Εφημερίδα ΠΡΙΝ

Για την αντικαπιταλιστική ανατροπή
και την κομμουνιστική απελευθέρωση

  • Πολιτική
    • Οικονομία
    • Αστική Πολιτική
    • Αριστερά
    • Ακροδεξιά – Φασισμός
    • Σπόντες
  • Κοινωνία
    • Υγεία
    • Εργαζόμενοι
    • Νεολαία
    • Πόλη – Δήμοι / Περιφέρειες
    • Εκπαίδευση
    • Γυναίκα – Φύλο
    • Αγρότες
    • Μετανάστες – Πρόσφυγες
    • Δικαιώματα
    • ΜΜΕ
    • Στρατευμένοι
    • Αθλητισμός
    • Μνήμη
    • Ατζέντα
  • Διεθνή
    • Περισκόπιο
    • Κόσμος Ανάποδα
    • Διεθνής Οικονομία
    • Ευρωπαϊκή Ένωση
    • Βαλκάνια – ΝΑ Μεσόγειος
    • Κόσμος
    • Πολεμικές Συγκρούσεις
    • Διεθνές εργατικό Κίνημα
    • Διεθνή Αριστερά
    • Διεθνισμός
    • Γράμμα από…
  • Πολιτισμός
    • Ταινίες-σειρές
    • Λογοτεχνία
    • Θέατρο
    • Μουσική
    • Εικαστικά
    • Παρεμβάσεις
  • Θεωρία
    • Ανάλυση
    • Κίνηση Ιδεών
    • Βιβλιοπαρουσιάσεις
    • Ρωγμές στον Χρόνο
    • Αφιερώματα
  • Στήλες – Άρθρα
    • Editorial
    • Σχόλιο Πρώτης Σελίδας
    • Αριστερό Εξτρέμ
    • Η δεύτερη ματιά
    • Η Αλλη Οψη
    • Σχόλια στο ημίφως
    • Πίσω από τις κάμερες
    • Ζητώ τον λόγο
    • Απόψεις
    • Διάλογος
    • Αναδημοσιεύσεις
    • Παλαιότερες Στήλες
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
    • Περιβάλλον
    • Επιστήμη
    • Τεχνολογία
  • International Texts
  • Πολιτική
    • Οικονομία
    • Αστική Πολιτική
    • Αριστερά
    • Ακροδεξιά – Φασισμός
    • Σπόντες
  • Κοινωνία
    • Υγεία
    • Εργαζόμενοι
    • Νεολαία
    • Πόλη – Δήμοι / Περιφέρειες
    • Εκπαίδευση
    • Γυναίκα – Φύλο
    • Αγρότες
    • Μετανάστες – Πρόσφυγες
    • Δικαιώματα
    • ΜΜΕ
    • Στρατευμένοι
    • Αθλητισμός
    • Μνήμη
    • Ατζέντα
  • Διεθνή
    • Περισκόπιο
    • Κόσμος Ανάποδα
    • Διεθνής Οικονομία
    • Ευρωπαϊκή Ένωση
    • Βαλκάνια – ΝΑ Μεσόγειος
    • Κόσμος
    • Πολεμικές Συγκρούσεις
    • Διεθνές εργατικό Κίνημα
    • Διεθνή Αριστερά
    • Διεθνισμός
    • Γράμμα από…
  • Πολιτισμός
    • Ταινίες-σειρές
    • Λογοτεχνία
    • Θέατρο
    • Μουσική
    • Εικαστικά
    • Παρεμβάσεις
  • Θεωρία
    • Ανάλυση
    • Κίνηση Ιδεών
    • Βιβλιοπαρουσιάσεις
    • Ρωγμές στον Χρόνο
    • Αφιερώματα
  • Στήλες – Άρθρα
    • Editorial
    • Σχόλιο Πρώτης Σελίδας
    • Αριστερό Εξτρέμ
    • Η δεύτερη ματιά
    • Η Αλλη Οψη
    • Σχόλια στο ημίφως
    • Πίσω από τις κάμερες
    • Ζητώ τον λόγο
    • Απόψεις
    • Διάλογος
    • Αναδημοσιεύσεις
    • Παλαιότερες Στήλες
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
    • Περιβάλλον
    • Επιστήμη
    • Τεχνολογία
  • International Texts
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Εφημερίδα ΠΡΙΝ
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Αρχική Στήλες - Άρθρα Η δεύτερη ματιά

