Εφημερίδα ΠΡΙΝ

Για την αντικαπιταλιστική ανατροπή
και την κομμουνιστική απελευθέρωση

  • Πολιτική
    • Οικονομία
    • Αστική Πολιτική
    • Αριστερά
    • Ακροδεξιά – Φασισμός
    • Σπόντες
  • Κοινωνία
    • Υγεία
    • Εργαζόμενοι
    • Νεολαία
    • Πόλη – Δήμοι / Περιφέρειες
    • Εκπαίδευση
    • Γυναίκα – Φύλο
    • Αγρότες
    • Μετανάστες – Πρόσφυγες
    • Δικαιώματα
    • ΜΜΕ
    • Στρατευμένοι
    • Αθλητισμός
    • Μνήμη
    • Ατζέντα
  • Διεθνή
    • Περισκόπιο
    • Κόσμος Ανάποδα
    • Διεθνής Οικονομία
    • Ευρωπαϊκή Ένωση
    • Βαλκάνια – ΝΑ Μεσόγειος
    • Κόσμος
    • Πολεμικές Συγκρούσεις
    • Διεθνές εργατικό Κίνημα
    • Διεθνή Αριστερά
    • Διεθνισμός
    • Γράμμα από…
  • Πολιτισμός
    • Ταινίες-σειρές
    • Λογοτεχνία
    • Θέατρο
    • Μουσική
    • Εικαστικά
    • Παρεμβάσεις
  • Θεωρία
    • Ανάλυση
    • Κίνηση Ιδεών
    • Βιβλιοπαρουσιάσεις
    • Ρωγμές στον Χρόνο
    • Αφιερώματα
  • Στήλες – Άρθρα
    • Editorial
    • Σχόλιο Πρώτης Σελίδας
    • Αριστερό Εξτρέμ
    • Η δεύτερη ματιά
    • Η Αλλη Οψη
    • Σχόλια στο ημίφως
    • Πίσω από τις κάμερες
    • Ζητώ τον λόγο
    • Απόψεις
    • Διάλογος
    • Αναδημοσιεύσεις
    • Παλαιότερες Στήλες
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
    • Περιβάλλον
    • Επιστήμη
    • Τεχνολογία
  • International Texts
  • Πολιτική
    • Οικονομία
    • Αστική Πολιτική
    • Αριστερά
    • Ακροδεξιά – Φασισμός
    • Σπόντες
  • Κοινωνία
    • Υγεία
    • Εργαζόμενοι
    • Νεολαία
    • Πόλη – Δήμοι / Περιφέρειες
    • Εκπαίδευση
    • Γυναίκα – Φύλο
    • Αγρότες
    • Μετανάστες – Πρόσφυγες
    • Δικαιώματα
    • ΜΜΕ
    • Στρατευμένοι
    • Αθλητισμός
    • Μνήμη
    • Ατζέντα
  • Διεθνή
    • Περισκόπιο
    • Κόσμος Ανάποδα
    • Διεθνής Οικονομία
    • Ευρωπαϊκή Ένωση
    • Βαλκάνια – ΝΑ Μεσόγειος
    • Κόσμος
    • Πολεμικές Συγκρούσεις
    • Διεθνές εργατικό Κίνημα
    • Διεθνή Αριστερά
    • Διεθνισμός
    • Γράμμα από…
  • Πολιτισμός
    • Ταινίες-σειρές
    • Λογοτεχνία
    • Θέατρο
    • Μουσική
    • Εικαστικά
    • Παρεμβάσεις
  • Θεωρία
    • Ανάλυση
    • Κίνηση Ιδεών
    • Βιβλιοπαρουσιάσεις
    • Ρωγμές στον Χρόνο
    • Αφιερώματα
  • Στήλες – Άρθρα
    • Editorial
    • Σχόλιο Πρώτης Σελίδας
    • Αριστερό Εξτρέμ
    • Η δεύτερη ματιά
    • Η Αλλη Οψη
    • Σχόλια στο ημίφως
    • Πίσω από τις κάμερες
    • Ζητώ τον λόγο
    • Απόψεις
    • Διάλογος
    • Αναδημοσιεύσεις
    • Παλαιότερες Στήλες
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
    • Περιβάλλον
    • Επιστήμη
    • Τεχνολογία
  • International Texts
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Εφημερίδα ΠΡΙΝ
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Αρχική Κοινωνία

