Εφημερίδα ΠΡΙΝ

Για την αντικαπιταλιστική ανατροπή
και την κομμουνιστική απελευθέρωση

  • Πολιτική
    • Οικονομία
    • Αστική Πολιτική
    • Αριστερά
    • Ακροδεξιά – Φασισμός
    • Σπόντες
  • Κοινωνία
    • Υγεία
    • Εργαζόμενοι
    • Νεολαία
    • Πόλη – Δήμοι / Περιφέρειες
    • Εκπαίδευση
    • Γυναίκα – Φύλο
    • Αγρότες
    • Μετανάστες – Πρόσφυγες
    • Δικαιώματα
    • ΜΜΕ
    • Στρατευμένοι
    • Αθλητισμός
    • Μνήμη
    • Ατζέντα
  • Διεθνή
    • Περισκόπιο
    • Κόσμος Ανάποδα
    • Διεθνής Οικονομία
    • Ευρωπαϊκή Ένωση
    • Βαλκάνια – ΝΑ Μεσόγειος
    • Κόσμος
    • Πολεμικές Συγκρούσεις
    • Διεθνές εργατικό Κίνημα
    • Διεθνή Αριστερά
    • Διεθνισμός
    • Γράμμα από…
  • Πολιτισμός
    • Ταινίες-σειρές
    • Λογοτεχνία
    • Θέατρο
    • Μουσική
    • Εικαστικά
    • Παρεμβάσεις
  • Θεωρία
    • Ανάλυση
    • Κίνηση Ιδεών
    • Βιβλιοπαρουσιάσεις
    • Ρωγμές στον Χρόνο
    • Αφιερώματα
  • Στήλες – Άρθρα
    • Editorial
    • Σχόλιο Πρώτης Σελίδας
    • Αριστερό Εξτρέμ
    • Η δεύτερη ματιά
    • Η Αλλη Οψη
    • Σχόλια στο ημίφως
    • Πίσω από τις κάμερες
    • Ζητώ τον λόγο
    • Απόψεις
    • Διάλογος
    • Αναδημοσιεύσεις
    • Παλαιότερες Στήλες
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
    • Περιβάλλον
    • Επιστήμη
    • Τεχνολογία
  • International Texts
  • Πολιτική
    • Οικονομία
    • Αστική Πολιτική
    • Αριστερά
    • Ακροδεξιά – Φασισμός
    • Σπόντες
  • Κοινωνία
    • Υγεία
    • Εργαζόμενοι
    • Νεολαία
    • Πόλη – Δήμοι / Περιφέρειες
    • Εκπαίδευση
    • Γυναίκα – Φύλο
    • Αγρότες
    • Μετανάστες – Πρόσφυγες
    • Δικαιώματα
    • ΜΜΕ
    • Στρατευμένοι
    • Αθλητισμός
    • Μνήμη
    • Ατζέντα
  • Διεθνή
    • Περισκόπιο
    • Κόσμος Ανάποδα
    • Διεθνής Οικονομία
    • Ευρωπαϊκή Ένωση
    • Βαλκάνια – ΝΑ Μεσόγειος
    • Κόσμος
    • Πολεμικές Συγκρούσεις
    • Διεθνές εργατικό Κίνημα
    • Διεθνή Αριστερά
    • Διεθνισμός
    • Γράμμα από…
  • Πολιτισμός
    • Ταινίες-σειρές
    • Λογοτεχνία
    • Θέατρο
    • Μουσική
    • Εικαστικά
    • Παρεμβάσεις
  • Θεωρία
    • Ανάλυση
    • Κίνηση Ιδεών
    • Βιβλιοπαρουσιάσεις
    • Ρωγμές στον Χρόνο
    • Αφιερώματα
  • Στήλες – Άρθρα
    • Editorial
    • Σχόλιο Πρώτης Σελίδας
    • Αριστερό Εξτρέμ
    • Η δεύτερη ματιά
    • Η Αλλη Οψη
    • Σχόλια στο ημίφως
    • Πίσω από τις κάμερες
    • Ζητώ τον λόγο
    • Απόψεις
    • Διάλογος
    • Αναδημοσιεύσεις
    • Παλαιότερες Στήλες
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
    • Περιβάλλον
    • Επιστήμη
    • Τεχνολογία
  • International Texts
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Εφημερίδα ΠΡΙΝ
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Αρχική Στήλες - Άρθρα Αναδημοσιεύσεις

Χορός εικόνων και συναισθημάτων

Για το "Λιβάδι που δακρύζει"