Οι «ρινόκεροι» μέσα και ανάμεσά μας

05/12/2021
σε Η δεύτερη ματιά
Οι «ρινόκεροι» μέσα και ανάμεσά μας
Κοινοποίηση στο FacebookΚοινοποίηση στο TwitterΑποστολή σε Email
Αιμιλία Καραλή
Ποια μπορεί να είναι η αρχή ενός διαφορετικού κόσμου; Νομίζω ότι είναι αυτή που ζητούσε το μικρό ανορθόγραφο πλακάτ που κρατούσαν οι συγγενείς
του δολοφονημένου από αστυνομικούς δεκαοκτάχρονου Νίκου Σαμπάνη στην πρόσφατη πορεία του Πολυτεχνείου: «Δηκεοσίνη για τον Νίκο».

Η πρόσφατη αποχώρηση του ηθοποιού Άρη Σερβετάλη από την παράσταση «Ρινόκερος» στην οποία πρωταγωνιστούσε επειδή δεν ήθελε να παίξει σε κοινό που αποτελείται μόνο από εμβολιασμένους έφερε στο ευρύτερο προσκήνιο το έργο του Ιονέσκο. Κι αυτό είναι ευτύχημα. Άνθρωποι που δεν είχαν ακούσει ποτέ τον συγγραφέα ή το θέμα του έργου, που γράφτηκε το 1959, το έψαξαν, συζήτησαν, ίσως και να προβληματίστηκαν για το τι τελικά συμβολίζει ο «Ρινόκερος».

Σύμφωνα με τις περισσότερες μελέτες, αλλά και δηλώσεις του ίδιου του Ιονέσκο, το έργο αποτελεί μία σπουδή για την μαζοποίηση στην οποία οδηγούν τα ολοκληρωτικά καθεστώτα, αλλά και συμπεριφορές όπως ο φανατισμός, η οπαδοποίηση, ο καταναλωτισμός. Η υπόθεση είναι απλή και στηρίζεται σε ένα «παράλογο». Σε μια επαρχιακή πόλη της Γαλλίας εμφανίζεται ένας ρινόκερος και σιγά -σιγά όλοι οι κάτοικοί της μετατρέπονται σε ρινόκερους. Πολλοί το επιλέγουν μάλιστα, ακόμα κι εκείνοι που αρχικά είχαν τρομάξει, ανεξάρτητα από την μόρφωση, την κοινωνική τους θέση, την εξουσία. Μόνον ένας, ο Μπερανζέ, αρνείται να «συνθηκολογήσει», ακόμη κι αν είναι «ο τελευταίος άνθρωπος».

Σε κοινέςΚατηγορίες

Επάγγελμα «δημιουργός περιεχομένου»

Ποιος φοβάται -ακόμα- τη Βιρτζίνια Γουλφ;

Δεν θα μείνω στο γιατί ο Ιονέσκο διάλεξε -από όλα τα ζώα- τον ρινόκερο για να συμβολίσει την ισοπέδωση, το μίσος και την καταστροφή, χαρακτηριστικά που κουβαλούν μέσα τους πολλοί άνθρωποι· ούτε και γιατί η έννοια του ανθρώπου παρουσιάζεται μόνο με την «υψηλή» και «ευγενή» της διάσταση. Θα αποδεχτώ την σύμβαση του έργου και τα ερωτήματα/θέματα τα οποία υποβάλλει. Και κυρίως: τον παραλογισμό της εκούσιας μετατροπής του ανθρώπου σε μισάνθρωπο, της ομιλίας σε μουγκρητό, της λογικής σε ένστικτο, της μελωδίας σε βουητό, του επιχειρήματος σε διαταγή, του γλυκόλογου σε βρισιά, της κοινωνίας σε αγέλη, της συλλογικότητας σε άθροισμα ατόμων.