Εγνατία Οδός: Ιδιωτικοποίηση για 35 χρόνια με «σφραγίδα» ΤΑΙΠΕΔ

Αύξηση διοδίων και μείωση ποιότητας των μετακινήσεων

02/04/2024
σε Κοινωνία
Εγνατία Οδός: Ιδιωτικοποίηση για 35 χρόνια με «σφραγίδα» ΤΑΙΠΕΔ
Κοινοποίηση στο FacebookΚοινοποίηση στο TwitterΑποστολή σε Email

Εγνατία Αριστερός Κλάδος*

▸Απεργία και παράσταση διαμαρτυρίας στο υπουργείο Μακεδονίας-Θράκης πραγματοποίησαν την Παρασκευή 29/3 οι εργαζόμενοι στην Εγνατία Οδό, μετά από απόφαση του συλλόγου τους.

Την ίδια μέρα υπογράφτηκε η σύμβαση παραχώρησης της Εγνατίας Οδού και των καθέτων αξόνων από το δημόσιο και τον πλειοδότη του διαγωνισμού εκποίησης του παγίου (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και Egis).

Η παραχώρηση του παγίου της «Εγνατία Οδός ΑΕ» (ΕΟΑΕ) –αυτοκινητόδρομοι μήκους περίπου 1.000 χλμ. που διασχίζουν τη Βόρεια Ελλάδα– ξεκίνησε στο μεσοπρόθεσμο του 2011, τότε που στις αποικίες χρέους «έψαχναν» οι δανειστές πάγια προς πώληση 50 δισ. ευρώ και το έβαλε εν μία νυκτί στην λίστα ο τότε υπουργός Οικονομικών E. Βενιζέλος. Πολλοί ομοϊδεάτες του υποστήριζαν ότι μπήκε κατά λάθος στην λίστα, αλλά δεν φρόντισαν να αφαιρεθεί.

Από τότε κύλησε πολύ νερό στο αυλάκι των μνημονίων και τα κάθε λογής υψηλόμισθα στελέχη και σύμβουλοι του ΤΑΙΠΕΔ άφησαν το στίγμα τους στη λειτουργία της κρατικής «Εγνατία Οδός ΑΕ» (με μοναδικό μέτοχο τον υπουργό Οικονομικών) ακόμη και με προφορικές εντολές. Και αυτό διότι μια άλλη μνημονιακή απόφαση είχε εκχωρήσει το δικαίωμα ψήφου της μετοχής του δημοσίου για θέματα παραχώρησης στο ΤΑΙΠΕΔ, το οποίο είχε αναλάβει την εκπροσώπηση του μοναδικού μετόχου. Κλήθηκε βέβαια να πάρει αποφάσεις και για θέματα άσχετα της παραχώρησης καθώς δεν επέτρεψε στην ΕΟΑΕ:

α) να κατασκευάσει νέα ΣΕΑ κατά μήκος της Οδού, ούτε να υπογράψει τις συμβάσεις από διαγωνισμούς που διενεργήθηκαν.

β) να βελτιώσει τον κάθετο άξονα «Χαλάστρα-Εύζωνοι».

γ) να επισκευάσει τις παλιές γέφυρες που είχε παραλάβει η «Εγνατία Οδός ΑΕ» από τον ΠΑΘΕ.