02/04/2021
σε Αναδημοσιεύσεις, Ταινίες-σειρές
Χορός εικόνων και συναισθημάτων
Κοινοποίηση στο FacebookΚοινοποίηση στο TwitterΑποστολή σε Email

της Μαρίας Κατσουνάκη (13.02.2004)

 

H 54η Μπερλινάλε υποδέχτηκε τη 12η ταινία του Θόδωρου Αγγελόπουλου, «Το λιβάδι που δακρύζει», ως ένα ξεχωριστό γεγονός, ένδειξη ότι ο Ελληνας δημιουργός διαγωνίζεται για τη Χρυσή Αρκτο ως συνυποψήφιος μεν των 22 συμμετεχόντων του επίσημου προγράμματος, αλλά η «περίπτωσή» του θα εξεταστεί με ειδικούς όρους από την κριτική επιτροπή. Ούτως ή άλλως, ο κινηματογράφος του Θ. Αγγελόπουλου συνθέτει ένα σύμπαν ιδιαίτερο, με επικές αποχρώσεις, στυλιστικό και πεισματικά προσηλωμένο σε μια τέχνη που βρίσκεται υπό εξαφάνιση: την τέχνη της μεγάλης, επικής εικονοποιίας. Και ο Αγγελόπουλος, με «Το λιβάδι που δακρύζει» επιβεβαιώνει τον τίτλο του μεγάλου εικονοποιού. Παρακολουθώντας την ταινία, υπάρχουν στιγμές που σου κόβεται η ανάσα από τη συντριπτική ομορφιά των κάδρων, από τη σύνθεση τοπίων και προσώπων, από τη βαθιά, συγκροτημένη μελαγχολία του βλέμματος.

Σε κοινέςΚατηγορίες

Αντί Λιράζ: Αλληλεγγύη στους διαδηλωτές που σταμάτησαν την εκδήλωση της πρεσβείας του Ισραήλ

O Τραμπ ανοίγει ξανά το κολαστήριο του Αλκατράζ

Το αποτύπωμα της ταινίας στους δημοσιογράφους που παρακολουθούν το Φεστιβάλ του Βερολίνου είχε πολλές αποχρώσεις. Κάποιοι παραδόθηκαν άνευ όρων στη δημιουργία του σκηνοθέτη, κάποιοι άλλοι αναγνώρισαν την καθηλωτική επίδραση των εικόνων, δεν μπόρεσαν όμως να ακολουθήσουν την αφηγηματική πλοκή. O ιδιοσυγκρασιακός κινηματογράφος του Θόδωρου Αγγελόπουλου πορεύεται εδώ και χρόνια με αυτόν τον διχασμό. Το έργο του αναφέρεται και προεκτείνει μια διαχρονική θεματολογία στην οποία εναλλάσσονται βαρυσήμαντα μοτίβα: η Ιστορία, η μνήμη, το θέατρο, οι αρχαίοι μύθοι, η συλλογική συνείδηση, η εξορία (πραγματική και εσωτερική). Μόνο που αυτήν τη φορά, η μυθοπλασία κατέχει πιο κεντρική θέση στο σώμα της ταινίας, η, συνήθως, αποστασιοποιημένη κάμερα του σκηνοθέτη πλησιάζει τα πρόσωπα και εμπλέκεται συναισθηματικά στη δραματική εξέλιξη της ιστορίας. «Το λιβάδι που δακρύζει» είναι η πιο προσωπική δημιουργία του Θόδωρου Αγγελόπουλου. Το δικό του «Αμαρκορντ», μόνο που δεν έχει την αυτοβιογραφική χροιά του Φελίνι. Μνήμες, σκέψεις και αγωνίες που είχαν στοιχειώσει μέσα του παίρνουν το σχήμα υγρών τοπίων, εγκαταλελειμμένων χώρων που γεμίζουν από μουσική, ζωή και ανθρώπους. Για πρώτη φορά, ο σκηνοθέτης μοιράζεται με τόση αμεσότητα τα όνειρα, τους εφιάλτες, την απελπισία και μαζί την επιθυμία του να γεμίσει με ήχους τη σιωπή, να «αγγίξει» τα σώματα, να ανιχνεύσει τα πρόσωπα. Χωρίς να εγκαταλείπει την μπρεχτική ματιά του στην Ιστορία (τα ιστορικά γεγονότα καθορίζουν τη μοίρα των ανθρώπων) και τις εμμονές του, αφήνεται να εκτεθεί περισσότερο από κάθε άλλη φορά. Σαν να θρυμματίστηκε το διαχωριστικό ανάμεσα στον μέσα και στον έξω κόσμο και το συναίσθημα κυλάει ορμητικό και ταυτόχρονα ελεγχόμενο, σπαρακτικό και μαζί πειθαρχημένο. O ίδιος έχει πει ότι κινηματογραφεί όπως αναπνέει. Αυτήν τη φορά, η ανάσα του είναι πιο βαθιά, προέρχεται από μιαν άλλη εμπειρία χρόνου.

