αλλη Οψη
    • Σχόλια στο ημίφως
    • Πίσω από τις κάμερες
    • Ζητώ τον λόγο
    • Απόψεις
    • Διάλογος
    • Αναδημοσιεύσεις
    • Παλαιότερες Στήλες
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
    • Περιβάλλον
    • Επιστήμη
    • Τεχνολογία
  • International Texts
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Εφημερίδα ΠΡΙΝ
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Αρχική Πολιτισμός Ταινίες-σειρές

«Αγέλη προβάτων» σε μια κοινωνία λύκων

04/07/2022
σε Ταινίες-σειρές
«Αγέλη προβάτων» σε μια κοινωνία λύκων
Κοινοποίηση στο FacebookΚοινοποίηση στο TwitterΑποστολή σε Email
Βασίλης Τσιράκης

Στις αμερικανικές ταινίες γουέστερν, εκτός από τους καλούς και τους κακούς, υπάρχει και ο σερίφης. Στο ελληνικό γουέστερν με τον επιτυχημένο τίτλο Αγέλη προβάτων όχι μόνο δεν υπάρχουν καλοί και κακοί αλλά ούτε και σερίφης. Στη διαμάχη μεταξύ τοκογλύφου και οφειλετών δεν εμφανίζεται ποτέ η αστυνομία, ενώ κανείς δεν επικαλείται τις αρχές, τα δικαστήρια κ.λπ. Ο σεναριογράφος και σκηνοθέτης Δημήτρης Κανελλόπουλος επιλέγοντας το σινεμά «καθρέφτη» μας δείχνει μια κοινωνία ζούγκλα, όπου τα ζητήματα λύνονται αδιαμεσολάβητα, χωρίς καμιά τρίτη παρέμβαση, ίσως γιατί κανένας πια δεν έχει εμπιστοσύνη στο διεφθαρμένο κράτος — είναι χαρακτηριστικό πως ακόμα και ο αμέτοχος στη διαμάχη ιδιοκτήτης του καφέ-μπαρ έχει φυλαγμένο ένα γαλλικό κλειδί ως όπλο πίσω από τον πάγκο.

Η ταινία, ως πιστός καθρέφτης της σημερινής μεταμνημονιακής Ελλάδας και όλων των παρενεργειών της, περιγράφει με ωμό ρεαλισμό και πειστικότητα τις καταστάσεις, αλλά μένει εκεί. Δεν διαθλά, δεν υπονοεί, δεν προβληματίζει και δεν αφήνει κανένα ανοιχτό παράθυρο. Με αυτή την έννοια, δεν εμβαθύνει –χωρίς απαραίτητα να διδάσκει– στις αιτίες των κακώς κειμένων.

Σε κοινέςΚατηγορίες

Αφιέρωμα 1η Μάη: Ταινίες για την εργασία και την εργατική τάξη

Adolescence: Πώς η «σειρά φαινόμενο» έγινε το βολικό άλλοθι της βρετανικής κυβέρνησης

Από την άλλη, η πλήρης απουσία της πολιτικής, έστω και ως σχόλιο σε κάποιο διάλογο μεταξύ των οφειλετών, όταν συνασπίζονται ενάντια στον τοκογλύφο, έχει ως αποτέλεσμα κάθε απόπειρα δημιουργίας συλλογικότητας –έστω και ειδικού σκοπού– να μην μπορεί να σταθεί παρά ως άθροισμα ατομικοτήτων, να είναι επίπλαστη και στο τέλος να διασπάται στα εξ ων συνετέθη —ενώ η μόνη υπόνοια αλληλεγγύης εμφανίζεται μεταξύ των μπράβων και όχι των νοικοκυραίων.

Όσον αφορά το σκηνικό, ο Δημήτρης Κανελλόπουλος επιλέγει το έρημο και παρηκμασμένο τοπίο της ελληνικής επαρχίας και όχι το σκοτεινό αστικό τοπίο μιας πολυσύχναστης μεγαλούπολης. Με τη δεύτερη επιλογή η ταινία θα είχε τον χαρακτήρα ενός φιλμ νουάρ και όχι ενός γουέστερν, οπότε θα απαιτούσε άλλου είδους σκηνοθεσία και διαφορετικούς χαρακτήρες, χωρίς όμως απαραίτητα να αλλάζει κάτι επί της ουσίας, όσον αφορά στο κεντρικό νόημά της. Έτσι, εδώ οι πρωταγωνιστές είναι όλοι νοικοκυραίοι-οικογενειάρχες και όχι άνθρωποι του υποκόσμου, ευυπόληπτοι κάτοικοι της μικρής κλειστής κοινωνίας, όπου κυριαρχεί η μαγκιά, ο τσαμπουκάς, ο σεξισμός και η πατριαρχία, ενώ τίποτα δεν μένει κρυφό.

