Είναι Οκτώβριος και η Θάσος προσπαθεί να συνέλθει από την φυσική καταστροφή που έκαψε πολύ μεγάλο μέρος του νησιού. Το πόσο φυσική είναι μία «φυσική καταστροφή» στην Ελλάδα του μνημονίου των περικοπών και των ελάχιστων μέσων που διατίθενται για την κατάσβεση ξεφεύγει από τα όρια του παρόντος κειμένου.
Σε αυτό το ρεπορτάζ θα δούμε μια άλλη συμφορά, που ετοιμάζεται για τον λαό της Θάσου και αφορά την πιθανή ιδιωτικοποίηση του νερού του. Όλα ξεκίνησαν το καλοκαίρι, όπου παρά τον πλούτο του νησιού σε υδροφόρους ορίζοντες, οι κάτοικοι βίωναν πολύωρες διακοπές νερού, για πολλές συνεχόμενες μέρες. Άνθρωποι του νησιού, συναντήθηκαν οργανώθηκαν και εξέδωσαν ψηφίσματα σχετικά με το θέμα. Μάλιστα, όπως θα δούμε, στο έβδομο σημείο της ανακοίνωσης οι κάτοικοι ζητούσαν συντήρηση δικτύων ύδρευσης και αρδευσης και οργάνωση πυροπροστασίας, ένα αίτημα που εάν είχε ικανοποιηθεί τώρα το νησί δεν θα μάζευε τις στάχτες του…
Σημείο σταθμός ήταν η 11η Αυγούστου. Tοτε επιχειρήθηκε κατα παράβαση της απόφασης περιβαλλοντικών όρων της Υπηρεσίας Υδάτων, να τοποθετηθεί σωλήνας για να διοχετευτεί σε δεξαμενή της ΔΕΥΑΘ μία πηγή του Θεολόγου, η τελευταία που απέμεινε.
Οι κάτοικοι κινητοποιήθηκαν έγκαιρα. Και ματαίωσαν την επέμβαση. Μάλιστα για την επιχείρηση είχε μεταβεί στο χωριό ο ίδιος ο πρόεδρος της ΔΕΥΑΘ, ο πρόεδρος της κοινότητας Θεολόγου και το συνεργείο που αναγκάστηκαν τελικά να φύγουν άπραγοι.
Ο Σύλλογος Χατζηγιώργης και η Επιτροπή Πρωτοβουλίας, εξέδωσαν καταγγελία όπου μεταξύ άλλων ανέφεραν τα εξής.
«Η έλλειψη νερού επί τρεις ολόκληρους μήνες ήταν τεχνητή. Όλους αυτούς τους μήνες μας ταλαιπώρησαν σαδιστικά για να δημιουργήσουν την ψευδαίσθηση της λειψυδρίας. Ωστόσο η παροχή νερού από τις πηγές, 140 κυβικά την ώρα, υπερεπαρκεί για τις ανάγκες μας»
Επίσης ανέφεραν ότι με σωστή διαχείριση τα επιφανειακά νερά μπορούν να καλύψουν τις καθημερινές ανάγκες του Θεολόγου και όλου του νησιού, συντηρώντας και την περιβαλλοντική ισορροπία. Νερό υπήρχε και υπάρχει. Αυτό αποδεικνύεται από το ότι δεν ξαναέγινε διακοπή αφότου κινητοποιηθήκαμε. Μάλιστα η υπερχείλιση ξαναγέμισε το ρυάκι, μολονότι δεν έβρεξε στο μεταξύ ούτε έγινε καμιά ενίσχυση του δικτύου».
Επίσης κάνουν λόγο για σπατάλη των χρημάτων της ΔΕΥΑΘ σε γεωτρήσεις, «δήθεν για να αντιμετωπίσει την ανύπαρκτη λειψυδρία» ενώ στόχος των τοπικών αρχών θεωρείται ότι είναι το να δοθεί το νερό όχι στον ήπιο και οικολογικό τουρισμό, αλλά στα τεράστια ξενοδοχειακά συγκροτήματα.
Η ανακοίνωση κατέληγε σε κάλεσμα σε εκδήλωση και Γενική Συνέλευση.
Οι κάτοικοι του Θεολόγου αλλά και γενικότερα του νησιού συγκεντρώθηκαν, συζήτησαν και οργανώθηκαν. Στην αρχή εισήγηση έκανε ο Γεωλόγος Διονύσης Θεοφιλόπουλος ενώ στη συνέχεια μίλησε ο καθητής Ιστορίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, Σπύρος Μαρκέτος. Ακολούθησε συζήτηση και οι κάτοικοι εξέδωσαν ψήφισμα δέκα σημείων
Σε αυτό ζητείται μεταξύ άλλων, «να ανακληθεί η παράνομη απόφαση του δημοτικού συμβουλίου που δωρίζει γη και νερό στην ΔΕΥΑΘ και προετοιμάζει έτσι την ιδιωτικοποίησή της», να διασφαλιστεί ο δημόσιος χαρακτήρας της ύδρευσης και άρδευση, να μην γίνουν νέες γεωτρήσεις αλλά και να αφαιρεθούν οι άδειες από τα εγκαταλειμμένα και ρυπογόνα λατομεία.
