Το 27ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας «Νύχτες Πρεμιέρας» ξεκίνησε τις προβολές του την Τετάρτη 22/9. Θα ολοκληρωθεί την Κυριακή 3/10 με την ταινία Dune (βασισμένη στο κλασικό μυθιστόρημα του Φρανκ Χέρμπερτ) του Ντενί Βιλνέβ.
Edit: Όπως φάνηκε το φεστιβάλ δεν ειναι αποκομμένο από το γενικότερο πολιτικό κλίμα που επικρατεί στη χώρα. Είναι χαρακτηριστικό ότι μόλις ο υπεύθυνος του φεστιβάλ κάλεσε τον… «πρώτο πολίτη» της πόλης Κώστα Μπακογιάννη να απευθύνει χαιρετισμό, ξεκίνησαν γιουχαρίσματα και αποδοκιμασίες.
Οι προβολές γίνονται στις αίθουσες Ιντεάλ, Δαναός, Τριανόν, Μέγαρο Μουσικής, Αίγλη Ζαππείου αλλά και για πρώτη φορά στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά, στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος και στα θερινά σινεμά Ριβιέρα, Στέλλα και Σινέ Φλερύ, ενώ ένα μέρος του προγράμματος θα προβληθεί, επίσης για πρώτη φορά, και ψηφιακά, στην πλατφόρμα online.aiff.gr.
Τα τμήματα του φεστιβάλ αποτελούν:
– Το διεθνές διαγωνιστικό για ταινίες μυθοπλασίας, στο οποίο συμμετέχουν 14 ταινίες από την Ινδία ως το Μεξικό.
– Το διεθνές διαγωνιστικό για ντοκιμαντέρ, με 10 ταινίες τεκμηρίωσης, μεταξύ των οποίων και το ελληνικό ντοκιμαντέρ Οφειλή του Σταύρου Ψυλλάκη.
– Το διαγωνιστικό ελληνικών ταινιών μικρού μήκους, στο οποίο οι προτάσεις συμμετοχής έφτασαν τις 273, δείγμα των διεργασιών στους κόλπους της ανεξάρτητης κινηματογραφίας και από τις οποίες επιλέχθηκαν (μόνο) οι 40.
– Το τμήμα «Τα αγαπημένα των φεστιβάλ», όπου μεταξύ άλλων ξεχωρίζουμε το ελληνικό ντοκιμαντέρ Βοή του κόσμου του Πέτρου Σεβαστίκογλου, το οποίο αναφέρεται στη γενιά των γεννημένων στο μεταίχμιο του 21ου αιώνα, των σημερινών 20άρηδων. Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά ο σκηνοθέτης στο σημείωμα του: «Κρίση, ανασφάλεια, πόλεμοι, οικολογική καταστροφή του πλανήτη. Ένας κόσμος χωρίς προσανατολισμό, χωρίς κοινωνική πολιτική, ούτε ιδεολογία. Η οικονομία του κέρδους ορίζει την απάντηση στο κάθε ερώτημα. Η οικονομία δεν εξηγεί όμως ούτε από πού προερχόμαστε ούτε πού πηγαίνουμε ούτε γιατί πάμε… Οι νέοι ψάχνουν ένα νόημα, ένα κοινό όραμα που θα τους βγάλει από την απομόνωση, αναζητούν τη συνύπαρξη που θα τους κάνει να ανήκουν σε κάτι μεγαλύτερο από την ταπεινωτική ιδιότητα του καταναλωτή. Έναν τόπο όπου τα καίρια ερωτήματα μπορούν να επανατεθούν». Η ταινία θα προβληθεί το Σάββατο 25/9 στις 8 μ.μ. στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος.
– Το τμήμα «Αφιερώματα», όπου περιλαμβάνεται το σημαντικό αφιέρωμα στον Όρσον Γουέλς, στο οποίο θα προβληθεί ολόκληρη η φιλμογραφία του! Με επίκεντρο τα 80 χρόνια από τον Πολίτη Κέιν θα προβληθούν σπάνιες κόπιες μεταξύ των οποίων το Άγγιγμα του Κακού όπως το είχε συλλάβει και γυρίσει ο δημιουργός του, αποτέλεσμα τεχνικής ανακατασκευής του φιλμ με βάση τις σημειώσεις του αλλά και το Too Much Johnson, ταινία που θεωρούταν καμένη σε πυρκαγιά, για να ανακαλυφθεί χρόνια αργότερα σε μια αποθήκη στην Ιταλία.
– Το τμήμα «Ζωές σε Μετάβαση: Trans Cinema Matters», στο οποίο προβάλλονται ταινίες με θέμα τον σεξουαλικό προσανατολισμό και τη διαφορετικότητα, διασχίζοντας εποχές και ηπείρους, κουλτούρες και σύνορα, από το Ρίο ντε Τζανέιρο έως το κέντρο της Αθήνας,
-Το τμήμα «Μουσική και φιλμ», όπου ξεχωρίζουμε το μουσικό ντοκιμαντέρ Το καλοκαίρι της Σόουλ, το οποίο αναφέρεται στο ξεχασμένο μέσα στο χρόνο πολιτιστικό φεστιβάλ του Χάρλεμ το καλοκαίρι του ’69, όπου τριακόσιες χιλιάδες θεατές παρακολούθησαν τους B.B King, Μαχάλια Τζάκσον, Sly and the Family Stone, Στίβι Γουόντερ, Νίνα Σιμόν κά, σε συναυλίες που περιφρούρησαν οι Μαύροι Πάνθηρες!
Τέλος, για πρώτη φορά θα υπάρχουν συγκεντρωμένες μερικές από τις καλύτερες ελληνικές ταινίες μικρού μήκους των τελευταίων χρόνων, δωρεάν μέσα από την ψηφιακή πλατφόρμα του φεστιβάλ.
https://www.youtube.com/watch?v=9Jdeg0K11to