Εφημερίδα ΠΡΙΝ

Για την αντικαπιταλιστική ανατροπή
και την κομμουνιστική απελευθέρωση

  • Πολιτική
    • Οικονομία
    • Αστική Πολιτική
    • Αριστερά
    • Ακροδεξιά – Φασισμός
    • Σπόντες
  • Κοινωνία
    • Υγεία
    • Εργαζόμενοι
    • Νεολαία
    • Πόλη – Δήμοι / Περιφέρειες
    • Εκπαίδευση
    • Γυναίκα – Φύλο
    • Αγρότες
    • Μετανάστες – Πρόσφυγες
    • Δικαιώματα
    • ΜΜΕ
    • Στρατευμένοι
    • Αθλητισμός
    • Μνήμη
    • Ατζέντα
  • Διεθνή
    • Περισκόπιο
    • Κόσμος Ανάποδα
    • Διεθνής Οικονομία
    • Ευρωπαϊκή Ένωση
    • Βαλκάνια – ΝΑ Μεσόγειος
    • Κόσμος
    • Πολεμικές Συγκρούσεις
    • Διεθνές εργατικό Κίνημα
    • Διεθνή Αριστερά
    • Διεθνισμός
    • Γράμμα από…
  • Πολιτισμός
    • Ταινίες-σειρές
    • Λογοτεχνία
    • Θέατρο
    • Μουσική
    • Εικαστικά
    • Παρεμβάσεις
  • Θεωρία
    • Ανάλυση
    • Κίνηση Ιδεών
    • Βιβλιοπαρουσιάσεις
    • Ρωγμές στον Χρόνο
    • Αφιερώματα
  • Στήλες – Άρθρα
    • Editorial
    • Σχόλιο Πρώτης Σελίδας
    • Αριστερό Εξτρέμ
    • Η δεύτερη ματιά
    • Η Αλλη Οψη
    • Σχόλια στο ημίφως
    • Πίσω από τις κάμερες
    • Ζητώ τον λόγο
    • Απόψεις
    • Διάλογος
    • Αναδημοσιεύσεις
    • Παλαιότερες Στήλες
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
    • Περιβάλλον
    • Επιστήμη
    • Τεχνολογία
  • International Texts
  • Πολιτική
    • Οικονομία
    • Αστική Πολιτική
    • Αριστερά
    • Ακροδεξιά – Φασισμός
    • Σπόντες
  • Κοινωνία
    • Υγεία
    • Εργαζόμενοι
    • Νεολαία
    • Πόλη – Δήμοι / Περιφέρειες
    • Εκπαίδευση
    • Γυναίκα – Φύλο
    • Αγρότες
    • Μετανάστες – Πρόσφυγες
    • Δικαιώματα
    • ΜΜΕ
    • Στρατευμένοι
    • Αθλητισμός
    • Μνήμη
    • Ατζέντα
  • Διεθνή
    • Περισκόπιο
    • Κόσμος Ανάποδα
    • Διεθνής Οικονομία
    • Ευρωπαϊκή Ένωση
    • Βαλκάνια – ΝΑ Μεσόγειος
    • Κόσμος
    • Πολεμικές Συγκρούσεις
    • Διεθνές εργατικό Κίνημα
    • Διεθνή Αριστερά
    • Διεθνισμός
    • Γράμμα από…
  • Πολιτισμός
    • Ταινίες-σειρές
    • Λογοτεχνία
    • Θέατρο
    • Μουσική
    • Εικαστικά
    • Παρεμβάσεις
  • Θεωρία
    • Ανάλυση
    • Κίνηση Ιδεών
    • Βιβλιοπαρουσιάσεις
    • Ρωγμές στον Χρόνο
    • Αφιερώματα
  • Στήλες – Άρθρα
    • Editorial
    • Σχόλιο Πρώτης Σελίδας
    • Αριστερό Εξτρέμ
    • Η δεύτερη ματιά
    • Η Αλλη Οψη
    • Σχόλια στο ημίφως
    • Πίσω από τις κάμερες
    • Ζητώ τον λόγο
    • Απόψεις
    • Διάλογος
    • Αναδημοσιεύσεις
    • Παλαιότερες Στήλες
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
    • Περιβάλλον
    • Επιστήμη
    • Τεχνολογία
  • International Texts
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Εφημερίδα ΠΡΙΝ
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Αρχική Πολιτισμός Ταινίες-σειρές

