Βίκυ Παπαδοπούλου
Στη βαριά σκιά της πανδημίας μιας καταστροφικής χρονιάς για τον κινηματογράφο, αλλά με έντονο πολιτικό άρωμα πραγματοποιήθηκε η φετινή απονομή των βραβείων Όσκαρ.
Η φετινή απονομή των βραβείων Όσκαρ, που έγινε σε ειδικές συνθήκες εξαιτίας της πανδημίας ήταν η πιο ιδιαίτερη και «χαμηλών τόνων» στην ιστορία του θεσμού. Πέρασε σχετικά αδιάφορη και για το ελληνικό και διεθνές κοινό, καθώς με τους κινηματογράφους κλειστούς ο μόνος τρόπος να παρακολουθήσει κανείς τις ταινίες –πλην αυτών του Netflix και άλλων ψηφιακών πλατφορμών– ήταν να τις κατεβάσει παράνομα.
Ωστόσο, τα φετινά βραβεία Όσκαρ κάθε άλλο παρά στερούνται ειδικής σημασίας, καθώς είναι τα πρώτα που πραγματοποιούνται μετά την αλλαγή φρουράς στις ΗΠΑ που σηματοδότησε το τέλος της σκοτεινής εποχής Τραμπ. Επίσης, η απονομή έγινε στον απόηχο του μεγαλειώδους κινήματος Black Lives Matter που συγκλόνισε τις ΗΠΑ. Αυτό έκανε σαφές η πρώτη παρουσιάστρια της βραδιάς Ρετζίνα Κινγκ, που ξεκίνησε τη βραδιά αναφερόμενη στην καταδίκη του αστυνομικού δολοφόνου του Τζορτζ Φλόιντ: «Θρηνούμε τόσες πολλές απώλειες και ειλικρινά αν ήταν διαφορετικό το αποτέλεσμα της ετυμηγορίας στη Μινεάπολη δεν θα φορούσα τακούνια αλλά αθλητικά παπούτσια και θα διαδήλωνα στους δρόμους». Στη συνέχεια πρόσθεσε: «Ξέρω ότι πολλοί από το σπίτι θέλετε να αλλάξετε κανάλι και νομίζετε ότι το Χόλιγουντ κάνει κήρυγμα, αλλά ως μητέρα ενός μαύρου αγοριού, ξέρω πολύ καλά τι σημαίνει να ζεις κάθε μέρα με τον φόβο».
Μετά από αυτή τη φορτισμένη αναφορά, κανείς δεν είχε αμφιβολία ότι ακόμα και στον λαμπερό κόσμο του Χόλιγουντ έχουν αλλάξει τόσα πολλά τα τελευταία χρόνια. Μεγάλη νικήτρια της βραδιάς ήταν η ταινία Nomadland που δείχνει τη ζωή των «από κάτω» στις ΗΠΑ και κέρδισε τα δύο σημαντικότερα βραβεία (καλύτερης ταινίας και καλύτερης σκηνοθεσίας).
Η πρωταγωνίστρια της ταινίας Φράνσις Μακντόρμαντ επάξια κέρδισε το βραβείο Α΄ γυναικείου για τον ρόλο όπου υποδύεται μια μεσήλικη χειρωνάκτρια εργάτρια που καταφεύγει σε μια νομαδική ζωή, προκειμένου να επιβιώσει με τα ελάχιστα χρήματα που βγάζει.
Η κινεζικής καταγωγής σκηνοθέτρια της ταινίας Κλόι Ζάο έγινε μόλις η δεύτερη γυναίκα στην ιστορία του θεσμού που κερδίζει Όσκαρ σε αυτή την κατηγορία και η πρώτη μη λευκή. Βραβείο καλύτερου πρωτότυπου σεναρίου κέρδισε η φεμινιστική ιστορία εκδίκησης Promising Young Woman, μια σκοτεινή αλληγορία που μεταξύ άλλων αγγίζει θέματα όπως η συναίνεση, το «ανδρικό λευκό προνόμιο» και ο ταξικός χαρακτήρας της δικαιοσύνης στις ΗΠΑ.
Τα φετινά βραβεία έδωσαν για άλλη μια φορά έμφαση στην «ισόρροπη συμμετοχή-ποικιλομορφία». Το βραβείο Β΄ ανδρικού ρόλου κέρδισε ο Ντάνιελ Καλούγια για το Ιούδας και ο μαύρος Μεσσίας (με θέμα τους Μαύρους Πάνθηρες) και B’ Γυναικείου Ρόλου η Γιουν Γιου-Τζουνγκ για το Minari.
Η λέξη πολυσυλλεκτικότητα εκφράζει και την κατηγορία «Διεθνούς Ταινίας» που άλλαξε όνομα (από ξενόγλωσσης), στην οποία βραβεύτηκε το φιλμ Another Round του Δανού σκηνοθέτη Τόμας Βίντερμπεργκ. Αξίζει να σημειωθεί ότι 93 χώρες φέτος υπέβαλαν υποψήφιες ταινίες για τη συγκεκριμένη κατηγορία.
Η αμερικανική ακαδημία κινηματογράφου, για ακόμα μια φορά σε συνθήκες κρίσης, δείχνει κάποια υγιή αντανακλαστικά και διάθεση για αλλαγή. Ωστόσο, είναι αλήθεια πως ο θεσμός των Όσκαρ έχει χάσει το ειδικό βάρος που είχε κάποτε, μέσα σε ένα κοινωνικό-τεχνολογικό τοπίο που μεταβάλλεται με ακόμα πιο γοργούς ρυθμούς.
https://www.youtube.com/watch?v=EuXCNeOe058