Η ταινία είναι καθρέφτης της μεταμνημονιακής Ελλάδας και όλων των παρενεργειών της

Το σενάριο χτίζει την ιστορία σιγά-σιγά και χωρίς φλυαρίες, ενσωματώνοντας διαλόγους νατουραλιστικούς, πειστικούς που –πλην ελαχίστων περιπτώσεων– πείθουν και τον πιο απαιτητικό θεατή. Η σκηνοθεσία, λιτή και στιβαρή, υπηρετεί ευλαβικά τη δραματουργία, επιλέγοντας πότε αργά και πότε γρήγορα πλάνα, πότε κοντινά και πότε πανοραμίκ, όπου χρειάζεται την ακίνητη κάμερα και όπου χρειάζεται τράβελινγκ ή ακόμα και περιστροφή των 360 μοιρών, αποφεύγοντας επιτηδεύσεις και φιοριτούρες που παραφορτώνουν την ταινία με περιττά καλολογικά στοιχεία (βλέπε τη βραβευμένη Ο Ράφτης 2022).

Αδυναμία της σκηνοθεσίας το ότι επιχειρεί να καθοδηγήσει τον θεατή, στερώντας του τον χώρο «συμμετοχής» στην ανάγνωση της ταινίας, προδίδοντας έτσι την εξέλιξη, με αποτέλεσμα να χάνονται τα στοιχεία της ανατροπής και της έκπληξης. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η επιμονή της κάμερας πάνω στο φουλάρι που ξέχασε η ερωμένη του πρωταγωνιστή στο πίσω κάθισμα του αγροτικού.

Ετικέτες: Βασίλης Τσιράκης
ΚοινοποίησεTweetΑποστολή
Προηγούμενο

Ελαιώνας: «Έγκλημα» με υπογραφή Μπακογιάννη-Μηταράκη

Επόμενο

ΛΕΞ: Συναυλία που θα μείνει στη μνήμη μας για καιρό

Σχετίζεται με Άρθρα

Αφιέρωμα 1η Μάη: Ταινίες για την εργασία και την εργατική τάξη

Αφιέρωμα 1η Μάη: Ταινίες για την εργασία και την εργατική τάξη
από Δημήτρης Τζιαντζής
30/04/2025
0

Με αφορμή την Εργατική Πρωτομαγιά, ας θυμηθούμε κάποιες εμβληματικές ταινίες που αναφέρονται στους εργατικούς αγώνες και γενικότερα στην εργασία. Από τον σοβιετικό σοσιαλιστικό ρεαλισμό...

ΣυνεχίστεDetails

Καββαδίας: 50 χρόνια από τον θάνατο του-Για τους «ναυαγούς της θάλασσας και της ζωής»

Καββαδίας: 50 χρόνια από τον θάνατο του-Για τους «ναυαγούς της θάλασσας και της ζωής»
από Δημήτρης Τζιαντζής
22/02/2025
0

Βασίλης Τσιράκης Πενήντα χρόνια συμπληρώθηκαν τον Φεβρουάριο από τον θάνατο του «ποιητή των θαλασσών» Νίκου Καββαδία, γραμματέα του ΕΑΜ Καλλιτεχνών το 1945. Πώς καταφέρνει...

ΣυνεχίστεDetails
Επόμενο
ΛΕΞ: Συναυλία που θα μείνει στη μνήμη μας για καιρό

ΛΕΞ: Συναυλία που θα μείνει στη μνήμη μας για καιρό

Η σκιά του «Όχι» και το βάρος  των μνημονίων

Η σκιά του «Όχι» και το βάρος των μνημονίων

Ολοήμερα σχολεία: Αντιεκπαιδευτικό «πάρκινγκ» παιδιών

Ολοήμερα σχολεία: Αντιεκπαιδευτικό «πάρκινγκ» παιδιών

Συνέλευση Αντιπολεμικού Διεθνιστικού Συντονισμού στις 7 Ιούλη

Συνέλευση Αντιπολεμικού Διεθνιστικού Συντονισμού στις 7 Ιούλη

Φύλλο 31-5

Ολομέτωπη σύγκρουση με τον κυβερνητικό κυνισμό

«Στα μαλακά» από τη ΝΔ ο Καραμανλής

ΟΠΕΚΕΠΕ: Κυβερνήσεις και ΕΕ θερμοκήπιο σκανδάλων

Το Φεστιβάλ Αναιρέσεις φέρνει το καλοκαίρι!

Πλήρη Περιεχόμενα
\

Ανάλυση

Ακροδεξιά «κανονικότητα» στην ΕΕ του κεφαλαίου
Ανάλυση

Ακροδεξιά «κανονικότητα» στην ΕΕ του κεφαλαίου

από Γιάννης Ελαφρός
27/05/2025

Ατζέντα

Aνατρεπτική Συμμαχία για την Αθήνα: Εκδήλωση την Τρίτη «για την πόλη των αναγκών μας»
Ατζέντα

Aνατρεπτική Συμμαχία για την Αθήνα: Εκδήλωση την Τρίτη «για την πόλη των αναγκών μας»

02/06/2025
Φεστιβάλ Αναιρέσεις στην Πάτρα: Καλοκαιρινό ραντεβού στο Νότιο Πάρκο 1/6
Ατζέντα

