Εφημερίδα ΠΡΙΝ

Για την αντικαπιταλιστική ανατροπή
και την κομμουνιστική απελευθέρωση

  • Πολιτική
    • Οικονομία
    • Αστική Πολιτική
    • Αριστερά
    • Ακροδεξιά – Φασισμός
    • Σπόντες
  • Κοινωνία
    • Υγεία
    • Εργαζόμενοι
    • Νεολαία
    • Πόλη – Δήμοι / Περιφέρειες
    • Εκπαίδευση
    • Γυναίκα – Φύλο
    • Αγρότες
    • Μετανάστες – Πρόσφυγες
    • Δικαιώματα
    • ΜΜΕ
    • Στρατευμένοι
    • Αθλητισμός
    • Μνήμη
    • Ατζέντα
  • Διεθνή
    • Περισκόπιο
    • Κόσμος Ανάποδα
    • Διεθνής Οικονομία
    • Ευρωπαϊκή Ένωση
    • Βαλκάνια – ΝΑ Μεσόγειος
    • Κόσμος
    • Πολεμικές Συγκρούσεις
    • Διεθνές εργατικό Κίνημα
    • Διεθνή Αριστερά
    • Διεθνισμός
    • Γράμμα από…
  • Πολιτισμός
    • Ταινίες-σειρές
    • Λογοτεχνία
    • Θέατρο
    • Μουσική
    • Εικαστικά
    • Παρεμβάσεις
  • Θεωρία
    • Ανάλυση
    • Κίνηση Ιδεών
    • Βιβλιοπαρουσιάσεις
    • Ρωγμές στον Χρόνο
    • Αφιερώματα
  • Στήλες – Άρθρα
    • Editorial
    • Σχόλιο Πρώτης Σελίδας
    • Αριστερό Εξτρέμ
    • Η δεύτερη ματιά
    • Η Αλλη Οψη
    • Σχόλια στο ημίφως
    • Πίσω από τις κάμερες
    • Ζητώ τον λόγο
    • Απόψεις
    • Διάλογος
    • Αναδημοσιεύσεις
    • Παλαιότερες Στήλες
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
    • Περιβάλλον
    • Επιστήμη
    • Τεχνολογία
  • International Texts
  • Πολιτική
    • Οικονομία
    • Αστική Πολιτική
    • Αριστερά
    • Ακροδεξιά – Φασισμός
    • Σπόντες
  • Κοινωνία
    • Υγεία
    • Εργαζόμενοι
    • Νεολαία
    • Πόλη – Δήμοι / Περιφέρειες
    • Εκπαίδευση
    • Γυναίκα – Φύλο
    • Αγρότες
    • Μετανάστες – Πρόσφυγες
    • Δικαιώματα
    • ΜΜΕ
    • Στρατευμένοι
    • Αθλητισμός
    • Μνήμη
    • Ατζέντα
  • Διεθνή
    • Περισκόπιο
    • Κόσμος Ανάποδα
    • Διεθνής Οικονομία
    • Ευρωπαϊκή Ένωση
    • Βαλκάνια – ΝΑ Μεσόγειος
    • Κόσμος
    • Πολεμικές Συγκρούσεις
    • Διεθνές εργατικό Κίνημα
    • Διεθνή Αριστερά
    • Διεθνισμός
    • Γράμμα από…
  • Πολιτισμός
    • Ταινίες-σειρές
    • Λογοτεχνία
    • Θέατρο
    • Μουσική
    • Εικαστικά
    • Παρεμβάσεις
  • Θεωρία
    • Ανάλυση
    • Κίνηση Ιδεών
    • Βιβλιοπαρουσιάσεις
    • Ρωγμές στον Χρόνο
    • Αφιερώματα
  • Στήλες – Άρθρα
    • Editorial
    • Σχόλιο Πρώτης Σελίδας
    • Αριστερό Εξτρέμ
    • Η δεύτερη ματιά
    • Η Αλλη Οψη
    • Σχόλια στο ημίφως
    • Πίσω από τις κάμερες
    • Ζητώ τον λόγο
    • Απόψεις
    • Διάλογος
    • Αναδημοσιεύσεις
    • Παλαιότερες Στήλες
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
    • Περιβάλλον
    • Επιστήμη
    • Τεχνολογία
  • International Texts
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Εφημερίδα ΠΡΙΝ
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Αρχική Πολιτισμός Θέατρο