Η «ρινοκερίτιδα» δεν είναι ούτε αρρώστια ούτε βιολογικός μετασχηματισμός. Είναι η αποκάλυψη των πιο βάναυσων πλευρών του ανθρώπου σε εποχές φόβου και διάλυσης.

Είναι η εσωτερική μορφή που εξωτερικεύεται και φανερώνει το τέρας που έκρυβε μέσα της. Είναι η εκδήλωση της αγριότητας που τρέφει η ανταγωνιστική κοινωνία, αλλά και τρέφεται από αυτήν.

Την βλέπουμε στο βλέμμα και στα οπλισμένα χέρια των γυναικοκτόνων και των κουτσαβάκηδων αστυνομικών που θεωρούν τα ανθρώπινα σώματα πεδία βολής· στα σκοτεινά πρόσωπα των κυβερνώντων, όταν με σφιγμένα χείλη αναγγέλλουν κάθε τόσο μέτρα για την ζωή και τον θάνατό μας· στον καλοντυμένο κυνισμό των μιντιακών πραιτοριανών τους, όταν ρίχνουν την ευθύνη στους φτωχούς και στους αδύναμους για τα δεινά τους. Την παρατηρούμε στον κοινωνικό αυτοματισμό των «νοικοκυραίων» που κατηγορούν ή θαυμάζουν ανάλογα με τα απωθημένα και τις εντολές που παίρνουν από τους σύγχρονους «Μεγάλους Αδελφούς». Την παρακολουθούμε στα γυάλινα αλώνια των ριάλιτι που εξευτελίζουν όχι μόνο τους πρωταγωνιστές αλλά και τους θεατές τους.

«Ρινοκερίτιδα» είναι η κλοτσιά που έδωσε ο εργάτης στο σώμα της μικρής Όλγας για να δει αν ζει ή αν έχει πεθάνει και να ειδοποιήσει τα αφεντικά του προκειμένου να αποφασίσουν για το τι θα το κάνουν. Αυτή η κλοτσιά είναι και «το τέλος του κόσμου» των «κούφιων ανθρώπων», για να παραλλάξω τον Έλιοτ.

Ποια μπορεί να είναι η αρχή ενός διαφορετικού κόσμου; Νομίζω ότι είναι αυτή που ζητούσε το μικρό, ανορθόγραφο πλακάτ που κρατούσαν οι συγγενείς του δολοφονημένου από αστυνομικούς δεκαοκτάχρονου Νίκου Σαμπάνη στην πρόσφατη πορεία του Πολυτεχνείου: «Δηκεοσίνη για τον Νίκο». Αυτή η δικαιοσύνη δεν καταγράφεται στα λεξικά, δεν απονέμεται από κανένα δικαστήριο. Διεκδικείται και κατακτιέται καθημερινά για να ανοίξει τον δρόμο για μια κοινωνία απαλλαγμένη από ανθρώπους-ρινόκερους.

«Ό,τι και αν αποφασίσετε για το μέλλον σας, με όποιον κι αν συμπορευτείτε να είστε πάντα καλοί και δίκαιοι άνθρωποι. Σας ζητώ συγγνώμη γιατί η δική μου γενιά δεν μπόρεσε να σας παραδώσει μια κοινωνία που να σας αξίζει. Παλέψαμε αλλά είμαστε λίγοι. Σας ζητώ συγγνώμη γιατί δεν μπορέσαμε να σας μεταδώσουμε εκείνη την αίσθηση ελευθερίας που είχαμε τις μέρες της εξέγερσης». Με αυτά τα λόγια έκλεισε την συζήτηση με τους μαθητές μου ένας τότε φοιτητής των Τοπογράφων που συμμετείχε τότε στα γεγονότα. Κι εγώ μεταγράφω τον λόγο του με τη σωστή ορθογραφία: Καλί κε Δήκεη.

