Εφημερίδα ΠΡΙΝ

Για την αντικαπιταλιστική ανατροπή
και την κομμουνιστική απελευθέρωση

  • Πολιτική
    • Οικονομία
    • Αστική Πολιτική
    • Αριστερά
    • Ακροδεξιά – Φασισμός
    • Σπόντες
  • Κοινωνία
    • Υγεία
    • Εργαζόμενοι
    • Νεολαία
    • Πόλη – Δήμοι / Περιφέρειες
    • Εκπαίδευση
    • Γυναίκα – Φύλο
    • Αγρότες
    • Μετανάστες – Πρόσφυγες
    • Δικαιώματα
    • ΜΜΕ
    • Στρατευμένοι
    • Αθλητισμός
    • Μνήμη
    • Ατζέντα
  • Διεθνή
    • Περισκόπιο
    • Κόσμος Ανάποδα
    • Διεθνής Οικονομία
    • Ευρωπαϊκή Ένωση
    • Βαλκάνια – ΝΑ Μεσόγειος
    • Κόσμος
    • Πολεμικές Συγκρούσεις
    • Διεθνές εργατικό Κίνημα
    • Διεθνή Αριστερά
    • Διεθνισμός
    • Γράμμα από…
  • Πολιτισμός
    • Ταινίες-σειρές
    • Λογοτεχνία
    • Θέατρο
    • Μουσική
    • Εικαστικά
    • Παρεμβάσεις
  • Θεωρία
    • Ανάλυση
    • Κίνηση Ιδεών
    • Βιβλιοπαρουσιάσεις
    • Ρωγμές στον Χρόνο
    • Αφιερώματα
  • Στήλες – Άρθρα
    • Editorial
    • Σχόλιο Πρώτης Σελίδας
    • Αριστερό Εξτρέμ
    • Η δεύτερη ματιά
    • Η Αλλη Οψη
    • Σχόλια στο ημίφως
    • Πίσω από τις κάμερες
    • Ζητώ τον λόγο
    • Απόψεις
    • Διάλογος
    • Αναδημοσιεύσεις
    • Παλαιότερες Στήλες
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
    • Περιβάλλον
    • Επιστήμη
    • Τεχνολογία
  • International Texts
  • Πολιτική
    • Οικονομία
    • Αστική Πολιτική
    • Αριστερά
    • Ακροδεξιά – Φασισμός
    • Σπόντες
  • Κοινωνία
    • Υγεία
    • Εργαζόμενοι
    • Νεολαία
    • Πόλη – Δήμοι / Περιφέρειες
    • Εκπαίδευση
    • Γυναίκα – Φύλο
    • Αγρότες
    • Μετανάστες – Πρόσφυγες
    • Δικαιώματα
    • ΜΜΕ
    • Στρατευμένοι
    • Αθλητισμός
    • Μνήμη
    • Ατζέντα
  • Διεθνή
    • Περισκόπιο
    • Κόσμος Ανάποδα
    • Διεθνής Οικονομία
    • Ευρωπαϊκή Ένωση
    • Βαλκάνια – ΝΑ Μεσόγειος
    • Κόσμος
    • Πολεμικές Συγκρούσεις
    • Διεθνές εργατικό Κίνημα
    • Διεθνή Αριστερά
    • Διεθνισμός
    • Γράμμα από…
  • Πολιτισμός
    • Ταινίες-σειρές
    • Λογοτεχνία
    • Θέατρο
    • Μουσική
    • Εικαστικά
    • Παρεμβάσεις
  • Θεωρία
    • Ανάλυση
    • Κίνηση Ιδεών
    • Βιβλιοπαρουσιάσεις
    • Ρωγμές στον Χρόνο
    • Αφιερώματα
  • Στήλες – Άρθρα
    • Editorial
    • Σχόλιο Πρώτης Σελίδας
    • Αριστερό Εξτρέμ
    • Η δεύτερη ματιά
    • Η Αλλη Οψη
    • Σχόλια στο ημίφως
    • Πίσω από τις κάμερες
    • Ζητώ τον λόγο
    • Απόψεις
    • Διάλογος
    • Αναδημοσιεύσεις
    • Παλαιότερες Στήλες
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
    • Περιβάλλον
    • Επιστήμη
    • Τεχνολογία
  • International Texts
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Εφημερίδα ΠΡΙΝ
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Αρχική Πολιτισμός