Όλα αυτά τα τεχνικά αντικείμενα, το ΤΑΙΠΕΔ ήθελε να τα αναθέσει στον ιδιώτη παραχωρησιούχο με στόχο την αύξηση των κερδών του και να επιβάλει στην κρατική ΕΟΑΕ να κατασκευάσει με υπέρογκο κόστος και δημόσιο χρήμα ένα τεράστιο πλήθος σταθμών διοδίων (60!), τα οποία σχεδίασαν οι σύμβουλοι του ΤΑΙΠΕΔ, ώστε να τα παραλάβει έτοιμα ο ιδιώτης παραχωρησιούχος.

Οι εργαζόμενοι της «Εγνατία Οδός ΑΕ» αντιστάθηκαν σθεναρά στις δημοπρατήσεις των διοδίων (κατά την περίοδο της διακυβέρνησης «πρώτη φορά αριστερά») με αλλεπάλληλες απεργίες και στάσεις εργασίας (18) με αποτέλεσμα να ακυρωθούν διαγωνισμοί που αποτελούσαν προαπαιτούμενα αξιολόγησης των μνημονίων (από «τρόικα» και «θεσμούς»). Ο ρόλος του ΤΑΙΠΕΔ αποδείχθηκε στενά συνδεδεμένος με τα συμφέροντα δανειστών και λομπιστών των Βρυξελλών.

Σε κοινέςΚατηγορίες

Καμπάνια για δημόσιο σιδηρόδρομο, ακύρωση ιδιωτικοποιήσεων και εμπορευματοποίησης αγαθών

Εθνική Στρατηγική με στόχο τους «εγκληματίες» νέους

Βέβαια οι τοποθετημένες διοικήσεις και τα τσιράκια τους, δημοπράτησαν με την πρώτη ευκαιρία τις νέες συμβάσεις λειτουργίας και συντήρησης της Οδού με προαιρέσεις που περιλάμβαναν κατασκευές διοδίων και άλλα τέτοια… Οι σκανδαλώδεις αυτές συμβάσεις –ω του θαύματος– εγκρίθηκαν από το Ελεγκτικό Συνέδριο για να αποδείξουν ότι η δικαστική εξουσία είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την εκτελεστική αλλά και την οικονομική ολιγαρχία.

Ο σύλλογος εργαζομένων ΕΟΑΕ τότε δεν μπορούσε να εμποδίσει την διαγωνιστική διαδικασία γιατί θα προέκυπταν σοβαρά θέματα ασφάλειας της Οδού. Κατά συνέπεια συμπεριλήφθηκε η κατασκευή διοδίων σε εργολαβίες συντήρησης με χρήση δημόσιων πόρων. Ταυτόχρονα τα έσοδα διοδίων τα απομυζούσε εξολοκλήρου η Τράπεζα Πειραιώς για να αποπληρωθούν τα δάνεια που είχε πάρει το ελληνικό δημόσιο για την συμμετοχή του στην κατασκευή της Εγνατίας Οδού. Αυτή η αφαίμαξη των εσόδων από την τράπεζα συνεχίστηκε μέχρι αυτή να εισπράξει επιπλέον 40 εκατ. ευρώ που διεκδικούσε ενώ δεν τα δικαιούνταν. Το ΤΑΙΠΕΔ και οι διοικήσεις της ΕΟΑΕ δεν εμπόδισαν την τράπεζα να εισπράττει το επιπλέον ποσό, διότι έπρεπε να ελευθερωθεί το πάγιο από τα βάρη του και να μπορεί να προχωρήσει η παραχώρηση. Μέχρι και σήμερα δεν γνωρίζουμε πού βρίσκεται η δικαστική διαδικασία διεκδίκησης αυτών των χρημάτων.