Αφιέρωμα στο έργο του Θόδωρου Αγγελόπουλου

30/04/2021
σε Ταινίες-σειρές
Αφιέρωμα στο έργο του Θόδωρου Αγγελόπουλου
Κοινοποίηση στο FacebookΚοινοποίηση στο TwitterΑποστολή σε Email

Βασίλης Τσιράκης

Πενήντα χρόνια από την Αναπαράσταση και εννιά χρόνια από την απώλεια του μεγάλου σκηνοθέτη (24/1/2012), το Πριν επιστρέφει στο έργο του Θόδωρου Αγγελόπουλου με ένα αφιέρωμα στις ταινίες του.

«Βλέποντας την ταινία ένιωσα απόλαυση για το σινεμά με την πιο απόλυτη έννοια του όρου», Ακίρα Κουροσάβα, για τον Μεγαλέξανδρο, 1980. «Είναι ένα αριστούργημα. Είναι μια εμπειρία απίστευτα συγκλονιστική», Ίνγκμαρ Μπέργκμαν για τον Μελισσοκόμο, 1986. «Έφυγα από τις Κάννες μαγεμένος από το Βλέμμα του Οδυσσέα. Πιστεύω ότι είναι μια ταινία που θα μείνει στην ιστορία», Βιμ Βέντερς 1995.
Και μόνο τα παραπάνω λόγια των τριών μεγάλων σκηνοθετών θα δικαιολογούσαν το αφιέρωμα στο σύνολο του έργου του Θόδωρου Αγγελόπουλου, μισόν αιώνα και μερικούς μήνες μετά την πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του. Αλλά από τη σκοπιά της Αριστεράς έχουμε ακόμα πιο σημαντικό λόγο. Γιατί στην απόπειρά μας να αποκαταστήσουμε την ενότητα του κόσμου με μια συνολική ανατροπή του, έχουμε ανάγκη την αληθινή τέχνη. «Με αυτή την έννοια, οι ποιητές είναι ένα μέρος του σώματός μας. Αυτοί καταλαβαίνουν τη βοή του κόσμου, διαισθάνονται και τους αναγεννητικούς σεισμούς και τις συντριβές που επέρχονται. Και είναι απόλυτη ανάγκη να συνομιλήσουμε μαζί τους» (Θανάσης Σκαμνάκης).

Η κλασσική σκηνοθεσία, με το κόψιμο των σκηνών σε πλάνα, επιχειρεί, τεμαχίζοντας τον χώρο, να αναδείξει τη διαδοχικότητα της δράσης και τη ροή των γεγονότων, να κρατήσει δηλαδή ενιαίο τον χρόνο. Μάλιστα, όσα περισσότερα πλάνα αποτελούν μια σκηνή, τόσο πιο «εύκολη» η ταινία — όπως ακριβώς με όσες περισσότερες μπουκιές καταναλώνεται ένα φαγητό, τόσο πιο εύπεπτο γίνεται. Αναιρώντας αυτή τη λογική, ο Θ. Αγγελόπουλος έπραξε το αντίθετο. Μην κόβοντας τη σκηνή σε πλάνα, κράτησε ενιαίο τον χώρο και τεμάχισε τον χρόνο, με σκοπό να προκαλέσει ασυνέχεια και ρωγμές στη ροή του. Και με αυτόν τον τρόπο –σε συνδυασμό και με την αποφυγή του κλασσικού φλας μπακ– πέτυχε οι εποχές να συνομιλούν μεταξύ τους χωρίς διαμεσολαβήσεις, το παρελθόν να συμπλέκεται στο παρόν και ο χρόνος να γίνεται ο τόπος της ιστορίας. Το εργαλείο για την υλοποίηση της αναστοχαστικής αυτής σκηνοθετικής άποψης είναι το μακρινό γενικό πλάνο-σεκάνς, συνοδευόμενο από την αργή κίνηση της κάμερας, κυρίως με την τεχνική του τράβελινγκ αλλά και με περιστροφή 360 μοιρών.

