Εφημερίδα ΠΡΙΝ

Για την αντικαπιταλιστική ανατροπή
και την κομμουνιστική απελευθέρωση

  • Πολιτική
    • Οικονομία
    • Αστική Πολιτική
    • Αριστερά
    • Ακροδεξιά – Φασισμός
    • Σπόντες
  • Κοινωνία
    • Υγεία
    • Εργαζόμενοι
    • Νεολαία
    • Πόλη – Δήμοι / Περιφέρειες
    • Εκπαίδευση
    • Γυναίκα – Φύλο
    • Αγρότες
    • Μετανάστες – Πρόσφυγες
    • Δικαιώματα
    • ΜΜΕ
    • Στρατευμένοι
    • Αθλητισμός
    • Μνήμη
    • Ατζέντα
  • Διεθνή
    • Περισκόπιο
    • Κόσμος Ανάποδα
    • Διεθνής Οικονομία
    • Ευρωπαϊκή Ένωση
    • Βαλκάνια – ΝΑ Μεσόγειος
    • Κόσμος
    • Πολεμικές Συγκρούσεις
    • Διεθνές εργατικό Κίνημα
    • Διεθνή Αριστερά
    • Διεθνισμός
    • Γράμμα από…
  • Πολιτισμός
    • Ταινίες-σειρές
    • Λογοτεχνία
    • Θέατρο
    • Μουσική
    • Εικαστικά
    • Παρεμβάσεις
  • Θεωρία
    • Ανάλυση
    • Κίνηση Ιδεών
    • Βιβλιοπαρουσιάσεις
    • Ρωγμές στον Χρόνο
    • Αφιερώματα
  • Στήλες – Άρθρα
    • Editorial
    • Σχόλιο Πρώτης Σελίδας
    • Αριστερό Εξτρέμ
    • Η δεύτερη ματιά
    • Η Αλλη Οψη
    • Σχόλια στο ημίφως
    • Πίσω από τις κάμερες
    • Ζητώ τον λόγο
    • Απόψεις
    • Διάλογος
    • Αναδημοσιεύσεις
    • Παλαιότερες Στήλες
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
    • Περιβάλλον
    • Επιστήμη
    • Τεχνολογία
  • International Texts
  • Πολιτική
    • Οικονομία
    • Αστική Πολιτική
    • Αριστερά
    • Ακροδεξιά – Φασισμός
    • Σπόντες
  • Κοινωνία
    • Υγεία
    • Εργαζόμενοι
    • Νεολαία
    • Πόλη – Δήμοι / Περιφέρειες
    • Εκπαίδευση
    • Γυναίκα – Φύλο
    • Αγρότες
    • Μετανάστες – Πρόσφυγες
    • Δικαιώματα
    • ΜΜΕ
    • Στρατευμένοι
    • Αθλητισμός
    • Μνήμη
    • Ατζέντα
  • Διεθνή
    • Περισκόπιο
    • Κόσμος Ανάποδα
    • Διεθνής Οικονομία
    • Ευρωπαϊκή Ένωση
    • Βαλκάνια – ΝΑ Μεσόγειος
    • Κόσμος
    • Πολεμικές Συγκρούσεις
    • Διεθνές εργατικό Κίνημα
    • Διεθνή Αριστερά
    • Διεθνισμός
    • Γράμμα από…
  • Πολιτισμός
    • Ταινίες-σειρές
    • Λογοτεχνία
    • Θέατρο
    • Μουσική
    • Εικαστικά
    • Παρεμβάσεις
  • Θεωρία
    • Ανάλυση
    • Κίνηση Ιδεών
    • Βιβλιοπαρουσιάσεις
    • Ρωγμές στον Χρόνο
    • Αφιερώματα
  • Στήλες – Άρθρα
    • Editorial
    • Σχόλιο Πρώτης Σελίδας
    • Αριστερό Εξτρέμ
    • Η δεύτερη ματιά
    • Η Αλλη Οψη
    • Σχόλια στο ημίφως
    • Πίσω από τις κάμερες
    • Ζητώ τον λόγο
    • Απόψεις
    • Διάλογος
    • Αναδημοσιεύσεις
    • Παλαιότερες Στήλες
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
    • Περιβάλλον
    • Επιστήμη
    • Τεχνολογία
  • International Texts
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Εφημερίδα ΠΡΙΝ
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Αρχική Πολιτισμός Ταινίες-σειρές

25ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Η ευκαιρία που χάθηκε

13/03/2023
σε Ταινίες-σειρές
25ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Η ευκαιρία που χάθηκε
Κοινοποίηση στο FacebookΚοινοποίηση στο TwitterΑποστολή σε Email

Γιάννης Φραγκούλης

«Μέσα σε κλίμα οδύνης και πένθους» ολοκληρώθηκε την Κυριακή 12 Μαρτίου το επετειακό 25ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης. Το φεστιβάλ ματαίωσε την τελετή λήξης του όπως και την τελετή έναρξης.

Το 25ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης  έγινε υπό τη σκιά του δυστυχήματος στα Τέμπη. Ήταν δυνατόν να πέσει φως και να σβήσει αυτή η σκιά, αν το Φεστιβάλ έκανε μια απλή ενέργεια: να καλέσει τους φοιτητές και σπουδαστές των κινηματογραφικών σχολών στη Θεσσαλονίκη να κάνουν μια ταινία ανά σχολή με θέμα τη σύγκρουση των τρένων, η οποία θα προβαλλόταν την Κυριακή στη λήξη του Φεστιβάλ. Η ατολμία νίκησε και χάθηκε η ευκαιρία να δείξουμε έμπρακτα ότι η τέχνη μιλά κυρίως πολιτικά.

Σε κοινέςΚατηγορίες

Αφιέρωμα 1η Μάη: Ταινίες για την εργασία και την εργατική τάξη

Adolescence: Πώς η «σειρά φαινόμενο» έγινε το βολικό άλλοθι της βρετανικής κυβέρνησης

Οι ταινίες που προβλήθηκαν στο Φεστιβάλ είναι πολλές. Ας μιλήσουμε για τις ελληνικές, αφού η εγχώρια παραγωγή μας ενδιαφέρει περισσότερο. Οι περισσότερες ελληνικές ταινίες ήταν ρεπορτάζ, που μερικές φορές είχαν κάποια δραματοποίηση. Η ταινία Ο γάμος στο Αφρίν, του Θωμά Σίδερη, ήταν μια φωτεινή εξαίρεση. Δύο παράλληλες ιστορίες, η βιντεοσκόπηση ενός γάμου και η κινηματογράφηση της κατεστραμμένης πόλης στη Συρία μας ωθούν να δημιουργήσουμε τη δική μας αφήγηση. Η απάντηση στο ερώτημα «πόσοι από τους καλεσμένους στο γάμο ζουν;», είναι το έναυσμα για να φτιάξουμε μια εικόνα της βίας που έχουν υποστεί αυτοί οι άνθρωποι, της απαξίωσης της ζωής, της ανθρώπινης καταστροφής. Με αυτό τον τρόπο στέλνει το δυνατό αντιπολεμικό μήνυμά της.

Η ταινία της Κωστούλας Τωμαδάκη, Η μητέρα του σταθμού, ήταν άλλη μία ευχάριστη έκπληξη. Οι γυναίκες που μετανάστευσαν στη Γερμανία, τα προβλήματα που αντιμετώπισαν, οι οικογενειακές τραγωδίες που εγγράφτηκαν όλα αυτά τα χρόνια, το πισωγύρισμα μεταξύ Ελλάδας και Γερμανίας, το αντίκτυπο στην ψυχολογία του ανθρώπου, είναι κάποια από τα θέματα που δημιούργησε η υπογραφή της διακρατικής σύμβασης από τον Καραμανλή, όταν ήταν στην ΕΡΕ. Η ταινία απλά αναφέρει τα θέματα, μας αφήνει να βγάλουμε τα δικά μας συμπεράσματα, η συγκίνηση είναι έκδηλη στους θεατές.

 

Οι δικοί μου άνθρωποι, της Άννας Ρεζάν, αναφέρεται στους Έλληνες εβραϊκής καταγωγής που κυνηγήθηκαν από τους Ναζί και τους πλήγωσαν οι Έλληνες συμπατριώτες τους. «Εγώ είμαι άτυχη που γύρισες», η κουβέντα μιας φίλης της επιζώσας από το Άουσβιτς, που δεν ήθελε να της επιστρέψει την περιουσία της. Το μήνυμα είναι ηχηρό. Αυτό το τραύμα θα πρέπει κάποια στιγμή να ιαθεί. Ο κινηματογράφος μπορεί να συμβάλει σε αυτό.