Ενδιαφέρον έχει και η στάση της ΕΕ στην περίπτωση των κάθετων αξόνων «Σιάτιστα Κρυσταλλοπηγή» και «Στρυμονικό- Προμαχώνας», που χρηματοδοτήθηκαν από αυτήν ως έργα χωρίς διόδια. Το ΤΑΙΠΕΔ, σε σύμπνοια με την ΕΕ, ενσωμάτωσε στην παραχώρηση και τους κάθετους αυτούς άξονες που δεν είχαν στο σχεδιασμό τους τη λειτουργία διόδων, ως δώρο στον ιδιώτη. Μέχρι την παραχώρηση δε, τα χρήματα των χρηστών (περίπου 67 εκατ. ευρώ) έχουν κατατεθεί (από Ιούλιο 2016 έως Δεκέμβριο 2023) στον ειδικό λογαριασμό του δημόσιου χρέους.

Λαμβάνοντας υπόψη την μελέτη που έχει καταθέσει ο σύλλογος εργαζομένων της ΕΟΑΕ για τη δημόσια διαχείριση του αυτοκινητοδρόμου σε βάθος 35ετίας, η εταιρεία θα μπορούσε να έχει καθαρά έσοδα 6 δισ. ευρώ με βάση τις ληστρικές τιμές είσπραξης διοδίων που καθορίζει η σύμβαση παραχώρησης. Αντ’ αυτού θα λάβει ένα αρχικό τίμημα κουρεμένο κατά 170 εκατ. ευρώ από την προσφορά του πλειοδότη. Επιπλέον το ΤΑΙΠΕΔ προχώρησε σε τροποποίηση της σύμβασης μετά την κατάθεση των προσφορών, στην οποία προσθέτει όρους που βελτιώνουν το περιθώριο κέρδους του παραχωρησιούχου και μειώνουν το ρίσκο επένδυσης εις βάρος του δημόσιου συμφέροντος.

Εν κατακλείδι, η παραχώρηση της Εγνατίας Οδού αποτελεί μια ακόμη μνημονιακή πολιτική επιλογή που έχει σκοπό την εξυπηρέτηση των συμφερόντων των λίγων από την μία και από την άλλη τη μείωση της ασφάλειας και της ποιότητας των μετακινήσεων των πολλών, οι οποίοι θα αδυνατούν να κάνουν χρήση του αυτοκινητόδρομου και θα επανέλθουν στις μετακινήσεις τους στα παλιά οδικά δίκτυα.

Με την έναρξη της παραχώρησης θα καταργηθούν οι απαλλαγές της εντοπιότητας που ίσχυαν στη δημόσια διαχείριση του αυτοκινητοδρόμου καθώς και η δωρεάν μετακίνηση ανέργων, η οποία περιλαμβάνονταν στα αρχικά σχέδια σύμβασης παραχώρησης, αλλά διαγράφηκε στις νέες εκδόσεις της.

*Το άρθρο γράφτηκε αποκλειστικά για το Πριν. Η ΕΑΚ εκπροσωπείται στο ΔΣ του Συλλόγου Εργαζομένων στην Εγνατία Οδό

Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Πριν (30.03.24)

Ετικέτες: ΓΕΚ ΤΕΡΝΑΕγνατία ΟδόςΕπικαιρότηταΙδιωτικοποίηση
ΚοινοποίησεTweetΑποστολή
Προηγούμενο

Διεθνής αλληλεγγύη στον αγώνα στα τηλεφωνικά κέντρα στην Ελλάδα

Επόμενο

Solidarity with the struggles of Call Center workers in Greece-Solidaridad con las luchas de los trabajadores de call centers de Grecia

Σχετίζεται με Άρθρα

ΑΝΤΑΡΣΥΑ: Το «πόρισμα» Καρώνη ξεπλένει την κυβέρνηση των δολοφόνων

ΑΝΤΑΡΣΥΑ: Το «πόρισμα» Καρώνη ξεπλένει την κυβέρνηση των δολοφόνων
από Δημήτρης Τζιαντζής
14/05/2025
0

Ανακοίνωση της ΑΝΤΑΡΣΥΑ για το πόρισμα του Δημήτρη Καρώνη που χρειάστηκε 14 ολόκληρους μήνες για να πει ότι...υπάρχει «υψηλό ενδεχόμενο» τα έλαια σιλικόνης να...