Φεστιβάλ Αναιρέσεις στην Πάτρα: Καλοκαιρινό ραντεβού στο Νότιο Πάρκο 1/6

31/05/2025
Φεστιβάλ Αναιρέσεις στην Πάτρα: Ραντεβού στα γρασίδια του Νότιου Πάρκου 31/5-1/6
Ατζέντα

Φεστιβάλ Αναιρέσεις στην Πάτρα: Ραντεβού στα γρασίδια του Νότιου Πάρκου 31/5-1/6

30/05/2025

Διεθνή

Πόλεμος μέχρι εξόντωσης μεταξύ Τραμπ και του «πολίτη Μασκ»
Διεθνή

Πόλεμος μέχρι εξόντωσης μεταξύ Τραμπ και του «πολίτη Μασκ»

από Δημήτρης Τζιαντζής
06/06/2025

Αφιέρωμα

Κομμουνιστική Απελευθέρωση-νΚΑ: Στηρίζουμε την πρωτοβουλία March to Gaza
Κίνημα

Κομμουνιστική Απελευθέρωση-νΚΑ: Στηρίζουμε την πρωτοβουλία March to Gaza

H οργάνωση Κομμουνιστική Απελευθέρωση και η νΚΑ ανακοινώνουν την ολόψυχη στήριξή τους στην πρωτοβουλία March to Gaza-Πορεία στη Γάζα και ...

06/06/2025
Αναιρέσεις 2025-Πόλεμος, ολοκληρωτισμός, εκμετάλλευση: Η εκδήλωση της 2ης ημέρας (Βίντεο)
Νεολαία

Αναιρέσεις 2025-Πόλεμος, ολοκληρωτισμός, εκμετάλλευση: Η εκδήλωση της 2ης ημέρας (Βίντεο)

Όλα τα βίντεο από την ενδιαφέρουσα εκδήλωση-συζήτηση για τις διεθνείς εξελίξεις Πόλεμος, ολοκληρωτισμός, εκμετάλλευση Αυτός ο κόσμος πρέπει να αλλάξει ...

06/06/2025
Νέο εργατικό δυστύχημα με εργαζόμενη ΟΤΑ – Στα 65 της δούλευε σε απορριμματοφόρο
Εργαζόμενοι

Νέο εργατικό δυστύχημα με εργαζόμενη ΟΤΑ – Στα 65 της δούλευε σε απορριμματοφόρο

Δεν έχουν τέλος οι θάνατοι εργαζομένων την ώρα του μεροκάματου με τελευταίο τραγικό περιστατικό το θανατηφόρο τροχαίο την Παρασκευή το ...

06/06/2025
Μπάσκετ: Ταξική σούζα στους τοξικούς προέδρους
Αθλητισμός

Μπάσκετ: Ταξική σούζα στους τοξικούς προέδρους

Κυριάκος Νασόπουλος Ξεκαθάρισμα λογαριασμών και επίδειξη ισχύος έκαναν στο παρκέ του μπάσκετ οι ιδιοκτήτες των ΚΑΕ Ολυμπιακού και Παναθηναϊκού. Η ...

06/06/2025
ΚΕΔΔΑ: Όχι στην ανάκληση ασύλου του πoλιτιικού-προσφυγα και δικηγόρου Günay Dağ
Δικαιώματα

ΚΕΔΔΑ: Όχι στην ανάκληση ασύλου του πoλιτιικού-προσφυγα και δικηγόρου Günay Dağ

Σε απεργία πείνας από τις 12 Μαΐου βρίσκεται ο Τούρκος αγωνιστής και δικηγόρος Günay Dağ, διαμαρτυρόμενος για την ανάκληση του ...

06/06/2025
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Facebook Instagram Twitter Youtube RSS

Εβδομαδιαία πολιτική εφημερίδα ΠΡΙΝ

Κυκλοφορεί όλο το Σαββατοκύριακο

Αναζητείστε την στα περίπτερα

Συνδρομές και ενισχύσεις

Δικαιούχος: Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες «Πριν»

ALPHA BANK Αρ. Λογαριασμού: 260002002006023
IBAN: GR1801402600260002002006023

Τρόποι επικοινωνίας

Τηλ. 2108227949

Email: ipringr@gmail.com
Κλεισόβης 9, πλησίον Κάνιγγος, 10677 Αθήνα

© 1990 - 2024 Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες ΠΡΙΝ - Power by WordPress & Jegtheme - Web Developer & Designer Vaspha.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
  • Αρχική
  • Κύρια Θέματα
  • Επικαιρότητα
  • Πολιτική
  • Κοινωνία
  • Διεθνή
  • Πολιτισμός
  • Θεωρία
  • Στήλες – Άρθρα
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
  • Αριστερό Εξτρέμ

© 1990 - 2024 Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες ΠΡΙΝ - Power by WordPress & Jegtheme - Web Developer & Designer Vaspha.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies. Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε αυτόν τον ιστότοπο, συναινείτε στη χρήση cookies. Διαβάστε την Πολιτική Απορρήτου.