Ετικέτες: Αιμιλία ΚαραλήΆρθραρομά
ΚοινοποίησεTweetΑποστολή
Προηγούμενο

Δεκεμβριανά: Ιστορικό οδοιπορικό των «Αναιρέσεων» την Κυριακή

Επόμενο

Διαδηλώσεις στις 6 Δεκέμβρη, επίκαιρο το μήνυμα της εξέγερσης (update)

Σχετίζεται με Άρθρα

Βιώνοντας την αλληλεξάρτηση σε ένα σχολείο του Πειραιά: σκέψεις για μια ήττα της αξιολόγησης

Βιώνοντας την αλληλεξάρτηση σε ένα σχολείο του Πειραιά: σκέψεις για μια ήττα της αξιολόγησης
από Γιάννης Ελαφρός
09/05/2025
0

Μιχάλης Κατσιγιάννης

ΣυνεχίστεDetails

Μπορεί να μας εμπνεύσει σήμερα η θεωρία του ιταλικού «εργατισμού»;

Μπορεί να μας εμπνεύσει σήμερα η θεωρία του ιταλικού «εργατισμού»;
από Γιάννης Ελαφρός
08/05/2025
0

Απόστολος Αποστόλου

ΣυνεχίστεDetails
Επόμενο
Διαδηλώσεις στις 6 Δεκέμβρη, επίκαιρο το μήνυμα της εξέγερσης (update)

Διαδηλώσεις στις 6 Δεκέμβρη, επίκαιρο το μήνυμα της εξέγερσης (update)

Εκπαίδευση: Το ρεύμα αντίστασης και ανατροπής παραμένει ισχυρό

Εκπαίδευση: Το ρεύμα αντίστασης και ανατροπής παραμένει ισχυρό

ΝΑΡ-νΚΑ: Δεκέμβρης 2008-2021, Τίποτα δεν τελείωσε, όλα συνεχίζονται!

ΝΑΡ-νΚΑ: Δεκέμβρης 2008-2021, Τίποτα δεν τελείωσε, όλα συνεχίζονται!

Η πορεία προς τον κομμουνισμό  και η συμβολή του Κώστα Τζιαντζή

Η πορεία προς τον κομμουνισμό και η συμβολή του Κώστα Τζιαντζή

Φύλλο 3-4.5

Αντιφασιστική νίκη ή «Ημέρα της Ευρώπης»;

Συνέντευξη: Αλέξανδρος Λιανός “Τολμηρό βήμα για μία ανώτερη νΚΑ”

Μισός αιώνας από την ήττα των ΗΠΑ στο Βιετνάμ

Διεθνής φρενίτιδα πολεμικών δαπανών

Καταστροφικές εξορύξεις αντιμονίου στη Χίο

Πλήρη Περιεχόμενα

Ανάλυση

9 Μάη: Η ΕΕ εξισώνει ναζισμό και …κομμουνισμό!
Ανάλυση

9 Μάη: Η ΕΕ εξισώνει ναζισμό και …κομμουνισμό!

από Γιάννης Ελαφρός
08/05/2025

Ατζέντα

“Σαν πέτρινα λιοντάρια στη μπασιά της νύχτας” – προβολή ντοκιμαντέρ για τη Μακρόνησο στη Λέσχη Αναιρέσεις στις 6/5
Ατζέντα

“Σαν πέτρινα λιοντάρια στη μπασιά της νύχτας” – προβολή ντοκιμαντέρ για τη Μακρόνησο στη Λέσχη Αναιρέσεις στις 6/5

06/05/2025
Εκδήλωση για Παλαιστίνη στις 12/5, με τον Πρόεδρο του Δημοκρατικού Μετώπου για Ειρήνη και Ισότητα και βουλευτή του ΚΚ Ισραήλ
Ατζέντα

Εκδήλωση για Παλαιστίνη στις 12/5, με τον Πρόεδρο του Δημοκρατικού Μετώπου για Ειρήνη και Ισότητα και βουλευτή του ΚΚ Ισραήλ