«Ο Γλάρος» στο θέατρο Άττις: Μια σύγχρονη ματιά σε ένα διαχρονικό έργο

21/02/2024
σε Θέατρο
«Ο Γλάρος» στο θέατρο Άττις: Μια σύγχρονη ματιά  σε ένα διαχρονικό έργο
Κοινοποίηση στο FacebookΚοινοποίηση στο TwitterΑποστολή σε Email
Κατερίνα Φραγκουλοπούλου

Το ανέβασμα του Γλάρου του Τσέχοφ από την Ομάδα Σημείο Μηδέν στο θέατρο Άττις, σε σκηνοθεσία Σάββα Στρούμπου, σέβεται και αναδεικνύει το κλασικό έργο, εντάσσοντάς το όμως στη σύγχρονη εποχή.

Το θεατρικό έργο Ο γλάρος ανέβηκε φέτος στη θεατρική σκηνή της Αθήνας σε τρεις εκδοχές. Τι είναι αυτό που τον καθιστά επίκαιρο; Τι μπορεί να πει για το σημερινό άνθρωπο; Ο Αντόν Τσέχοφ έγραψε το έργο περίπου 20 χρόνια πριν την Οκτωβριανή Επανάσταση. Περιγράφει μια κοινωνία που περνάει διαδοχικές κρίσεις (οικονομική, περιβαλλοντική, πολιτισμική), όπου τίποτα δεν μπορεί να μείνει στάσιμο και τίποτα δεν μπορεί να εξελιχθεί χωρίς μια βαθιά τομή, ένα άλμα προς την ουτοπία. Για να αποδώσει αυτό το τεράστιο αίτημα, ο Τσέχοφ το κατεβάζει στο ανθρώπινο επίπεδο. Μελετάει τα αδιέξοδα που βιώνει ένας άνθρωπος σε μια τέτοια κοινωνία, την αγωνία του αλλά και τις στερεοτυπικές συμπεριφορές και την υποταγή του. Υπερασπίζεται ό,τι ανθρώπινο υπάρχει μέσα μας. Αυτά καθιστούν το έργο επίκαιρο και κλασικό ταυτόχρονα.

Σε κοινέςΚατηγορίες

Υπάρχει κοντά μας Μια «άλλη Θήβα»

Ν. Γεωργοσοπούλου, Α. Ιορδάνου: Στο «Σώμα: Μήδεια» οι νεκροί και οι ζωντανοί ζητούν δικαίωση

Ως προς την προσέγγισή του, ο Τσέχοφ ανήκει στο ρεύμα του Ρωσικού Ρεαλισμού. Αυτό δεν σημαίνει ότι το έργο του είναι μια φωτογραφία στιγμής και ούτε πρέπει να αντιμετωπιστεί έτσι. Πάνω από 100 χρόνια μετά τον Γλάρο, ο Έκο, στο δοκίμιό του Ο ελάχιστος ρεαλισμός, εισάγει την έννοια του «αρνητικού ρεαλισμού». Σύμφωνα με αυτόν, η περιγραφή της πραγματικότητας δεν οδηγεί στην κατάκτηση μιας απόλυτης αλήθειας αλλά είναι μέσο εμβάθυνσης και στοχασμού, εργαλείο αμφισβήτησης και υπέρβασης. Με αυτό το πρίσμα προσεγγίζει ο Τσέχοφ το υλικό του, δίνοντας έμφαση στο κωμικοτραγικό στοιχείο και προκαλώντας τον δημιουργό και τον θεατή να αναμετρηθούν με την παραπάνω πρόκληση.

