▸Πολύ σοβαρά ερωτήματα για την ασφάλεια των επιβατών αλλά και των ναυτεργατών στην ακτοπλοΐα, και μάλιστα εν μέσω τουριστικής περιόδου, προκύπτουν από τα όσα καταγγέλλει η Πανελλήνια Ένωση Ναυτών Εμπορικού Ναυτικού (ΠΕΝΕΝ). Σύμφωνα με την ΠΕΝΕΝ, πάνω από τα μισά πλοία εκτελούν δρομολόγια με ελλιπές πλήρωμα, γεγονός που διαμορφώνει εργασιακές συνθήκες εξόντωσης για τους ναυτεργάτες.
Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει, «εκατοντάδες πλοία σε ακτοπλοΐα, φορτηγά, δεξαμενόπλοια εσωτερικού, RoRo, τουριστικά περιηγητικά σκάφη και πορθμεία παρουσιάζουν τεράστιες ελλείψεις στην επάνδρωση, σε μία έκταση που δεν είχε εμφανιστεί ποτέ τα τελευταία 50 χρόνια στην εσωτερική ναυτιλία της χώρας». Ενδεικτικά, σε έλεγχο της Ένωσης στα ταχύπλοα ακτοπλοϊκά πλοία, διαπιστώθηκε ότι σε τουλάχιστον επτά από αυτά, ενώ έπρεπε να υπάρχουν διπλά πληρώματα, εκείνα λειτουργούσαν με μονά πληρώματα.
«Ελλείψεις στην επάνδρωση σημαίνει κίνδυνος για την ασφάλεια των πλοίων κι αυτό διότι το σύνολο των πληρωμάτων είναι διαιρεμένα και επανδρώνουν τις ομάδες των σωστικών και πυροσβεστικών μέσων στην περίπτωση κατά την οποία τεθεί σε κίνδυνο το πλοίο. Κατά συνέπεια, όσο μεγαλύτερος είναι ο αριθμός των ελλειπόντων ναυτεργατών τόσο πιο αυξημένος παρουσιάζεται ο κίνδυνος στην επάρκεια προσωπικού στα μέσα ασφαλείας του πλοίου», εξηγεί.
Η ΠΕΝΕΝ, παράλληλα, τονίζει ότι με επιστολή που είχε στείλει το προηγούμενο χρονικό διάστημα σε υπουργείο, λιμενικές αρχές και εφοπλιστικές οργανώσεις είχε επισημάνει τον κίνδυνο ότι η έλλειψη στην προσφορά εργασίας σε διάφορες ειδικότητες ναυτεργατών θα δημιουργήσει μέσα στο καλοκαίρι σοβαρότατα κενά στην τήρηση των οργανικών συνθέσεων. Αλλά, όπως καταγγέλλει, οι εταιρείες «αξιοποιούν» προς όφελός τους την έλλειψη προσφοράς εργασίας σε διάφορες ναυτεργατικές ειδικότητες, επιβάλλοντας την πρόσληψη και εργασία χαμηλόμισθων αλλοδαπών ναυτικών στην εσωτερική ακτοπλοϊκή και εμπορική ναυτιλία.
«Φαίνεται ότι στην κυβέρνηση, στο υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και, βεβαίως, στους εφοπλιστές, το σενάριο που προτάσσεται είναι η γενικευμένη χαμηλόμισθη ανασφάλιστη εργασία και μέσα από αυτήν η ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας και της κερδοφορίας των ναυτιλιακών εταιρειών», σημειώνει.