04/05/2025
Ατζέντα 03.05
Ατζέντα

Ατζέντα 03.05

03/05/2025

Διεθνή

Βιετνάμ: Πατάει γκάζι στον δρόμο της καπιταλιστικής ανάπτυξης
Κόσμος

Βιετνάμ: Πατάει γκάζι στον δρόμο της καπιταλιστικής ανάπτυξης

από Γιάννης Ελαφρός
08/05/2025

Αφιέρωμα

Βιώνοντας την αλληλεξάρτηση σε ένα σχολείο του Πειραιά: σκέψεις για μια ήττα της αξιολόγησης
Απόψεις

Βιώνοντας την αλληλεξάρτηση σε ένα σχολείο του Πειραιά: σκέψεις για μια ήττα της αξιολόγησης

Μιχάλης Κατσιγιάννης

09/05/2025
Ατομική εικαστική έκθεση του Βασίλη Παπαγεωργίου στη Γκαλερί Έρση
Εικαστικά

Ατομική εικαστική έκθεση του Βασίλη Παπαγεωργίου στη Γκαλερί Έρση

Lignea Creatura Stans-Ξύλινο Πλάσμα Στέκεται  Στην Γκαλερί Έρση θα παρουσιάζεται μέχρι το τέλος του μήνα η ατομική έκθεση του εικαστικού ...

08/05/2025
Συνδικαλιστικές διώξεις με στόχο απολύσεις για πρώτη φορά
Εκπαίδευση

Πειραιάς: Συγκέντρωση αλληλεγγύης στη Χρύσα Χοτζόγλου την Παρασκευή 9/5

▸Την Παρασκευή 9/5 στο Διοικητικό Εφετείο Πειραιά εκδικάζεται η πρώτη δικαστική προσφυγή (Προσωρινή Διαταγή) ενάντια στην απαράδεκτη, αυταρχική και αυθαίρετη ...

08/05/2025
Πρόταση αγώνα-αντεπίθεσης από Παρεμβάσεις Δημοσίου
Εργαζόμενοι

Πρόταση αγώνα-αντεπίθεσης από Παρεμβάσεις Δημοσίου

Ανακοίνωση των Παρεμβάσεων Δημοσίου για το «άκαπνο» και άνευρο Γενικό Συμβούλιο της ΑΔΕΔΥ που κατέληξε χωρίς εισηγητική πρόταση αγώνα και ...

08/05/2025
9 Μάη: Η ΕΕ εξισώνει ναζισμό και …κομμουνισμό!
Ανάλυση

9 Μάη: Η ΕΕ εξισώνει ναζισμό και …κομμουνισμό!

Μπάμπης Συριόπουλος Η Ευρωπαϊκή Ένωση προσπαθεί να ακυρώσει το νόημα της αντιφασιστικής νίκης του 1945, ξαναγράφει την ιστορία σύμφωνα με ...

08/05/2025
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Facebook Instagram Twitter Youtube RSS

Εβδομαδιαία πολιτική εφημερίδα ΠΡΙΝ

Κυκλοφορεί όλο το Σαββατοκύριακο

Αναζητείστε την στα περίπτερα

Συνδρομές και ενισχύσεις

Δικαιούχος: Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες «Πριν»

ALPHA BANK Αρ. Λογαριασμού: 260002002006023
IBAN: GR1801402600260002002006023

Τρόποι επικοινωνίας

Τηλ. 2108227949

Email: ipringr@gmail.com
Κλεισόβης 9, πλησίον Κάνιγγος, 10677 Αθήνα

© 1990 - 2024 Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες ΠΡΙΝ - Power by WordPress & Jegtheme - Web Developer & Designer Vaspha.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
  • Αρχική
  • Κύρια Θέματα
  • Επικαιρότητα
  • Πολιτική
  • Κοινωνία
  • Διεθνή
  • Πολιτισμός
  • Θεωρία
  • Στήλες – Άρθρα
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
  • Αριστερό Εξτρέμ

© 1990 - 2024 Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες ΠΡΙΝ - Power by WordPress & Jegtheme - Web Developer & Designer Vaspha.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies. Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε αυτόν τον ιστότοπο, συναινείτε στη χρήση cookies. Διαβάστε την Πολιτική Απορρήτου.