Έφη Καραχάλιου
Όσο συνεχίζουν οι αναπαραστάσεις της δυστοπίας να κυριαρχούν σε μικρή και μεγάλη οθόνη, οι επιτυχημένες μεταφορές βιντεοπαιχνιδιών αποτελούν ένα σχετικά πρόσφατο γεγονός. Από το The Last of Us, τώρα το Fallout έρχεται -στη ψηφιακή πλατφόρμα Amazon Prime Video- να διηγηθεί τη δική του ιστορία καταστροφής και επιβίωσης. 200 χρόνια μετά τον πυρηνικό πόλεμο ΗΠΑ-Κίνας του 2077, η ανθρωπότητα προσπαθεί να επιβιώσει σε υπόγεια καταφύγια, πιστεύοντας ότι δεν έχει απομείνει τίποτα στην επιφάνεια. Παρ’ όλα αυτά η ζωή συνεχίζεται, με τα πυρηνικά απόβλητα να έχουν δημιουργήσει δικέφαλες αγελάδες, τεράστιες κατσαρίδες και μεταλλαγμένους ανθρώπους.
Ο πολιτισμός και η αισθητική της σειράς όσο και του παιχνιδιού έχουν ξεκάθαρες αναφορές στην Αμερική της δεκαετίας του ’50. Ο ρετροφουτουρισμός και ο απόηχος ενός Ψυχρού Πολέμου, που δεν έληξε ποτέ, κυριαρχούν μαζί με την τυπική αντικομμουνιστική παράνοια της εποχής. Ο κόσμος που προβάλλεται τελικά μοιάζει περισσότερο σαν μια προέκταση ή μια παρόξυνση του δικού μας, παρά σαν μια εναλλακτική πραγματικότητα. Στο σύμπαν της σειράς, σε αντίστιξη με τη δική μας πραγματικότητα, η σχεδόν μακαρθική υπερ-αυταρχικότητα και το κεφάλαιο δεν είναι σε καμία περίπτωση ασύμβατα: ο ανταγωνισμός των ολιγαρχών της πολεμικής βιομηχανίας για έλεγχο του μονοπωλίου των υπόγειων καταφυγίων είναι εκείνος που θα δώσει χώρο στην πυρηνική απειλή και θα δικαιολογήσει την όποια στρατιωτική υπερθωράκιση. Ο δημόσιος χώρος καταστρέφεται συθέμελα και η καταστροφή αντιμετωπίζεται όχι ως ένα γεγονός που συμβαίνει αλλά ως κάτι που βιώνεται. Το αίτιό της μοιάζει θολό και χαμένο μέσα στη δίνη του χρόνου, δίνοντας χώρο σε δεισιδαιμονίες και κανιβαλιστικές συμπεριφορές.
«Είναι ευκολότερο να φανταστούμε το τέλος του κόσμου παρά το τέλος του καπιταλισμού».
Με ένα κομμένο κεφάλι που ενδεχoμένως να κρατά τη λύση στο πρόβλημα αυτού του κόσμου, η Λούσι, που μεγάλωσε σε υπόγειο καταφύγιο, έρχεται σε επαφή με την κοινωνία στην επιφάνεια προκειμένου να σώσει τον πατέρα της. Στο ενδιάμεσο θα συναντήσει έναν μεταλλαγμένο αλλά και το μέλος ενός τεχνοκρατικού στρατιωτικού τάγματος και θα περιπλανηθούν στις παρατημένες, αχανείς και έρημες εκτάσεις της Καλιφόρνιας. Η δυνατή ερμηνεία της πρωταγωνίστριας Έλα Παρνέλ και ο καλογραμμένος χαρακτήρας του αινιγματικού καουμπόι Γκάουλ, σε συνδυασμό με την επική σκηνοθεσία και τη μουσική επένδυση, κρατούν αμείωτο το ενδιαφέρον στο σύνολο των οκτώ μονόωρων επεισοδίων.
Το στοίχημα που κερδίζει το Fallout σε σχέση με άλλες μεταφορές βιντεοπαιχνιδιών σε μικρή και μεγάλη οθόνη είναι ότι δημιουργεί εκ νέου χαρακτήρες χωρίς να είναι πιστή αναφορά. Έτσι οι θεατές δεν γνωρίζουν τι να περιμένουν και αποφεύγεται μέχρι ενός σημείου η μη-παραγωγική σύγκριση μέσω των social media. Παράλληλα αποτελεί ένα τηλεοπτικό προϊόν που επιχειρεί να προσεγγίσει τόσο τους φαν των βιντεοπαιχνιδιών αλλά και όσα άτομα δεν είναι εξοικειωμένα με το σύμπαν του franchise. Κάπως έτσι οι πωλήσεις του τελευταίου βιντεοπαιχνιδιού του 2015 στην Ευρώπη αυξήθηκαν κατά 7500% μέσα στην εβδομάδα που κυκλοφόρησε η σειρά. Φαίνεται λοιπόν ότι το μέλλον της τηλεόρασης σταδιακά αλλάζει, καθώς εισάγονται νέοι παράγοντες τόσο στη διανομή από τις streaming πλατφόρμες όσο τελικά και στη δημιουργική διαδικασία της ίδιας της μυθοπλασίας.