Είναι η πρώτη φορά που η Ομάδα Σημείο Μηδέν επιλέγει να παρουσιάσει ένα έργο που ανήκει στον ρεαλισμό. Η παράστασή τους ανεβαίνει για δεύτερη χρονιά και έχει ήδη περγαμηνές. Είναι όμως πολύ χρήσιμο να γίνει μία αναφορά στον τρόπο που προσέγγισαν το έργο, γιατί θεωρώ πως καταθέτουν μια ουσιαστική άποψη στη συζήτηση για το «μοντέρνο» και την ελευθερία του καλλιτέχνη να αποδώσει ένα κείμενο.

Φωνές που αντηχούν από το κρώξιμο του γλάρου μέχρι  τη ματαίωση και τη λαχτάρα
για αλλαγή

Ο Σάββας Στρούμπος, στο σκηνοθετικό του σημείωμα, λέει ότι Ο Γλάρος είναι ένα έργο ανοικτής δομής και ως τέτοιο το προσέγγισε. Κράτησε τα τέσσερα βασικά πρόσωπα και πρόσθεσε ένα πέμπτο, τον Πιερότο. Τοποθέτησε τη δράση σε έναν χρόνο που θα μπορούσε να είναι το σήμερα, καθώς είναι ελάχιστες οι αναφορές στη ρώσικη επαρχία του τέλους του 19ου αιώνα. Είναι τελικά Ο γλάρος το έργο που ανέβασε; Ανεπιφύλακτα, ναι. Κατάφερε να καταδυθεί στον πυρήνα του έργου και να τον αναδείξει. Σεβάστηκε απόλυτα το πνεύμα και τις προθέσεις του Τσέχοφ. Τον έφερε στο σήμερα μέσα από την ερευνητική-εργαστηριακή δουλειά της ομάδας και νομίζω ότι τον τοποθέτησε στη σκηνή, ως μία πλευρά του Πιερότου, που συνδιαλέγεται με το κοινό και τα πρόσωπα του έργου· τα αποκαλύπτει, αλλά κατά βάση συμπάσχει μαζί τους και τα αγαπάει. Η Μαρία Σικιτάνο, δραματολόγος της παράστασης, γράφει: «Η διαδικασία της διασκευής προϋποθέτει […] τη συνομιλία μεταξύ της πρόθεσης του κειμένου και της πρωτοβουλίας του ερμηνευτή […] [που] πρέπει να υπόκειται σε συγκεκριμένους όρους και προϋποθέσεις για να είναι έγκυρη». Και ο Στρούμπος δείχνει έμπρακτα ότι αυτή η προσέγγιση είναι εφικτή.

Σχετικά με την παράσταση. Στον γνωστό λιτό χώρο του θεάτρου Άττις συντελείται μία μυσταγωγία. Πέντε ηθοποιοί λειτουργούν σαν τεντωμένες χορδές από το πρώτο μέχρι το τελευταίο λεπτό. Όλο το πλαίσιο (φωτισμοί, σκηνικά, κουστούμια, μακιγιάζ) βοηθά όπως πρέπει στην ανάδειξη έξοχων ερμηνειών, που πραγματικά δεν μπορούμε να φανταστούμε τις ωδίνες που τις γέννησαν. Σώματα που πετούν σαν γλάροι, δανείζονται μανιέρες από την comedia dell’ arte, εκφράζουν με τη στάση τους την αλλοτρίωση, την παραίτηση, τον πόνο. Φωνές που αντηχούν από το κρώξιμο του γλάρου μέχρι τη ματαίωση και τη λαχτάρα για αλλαγή. Ο θεατής «βομβαρδίζεται» και τα 100 λεπτά της παράστασης με συναισθήματα και φεύγει από το θέατρο νιώθοντας μια «ανησυχία», που μπορεί να τον οδηγήσει στην αμφισβήτηση. Να πάτε!

Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Πριν (17.2.24)

Πληροφορίες:

Το έργο παρουσιάζεται στο Θέατρο Άττις – Νέος Χώρος ((Λεωνίδου 12, Μεταξουργείο) από τις 15 Δεκεμβρίου. Το Πριν είναι χορηγός επικοινωνίας. Στο έντυπο Πριν θα βρείτε ειδικό κουπόνι προσφοράς αποκλειστικά για τους αναγνώστες του Πριν.

Παραστάσεις:
Παρασκευή – Σάββατο στις 21.00
& Κυριακή στις 20.00

Έκτακτες παραστάσεις: Τρίτη 26/3 – Τετάρτη 27/3 – Πέμπτη 28/3
στις 21.00

Μετάφραση: Δαυίδ Μαλτέζε
Σκηνοθεσία: Σάββας Στρούμπος
Παίζουν οι ηθοποιοί (με σειρά εμφάνισης):
Άννα Μαρκά – Μπονισέλ, Γιάννης Σανιδάς, Ελπινίκη Μαραπίδη,
Ρόζυ Μονάκη, Σάββας Στρούμπος

Η παράσταση τιμήθηκε από την Ένωση Κριτικών Θεάτρου και Παραστατικών Τεχνών με το Βραβείο Καλύτερης Παράστασης για την καλλιτεχνική περίοδο 2023-2024 καθώς και με το Βραβείο Νέας Ηθοποιού στην Άννα Μαρκά Μπονισέλ.

Κρατήσεις εισιτηρίων

 

Ρόζυ Μονάκη: Διεκδικούμε να κάνουμε τέχνη όπως στα όνειρά μας

Συνέχεια ανάγνωσης
Ετικέτες: Κατερίνα ΦραγκουλοπούλουΟμάδα Σημείο Μηδέν
ΚοινοποίησεTweetΑποστολή
Προηγούμενο

Το ΝΑΤΟ στην εποχή των πολέμων του κεφαλαίου

Επόμενο

Λένιν 100 χρόνια μετά: Για την ενότητα θεωρίας και πράξης

Σχετίζεται με Άρθρα

Υπάρχει κοντά μας Μια «άλλη Θήβα»

Υπάρχει κοντά μας Μια «άλλη Θήβα»
από Δημήτρης Τζιαντζής
26/04/2025
0

Κατερίνα Φραγκουλοπούλου Ήταν ο Οιδίποδας πατροκτόνος και ο Λάιος ο πατέρας του; Λένε ψέματα οι αλήθειες τους και μπορούμε να πούμε αλήθειες μέσα από...

ΣυνεχίστεDetails

Υπάρχει Ματαρόα για τη σύγχρονη νεολαία;

Υπάρχει Ματαρόα για τη σύγχρονη νεολαία;
από Δημήτρης Τζιαντζής
07/01/2025
0

Κατερίνα Φραγκουλοπούλου Η μουσική παράσταση Ματαρόα στον ορίζοντα στην Εναλλακτική Σκηνή της Λυρικής συνδέει τον επαναστατικό αγώνα της Αντίστασης και του Δεκέμβρη του ΄44...

ΣυνεχίστεDetails
Επόμενο
Λένιν 100 χρόνια μετά: Για την ενότητα θεωρίας και πράξης