Όταν ο Όρσον Γουέλς έφαγε πόρτα

23/10/2015
σε Πολιτισμός
Όταν ο Όρσον Γουέλς έφαγε πόρτα
Κοινοποίηση στο FacebookΚοινοποίηση στο TwitterΑποστολή σε Email

Μια σπαρακτική αφήγηση για το πώς δεν γυρίστηκε το σίκουελ στον Πολίτη Κέιν, παρότι το αριστούργημα του Γουέλς παρέμενε σταθερά στην πρώτη θέση των καλύτερων ταινιών του παγκόσμιου κινηματογράφου.

της Μαριάννας Τζιαντζή

Σε κοινέςΚατηγορίες

«Άγριοι»: Κανίβαλοι με… ρούχα και ιδέες!

Γιώργος Ζώης: Αρνούμαι να είμαι καλεσμένος στο Ισραήλ ενώ ο στρατός του δολοφονεί

Πριν λίγες μέρες, με αφορμή την 30ή επέτειο του θανάτου του Όρσον Γουέλς, ήρθε στο φως μια μικρή διδακτική και άλλο τόσο σπαρακτική ιστορία: το πώς ΔΕΝ γυρίστηκε σε ταινία ένα αριστουργηματικό σενάριο του μεγάλου σκηνοθέτη. Όχι επειδή ο Γουέλς είχε γεράσει, αλλά γιατί οι καιροί είχαν αλλάξει. Την ιστορία, που δημοσίευσε το ειδησεογραφικό σάιτ του BBC, αφηγείται ένας στενός φίλος του Γουέλς, ο βρετανικής καταγωγής σκηνοθέτης Χένρι Τζάγκλομ, που έζησε από πρώτο χέρι το ματαιωμένο όνειρο του φίλου του.
Βρισκόμαστε στις αρχές του ’80, στα χρόνια του Ρίγκαν. Ο Γουέλς το έχει πάρει απόφαση ότι το όνειρό του για τον κινηματογραφικό Βασιλιά Λιρ δεν επρόκειτο να υλοποιηθεί. Έτσι, με την παρότρυνση του Τζάγκλομ, κάθισε κι έγραψε ένα σενάριο για μια πολιτική ταινία με τίτλο «Τhe Big Brass Ring» (To μεγάλο μπρούντζινο δαχτυλίδι). Σύμφωνα με τον Τζάγκλομ, το σενάριο ήταν αριστουργηματικό: «Το Βig Brass Ring έδειχνε την Αμερική στο τέλος του αιώνα όπως ακριβώς ο Πολίτης Κέιν έδειχνε την Αμερική στις αρχές του αιώνα». Ο Τζάγκλομ ήταν σίγουρος ότι θα έβρισκαν χρηματοδότες κι έτσι είπε στο φίλο του: «Όλοι αυτοί που κάποτε παλέψαμε μαζί, που μείναμε άνεργοι μαζί, είναι τώρα μεγάλοι σταρ και αφεντικά σε μεγάλα στούντιο παραγωγής. Όλοι αυτοί σε λατρεύουν. Και πράγματι, όλοι αυτοί είχαν υπάρξει, σε κάποια φάση της ζωής τους, φανατικοί θαυμαστές των ταινιών του Γουέλς.»