ΣυνεχίστεDetails

Καμπάνια για δημόσιο σιδηρόδρομο, ακύρωση ιδιωτικοποιήσεων και εμπορευματοποίησης αγαθών

Καμπάνια για δημόσιο σιδηρόδρομο, ακύρωση ιδιωτικοποιήσεων και εμπορευματοποίησης αγαθών
από Δημήτρης Σταμούλης
14/05/2025
0

Μια μεγάλη καμπάνια αποφάσισαν να οργανώσουν μια σειρά από πρωτοβάθμια σωματεία επιδιώκοντας την ακύρωση των ιδιωτικοποιήσεων εδώ και τώρα, με πρώτη αυτή του σιδηρόδρομου,...

ΣυνεχίστεDetails
Επόμενο
Solidarity with the struggles of Call Center workers in Greece-Solidaridad con las luchas de los trabajadores de call centers de Grecia

Solidarity with the struggles of Call Center workers in Greece-Solidaridad con las luchas de los trabajadores de call centers de Grecia

ATTACK: Η σύγκρουση ξεκίνησε και θα κρατήσει καιρό

ATTACK: Η σύγκρουση ξεκίνησε και θα κρατήσει καιρό

Συγκέντρωση την Τετάρτη (3/4) στο ΣτΕ για το καζίνο Πάρνηθας

Συγκέντρωση την Τετάρτη (3/4) στο ΣτΕ για το καζίνο Πάρνηθας

ΝΑΡ Υγείας: Η ανθρώπινη ζωή και η υγεία δεν κοστολογούνται

ΝΑΡ Υγείας: Η ανθρώπινη ζωή και η υγεία δεν κοστολογούνται

Φύλλο 10-11.5

Ένας χρόνος χωρίς τον Σπύρο Χαϊκάλη

Ισχυρή Attack για μήνυμα ανατροπής

Συγκίνηση κι έμπνευση στη Μακρόνησο

Η καπιταλιστική «ταυτότητα» της Ρωσίας του Πούτιν

Πλήρη Περιεχόμενα

Ανάλυση

Ρωσία: Ιμπεριαλιστική χώρα, με σκληρή εκμετάλλευση
Ανάλυση

Ρωσία: Ιμπεριαλιστική χώρα, με σκληρή εκμετάλλευση

από Γιάννης Ελαφρός
13/05/2025

Ατζέντα

Εκδήλωση σήμερα 12/5 για Παλαιστίνη , με τον Πρόεδρο του Δημοκρατικού Μετώπου για Ειρήνη και Ισότητα και βουλευτή του ΚΚ Ισραήλ
Ατζέντα

Εκδήλωση σήμερα 12/5 για Παλαιστίνη , με τον Πρόεδρο του Δημοκρατικού Μετώπου για Ειρήνη και Ισότητα και βουλευτή του ΚΚ Ισραήλ

12/05/2025
Παρουσίαση του βιβλίου του Λεωνίδα Βατικιώτη για την Ουκρανία
Ατζέντα

Παρουσίαση του βιβλίου του Λεωνίδα Βατικιώτη για την Ουκρανία

09/05/2025
“Σαν πέτρινα λιοντάρια στη μπασιά της νύχτας” – προβολή ντοκιμαντέρ για τη Μακρόνησο στη Λέσχη Αναιρέσεις στις 6/5
Ατζέντα

“Σαν πέτρινα λιοντάρια στη μπασιά της νύχτας” – προβολή ντοκιμαντέρ για τη Μακρόνησο στη Λέσχη Αναιρέσεις στις 6/5

06/05/2025

Διεθνή

Σάλπισμα πολέμου από Βερολίνο και Παρίσι
Διεθνή

Σάλπισμα πολέμου από Βερολίνο και Παρίσι

από Χρίστος Κρανάκης
11/05/2025

Αφιέρωμα

ΑΝΤΑΡΣΥΑ: Το «πόρισμα» Καρώνη ξεπλένει την κυβέρνηση των δολοφόνων
Πολιτική

ΑΝΤΑΡΣΥΑ: Το «πόρισμα» Καρώνη ξεπλένει την κυβέρνηση των δολοφόνων

Ανακοίνωση της ΑΝΤΑΡΣΥΑ για το πόρισμα του Δημήτρη Καρώνη που χρειάστηκε 14 ολόκληρους μήνες για να πει ότι...υπάρχει «υψηλό ενδεχόμενο» ...

