του Γιώργου Σταχούλη
Η Ομοσπονδία Υπαλλήλων Λιμένων Ελλάδος (ΟΜΥΛΕ) πραγματοποίησε την Πέμπτη 7/5 24ωρη απεργία ζητώντας να μην προχωρήσουν οι διαδικασίες για την ιδιωτικοποίηση των λιμανιών. Είναι η πρώτη απεργιακή κινητοποίηση με συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ. Η πορεία της ΟΜΥΛΕ στον Πειραιά κατέληξε στο υπουργείο Ναυτιλίας, όπου πραγματοποιήθηκε συνάντηση με τον αναπληρωτή υπουργό Θ. Δρίτσα. Στη Θεσσαλονίκη η συγκέντρωση πραγματοποιήθηκε στον επιβατικό σταθμό. Ακολούθησε πορεία προς τον Λευκό Πύργο. Παράλληλα σε απεργία προχώρησαν την Πέμπτη και οι λιμενεργάτες της Κύπρου, αντιδρώντας και αυτοί στα σχέδια της κυβέρνησης να προχωρήσει σε ιδιωτικοποίηση των λιμανιών της χώρας. Πρόκειται για μνημονιακή υποχρέωση της Κύπρου στο πλαίσιο του προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων που έχει συμφωνήσει η χώρα με τους δανειστές της.
Ο υπουργός Ναυτιλίας μετά την πολύωρη συνάντηση με τους εκπροσώπους των λιμενεργατών δήλωσε: «Τους ζήτησα να θεωρήσουν ότι αυτή η κυβέρνηση δίνει μια μάχη στο όνομα του ελληνικού λαού, για να στηρίξει σε πολύ δύσκολες συνθήκες την κατεύθυνση για την παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας με κοινωνικό όφελος και με κατοχύρωση δικαιωμάτων των εργαζομένων. Δίνουμε τις μάχες μας, η κυβέρνηση λειτουργεί συλλογικά και κανένας από μας δεν είναι άμοιρος και των σκληρών διλημμάτων και της σκληρής πραγματικότητας».
Ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας (ΟΜΥΛΕ) Γ. Γεωργακόπουλος τόνισε: «Εμείς δηλώσαμε κατηγορηματικά και τη θέση μας και τη βούλησή μας να αγωνιστούμε για να σταματήσει η πολιτική των ιδιωτικοποιήσεων που είναι νεοφιλελεύθερη μνημονιακή πολιτική. Όσο η κυβέρνηση δεν ξεκαθαρίζει τη θέση της τα λιμάνια θα είναι εστίες αγώνων απέναντι στην πολιτική αυτή που είναι των ιδιωτικοποιήσεων και του ξεπουλήματος σε ξένους μονοπωλιακούς ομίλους».
Πρόκειται για μια πρώτη προειδοποίηση των λιμενεργατών απέναντι στην απόφαση της κυβέρνησης να προχωρήσει το διαγωνισμό για τον ΟΛΠ και αργότερα τον αντίστοιχο του ΟΛΘ. Ο διαγωνισμός που προκηρύχτηκε από το ΤΑΙΠΕΔ προβλέπει την πώληση του 67% των μετοχών του ΟΛΠ. Η κυβέρνηση πάντως φαίνεται πως στρέφεται προς τη λύση της «ηπιότερης ιδιωτικοποίησης του ΟΛΠ», μέσω παραχώρησης του 51% και όχι του 67% του μετοχικού κεφαλαίου του Οργανισμού. Χαρακτηριστικά, το ΤΑΙΠΕΔ με ανακοίνωσή του ανέφερε πως οι όροι του διαγωνισμού πώλησης δεν αλλάζουν, με διαρροές του Ταμείου στο Ρόιτερς να μιλάνε για πώληση του 51% και όχι του 67%.
Σύμφωνα με την ΟΜΥΛΕ, οι αντιφατικές δηλώσεις και διαρροές στελεχών της κυβέρνησης αναφορικά με τις δεσμεύσεις για τη συνέχιση των διαγωνισμών δημιουργούν τρομακτική ασάφεια και αναστάτωση στους εργαζόμενους. Οι εργαζόμενοι στα λιμάνια διεκδικούν την ενίσχυση του δημόσιου χαρακτήρα των λιμανιών, την ανάληψη επενδυτικών πρωτοβουλιών και άμεσες προσλήψεις. Επίσης είναι αντίθετοι σε κάθε απόπειρα ιδιωτικοποίησης ή εκμετάλλευσης των λιμανιών μέσω συμμετοχής της ιδιωτικής πρωτοβουλίας, ανεξάρτητα από τη συμμετοχή του Δημοσίου.
Όπως αναφέρουν σε κοινή ανακοίνωσή τους η Ομοσπονδία Υπαλλήλων Λιμανιών Ελλάδος και η Ένωση Μονίμων Δόκιμων Λιμενεργατών ΟΛΠ, «η κυβέρνηση, παρά τη δέσμευσή της στις προγραμματικές δηλώσεις στη Βουλή, για το σταμάτημα των διαγωνισμών πώλησης του 67% του μετοχικού κεφαλαίου των ΟΛΠ και ΟΛΘ, φαίνεται ότι κάτω από τις πιέσεις που ασκούνται από μονοπωλιακούς ομίλους και τους θεσμούς (τρόικα) υπαναχωρεί». Στην παρουσίαση των αποτελεσμάτων χρήσης 2014 του ΟΛΠ ΑΕ στην Ένωση Θεσμικών Επενδυτών ο διευθύνων σύμβουλος Γ. Ανωμερίτης τόνισε πως ο ΟΛΠ εμφάνισε κέρδη για πέμπτη συνεχόμενη χρονιά παρά το δυσμενές περιβάλλον. Πάντως, ερωτώμενος τι μέλλει γενέσθαι με το ποσοστό πώλησης, παρέπεμψε την απάντηση στο ΤΑΙΠΕΔ.
Η συνέχιση της ιδιωτικοποίησης του ΟΛΠ και του ΟΛΘ από τη συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ αποτελεί κορυφαίο ζήτημα ριζικής αλλαγής θέσης. Από το «καμία ιδιωτικοποίηση» έχει δεχτεί το γενικό πωλητήριο της προηγούμενης κυβέρνησης, με την εξαίρεση για την ώρα των ΔΕΗ και ΕΥΔΑΠ, ακολουθώντας μια πολιτική στο πλαίσιο των Μνημονίων. Η τυχόν ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ θα έχει βαριές συνέπειες για το κόστος των μετακινήσεων, τα έσοδα του Δημοσίου και τα δικαιώματα των εργαζομένων. Η ΑΝΤΑΡΣΥΑ σε ανακοίνωσή της στηρίζει τον αγώνα των εργαζομένων στα λιμάνια και αναφέρει: «Εδώ και τώρα χρειάζεται ένα μεγάλο κύμα αγώνων ενάντια στα παλιά και νέα Μνημόνια. Να μη γίνει καμία ιδιωτικοποίηση, να ξαναγυρίσουν στο Δημόσιο οι εταιρείες που ιδιωτικοποιήθηκαν και να καταργηθεί το ΤΑΙΠΕΔ».