Έτσι αρχίζει ένας γύρος γευμάτων με παραγωγούς και στελέχη των στούντιο σε πολυτελή εστιατόρια. Όλοι ξετρελαμένοι με την ιδέα ότι θα γευμάτιζαν με τον Γουέλς που φρόντιζε να τους ανταμείψει διηγώντας τους επί ώρες χαριτωμένες ιστορίες. Ο ίδιος ο Γουέλς έλεγε ότι έπαιζε το ρόλο της «αρκούδας που χορεύει». Αυτό ήταν το μόνο που ήθελαν απ’ αυτόν. Αντί να συζητούν για σινεμά, προτιμούσαν να συζητούν για τα κέρδη τους. Ο Γουέλς το καταλάβαινε: «Το περίμενα αυτό. Εξάλλου καμία από τις ταινίες μου δεν έφερε κέρδος. Όμως οι ηθοποιοί; Τηλεφώνησε στους ηθοποιούς. Αυτοί ποτέ δε θα με απορρίψουν και θ’ αναγκάσουν κάποιο στούντιο να γυρίσει την ταινία».

Ο Τζάγκλομ βρήκε έναν παλιό του φίλο, τον Άρνολ Μίλτσαν, έναν ανεξάρτητο παραγωγό (αυτός είχε χρηματοδοτήσει το Μπραζίλ του Τέρι Γκίλιαμ), που χωρίς να διστάσει, δέχτηκε να δώσει 8 εκατ. δολάρια στον Γουέλς και το δικαίωμα του «φάιναλ κατ», δηλαδή τον πλήρη δημιουργικό έλεγχο -κάτι που θα συνέβαινε για πρώτη φορά μετά τον Πολίτη Κέιν. Υπό έναν όρο: μόνο αν ο πρωταγωνιστικός ρόλος δινόταν σε κάποιον σταρ από έναν κατάλογο με έξι μεγάλα ονόματα. Τώρα ο Γουέλς ήταν σίγουρος ότι η ταινία θα γυριζόταν: «Τους ξέρω τους ηθοποιούς», έλεγε.

Όμως οι καιροί είχαν πράγματι αλλάξει. Ο Γουέλς έφαγε πόρτα και από τους έξι: Ο Κλιντ Ίστγουντ αρνήθηκε γιατί βρήκε το σενάριο «αριστερό»· ο Ρόμπερτ Ρέντφορντ αρνήθηκε γιατί είχε μια άλλη πολιτική ταινία στα σκαριά· ο Πολ Νιούμαν ταλαντεύθηκε αλλά τελικά είπε όχι· ο Μπαρτ Ρέινολντς (που ήταν καταϋποχρεωμένος στον Γουέλς) δεν μπήκε καν στον κόπο να απαντήσει ενώ ο Γουόρεν Μπίτι ήταν εξαντλημένος μετά το γύρισμα των Κόκκινων. «Είναι σαν να είσαι όλη νύχτα σε ένα μπορντέλο και να κάνεις σεξ σαν τρελός και το πρωί, μόλις βγαίνεις έξω στον ήλιο, αντικρίζεις τη Μέριλιν Μονρόε με τα χέρια της απλωμένα προς το μέρος σου. Θέλεις αλλά δεν μπορείς», είπε ο Μπίτι και αυτή ήταν η μόνη δικαιολογία που ο Γουέλς θεώρησε συμπαθητική.

Μόνο ο Τζακ Νίκολσον θα δεχόταν, αλλά με τον όρο να μη ρίξει το κασέ του που ανερχόταν σε πολλά εκατομμύρια δολάρια. Όπως εξήγησε, έκανε χρόνια να φτάσει τόσο ψηλά και μια αμοιβή στο ένα τέταρτο της καθιερωμένης θα ζημίωνε την καριέρα του. Ο μάνατζέρ του δε θα το επέτρεπε.

Και να αναλογισθεί κανείς ότι ο Γουέλς και τότε θεωρείτο ο μεγαλύτερος σκηνοθέτης που έβγαλε η Αμερική, με τον Πολίτη Κέιν να βρίσκεται σταθερά στην πρώτη ή τις πρώτες θέσεις των 100 μεγαλύτερων ταινιών όλων των εποχών…

Στα χρόνια του μακαρθισμού, πάμπολλες ανεπιθύμητες φωνές, ιδίως στο σινεμά και το θέατρο, oδηγήθηκαν στη σιγή, την περιθωριοποίηση, την αυτοεξορία. Στα χρόνια του νεοφιλελευθερισμού και του ολοκληρωτικού καπιταλισμού, το χρήμα, το κεφάλαιο έχει τον πρώτο λόγο: ό,τι δεν πουλάει, απλώς δεν υπάρχει.

