Εφημερίδα ΠΡΙΝ

Για την αντικαπιταλιστική ανατροπή
και την κομμουνιστική απελευθέρωση

  • Πολιτική
    • Οικονομία
    • Αστική Πολιτική
    • Αριστερά
    • Ακροδεξιά – Φασισμός
    • Σπόντες
  • Κοινωνία
    • Υγεία
    • Εργαζόμενοι
    • Νεολαία
    • Πόλη – Δήμοι / Περιφέρειες
    • Εκπαίδευση
    • Γυναίκα – Φύλο
    • Αγρότες
    • Μετανάστες – Πρόσφυγες
    • Δικαιώματα
    • ΜΜΕ
    • Στρατευμένοι
    • Αθλητισμός
    • Μνήμη
    • Ατζέντα
  • Διεθνή
    • Περισκόπιο
    • Κόσμος Ανάποδα
    • Διεθνής Οικονομία
    • Ευρωπαϊκή Ένωση
    • Βαλκάνια – ΝΑ Μεσόγειος
    • Κόσμος
    • Πολεμικές Συγκρούσεις
    • Διεθνές εργατικό Κίνημα
    • Διεθνή Αριστερά
    • Διεθνισμός
    • Γράμμα από…
  • Πολιτισμός
    • Ταινίες-σειρές
    • Λογοτεχνία
    • Θέατρο
    • Μουσική
    • Εικαστικά
    • Παρεμβάσεις
  • Θεωρία
    • Ανάλυση
    • Κίνηση Ιδεών
    • Βιβλιοπαρουσιάσεις
    • Ρωγμές στον Χρόνο
    • Αφιερώματα
  • Στήλες – Άρθρα
    • Editorial
    • Σχόλιο Πρώτης Σελίδας
    • Αριστερό Εξτρέμ
    • Η δεύτερη ματιά
    • Η Αλλη Οψη
    • Σχόλια στο ημίφως
    • Πίσω από τις κάμερες
    • Ζητώ τον λόγο
    • Απόψεις
    • Διάλογος
    • Αναδημοσιεύσεις
    • Παλαιότερες Στήλες
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
    • Περιβάλλον
    • Επιστήμη
    • Τεχνολογία
  • International Texts
  • Πολιτική
    • Οικονομία
    • Αστική Πολιτική
    • Αριστερά
    • Ακροδεξιά – Φασισμός
    • Σπόντες
  • Κοινωνία
    • Υγεία
    • Εργαζόμενοι
    • Νεολαία
    • Πόλη – Δήμοι / Περιφέρειες
    • Εκπαίδευση
    • Γυναίκα – Φύλο
    • Αγρότες
    • Μετανάστες – Πρόσφυγες
    • Δικαιώματα
    • ΜΜΕ
    • Στρατευμένοι
    • Αθλητισμός
    • Μνήμη
    • Ατζέντα
  • Διεθνή
    • Περισκόπιο
    • Κόσμος Ανάποδα
    • Διεθνής Οικονομία
    • Ευρωπαϊκή Ένωση
    • Βαλκάνια – ΝΑ Μεσόγειος
    • Κόσμος
    • Πολεμικές Συγκρούσεις
    • Διεθνές εργατικό Κίνημα
    • Διεθνή Αριστερά
    • Διεθνισμός
    • Γράμμα από…
  • Πολιτισμός
    • Ταινίες-σειρές
    • Λογοτεχνία
    • Θέατρο
    • Μουσική
    • Εικαστικά
    • Παρεμβάσεις
  • Θεωρία
    • Ανάλυση
    • Κίνηση Ιδεών
    • Βιβλιοπαρουσιάσεις
    • Ρωγμές στον Χρόνο
    • Αφιερώματα
  • Στήλες – Άρθρα
    • Editorial
    • Σχόλιο Πρώτης Σελίδας
    • Αριστερό Εξτρέμ
    • Η δεύτερη ματιά
    • Η Αλλη Οψη
    • Σχόλια στο ημίφως
    • Πίσω από τις κάμερες
    • Ζητώ τον λόγο
    • Απόψεις
    • Διάλογος
    • Αναδημοσιεύσεις
    • Παλαιότερες Στήλες
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
    • Περιβάλλον
    • Επιστήμη
    • Τεχνολογία
  • International Texts
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Εφημερίδα ΠΡΙΝ
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Αρχική Πολιτισμός Ταινίες-σειρές

Φόνισσα: Στα ίχνη αρχαίας τραγωδίας

28/01/2024
σε Ταινίες-σειρές
Φόνισσα: Στα ίχνη αρχαίας τραγωδίας
Κοινοποίηση στο FacebookΚοινοποίηση στο TwitterΑποστολή σε Email
Δημήτρης Γρηγορόπουλος

[Η κριτική της ταινίας περιέχει πληροφορίες για την κατάληξη της ιστορίας (spoilers)] 

Η νεόκοπη σκηνοθέτις (πρώτη ταινία της μεγάλου μήκους) Εύα Νάθενα και η σεναριογράφος Κατερίνα Μπέη υιοθετούν σε πρώτο πλάνο μια αντιπατριαρχική και φεμινιστική οπτική και σε δεύτερο και βαθύτερο επίπεδο την οπτική αρχαίας τραγωδίας, που αντιπαραθέτει την ηθική του τραγικού ήρωα (ηρωίδας) με την κατεστημένη ηθική (αντίθεση φυσικού και θετού δικαίου).