14/05/2025
Καμπάνια για δημόσιο σιδηρόδρομο, ακύρωση ιδιωτικοποιήσεων και εμπορευματοποίησης αγαθών
Κοινωνία

Καμπάνια για δημόσιο σιδηρόδρομο, ακύρωση ιδιωτικοποιήσεων και εμπορευματοποίησης αγαθών

Μια μεγάλη καμπάνια αποφάσισαν να οργανώσουν μια σειρά από πρωτοβάθμια σωματεία επιδιώκοντας την ακύρωση των ιδιωτικοποιήσεων εδώ και τώρα, με ...

14/05/2025
Εθνική Στρατηγική με στόχο τους «εγκληματίες» νέους
Νεολαία

Εθνική Στρατηγική με στόχο τους «εγκληματίες» νέους

Γιώργος Μουρμούρης ▸Η Εθνική Στρατηγική για την πρόληψη της βίας των ανηλίκων απαντά σε ένα πρόβλημα που πλάθει στα μέτρα ...

14/05/2025
Στοχοποίηση αγωνιστή από την ασφάλεια στο ΔΠΘ
Εκπαίδευση

Στοχοποίηση αγωνιστή από την ασφάλεια στο ΔΠΘ

Την παρουσία της έξω ακριβώς από το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο στην Κομοτηνή, έκανε γνωστή η ασφάλεια. Ανήμερα των εκλογών, η ασφάλεια ...

14/05/2025
Εκπαίδευση: Ανυποχώρητος αγώνας κόντρα στην αξιολόγηση
Εκπαίδευση

Θεσσαλονίκη: Συγκέντρωση ΣΕΠΕ-ΕΛΜΕ ενάντια σε αξιολόγηση και διώξεις στις 15/5

▸Συγκέντρωση διαμαρτυρίας ενάντια στην αξιολόγηση, τις διώξεις και τα πειθαρχικά, τις ιδιωτικοποιήσεις και την αντιεκπαιδευτική πολιτική διοργανώνουν την Πέμπτη 15 ...

14/05/2025
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Facebook Instagram Twitter Youtube RSS

Εβδομαδιαία πολιτική εφημερίδα ΠΡΙΝ

Κυκλοφορεί όλο το Σαββατοκύριακο

Αναζητείστε την στα περίπτερα

Συνδρομές και ενισχύσεις

Δικαιούχος: Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες «Πριν»

ALPHA BANK Αρ. Λογαριασμού: 260002002006023
IBAN: GR1801402600260002002006023

Τρόποι επικοινωνίας

Τηλ. 2108227949

Email: ipringr@gmail.com
Κλεισόβης 9, πλησίον Κάνιγγος, 10677 Αθήνα

© 1990 - 2024 Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες ΠΡΙΝ - Power by WordPress & Jegtheme - Web Developer & Designer Vaspha.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
  • Αρχική
  • Κύρια Θέματα
  • Επικαιρότητα
  • Πολιτική
  • Κοινωνία
  • Διεθνή
  • Πολιτισμός
  • Θεωρία
  • Στήλες – Άρθρα
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
  • Αριστερό Εξτρέμ

© 1990 - 2024 Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες ΠΡΙΝ - Power by WordPress & Jegtheme - Web Developer & Designer Vaspha.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies. Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε αυτόν τον ιστότοπο, συναινείτε στη χρήση cookies. Διαβάστε την Πολιτική Απορρήτου.