ΚοινοποίησεTweetΑποστολή
Προηγούμενο

Οι εργάτες της «συνεταιριστικής» Τρίκκη υπερασπίζονται τη συλλογική σύμβαση κόντρα σε εργοδοσία – διοίκηση σωματείου

Επόμενο

Η μετάλλαξη του ΣΥΡΙΖΑ σε σοσιαλδημοκρατία

Σχετίζεται με Άρθρα

Παλαιστίνη: Η αντίσταση αντέχει, η αλληλεγγύη δυναμώνει

Παλαιστίνη: Η αντίσταση αντέχει, η αλληλεγγύη δυναμώνει
από Δημήτρης Τζιαντζής
07/06/2025
0

Λίτσα Φρυδά Η Γάζα εξακολουθεί να ματώνει, μα στέκεται όρθια. Κάθε ρήγμα στο τείχος της διεθνούς σιωπηλής συνενοχής αποτελεί νίκη της Αντίστασης. Όσο υπάρχουν...

ΣυνεχίστεDetails

Σκανδιναβικό μοντέλο εκμετάλλευσης

Σκανδιναβικό μοντέλο εκμετάλλευσης
από Δημήτρης Τζιαντζής
07/06/2025
0

Γράμμα από Δανία Νίκος Καπιτσίνης Για ακόμη μία φορά, η άλλοτε κραταιά διαχείριση του καπιταλισμού με ισχυρό κράτος πρόνοιας – το αποκαλούμενο σκανδιναβικό μοντέλο...

ΣυνεχίστεDetails
Επόμενο
Η μετάλλαξη του ΣΥΡΙΖΑ σε σοσιαλδημοκρατία

Η μετάλλαξη του ΣΥΡΙΖΑ σε σοσιαλδημοκρατία

Θα γίνει του Γιαννίτση πάλι για το ασφαλιστικό

Θα γίνει του Γιαννίτση πάλι για το ασφαλιστικό

Επί έξι χρόνια πέφτει το ΑΕΠ!

Επί έξι χρόνια πέφτει το ΑΕΠ!

Το εργατικό κίνημα και η μνημονιακή κυβέρνηση

Το εργατικό κίνημα και η μνημονιακή κυβέρνηση

Φύλλο 7-8/6

Δηλώσεις αγωνιστών: Γιατί συμμετέχω στην

πορεία προς τη Γάζα!

Η δημοκρατία βαρίδι για το κεφάλαιο

Βήμα μπροστά για τις Αναιρέσεις

Ιδιώνυμο κατά φοιτητών

Πλήρη Περιεχόμενα

Ανάλυση

Ακροδεξιά «κανονικότητα» στην ΕΕ του κεφαλαίου
Ανάλυση

Ακροδεξιά «κανονικότητα» στην ΕΕ του κεφαλαίου

από Γιάννης Ελαφρός
27/05/2025

Ατζέντα

Aνατρεπτική Συμμαχία για την Αθήνα: Εκδήλωση την Τρίτη «για την πόλη των αναγκών μας»
Ατζέντα

Aνατρεπτική Συμμαχία για την Αθήνα: Εκδήλωση την Τρίτη «για την πόλη των αναγκών μας»

02/06/2025
Φεστιβάλ Αναιρέσεις στην Πάτρα: Καλοκαιρινό ραντεβού στο Νότιο Πάρκο 1/6
Ατζέντα

Φεστιβάλ Αναιρέσεις στην Πάτρα: Καλοκαιρινό ραντεβού στο Νότιο Πάρκο 1/6

31/05/2025
Φεστιβάλ Αναιρέσεις στην Πάτρα: Ραντεβού στα γρασίδια του Νότιου Πάρκου 31/5-1/6
Ατζέντα