Σε κοινέςΚατηγορίες

Αφιέρωμα 1η Μάη: Ταινίες για την εργασία και την εργατική τάξη

Adolescence: Πώς η «σειρά φαινόμενο» έγινε το βολικό άλλοθι της βρετανικής κυβέρνησης

Η Φραγκογιαννού (φόνισσα) παραπέμπει στη σύγκρουση του τραγικού ήρωα (ηρωίδας) με τη θεία δίκη, τους νόμους της πολιτείας και το εθιμικό δίκαιο, ακόμη και με τον εαυτό της. Σ’ αυτή τη σύγκρουση η Φραγκογιαννού εκδηλώνει το ηθικό μεγαλείο του τραγικού ήρωα. Εξοντώνει τα κορίτσια όχι κινούμενη από κάποιο συμφέρον, αλλά από έναν αντιφατικό ανθρωπισμό, για ν’ απαλλάξει τα κορίτσια από μια ταπεινωτική και εξαθλιωμένη ζωή, αλλά και τις οικογένειές τους απ’ το δυσβάσταχτο φορτίο που επισωρεύει στη φτώχεια τους η γέννηση κοριτσιών. Η ηρωίδα, διακυβεύοντας την υπόληψη και την ίδια τη ζωή της, εξεγείρεται θαρραλέα και δυναμικά κατά της βάρβαρης και πατριαρχικής κοινωνίας που υποβιβάζει τα κορίτσια σε ανεπιθύμητο βάρος της δύσκολης ζωής της οικογένειας, επιλέγοντας όμως ανήθικο και απάνθρωπο μέσο, τον φόνο αθώων παιδιών. Δεν κινδυνεύει μόνο απ’το νόμο της πολιτείας, αλλά από τις δικές της τύψεις και τους φόβους της, που την κατατρύχουν εφιαλτικά ιδίως στο τέλος του μυθιστορήματος και της ταινίας, όταν την κυνηγούν αδυσώπητα οι χωροφύλακες, αλλά και οι δικές της τύψεις για τα αθώα παιδιά που εξόντωσε.

 Η πρωταγωνίστρια είναι θύτης και θύμα μιας άκρως πατριαρχικής και απάνθρωπης κοινωνίας που οι ζωές των γυναικών συνθλίβονται

Η ηρωίδα δεν προβάλλεται ως ο ψυχρός δικαστής και ρυθμιστής μιας πιο ορθολογικής διαβίωσης της κοινότητας και απαλλαγής των κοριτσιών απ’ την ταπεινωμένη και εξαθλιωμένη διαβίωση. Η τραγικότητά της υψώνεται σε ανώτερο επίπεδο τραγικού ήρωα, αφού η κοινωνική αποστολή που έχει επωμιστεί συνυφαίνεται και συγκρούεται με τη βαθιά θλίψη και την ενοχή που την κατατρύχει  εφιαλτικά για τα αθώα κορίτσια που εξοντώνει. Βαθμιαία αυτή η εσωτερική σύγκρουση κορυφώνεται και οδηγεί την τραγική ηρωίδα στην αυτοκτονία. Η καταδίωξή της απ’ τη χωροφυλακή μάλλον επιταχύνει την ενοχική αυτοχειρία της.

Συχνά, οι τραγικοί ήρωες αυτοτιμωρούνται, όταν παραβιάζουν τον θείο και ηθικό νόμο, χωρίς να το συνειδητοποιούν, όπως ο Οιδίποδας, που χωρίς να το γνωρίζει σκότωσε τον πατέρα του και παντρεύτηκε τη μητέρα του, επιλέγοντας, όταν αποκαλύφθηκε η αλήθεια, την αυτοτύφλωση και αυτοεξορία του. Η Αντιγόνη, υπακούοντας στον θείο νόμο, παραβίασε τη διαταγή του Κρέοντα, άρχοντα της πόλης και έθαψε τον αδελφό της, Πολυνείκη, με αποτέλεσμα να συλληφθεί και να θανατωθεί. Παρόμοια, η Φραγκογιαννού, αντί να συλληφθεί απ’ τους χωροφύλακες, επέλεξε την αυτοκτονία της με το άλμα στο κενό, προσβλέποντας με την αυτοτιμωρία της ίσως στην ηθική αυτοκάθαρσή της.