Σε κοινέςΚατηγορίες

Αφιέρωμα 1η Μάη: Ταινίες για την εργασία και την εργατική τάξη

Adolescence: Πώς η «σειρά φαινόμενο» έγινε το βολικό άλλοθι της βρετανικής κυβέρνησης

Να προσθέσουμε ακόμα πως οι ήρωες του δεν είναι χαρακτήρες αλλά σύμβολα –
φορείς ιδεών της κάθε εποχής που εκφράζουν συλλογικές αγωνίες και οράματα, όπως επίσης και τις θεατρικές επιρροές με τη χειρονομία που μας έδωσε κυρίως το μπρεχτικό θέατρο, την τελετουργικότητα ως ένδειξη σεβασμού στο ανθρώπινο δράμα, αλλά και την ειρωνεία ως μέσο γελοιοποίησης της εξουσίας.
Όλα τα παραπάνω, ιδωμένα μέσα από την τόλμη του Θ. Αγγελόπουλου να αγγίξει τις ανοιχτές πληγές της πρόσφατης ιστορίας, αντί να τις καλύψει ή να απαλύνει τον πόνο τους και να οξύνει αντί να στρογγυλέψει τις αντιθέσεις, θα μπορούσαν να συνοψισθούν με το παρακάτω απόσπασμα: «Ο Αγγελόπουλος ως ιστορικός σκηνοθέτης λειτουργεί πολιτικά. Η αισθητική του είναι πολιτική πράξη, είναι ο τρόπος της συμμετοχής του στην πόλη, στον πολιτισμό της. Ο Αγγελόπουλος στηρίζεται στην ιστορία, χωρίς να φτιάχνει μια ιστορική ταινία. Δεν γυρίζει πολιτική ταινία, αλλά γυρίζει πολιτικά την ταινία. Δηλαδή εκείνο που προέχει είναι η πολιτική του συνείδηση και αυτή είναι παρούσα στην ποιητικότητα της κινηματογραφικής του γραφής» (Αιμιλία Καραλή).

 

Το Πριν πραγματοποιεί στην ιστοσελίδα του prin.gr ένα ενδελεχές αφιέρωμα στο έργο του Θόδωρου Αγγελόπουλου.

5/2: Αναπαράσταση, 1970
12/2: Μέρες του 36, 1972
19/2: Ο Θίασος, 1975
26/2: Οι Κυνηγοί, 1977
5/3: Μεγαλέξανδρος, 1980
12/3: Ταξίδι στα Κύθηρα, 1984
19/3: Ο Μελισσοκόμος, 1986
26/3: Τοπίο στην Ομίχλη, 1988
2/4: Το Μετέωρο Βήμα του Πελαργού, 1991
9/4: Το Βλέμμα του Οδυσσέα, 1995
16/4: Μία αιωνιότητα και μια μέρα, 1998
23/4: Το Λιβάδι που Δακρύζει, 2004
30/4: Η σκόνη του χρόνου, 2008

Τα αποσπάσματα του Θανάση Σκαμνάκη και της Αιμιλίας Καραλή είναι από τις εισηγήσεις τους στην εκδήλωση που έγινε στο Τριανόν τον Απρίλη του 2009
από τις Αναιρέσεις.