Φεστιβάλ Αναιρέσεις στην Πάτρα: Ραντεβού στα γρασίδια του Νότιου Πάρκου 31/5-1/6

30/05/2025

Διεθνή

Παλαιστίνη: Η αντίσταση αντέχει, η αλληλεγγύη δυναμώνει
Πολεμικές Συγκρούσεις

Παλαιστίνη: Η αντίσταση αντέχει, η αλληλεγγύη δυναμώνει

από Δημήτρης Τζιαντζής
07/06/2025

Αφιέρωμα

Παλαιστίνη: Η αντίσταση αντέχει, η αλληλεγγύη δυναμώνει
Πολεμικές Συγκρούσεις

Παλαιστίνη: Η αντίσταση αντέχει, η αλληλεγγύη δυναμώνει

Λίτσα Φρυδά Η Γάζα εξακολουθεί να ματώνει, μα στέκεται όρθια. Κάθε ρήγμα στο τείχος της διεθνούς σιωπηλής συνενοχής αποτελεί νίκη ...

07/06/2025
Σκανδιναβικό μοντέλο εκμετάλλευσης
Γράμμα από...

Σκανδιναβικό μοντέλο εκμετάλλευσης

Γράμμα από Δανία Νίκος Καπιτσίνης Για ακόμη μία φορά, η άλλοτε κραταιά διαχείριση του καπιταλισμού με ισχυρό κράτος πρόνοιας – ...

07/06/2025
Γιατί θα βαδίσω προς τη Γάζα;
Κίνημα

Γιατί θα βαδίσω προς τη Γάζα;

Όσο το ιστιοφόρο Madleen του Στολίσκου της Ελευθερίας πλέει για να σπάσει τον ισραηλινό ναυτικό αποκλεισμό της Λωρίδας της Γάζας -κάτω ...

07/06/2025
Διαβάστε στο Πριν που κυκλοφορεί το διήμερο 7-8 Ιουνίου
Περιεχόμενα

Διαβάστε στο Πριν που κυκλοφορεί το διήμερο 7-8 Ιουνίου

Σκληροί με τον λαό, σούζα στους ολιγάρχες Τα στραβά μάτια έκαναν κυβέρνηση και κράτος στις προκλήσεις των μεγαλο-ιδιοκτητών των ομάδων ...

07/06/2025
Κυβερνητικά ψέματα για «brain gain»
Editorial

Κυβερνητικά ψέματα για «brain gain»

«Bring the boys back home» έλεγε το τραγούδι των Pink Floyd, αναφερόμενο στην επιστροφή των στρατιωτών από το μέτωπο του ...

07/06/2025
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Facebook Instagram Twitter Youtube RSS

Εβδομαδιαία πολιτική εφημερίδα ΠΡΙΝ

Κυκλοφορεί όλο το Σαββατοκύριακο

Αναζητείστε την στα περίπτερα

Συνδρομές και ενισχύσεις

Δικαιούχος: Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες «Πριν»

ALPHA BANK Αρ. Λογαριασμού: 260002002006023
IBAN: GR1801402600260002002006023

Τρόποι επικοινωνίας

Τηλ. 2108227949

Email: ipringr@gmail.com
Κλεισόβης 9, πλησίον Κάνιγγος, 10677 Αθήνα

© 1990 - 2024 Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες ΠΡΙΝ - Power by WordPress & Jegtheme - Web Developer & Designer Vaspha.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
  • Αρχική
  • Κύρια Θέματα
  • Επικαιρότητα
  • Πολιτική
  • Κοινωνία
  • Διεθνή
  • Πολιτισμός
  • Θεωρία
  • Στήλες – Άρθρα
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
  • Αριστερό Εξτρέμ

© 1990 - 2024 Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες ΠΡΙΝ - Power by WordPress & Jegtheme - Web Developer & Designer Vaspha.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies. Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε αυτόν τον ιστότοπο, συναινείτε στη χρήση cookies. Διαβάστε την Πολιτική Απορρήτου.