Τραγωδία και ελληνική ιστορία

Το «Λιβάδι που δακρύζει», πρώτο μέρος μιας τριλογίας, είναι η ιστορία μιας οικογένειας και ενός έρωτα, τόσο απόλυτου που τη διαλύει. Μια ελληνική τραγωδία, με τους όρους της αρχαίας τραγωδίας και αναφορά στον Θηβαϊκό Κύκλο, μέσα από την ελληνική ιστορία των αρχών του αιώνα ώς το 1949 και το τέλος του Εμφυλίου. Οι ήρωες έρχονται στην Ελλάδα το 1919, πρόσφυγες από την Οδησσό. Από εκείνη τη στιγμή μπαίνει σε λειτουργία ένας ογκόλιθος παραγωγής. Στήνεται ένα ολόκληρο χωριό δίπλα στο ποτάμι, με δεκάδες κομπάρσους και αναπαράσταση της καθημερινής ζωής. Και όλα αυτά «χειροποίητα», χωρίς ψηφιακές επεμβάσεις. Τα δυο παιδιά που ερωτεύονται μεταξύ τους ανήκουν στην ίδια οικογένεια. Το κορίτσι, η Ελένη, χωρίς γονείς «υιοθετείται» και μεγαλώνει μαζί με το αγόρι. Αποκτάνε δύο παιδιά, παράνομα, και εκείνη νύφη το σκάει με τον έρωτά της, ενώ ο πατέρας και εγκαταλελειμμένος γαμπρός γίνεται σκιά τους και τους ακολουθεί. Το παράνομο ζευγάρι περιθάλπει και προστατεύει ένας θίασος πλανόδιων μουσικών. Οι εξελίξεις είναι τραγικές, η σκιά της Ιστορίας βαριά και καθοριστική στη ζωή τους. Μέρες του ’36 και σκοτεινές νύχτες, «η ασθενής δημοκρατία που αυτοκτονεί» καθώς ο φασισμός απλώνεται στον ουρανό της Ευρώπης, τα τρένα με τους φαλαγγίτες, το αγόρι ξενιτεύεται στην Αμερική, η γυναίκα φυλακίζεται για περίθαλψη αντικαθεστωτικού, ο πόλεμος, ο εμφύλιος, τα παιδιά της Ελένης σκοτώνονται πολεμώντας σε διαφορετικά στρατόπεδα. H μάνα, μόνη και χαροκαμένη, επικοινωνεί με τον άντρα της, που έχει καταταγεί στον αμερικανικό στρατό, με επιστολές. Τρεις όλες και όλες: το ’37, το ’40, το ’45.

Ρεαλιστική καταγραφή και κινηματογραφική ποιητική. Διαρκείς αναφορές – σήματα στις προηγούμενες ταινίες του σκηνοθέτη. Το νυφικό της Εύας Κοταμανίδου στον «Μεγαλέξανδρο», οι βάρκες με τις κόκκινες σημαίες της επανάστασης στους «Κυνηγούς». Μόνο που εδώ το νυφικό είναι ψυχρό, φαντασματικό, και οι σημαίες μαύρες γιατί συνοδεύουν μια κηδεία στο ποτάμι. H ορμή της επανάστασης γίνεται ελεγεία του πένθους. Υποβλητική σκηνή με τους ήχους από τα κουπιά να σπαθίζουν τη σιωπή. Πρόσωπα χλωμά, τα τοπία «παγώνουν», με το νερό κυρίαρχο, άλλοτε ήρεμο όπως η μνήμη, άλλοτε απειλητικό όπως ο θάνατος. Εικόνες ενός άλλου κόσμου, στοιχειωμένου από σκέψεις και ματαιώσεις. Προς το τέλος η ηρωίδα, ημιλιπόθυμη από τον πόνο της απώλειας, μονολογεί (συμπυκνώνοντας σε μια σπαρακτική ελλειπτική αφήγηση το κέντρο βάρους της ταινίας): «Φύλακα, είμαι εξόριστη από παντού…».