 

Μια ιρλανδική παραγωγή, Το γελαστό παιδί, του Άλαν Γκίλσεναν, αφηγείται δύο ιστορίες. Το θεατρικό έργο Όμηρος, που αναφέρεται στον Μάικλ Κόλινς, τον Ιρλανδό επαναστάτη, και το τραγούδι «Το γελαστό παιδί» του Μίκη Θεοδωράκη, για τη μεταφορά του έργου στην Ελλάδα. Τα γεγονότα στην Ιρλανδία και όσα έγιναν στην Ελλάδα, Λαμπράκης, Πολυτεχνείο, χούντα, είναι δύο παράλληλες ιστορίες που μας δείχνουν ότι η πάλη εναντίον του φασισμού είναι παγκόσμια και παντού περίπου όμοια. Ο εχθρός είναι ο φασισμός. Στο τέλος της ταινίας αυτό το τραγούδι ερμηνεύεται από ένα τρίο στα αγγλικά, ιρλανδικά και ελληνικά, με μοναδικό τρόπο, δείχνοντας την παγκοσμιότητα αυτού του αγώνα.

 

Στη μικρού μήκους ταινία Έλευσις, του Τάκη Μπαρδάκου, βλέπουμε τους ανθρώπους που ατενίζουν τα μέρη που θέλουν να πάνε από την Ελευσίνα. Ουσιαστικά παρατηρούμε αυτό που βλέπει η Ελευσίνα, άρα μπορούμε να σκιαγραφήσουμε τον χαρακτήρα της, κάπου ανάμεσα στο πραγματικό και το φαντασιακό.

 

Να αναφερθούμε, τέλος, στο αφιέρωμα στον Σταύρο Ψυλλάκη. Ο σκηνοθέτης όλα αυτά τα χρόνια αποτυπώνει τον ανθρώπινο χαρακτήρα, τα πάθη του και τις χαρές του με μεγάλη ευαισθησία. Ένα συνολικό αφιέρωμα στον Ψυλλάκη θα έπρεπε να είχε ήδη γίνει. Οι  ταινίες του είναι όντως αριστουργηματικές. Ελάχιστες έχουν βγει σε διανομή, άρα δεν έχουν βρει ακόμα το κοινό τους. Ο ανθρωποκεντρικός του κινηματογράφος εστιάζει σε οριακές καταστάσεις του ανθρώπου, αποτυπώνει αυτό το θείο δράμα και συγκινεί.

Σε ένα φεστιβάλ κινηματογράφου δεν χωρούν ταινίες που είναι ένα απλό ή δραματοποιημένο ρεπορτάζ

Το φεστιβάλ είναι οι ταινίες. Κάποιες από αυτές μας ενδιέφεραν πολύ, κάποιες άλλες έθεσαν πάλι το πρόβλημα της κινηματογραφικής παιδείας. Σε ένα φεστιβάλ κινηματογράφου δεν χωρούν ταινίες που είναι ένα απλό ή δραματοποιημένο ρεπορτάζ. Αυτό είδαμε στις περισσότερες ελληνικές ταινίες και ήταν λυπηρό. Το πρόβλημα εστιάζεται στις οδηγίες των παραγωγών και στο μέσο προβολής των ντοκιμαντέρ που είναι η τηλεόραση. Έχουμε δει πολλές ταινίες από άλλες χώρες που αν και το μέσο τους είναι η τηλεόραση, η αφήγησή τους είναι κινηματογραφική. Αυτό είναι ένα θέμα της ελληνικής κινηματογραφίας που θα πρέπει κάποια στιγμή να γίνει αντικείμενο μελέτης, ακόμα και αν ενοχλήσει πολλούς ιθύνοντες. Με την 25η διοργάνωση του φεστιβάλ να έχει τελειώσει,  στρέφουμε το βλέμμα μας στο ντοκιμαντέρ, στον κινηματογράφο του, για να βρούμε τη γοητεία της αποτύπωσης της «πραγματικότητας».

