Εφημερίδα ΠΡΙΝ

Για την αντικαπιταλιστική ανατροπή
και την κομμουνιστική απελευθέρωση

  • Πολιτική
    • Οικονομία
    • Αστική Πολιτική
    • Αριστερά
    • Ακροδεξιά – Φασισμός
    • Σπόντες
  • Κοινωνία
    • Υγεία
    • Εργαζόμενοι
    • Νεολαία
    • Πόλη – Δήμοι / Περιφέρειες
    • Εκπαίδευση
    • Γυναίκα – Φύλο
    • Αγρότες
    • Μετανάστες – Πρόσφυγες
    • Δικαιώματα
    • ΜΜΕ
    • Στρατευμένοι
    • Αθλητισμός
    • Μνήμη
    • Ατζέντα
  • Διεθνή
    • Περισκόπιο
    • Κόσμος Ανάποδα
    • Διεθνής Οικονομία
    • Ευρωπαϊκή Ένωση
    • Βαλκάνια – ΝΑ Μεσόγειος
    • Κόσμος
    • Πολεμικές Συγκρούσεις
    • Διεθνές εργατικό Κίνημα
    • Διεθνή Αριστερά
    • Διεθνισμός
    • Γράμμα από…
  • Πολιτισμός
    • Ταινίες-σειρές
    • Λογοτεχνία
    • Θέατρο
    • Μουσική
    • Εικαστικά
    • Παρεμβάσεις
  • Θεωρία
    • Ανάλυση
    • Κίνηση Ιδεών
    • Βιβλιοπαρουσιάσεις
    • Ρωγμές στον Χρόνο
    • Αφιερώματα
  • Στήλες – Άρθρα
    • Editorial
    • Σχόλιο Πρώτης Σελίδας
    • Αριστερό Εξτρέμ
    • Η δεύτερη ματιά
    • Η Αλλη Οψη
    • Σχόλια στο ημίφως
    • Πίσω από τις κάμερες
    • Ζητώ τον λόγο
    • Απόψεις
    • Διάλογος
    • Αναδημοσιεύσεις
    • Παλαιότερες Στήλες
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
    • Περιβάλλον
    • Επιστήμη
    • Τεχνολογία
  • International Texts
  • Πολιτική
    • Οικονομία
    • Αστική Πολιτική
    • Αριστερά
    • Ακροδεξιά – Φασισμός
    • Σπόντες
  • Κοινωνία
    • Υγεία
    • Εργαζόμενοι
    • Νεολαία
    • Πόλη – Δήμοι / Περιφέρειες
    • Εκπαίδευση
    • Γυναίκα – Φύλο
    • Αγρότες
    • Μετανάστες – Πρόσφυγες
    • Δικαιώματα
    • ΜΜΕ
    • Στρατευμένοι
    • Αθλητισμός
    • Μνήμη
    • Ατζέντα
  • Διεθνή
    • Περισκόπιο
    • Κόσμος Ανάποδα
    • Διεθνής Οικονομία
    • Ευρωπαϊκή Ένωση
    • Βαλκάνια – ΝΑ Μεσόγειος
    • Κόσμος
    • Πολεμικές Συγκρούσεις
    • Διεθνές εργατικό Κίνημα
    • Διεθνή Αριστερά
    • Διεθνισμός
    • Γράμμα από…
  • Πολιτισμός
    • Ταινίες-σειρές
    • Λογοτεχνία
    • Θέατρο
    • Μουσική
    • Εικαστικά
    • Παρεμβάσεις
  • Θεωρία
    • Ανάλυση
    • Κίνηση Ιδεών
    • Βιβλιοπαρουσιάσεις
    • Ρωγμές στον Χρόνο
    • Αφιερώματα
  • Στήλες – Άρθρα
    • Editorial
    • Σχόλιο Πρώτης Σελίδας
    • Αριστερό Εξτρέμ
    • Η δεύτερη ματιά
    • Η Αλλη Οψη
    • Σχόλια στο ημίφως
    • Πίσω από τις κάμερες
    • Ζητώ τον λόγο
    • Απόψεις
    • Διάλογος
    • Αναδημοσιεύσεις
    • Παλαιότερες Στήλες
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
    • Περιβάλλον
    • Επιστήμη
    • Τεχνολογία
  • International Texts
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Εφημερίδα ΠΡΙΝ
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Αρχική Πολιτισμός Ταινίες-σειρές

Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Η δύναμη της εικόνας και η αδυναμία του πολιτικού λόγου

11/11/2024
σε Ταινίες-σειρές
Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Η δύναμη της εικόνας και η αδυναμία του πολιτικού λόγου
Κοινοποίηση στο FacebookΚοινοποίηση στο TwitterΑποστολή σε Email

Σε κοινέςΚατηγορίες

Αφιέρωμα 1η Μάη: Ταινίες για την εργασία και την εργατική τάξη

Adolescence: Πώς η «σειρά φαινόμενο» έγινε το βολικό άλλοθι της βρετανικής κυβέρνησης

Γιάννης Φραγκούλης

Όταν γράφτηκε το κείμενο το φεστιβάλ βρισκόταν ακόμα στη μέση του,  οι πρώτες εντυπώσεις έχουν ήδη κατασταλάξει. Οι περισσότερες αφορούν την τελετή έναρξης και οι υπόλοιπες τις ταινίες που έχουμε δει.

Η τελετή έναρξης φέτος είχε μια ιδιαιτερότητα: Αν και το Ολύμπιον, που φιλοξενεί τις τελετές του Φεστιβάλ, είναι αίθουσα μικρής χωρητικότητας για τα δεδομένα του, αποφασίστηκε να γίνει ανακαίνιση και το σχέδιο προέβλεπε τη μείωση των θέσεων. Το αποτέλεσμα ήταν να μη δοθούν προσκλήσεις σε ανθρώπους που η δουλειά τους είναι να γράφουν για τον κινηματογράφο, ενώ έμπαιναν στην αίθουσα γνωστοί των διοργανωτών και πολιτιστικοί παράγοντες, άσχετοι με τον κινηματογράφο. Ο γράφων αυτές τις γραμμές με δυσκολία εισχώρησε στην αίθουσα.

Η τελετή έναρξης είχε δύο παρουσιαστές, τον Σπύρο Νταντανίδη και τον Γρηγόρη Χρυσικό, άτομα ΑμεΑ, που ευφυώς παρουσίασαν την τελετή. Ο λόγος τους ήταν λίγο «παράξενος». Σχολίαζαν το παρουσιαστικό και το διάβα των επισήμων που θα μιλούσαν. Όσο μας ενδιέφερε το τι φοράει ο ένας ή η άλλη, άλλο τόσο, όπως αποδείχτηκε, μας ενδιέφερε και ο λόγος τους. Γενικολογίες και αοριστολογίες που δημιουργούσαν βαρεμάρα στους θεατές, που χειροκροτούσαν περισσότερο τους παρουσιαστές παρά τους ομιλητές. Οι δύο παρουσιαστές σχολίασαν υπαινικτικά το αδιάφορο των ομιλητών και με όμορφο τρόπο το σατίρισαν.

Αυτός που αποδείχτηκε ότι έχει φοβερό ταλέντο είναι ο υφυπουργός Πολιτισμού, Ιάσονας Φωτήλας, αρμόδιος για τον σύγχρονο πολιτισμό. Στην Θεσσαλονίκη, όπως και στη Δράμα, ξεκίνησε με ενδιαφέρον και κατέληξε στο να λέει απαράδεχτα ή αδιάφορα πράγματα. Έχει τρομερό ταλέντο να παίζει μόνος του και να χάνει. Ο λόγος του καταλήγει να είναι βαρετός και γλοιώδης όσον αφορά τη Λ.. Μενδώνη, η οποία θέλει να λέει ότι είναι υπουργός για τον Πολιτισμό. Οι δοξασίες του στο καθεστώς Μητσοτάκη σού έφερναν περισσότερη αηδία.