Ετικέτες: Αφιέρωμα στο έργο του Θόδωρου ΑγγελόπουλουΒασίλης ΤσιράκηςΘόδωρος Αγγελόπουλος
ΚοινοποίησεTweetΑποστολή
Προηγούμενο

Χανιά: Ο οίκος ευγηρίας αποκαλύπτει το ασυμβίβαστο πρόνοιας και ιδιωτών

Επόμενο

Πενταμερής: Νέο ναυάγιο στην «κατάλευκη µα πένθιµη» Ελβετία

Σχετίζεται με Άρθρα

Αφιέρωμα 1η Μάη: Ταινίες για την εργασία και την εργατική τάξη

Αφιέρωμα 1η Μάη: Ταινίες για την εργασία και την εργατική τάξη
από Δημήτρης Τζιαντζής
30/04/2025
0

Με αφορμή την Εργατική Πρωτομαγιά, ας θυμηθούμε κάποιες εμβληματικές ταινίες που αναφέρονται στους εργατικούς αγώνες και γενικότερα στην εργασία. Από τον σοβιετικό σοσιαλιστικό ρεαλισμό...

ΣυνεχίστεDetails

Καββαδίας: 50 χρόνια από τον θάνατο του-Για τους «ναυαγούς της θάλασσας και της ζωής»

Καββαδίας: 50 χρόνια από τον θάνατο του-Για τους «ναυαγούς της θάλασσας και της ζωής»
από Δημήτρης Τζιαντζής
22/02/2025
0

Βασίλης Τσιράκης Πενήντα χρόνια συμπληρώθηκαν τον Φεβρουάριο από τον θάνατο του «ποιητή των θαλασσών» Νίκου Καββαδία, γραμματέα του ΕΑΜ Καλλιτεχνών το 1945. Πώς καταφέρνει...

ΣυνεχίστεDetails
Επόμενο
Πενταμερής: Νέο ναυάγιο στην «κατάλευκη µα πένθιµη» Ελβετία

Πενταμερής: Νέο ναυάγιο στην «κατάλευκη µα πένθιµη» Ελβετία

Διαβάστε στο Πριν που κυκλοφορεί το τριήμερο 30/4-2/5

Διαβάστε στο Πριν που κυκλοφορεί το τριήμερο 30/4-2/5

Εργαλείο κοινωνικής πειθάρχησης τα SMS

Εργαλείο κοινωνικής πειθάρχησης τα SMS

Αναγκαία η δημιουργία Κίνησης για την εργατική χειραφέτηση

Αναγκαία η δημιουργία Κίνησης για την εργατική χειραφέτηση

Φύλλο 10-11.5

Ένας χρόνος χωρίς τον Σπύρο Χαϊκάλη

Ισχυρή Attack για μήνυμα ανατροπής

Συγκίνηση κι έμπνευση στη Μακρόνησο

Η καπιταλιστική «ταυτότητα» της Ρωσίας του Πούτιν

Πλήρη Περιεχόμενα

Ανάλυση

9 Μάη: Η ΕΕ εξισώνει ναζισμό και …κομμουνισμό!
Ανάλυση

9 Μάη: Η ΕΕ εξισώνει ναζισμό και …κομμουνισμό!

από Γιάννης Ελαφρός
09/05/2025

Ατζέντα

Παρουσίαση του βιβλίου του Λεωνίδα Βατικιώτη για την Ουκρανία
Ατζέντα

Παρουσίαση του βιβλίου του Λεωνίδα Βατικιώτη για την Ουκρανία

09/05/2025
Εκδήλωση για Παλαιστίνη στις 12/5, με τον Πρόεδρο του Δημοκρατικού Μετώπου για Ειρήνη και Ισότητα και βουλευτή του ΚΚ Ισραήλ
Ατζέντα

Εκδήλωση για Παλαιστίνη στις 12/5, με τον Πρόεδρο του Δημοκρατικού Μετώπου για Ειρήνη και Ισότητα και βουλευτή του ΚΚ Ισραήλ

09/05/2025
“Σαν πέτρινα λιοντάρια στη μπασιά της νύχτας” – προβολή ντοκιμαντέρ για τη Μακρόνησο στη Λέσχη Αναιρέσεις στις 6/5
Ατζέντα