 

 

Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Πριν (11.3.23)

Ετικέτες: Γιάννης Φραγκούληςφεστιβάλ θεσσαλονίκης
ΚοινοποίησεTweetΑποστολή
Προηγούμενο

Γιάννης Μάγγος: Η υπόθεση ξυλοδαρμού του Βασίλη να κριθεί συνολικά  

Επόμενο

Το κυνικό σχέδιο πίσω από τα «συγγνώμη»

Σχετίζεται με Άρθρα

Πέρασε κιόλας ένας χρόνος χωρίς τον σύντροφο Φώτη Παπασπυρίδη

Πέρασε κιόλας ένας χρόνος χωρίς τον σύντροφο Φώτη Παπασπυρίδη
από Γιάννης Ελαφρός
10/04/2025
0

Γιάννης Φραγκούλης Πέρασε ένας χρόνος χωρίς τον σύντροφό μας Φώτη Παπασπυρίδη κι ακόμα δεν μπορούμε να το συνειδητοποιήσουμε. Έφυγε 45 χρόνων χωρίς να ταξιδέψει...

ΣυνεχίστεDetails

Ξεκίνησε το 27ο φεστιβάλ ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης

Ξεκίνησε το 27ο φεστιβάλ ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης
από Δημήτρης Τζιαντζής
10/03/2025
0

Γιάννης Φραγκούλης Στη Θεσσαλονίκη από 6 έως 16 Μαρτίου 2025 διεξάγεται το 27ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης. Για 11 μέρες θα ζήσουμε την γιορτή του...

ΣυνεχίστεDetails
Επόμενο
Το κυνικό σχέδιο  πίσω από τα «συγγνώμη»

Το κυνικό σχέδιο πίσω από τα «συγγνώμη»

ΚΚΕ: Φωνάζει για τα καπιταλιστικά κέρδη, αλλά  δεν ζητά άμεση εθνικοποίηση της ιδιοκτησίας τους

ΚΚΕ: Φωνάζει για τα καπιταλιστικά κέρδη, αλλά δεν ζητά άμεση εθνικοποίηση της ιδιοκτησίας τους

ΑΝΤΑΡΣΥΑ: Για μια Αριστερά ανατροπής,  που θα το πάει μέχρι τη νίκη

ΑΝΤΑΡΣΥΑ: Για μια Αριστερά ανατροπής, που θα το πάει μέχρι τη νίκη

Έγκλημα στα Τέμπη: Τα μηνύματα των αθλητών και της κερκίδας

Έγκλημα στα Τέμπη: Τα μηνύματα των αθλητών και της κερκίδας

Φύλλο 31-5

Ολομέτωπη σύγκρουση με τον κυβερνητικό κυνισμό

«Στα μαλακά» από τη ΝΔ ο Καραμανλής

ΟΠΕΚΕΠΕ: Κυβερνήσεις και ΕΕ θερμοκήπιο σκανδάλων

Το Φεστιβάλ Αναιρέσεις φέρνει το καλοκαίρι!

Πλήρη Περιεχόμενα
\

Ανάλυση

Ακροδεξιά «κανονικότητα» στην ΕΕ του κεφαλαίου
Ανάλυση

Ακροδεξιά «κανονικότητα» στην ΕΕ του κεφαλαίου

από Γιάννης Ελαφρός
27/05/2025

Ατζέντα

Aνατρεπτική Συμμαχία για την Αθήνα: Εκδήλωση την Τρίτη «για την πόλη των αναγκών μας»
Ατζέντα

Aνατρεπτική Συμμαχία για την Αθήνα: Εκδήλωση την Τρίτη «για την πόλη των αναγκών μας»

02/06/2025
Φεστιβάλ Αναιρέσεις στην Πάτρα: Καλοκαιρινό ραντεβού στο Νότιο Πάρκο 1/6
Ατζέντα

Φεστιβάλ Αναιρέσεις στην Πάτρα: Καλοκαιρινό ραντεβού στο Νότιο Πάρκο 1/6

31/05/2025
Φεστιβάλ Αναιρέσεις στην Πάτρα: Ραντεβού στα γρασίδια του Νότιου Πάρκου 31/5-1/6
Ατζέντα

Φεστιβάλ Αναιρέσεις στην Πάτρα: Ραντεβού στα γρασίδια του Νότιου Πάρκου 31/5-1/6

30/05/2025

Διεθνή

Πόλεμος μέχρι εξόντωσης μεταξύ Τραμπ και του «πολίτη Μασκ»
Διεθνή

Πόλεμος μέχρι εξόντωσης μεταξύ Τραμπ και του «πολίτη Μασκ»