Η Φραγκογιαννού στη διάρκεια της ταινίας, εμφανίζεται ως ψύχραιμη δολοφόνος που λυτρώνει όμως τα θηλυκά μωρά από μία άθλια διαβίωση στην αμείλικτη ανδροκρατική κοινότητα. Αυτή όμως η ψυχρότητα της Φραγκογιαννούς είναι επιφανειακή. Συνυπάρχει με τους εφιάλτες και τις τύψεις που την καταδιώκουν και κορυφώνονται με την καταδίωξή της απ’ τη χωροφυλακή. Η σκηνοθεσία με τη μαυρόασπρη εικόνα, τη μουντή και θλιβερή ατμόσφαιρα του χωριού, που σπάνια και για λίγο ανατρέπεται από έναν γάμο, τη στυγνή ως και θλιβερή περσόνα της Φραγκογιαννούς υποστηρίζει την περιρρέουσα ατμόσφαιρα της μιζέριας, της φτώχιας, της άθλιας ζωής, ιδίως των γυναικών, που ταπεινώνονται και συνθλίβονται σε μια άκρως πατριαρχική και απάνθρωπη κοινωνία.

Κορυφαία έκφραση, απελευθερωτική όμως, στη μουντή, χαμηλόφωνη, θλιμμένη ατμόσφαιρα του χωριού, η σπαρακτική και ταυτόχρονα απελευθερωτική κραυγή της υπέροχης Κ. Καραμπέτη- Φραγκογιαννούς τη στιγμή της αυτοκτονίας-απελευθέρωσης…

Ετικέτες: Δημήτρης Γρηγορόπουλος
ΚοινοποίησεTweetΑποστολή
Προηγούμενο

506 Μ/Κ ΤΟ Πολυκάστρου: Παγωνιά και αδιαφορία για τους φαντάρους

Επόμενο

Σηκωμένες γροθιές και κόκκινες σημαίες στο Μπουένος Άιρες-Περισκόπιο 27/1

Σχετίζεται με Άρθρα

Το πραγματικό σύστημα και τα «αντισυστημικά» κόμματα

Το πραγματικό σύστημα και τα «αντισυστημικά» κόμματα
από Γιάννης Ελαφρός
22/05/2025
0

Δημήτρης Γρηγορόπουλος Το τελευταίο διάστημα με αφορμή το έγκλημα των Τεμπών η ΝΔ έχει κηρύξει τον πόλεμο στα «αντισυστημικά» κόμματα. Αυτός ο χαρακτηρισμός τελικά...

ΣυνεχίστεDetails

Τι οδήγησε στο πραξικόπημα της 21ης Απριλίου και στην εφταετή χούντα;

21η Απρίλη: Αναμονή από το κίνημα, πραξικόπημα από τον στρατό
από Δημήτρης Τζιαντζής
21/04/2025
0

Αφιέρωμα: Η χούντα της 21ης Απριλίου και ο σύγχρονος φασισμός  Δημήτρης Γρηγορόπουλος Η ενδυνάμωση του λαϊκού κινήματος και των ριζοσπαστικών τάσεων, ειδικά μετά την...

ΣυνεχίστεDetails
Επόμενο
Σηκωμένες γροθιές και κόκκινες σημαίες στο Μπουένος Άιρες-Περισκόπιο 27/1

Σηκωμένες γροθιές και κόκκινες σημαίες στο Μπουένος Άιρες-Περισκόπιο 27/1

Λένιν: Η φιλοσοφία ως συστατικό στοιχείο της μαρξιστικής θεωρίας και πράξης

Λένιν: Η φιλοσοφία ως συστατικό στοιχείο της μαρξιστικής θεωρίας και πράξης

Ο ταξικός αποκλεισμός από το δικαίωμα της ψήφου

Ο ταξικός αποκλεισμός από το δικαίωμα της ψήφου

Αντιδράσεις για την αποστολή φρεγάτας

Αντιδράσεις για την αποστολή φρεγάτας

Φύλλο 31-5

Ολομέτωπη σύγκρουση με τον κυβερνητικό κυνισμό

«Στα μαλακά» από τη ΝΔ ο Καραμανλής

ΟΠΕΚΕΠΕ: Κυβερνήσεις και ΕΕ θερμοκήπιο σκανδάλων

Το Φεστιβάλ Αναιρέσεις φέρνει το καλοκαίρι!