“Σαν πέτρινα λιοντάρια στη μπασιά της νύχτας” – προβολή ντοκιμαντέρ για τη Μακρόνησο στη Λέσχη Αναιρέσεις στις 6/5

06/05/2025

Διεθνή

Σάλπισμα πολέμου από Βερολίνο και Παρίσι
Διεθνή

Σάλπισμα πολέμου από Βερολίνο και Παρίσι

από Χρίστος Κρανάκης
11/05/2025

Αφιέρωμα

Σάλπισμα πολέμου από Βερολίνο και Παρίσι
Διεθνή

Σάλπισμα πολέμου από Βερολίνο και Παρίσι

Γιώργος Παυλόπουλος Με μια φυγή προς τα μπρος επιχείρησε να ξεπεράσει ο Φρίντριχ Μερτς το σοκ από το ταπεινωτικό πολιτικό ...

11/05/2025
Attack στα ΑΕΙ: Το πανεπιστήμιο του νόμου, της τάξης και των κερδών δεν θα περάσει!
Νεολαία

Attack στα ΑΕΙ: Το πανεπιστήμιο του νόμου, της τάξης και των κερδών δεν θα περάσει!

«Τα 10 σημεία που πρότεινε η Υπουργός Παιδείας στη χθεσινή Σύνοδο των Πρυτάνεων στη Χαλκιδική, αποτελούν ευθεία όξυνση της επίθεσης ...

11/05/2025
Σχολεία-φυλακές για πατρίκιους και πληβείους
Η δεύτερη ματιά

Σχολεία-φυλακές για πατρίκιους και πληβείους

Αιμιλία Καραλή

11/05/2025
Ανταρσία στο Αιγαίο: Το χρονικό ενός προαναγγελθέντος θανάτου
Εργαζόμενοι

Ενα ακόμα κυριακάτικο εργοδοτικό έγκλημα στο «τουριστικό θαύμα» της Ρόδου

Αλλο ένα εργοδοτικό έγκλημα στο «τουριστικό θαύμα» της Ρόδου σημειώθηκε κυριακάτικα. Νεκρός ανασύρθηκε από σκάμμα μεγάλου βάθους στην περιοχή της Καλάθου ...

11/05/2025
Ισχυρή Attack στα ΑΕΙ για να ρίξουμε σινιάλο ανατροπής
Η Άλλη Όψη

Ισχυρή Attack στα ΑΕΙ για να ρίξουμε σινιάλο ανατροπής

Στις 14 Μαΐου η σπουδάζουσα νεολαία καλείται να πάρει αποφάσεις σε δύο επίπεδα. Αρχικά, έχει τη δυνατότητα να «αξιολογήσει» το ...

11/05/2025
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Facebook Instagram Twitter Youtube RSS

Εβδομαδιαία πολιτική εφημερίδα ΠΡΙΝ

Κυκλοφορεί όλο το Σαββατοκύριακο

Αναζητείστε την στα περίπτερα

Συνδρομές και ενισχύσεις

Δικαιούχος: Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες «Πριν»

ALPHA BANK Αρ. Λογαριασμού: 260002002006023
IBAN: GR1801402600260002002006023

Τρόποι επικοινωνίας

Τηλ. 2108227949

Email: ipringr@gmail.com
Κλεισόβης 9, πλησίον Κάνιγγος, 10677 Αθήνα

© 1990 - 2024 Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες ΠΡΙΝ - Power by WordPress & Jegtheme - Web Developer & Designer Vaspha.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
  • Αρχική
  • Κύρια Θέματα
  • Επικαιρότητα
  • Πολιτική
  • Κοινωνία
  • Διεθνή
  • Πολιτισμός
  • Θεωρία
  • Στήλες – Άρθρα
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
  • Αριστερό Εξτρέμ

© 1990 - 2024 Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες ΠΡΙΝ - Power by WordPress & Jegtheme - Web Developer & Designer Vaspha.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies. Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε αυτόν τον ιστότοπο, συναινείτε στη χρήση cookies. Διαβάστε την Πολιτική Απορρήτου.