Στον αντίποδα, οι πολιτικοί παράγοντες – δήμαρχος, υπουργός Μακεδονίας-Θράκης, αντιπεριφερειάρχης – έδειξαν ότι διάβαζαν έναν τυποποιημένο λογύδριο, κατάλληλο για «ανάλογες περιπτώσεις». Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ, Ορέστης Ανδρεαδάκης, και η γενική διευθύντρια, Ελίζ Ζαλαντό, προσπάθησαν να βάλουν τα πράγματα στην θέση τους, για να επανέλθουμε σε αυτό που ήταν εν τέλει το θέμα της τελετής έναρξης, το Φεστιβάλ και ο κινηματογράφος.

Ενδιαφέρουσες συμμετοχές με αντιφασιστικά και κοινωνικοπολιτικά μηνύματα

Ευτυχώς που το Φεστιβάλ δεν περιορίζεται στις τελετές. Οι ταινίες έχουν τον πρώτο λόγο και αυτές μας αφορούν. Θα αναφερθούμε σε δύο ταινίες, από όσες είδαμε, από τις περίπου 250 που προβάλλονται στην Θεσσαλονίκη, οι οποίες παρουσίασαν μεγάλο ενδιαφέρον.

Η πρώτη είναι η ταινία της Μέριαμ Τζαμπέρ Πού ανήκω (Who do I belong to), παραγωγή Τυνησίας. Η ταινία μας εξέπληξε. Από τα πρώτα πλάνα μού θύμιζε κάτι. Η ίδια σκηνοθέτης είχε φέρει στο Φεστιβάλ Δράμας μια ταινία με ανάλογη υπόθεση. Αυτή πήρε το βραβείο της Διεθνούς Ομοσπονδίας Κριτικών (στην οποία ήμουν μέλος) και αυτό της καλύτερης ξένης ταινίας στο διεθνές διαγωνιστικό. Είχαμε μάθει ότι ήθελε να την κάνει μεγάλου μήκους και το έκανε μετά από έξι χρόνια. Εδώ μας παρουσίασε ένα έργο ποιητικό, με αναφορές σε πολλά θέματα όπως τη βία του ISIS, τη δύναμη της γυναίκας, τον αυταρχισμό της πατριαρχικής κοινωνίας, την καταστροφή που μπορεί να έρθει, με φόντο μια ιστορία που θύμιζε τον μύθο τον Ατρειδών και τη δύναμη της ποιητικής αφαίρεσης.

Η δεύτερη ταινία, Utopolis, συμπαραγωγή Ελλάδας και Λουξεμβούργου, σε σκηνοθεσία του Βλάντιμιρ Σούμποτιτς, μας μίλησε για τις γενεσιουργές δυνάμεις του φασισμού, βλ. Χρυσή Αυγή και τα παράγωγά της, την ουσιαστική αδυναμία αυτών που προβάλλουν ένα ρατσιστικό υπερεγώ, την οδυνηρή κατάσταση στην οποία ζουν οι μετανάστες στη χώρα μας, την εκμετάλλευσή τους. Ο χρόνος και ο χώρος μπερδεύονταν έτσι που γινόταν εμφανής η σύγχυση που επικρατεί στο κοινωνικό πεδίο και μας οδηγεί στο παρανοϊκό, αφού το Κράτος έχει δρομολογήσει τις ανάλογες διαδικασίες.

Στις παραπάνω ταινίες θα προσθέσουμε Το κυνήγι, του Χρήστου Πυθαρά, όπου με απλό και συμβολικό λόγο αποτυπώνεται το αδιέξοδο στο οποίο φτάνουν οι άνθρωποι που είναι υποκείμενα της καταπίεσης και της αλλοτρίωσης στη χώρα μας. Το Φεστιβάλ όμως δεν έχει τελειώσει, οι ταινίες «τρέχουν» και εμείς έχουμε ακόμα πολλά να γράψουμε για να αποτυπώσουμε μια λεπτομερή εικόνα του, στο μέτρο του δυνατού.

Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Πριν (9.11.24)

Ετικέτες: Γιάννης Φραγκούληςφεστιβάλ κινηματογράφου θεσσαλονίκης
ΚοινοποίησεTweetΑποστολή
Προηγούμενο

Πρέβεζα: Ενισχυμένη η Αγωνιστική Παρέμβαση στις εκλογές του Εργατικού Κέντρου

Επόμενο

ΕΣΥ: Εμπόρευμα και ο παιδικός καρκίνος

Σχετίζεται με Άρθρα

Πέρασε κιόλας ένας χρόνος χωρίς τον σύντροφο Φώτη Παπασπυρίδη

Πέρασε κιόλας ένας χρόνος χωρίς τον σύντροφο Φώτη Παπασπυρίδη
από Γιάννης Ελαφρός
10/04/2025
0

Γιάννης Φραγκούλης Πέρασε ένας χρόνος χωρίς τον σύντροφό μας Φώτη Παπασπυρίδη κι ακόμα δεν μπορούμε να το συνειδητοποιήσουμε. Έφυγε 45 χρόνων χωρίς να ταξιδέψει...

ΣυνεχίστεDetails

Ξεκίνησε το 27ο φεστιβάλ ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης

Ξεκίνησε το 27ο φεστιβάλ ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης
από Δημήτρης Τζιαντζής
10/03/2025
0

Γιάννης Φραγκούλης Στη Θεσσαλονίκη από 6 έως 16 Μαρτίου 2025 διεξάγεται το 27ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης. Για 11 μέρες θα ζήσουμε την γιορτή του...

ΣυνεχίστεDetails
Επόμενο
ΕΣΥ: Εμπόρευμα και ο παιδικός καρκίνος

ΕΣΥ: Εμπόρευμα και ο παιδικός καρκίνος

«Ανάπλαση» Φαληρικού Όρμου με παράδοση σε ιδιώτες

«Ανάπλαση» Φαληρικού Όρμου με παράδοση σε ιδιώτες

Πώς θα απαντήσουμε στην αντιδραστική στροφή του καπιταλισμού;

Πώς θα απαντήσουμε στην αντιδραστική στροφή του καπιταλισμού;

Βολιβία: Εμφύλια αντιπαράθεση μέσα στο MAS

Βολιβία: Εμφύλια αντιπαράθεση μέσα στο MAS

Φύλλο 10-11.5

Ένας χρόνος χωρίς τον Σπύρο Χαϊκάλη

Ισχυρή Attack για μήνυμα ανατροπής

Συγκίνηση κι έμπνευση στη Μακρόνησο

Η καπιταλιστική «ταυτότητα» της Ρωσίας του Πούτιν

Πλήρη Περιεχόμενα

Ανάλυση

9 Μάη: Η ΕΕ εξισώνει ναζισμό και …κομμουνισμό!
Ανάλυση

9 Μάη: Η ΕΕ εξισώνει ναζισμό και …κομμουνισμό!

από Γιάννης Ελαφρός
09/05/2025

Ατζέντα

Παρουσίαση του βιβλίου του Λεωνίδα Βατικιώτη για την Ουκρανία
Ατζέντα

Παρουσίαση του βιβλίου του Λεωνίδα Βατικιώτη για την Ουκρανία

09/05/2025
Εκδήλωση για Παλαιστίνη στις 12/5, με τον Πρόεδρο του Δημοκρατικού Μετώπου για Ειρήνη και Ισότητα και βουλευτή του ΚΚ Ισραήλ
Ατζέντα

Εκδήλωση για Παλαιστίνη στις 12/5, με τον Πρόεδρο του Δημοκρατικού Μετώπου για Ειρήνη και Ισότητα και βουλευτή του ΚΚ Ισραήλ

09/05/2025
“Σαν πέτρινα λιοντάρια στη μπασιά της νύχτας” – προβολή ντοκιμαντέρ για τη Μακρόνησο στη Λέσχη Αναιρέσεις στις 6/5
Ατζέντα