Πλήρη Περιεχόμενα
\

Ανάλυση

Ακροδεξιά «κανονικότητα» στην ΕΕ του κεφαλαίου
Ανάλυση

Ακροδεξιά «κανονικότητα» στην ΕΕ του κεφαλαίου

από Γιάννης Ελαφρός
27/05/2025

Ατζέντα

Aνατρεπτική Συμμαχία για την Αθήνα: Εκδήλωση την Τρίτη «για την πόλη των αναγκών μας»
Ατζέντα

Aνατρεπτική Συμμαχία για την Αθήνα: Εκδήλωση την Τρίτη «για την πόλη των αναγκών μας»

02/06/2025
Φεστιβάλ Αναιρέσεις στην Πάτρα: Καλοκαιρινό ραντεβού στο Νότιο Πάρκο 1/6
Ατζέντα

Φεστιβάλ Αναιρέσεις στην Πάτρα: Καλοκαιρινό ραντεβού στο Νότιο Πάρκο 1/6

31/05/2025
Φεστιβάλ Αναιρέσεις στην Πάτρα: Ραντεβού στα γρασίδια του Νότιου Πάρκου 31/5-1/6
Ατζέντα

Φεστιβάλ Αναιρέσεις στην Πάτρα: Ραντεβού στα γρασίδια του Νότιου Πάρκου 31/5-1/6

30/05/2025

Διεθνή

Στόλος της Ελευθερίας: Νέα αποστολή ανθρωπιστικής βοήθειας στη Γάζα
Διεθνή

Στόλος της Ελευθερίας: Νέα αποστολή ανθρωπιστικής βοήθειας στη Γάζα

από Κυριάκος Νασόπουλος
29/05/2025

Αφιέρωμα

Νερό… από κοινωνικό αγαθό σε ευκαιρία για νέα κέρδη
Αφιερώματα

Νερό… από κοινωνικό αγαθό σε ευκαιρία για νέα κέρδη

Φάκελος: Περιβάλλον Κερδών Δημήτρης Κοιλάκος* Μεγάλοι αγώνες για το νερό Το ότι το νερό είναι πηγή ζωής είναι αυτονόητο. Μάλιστα ...

03/06/2025
Εργαζόμενοι στην Cosco: Συνεχίζουν αγωνιστικά απαιτώντας νέα ΣΣΕ
Εργαζόμενοι

Allou Fun Park/Cosco/Speedex: Ο αποφασιστικός αγώνας έφερε νίκες

▸ Σημαντικές νίκες πέτυχαν το προηγούμενο διάστημα οι εργαζόμενοι σε τρεις χώρους εργασίας του «σκληρού» ιδιωτικού τομέα, στο λιμάνι του ...

03/06/2025
Ακροβασίες 31/5/2025
Σκίτσο Ακροβασίες Βασίλης Παπαγεωργίου

Ακροβασίες 31/5/2025

Σκίτσο του Βασίλη Παπαγεωργίου

03/06/2025
Σχόλια στο Ημίφως 31/5/2025
Σκίτσο Σχόλια στο Ημίφως Βασίλης Παπαγεωργίου

Σχόλια στο Ημίφως 31/5/2025

Σκίτσο του Βασίλη Παπαγεωργίου

03/06/2025
ΟΠΕΚΕΠΕ: Κυβερνήσεις και ΕΕ θερμοκήπιο σκανδάλων
Πολιτική

ΟΠΕΚΕΠΕ: Κυβερνήσεις και ΕΕ θερμοκήπιο σκανδάλων

Μαρία Δημάκου

03/06/2025
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Facebook Instagram Twitter Youtube RSS

Εβδομαδιαία πολιτική εφημερίδα ΠΡΙΝ

Κυκλοφορεί όλο το Σαββατοκύριακο

Αναζητείστε την στα περίπτερα

Συνδρομές και ενισχύσεις

Δικαιούχος: Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες «Πριν»

ALPHA BANK Αρ. Λογαριασμού: 260002002006023
IBAN: GR1801402600260002002006023

Τρόποι επικοινωνίας

Τηλ. 2108227949

Email: ipringr@gmail.com
Κλεισόβης 9, πλησίον Κάνιγγος, 10677 Αθήνα

© 1990 - 2024 Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες ΠΡΙΝ - Power by WordPress & Jegtheme - Web Developer & Designer Vaspha.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
  • Αρχική
  • Κύρια Θέματα
  • Επικαιρότητα
  • Πολιτική
  • Κοινωνία
  • Διεθνή
  • Πολιτισμός
  • Θεωρία
  • Στήλες – Άρθρα
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
  • Αριστερό Εξτρέμ

© 1990 - 2024 Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες ΠΡΙΝ - Power by WordPress & Jegtheme - Web Developer & Designer Vaspha.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies. Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε αυτόν τον ιστότοπο, συναινείτε στη χρήση cookies. Διαβάστε την Πολιτική Απορρήτου.