Οι συντελεστές

Δύο είναι επιλογές του θεατή, στο «Λιβάδι που δακρύζει»: Ή να αφεθεί να παρασυρθεί από τον χείμαρρο των εικόνων και των συναισθημάτων, να επικοινωνήσει ψυχικά με την αυθαιρεσία και τα φαντάσματα του σκηνοθέτη ή να προσκολληθεί στη μυθοπλασία και να αναζητά αιτίες, σχέσεις και ρεαλιστικές ακολουθίες. Στην πρώτη περίπτωση, θα έχει κερδίσει μια κινηματογραφική εμπειρία. Στη δεύτερη, θα έχει χαθεί μέσα σε δραματουργικές αδυναμίες και αφηγηματικά ανεξήγητα. Στο πνεύμα και την ατμόσφαιρα της ταινίας εντάσσεται απολύτως ο Γιώργος Αρμένης, δίνοντας μια συγκλονιστική ερμηνεία, στη λιτότητα και το ερμηνευτικό βάθος της. H κεντρική ηρωίδα της Αλεξάνδρας Αϊδίνη κοπιάζει αλλά λυγίζει και χάνεται κάτω από το μέγεθος του ρόλου. H φιγούρα του Νίκου Πουρσανίδη πιο πιστή στο σεναριακό χαρακτήρα και στιβαρή σαν παρουσία.

Η μουσική της Ελένης Καραΐνδρου μια σπάνια ηχητική παλέτα, που δίνει στην ταινία ρυθμό και ανάσες. Αφοπλιστική η δουλειά του Ανδρέα Σινάνου στη φωτογραφία.

 

Ετικέτες: Θόδωρος Αγγελόπουλος
ΚοινοποίησεTweetΑποστολή
Προηγούμενο

Άνθρωπος μέσα στο νερό της λίμνης, για «Λιβάδι που δακρύζει»

Επόμενο

Ψυχρή τραγωδία χωρίς συναίσθημα

Σχετίζεται με Άρθρα

Ο Θόδωρος και ο Βλαντιμίρ σε ένα ποταμόπλοιο…

Ο Θόδωρος και ο Βλαντιμίρ σε ένα ποταμόπλοιο…
από Δημήτρης Τζιαντζής
28/01/2024
0

Αιμιλία Καραλή

ΣυνεχίστεDetails

Δεν μπορώ να κάνω το ταξίδι σας…

Δεν μπορώ να κάνω το ταξίδι σας…
από Δημήτρης Τζιαντζής
29/01/2023
0

Αιμιλία Καραλή

ΣυνεχίστεDetails
Επόμενο
Ψυχρή τραγωδία χωρίς συναίσθημα

Ψυχρή τραγωδία χωρίς συναίσθημα

Ατζέντα 03.04

Ατζέντα 03.04

«Το μετέωρο βήμα του Πελαργού» και ο αφορισμός του Καντιώτη

«Το μετέωρο βήμα του Πελαργού» και ο αφορισμός του Καντιώτη

Ηθοποιοί «ανέλαβαν» το Εθνικό Θέατρο: Κατά διακρίσεων, υπέρ δικαιωμάτων στην εργασία (Video)

Ηθοποιοί «ανέλαβαν» το Εθνικό Θέατρο: Κατά διακρίσεων, υπέρ δικαιωμάτων στην εργασία (Video)

Φύλλο 31-5

Ολομέτωπη σύγκρουση με τον κυβερνητικό κυνισμό

«Στα μαλακά» από τη ΝΔ ο Καραμανλής

ΟΠΕΚΕΠΕ: Κυβερνήσεις και ΕΕ θερμοκήπιο σκανδάλων

Το Φεστιβάλ Αναιρέσεις φέρνει το καλοκαίρι!

Πλήρη Περιεχόμενα
\

Ανάλυση

Ακροδεξιά «κανονικότητα» στην ΕΕ του κεφαλαίου
Ανάλυση

Ακροδεξιά «κανονικότητα» στην ΕΕ του κεφαλαίου

από Γιάννης Ελαφρός
27/05/2025

Ατζέντα

Aνατρεπτική Συμμαχία για την Αθήνα: Εκδήλωση την Τρίτη «για την πόλη των αναγκών μας»
Ατζέντα

Aνατρεπτική Συμμαχία για την Αθήνα: Εκδήλωση την Τρίτη «για την πόλη των αναγκών μας»

02/06/2025
Φεστιβάλ Αναιρέσεις στην Πάτρα: Καλοκαιρινό ραντεβού στο Νότιο Πάρκο 1/6
Ατζέντα

Φεστιβάλ Αναιρέσεις στην Πάτρα: Καλοκαιρινό ραντεβού στο Νότιο Πάρκο 1/6

31/05/2025
Φεστιβάλ Αναιρέσεις στην Πάτρα: Ραντεβού στα γρασίδια του Νότιου Πάρκου 31/5-1/6
Ατζέντα