από Δημήτρης Τζιαντζής
06/06/2025

Αφιέρωμα

Σκληροί με τον λαό  σούζα στους ολιγάρχες
Αστική Πολιτική

Σκληροί με τον λαό σούζα στους ολιγάρχες

Τα στραβά μάτια έκαναν κυβέρνηση και κράτος στις προκλήσεις των μεγαλο-καπιταλιστών ιδιοκτητών των ομάδων μπάσκετ Παναθηναϊκού και Ολυμπιακού. Αν ήταν ...

07/06/2025
Κομμουνιστική Απελευθέρωση-νΚΑ: Στηρίζουμε την πρωτοβουλία March to Gaza
Κίνημα

Κομμουνιστική Απελευθέρωση-νΚΑ: Στηρίζουμε την πρωτοβουλία March to Gaza

H οργάνωση Κομμουνιστική Απελευθέρωση και η νΚΑ ανακοινώνουν την ολόψυχη στήριξή τους στην πρωτοβουλία March to Gaza-Πορεία στη Γάζα και ...

06/06/2025
Αναιρέσεις 2025-Πόλεμος, ολοκληρωτισμός, εκμετάλλευση: Η εκδήλωση της 2ης ημέρας (Βίντεο)
Νεολαία

Αναιρέσεις 2025-Πόλεμος, ολοκληρωτισμός, εκμετάλλευση: Η εκδήλωση της 2ης ημέρας (Βίντεο)

Όλα τα βίντεο από την ενδιαφέρουσα εκδήλωση-συζήτηση για τις διεθνείς εξελίξεις Πόλεμος, ολοκληρωτισμός, εκμετάλλευση Αυτός ο κόσμος πρέπει να αλλάξει ...

06/06/2025
Νέο εργατικό δυστύχημα με εργαζόμενη ΟΤΑ – Στα 65 της δούλευε σε απορριμματοφόρο
Εργαζόμενοι

Νέο εργατικό δυστύχημα με εργαζόμενη ΟΤΑ – Στα 65 της δούλευε σε απορριμματοφόρο

Δεν έχουν τέλος οι θάνατοι εργαζομένων την ώρα του μεροκάματου με τελευταίο τραγικό περιστατικό το θανατηφόρο τροχαίο την Παρασκευή το ...

06/06/2025
Μπάσκετ: Ταξική σούζα στους τοξικούς προέδρους
Αθλητισμός

Μπάσκετ: Ταξική σούζα στους τοξικούς προέδρους

Κυριάκος Νασόπουλος Ξεκαθάρισμα λογαριασμών και επίδειξη ισχύος έκαναν στο παρκέ του μπάσκετ οι ιδιοκτήτες των ΚΑΕ Ολυμπιακού και Παναθηναϊκού. Η ...

06/06/2025
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Facebook Instagram Twitter Youtube RSS

Εβδομαδιαία πολιτική εφημερίδα ΠΡΙΝ

Κυκλοφορεί όλο το Σαββατοκύριακο

Αναζητείστε την στα περίπτερα

Συνδρομές και ενισχύσεις

Δικαιούχος: Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες «Πριν»

ALPHA BANK Αρ. Λογαριασμού: 260002002006023
IBAN: GR1801402600260002002006023

Τρόποι επικοινωνίας

Τηλ. 2108227949

Email: ipringr@gmail.com
Κλεισόβης 9, πλησίον Κάνιγγος, 10677 Αθήνα

© 1990 - 2024 Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες ΠΡΙΝ - Power by WordPress & Jegtheme - Web Developer & Designer Vaspha.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
  • Αρχική
  • Κύρια Θέματα
  • Επικαιρότητα
  • Πολιτική
  • Κοινωνία
  • Διεθνή
  • Πολιτισμός
  • Θεωρία
  • Στήλες – Άρθρα
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
  • Αριστερό Εξτρέμ

© 1990 - 2024 Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες ΠΡΙΝ - Power by WordPress & Jegtheme - Web Developer & Designer Vaspha.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies. Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε αυτόν τον ιστότοπο, συναινείτε στη χρήση cookies. Διαβάστε την Πολιτική Απορρήτου.