Επίσης η συνέλευση διεκδικεί να αντιμετωπιστεί η λειψυδρία με επισκευή των δικτύων και σωστή διαχείριση των άφθονων πόρων καθώς και να επισκευαστούν άμεσα τα κατεστραμμένα φράγματα αλλά και να δημιουργηθούν νέα, ήπιας μορφής.
Εκτός αυτών, γίνεται λόγος για συντήρηση δικτύων ύδρευσης και αρδευσης και οργάνωση πυροπροστασίας για τριτογενη επεξεργασία των λυμάτων σε όλους τους βιολογικούς καθαρισμούς, και για χρήση του νερού τους για αρδευση.
Πέραν τούτων, οι κάτοικοι διεκδίκησαν να φύγουν οι εκατοντάδες παράνομες συνδέσεις ύδρευσης, «που υπονομεύουν τον δημόσιο χαρακτήρα του αγαθού και γίνονται πρόσχημα για την ιδιωτικοποίηση».
Τέλος, διεκδικούν αναθεώρηση του χωροταξικού ώστε να διασφαλίζει την προστασία του νησιού από τις βλαπτικές για το περιβάλλον δραστηριότητες, ήπια ανάπτυξη μέσω οικοτουρισμού, οικογενειακών μονάδων, και οικολογικής καλλιέργειας, ενώ δηλώνουν την αντίθεσή τους στα μεγαθήρια και τα all-inclusive ξενοδοχεία, «που σπαταλουν το νερό και δεν αφήνουν εσοδα στο νησί.».
Η συνέλευση στην οποία συμμετείχαν περισσότεροι από 120 άνθρωποι, νέοι, γέροι, ακόμα και παπάδες, είχε μεγάλο κοινωνικό και πολιτικό αντίκτυπο στην περιοχή, με αποτέλεσμα το θέμα να κυριαρχεί μέχρι τις πυρκαγιές στις συζητήσεις του νησιού αλλά και στα τοπικά μέσα ενημέρωσης. Ενώ αξιοσημείωτο είναι ότι μετά τη συγκεκριμένη εκδήλωση, σταμάτησαν οι τακτικές και πολύωρες διακοπές νερού που μαστίζαν το νησί.
Τη σκυτάλη πήρε ο αντιδήμαρχος Οικονομικών Ιωάννης Πλαϕαδέλης, ο οποίος μιλώντας στο Kavala Portal διέψευσε ότι υπάρχουν σχέδια για ιδιωτικοποίηση της ΔΕΥΑΘ, ενώ μίλησε επίσης για
γενικότερο εϕησυχασμό για τα υδάτινα αποθέματα, «κάτι που συνετέλεσε ως ένα βαθμό και στο να μην προχωρήσουμε εγκαίρως στην καταγραϕή και την πιστοποίηση των πηγών νερού που διαθέτει το νησί.»
Επίσης ο δήμαρχος Θάσου κ. Χατζηεμμανουήλ προσπάθησε να διασκεδάσει τις εντυπώσεις ενώ προέβη σε μία πρωτοφανή στοχοποίηση του Σπύρου Μαρκέτου, γραμματέα της Πανθασιακής Συντονιστικης Επιτροπής για το Νερό. Ο δήμαρχος μίλησε για πολιτικά κίνητρα, αφήνοντας εμμέσως υπονοούμενα για την ένταξη του Σπύρου Μαρκέτου στην ΑΝΤΑΡΣΥΑ, και απείλησε με διώξεις.
Ο Σπύρος Μαρκέτος απάντησε ρωτώντας, μεταξύ των άλλων, «Γιατί δεν είχαμε νερό όλο το καλοκαίρι; Με ποια κριτήρια αποφασίζεται ποιες βάνες κλείνει η ΔΕΥΑΘ και ποιες αφήνει ανοιχτές; Ποιός αποφάσισε φέτος ποιοί θα έχουν νερό και ποιοί δεν θα έχουν; Τι έργα έχουν προγραμματιστεί για να αντιμετωπιστεί η λειψυδρία;»
Κατέληξε πως ο κ. Δήμαρχος «ίσως νομίζει ότι με αοριστολογίες θα μας μπερδέψει και με απειλές θα μας κάνει να σιωπήσουμε. Κάνει λάθος και στα δυο.»
Ποια θα είναι η μοίρα του νερού της Θάσου; Θα καταφέρουν οι κάτοικοι να επιβάλουν δημόσια και δίκαιη ύδρευση;
Σε μία χώρα-Υπερταμείο, όπου «αξιοποιούνται» τα πάντα δια της παράδοσής τους στο μεγάλο κεφάλαιο, καμία απάντηση δεν είναι εύκολη. Είναι βέβαιο όμως ότι, παρ’όλο που τώρα το νησί μαζεύει τα κομμάτια του από την μεγάλη πυρκαγιά και το μέλλον του νερού φαντάζει ως δευτερεύον, αυτή η συζήτηση θα επανέλθει στο προσκήνιο.