Φεστιβάλ Αναιρέσεις στην Πάτρα: Ραντεβού στα γρασίδια του Νότιου Πάρκου 31/5-1/6

30/05/2025

Διεθνή

Πόλεμος μέχρι εξόντωσης μεταξύ Τραμπ και του «πολίτη Μασκ»
Διεθνή

Πόλεμος μέχρι εξόντωσης μεταξύ Τραμπ και του «πολίτη Μασκ»

από Δημήτρης Τζιαντζής
06/06/2025

Αφιέρωμα

Κομμουνιστική Απελευθέρωση-νΚΑ: Στηρίζουμε την πρωτοβουλία March to Gaza
Κίνημα

Κομμουνιστική Απελευθέρωση-νΚΑ: Στηρίζουμε την πρωτοβουλία March to Gaza

H οργάνωση Κομμουνιστική Απελευθέρωση και η νΚΑ ανακοινώνουν την ολόψυχη στήριξή τους στην πρωτοβουλία March to Gaza-Πορεία στη Γάζα και ...

06/06/2025
Αναιρέσεις 2025-Πόλεμος, ολοκληρωτισμός, εκμετάλλευση: Η εκδήλωση της 2ης ημέρας (Βίντεο)
Νεολαία

Αναιρέσεις 2025-Πόλεμος, ολοκληρωτισμός, εκμετάλλευση: Η εκδήλωση της 2ης ημέρας (Βίντεο)

Όλα τα βίντεο από την ενδιαφέρουσα εκδήλωση-συζήτηση για τις διεθνείς εξελίξεις Πόλεμος, ολοκληρωτισμός, εκμετάλλευση Αυτός ο κόσμος πρέπει να αλλάξει ...

06/06/2025
Νέο εργατικό δυστύχημα με εργαζόμενη ΟΤΑ – Στα 65 της δούλευε σε απορριμματοφόρο
Εργαζόμενοι

Νέο εργατικό δυστύχημα με εργαζόμενη ΟΤΑ – Στα 65 της δούλευε σε απορριμματοφόρο

Δεν έχουν τέλος οι θάνατοι εργαζομένων την ώρα του μεροκάματου με τελευταίο τραγικό περιστατικό το θανατηφόρο τροχαίο την Παρασκευή το ...

06/06/2025
Μπάσκετ: Ταξική σούζα στους τοξικούς προέδρους
Αθλητισμός

Μπάσκετ: Ταξική σούζα στους τοξικούς προέδρους

Κυριάκος Νασόπουλος Ξεκαθάρισμα λογαριασμών και επίδειξη ισχύος έκαναν στο παρκέ του μπάσκετ οι ιδιοκτήτες των ΚΑΕ Ολυμπιακού και Παναθηναϊκού. Η ...

06/06/2025
ΚΕΔΔΑ: Όχι στην ανάκληση ασύλου του πoλιτιικού-προσφυγα και δικηγόρου Günay Dağ
Δικαιώματα

ΚΕΔΔΑ: Όχι στην ανάκληση ασύλου του πoλιτιικού-προσφυγα και δικηγόρου Günay Dağ

Σε απεργία πείνας από τις 12 Μαΐου βρίσκεται ο Τούρκος αγωνιστής και δικηγόρος Günay Dağ, διαμαρτυρόμενος για την ανάκληση του ...

06/06/2025
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Facebook Instagram Twitter Youtube RSS

Εβδομαδιαία πολιτική εφημερίδα ΠΡΙΝ

Κυκλοφορεί όλο το Σαββατοκύριακο

Αναζητείστε την στα περίπτερα

Συνδρομές και ενισχύσεις

Δικαιούχος: Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες «Πριν»

ALPHA BANK Αρ. Λογαριασμού: 260002002006023
IBAN: GR1801402600260002002006023

Τρόποι επικοινωνίας

Τηλ. 2108227949

Email: ipringr@gmail.com
Κλεισόβης 9, πλησίον Κάνιγγος, 10677 Αθήνα

© 1990 - 2024 Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες ΠΡΙΝ - Power by WordPress & Jegtheme - Web Developer & Designer Vaspha.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
  • Αρχική
  • Κύρια Θέματα
  • Επικαιρότητα
  • Πολιτική
  • Κοινωνία
  • Διεθνή
  • Πολιτισμός
  • Θεωρία
  • Στήλες – Άρθρα
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
  • Αριστερό Εξτρέμ

© 1990 - 2024 Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες ΠΡΙΝ - Power by WordPress & Jegtheme - Web Developer & Designer Vaspha.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies. Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε αυτόν τον ιστότοπο, συναινείτε στη χρήση cookies. Διαβάστε την Πολιτική Απορρήτου.