“Σαν πέτρινα λιοντάρια στη μπασιά της νύχτας” – προβολή ντοκιμαντέρ για τη Μακρόνησο στη Λέσχη Αναιρέσεις στις 6/5

06/05/2025

Διεθνή

Σάλπισμα πολέμου από Βερολίνο και Παρίσι
Διεθνή

Σάλπισμα πολέμου από Βερολίνο και Παρίσι

από Χρίστος Κρανάκης
11/05/2025

Αφιέρωμα

Γιατί είμαι υποψήφιος με την Παντειέρα-ATTACK στις φοιτητικές εκλογές
Νεολαία

Γιατί είμαι υποψήφιος με την Παντειέρα-ATTACK στις φοιτητικές εκλογές

Βασίλης Τσουκαλάς

11/05/2025
ΠΕΝΕΝ
Εργαζόμενοι

ΠΕΝΕΝ: Ξεκινάει Δευτέρα ξημερώματα (6 πμ) η 48ωρη παναττική απεργία

Ξεκινάει τα ξημερώματα της Δευτέρας (στις 6 πμ) η 48ωρη Παναττική απεργία της ΠΕΝΕΝ στα οχηματαγωγά πλοία με απεργιακή συγκέντρωση ...

11/05/2025
νΚΑ: Στις 14 Μάη… κάνουμε ATTACK!
Νεολαία

νΚΑ: Στις 14 Μάη… κάνουμε ATTACK!

Ανακοίνωση της νΚΑ για τις φετινές φοιτητικές εκλογές.  Στις 14 Μάη στηρίζουμε-ψηφίζουμε Attack στα ΑΕΙ ! Για δυνατή αντικαπιταλιστική – ...

11/05/2025
Σάλπισμα πολέμου από Βερολίνο και Παρίσι
Διεθνή

Σάλπισμα πολέμου από Βερολίνο και Παρίσι

Γιώργος Παυλόπουλος Με μια φυγή προς τα μπρος επιχείρησε να ξεπεράσει ο Φρίντριχ Μερτς το σοκ από το ταπεινωτικό πολιτικό ...

11/05/2025
Attack στα ΑΕΙ: Το πανεπιστήμιο του νόμου, της τάξης και των κερδών δεν θα περάσει!
Νεολαία

Attack στα ΑΕΙ: Το πανεπιστήμιο του νόμου, της τάξης και των κερδών δεν θα περάσει!

«Τα 10 σημεία που πρότεινε η Υπουργός Παιδείας στη χθεσινή Σύνοδο των Πρυτάνεων στη Χαλκιδική, αποτελούν ευθεία όξυνση της επίθεσης ...

11/05/2025
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Facebook Instagram Twitter Youtube RSS

Εβδομαδιαία πολιτική εφημερίδα ΠΡΙΝ

Κυκλοφορεί όλο το Σαββατοκύριακο

Αναζητείστε την στα περίπτερα

Συνδρομές και ενισχύσεις

Δικαιούχος: Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες «Πριν»

ALPHA BANK Αρ. Λογαριασμού: 260002002006023
IBAN: GR1801402600260002002006023

Τρόποι επικοινωνίας

Τηλ. 2108227949

Email: ipringr@gmail.com
Κλεισόβης 9, πλησίον Κάνιγγος, 10677 Αθήνα

© 1990 - 2024 Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες ΠΡΙΝ - Power by WordPress & Jegtheme - Web Developer & Designer Vaspha.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
  • Αρχική
  • Κύρια Θέματα
  • Επικαιρότητα
  • Πολιτική
  • Κοινωνία
  • Διεθνή
  • Πολιτισμός
  • Θεωρία
  • Στήλες – Άρθρα
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
  • Αριστερό Εξτρέμ

© 1990 - 2024 Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες ΠΡΙΝ - Power by WordPress & Jegtheme - Web Developer & Designer Vaspha.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies. Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε αυτόν τον ιστότοπο, συναινείτε στη χρήση cookies. Διαβάστε την Πολιτική Απορρήτου.