Λένιν 100 χρόνια μετά: Για την ενότητα θεωρίας και πράξης

Ο πόλεμος των data κάτω από τη θάλασσα

Ο πόλεμος των data κάτω από τη θάλασσα

Ο υπουργός Υγείας διαψεύδει τον … εαυτό του απειλώντας με «μηνύσεις» την ΟΕΝΓΕ

Ο υπουργός Υγείας διαψεύδει τον … εαυτό του απειλώντας με «μηνύσεις» την ΟΕΝΓΕ

A.I. Απομυθοποίηση και κατανόηση

A.I. Απομυθοποίηση και κατανόηση

Φύλλο 10-11.5

Ένας χρόνος χωρίς τον Σπύρο Χαϊκάλη

Ισχυρή Attack για μήνυμα ανατροπής

Συγκίνηση κι έμπνευση στη Μακρόνησο

Η καπιταλιστική «ταυτότητα» της Ρωσίας του Πούτιν

Πλήρη Περιεχόμενα

Ανάλυση

Ρωσία: Ιμπεριαλιστική χώρα, με σκληρή εκμετάλλευση
Ανάλυση

Ρωσία: Ιμπεριαλιστική χώρα, με σκληρή εκμετάλλευση

από Γιάννης Ελαφρός
13/05/2025

Ατζέντα

Εκδήλωση σήμερα 12/5 για Παλαιστίνη , με τον Πρόεδρο του Δημοκρατικού Μετώπου για Ειρήνη και Ισότητα και βουλευτή του ΚΚ Ισραήλ
Ατζέντα

Εκδήλωση σήμερα 12/5 για Παλαιστίνη , με τον Πρόεδρο του Δημοκρατικού Μετώπου για Ειρήνη και Ισότητα και βουλευτή του ΚΚ Ισραήλ

12/05/2025
Παρουσίαση του βιβλίου του Λεωνίδα Βατικιώτη για την Ουκρανία
Ατζέντα

Παρουσίαση του βιβλίου του Λεωνίδα Βατικιώτη για την Ουκρανία

09/05/2025
“Σαν πέτρινα λιοντάρια στη μπασιά της νύχτας” – προβολή ντοκιμαντέρ για τη Μακρόνησο στη Λέσχη Αναιρέσεις στις 6/5
Ατζέντα

“Σαν πέτρινα λιοντάρια στη μπασιά της νύχτας” – προβολή ντοκιμαντέρ για τη Μακρόνησο στη Λέσχη Αναιρέσεις στις 6/5

06/05/2025

Διεθνή

Σάλπισμα πολέμου από Βερολίνο και Παρίσι
Διεθνή

Σάλπισμα πολέμου από Βερολίνο και Παρίσι

από Χρίστος Κρανάκης
11/05/2025

Αφιέρωμα

ΚΕΔΔΑ για την όξυνση του κυβερνητικού αυταρχισμού σε βάρος εκπαιδευτικών, φοιτητών, μαθητών
Δικαιώματα

ΚΕΔΔΑ για την όξυνση του κυβερνητικού αυταρχισμού σε βάρος εκπαιδευτικών, φοιτητών, μαθητών

H ΚΕΔΔΑ- Κίνηση για τις Ελευθερίες, τα Δημοκρατικά Δικαιώματα, την Αλληλεγγύη καταγγέλλει την κλιμάκωση της αυταρχικής επίθεσης της κυβέρνησης που ...

14/05/2025
Σπύρος Χαϊκάλης: Ένας σύντροφος που στεκόταν δίπλα μας
Μνήμη

Σπύρος Χαϊκάλης: Ένας σύντροφος που στεκόταν δίπλα μας

Στις 15 Μαϊου συμπληρώνεται ένας χρόνος από τη μέρα που ο Σπύρος Χαϊκάλης έφυγε από κοντά μας σε αυτοκινητιστικό δυστύχημα ...

13/05/2025
Ισχυρή Attack στα ΑΕΙ για να ρίξουμε σινιάλο ανατροπής
Η Άλλη Όψη

Ισχυρή Attack στα ΑΕΙ για να ρίξουμε σινιάλο ανατροπής

Στις 14 Μαΐου η σπουδάζουσα νεολαία καλείται να πάρει αποφάσεις σε δύο επίπεδα. Αρχικά, έχει τη δυνατότητα να «αξιολογήσει» το ...

13/05/2025
ΠΕΝΕΝ: Κατάπτυστη δικαστική απόφαση στην υπηρεσία των εφοπλιστών – H παναττική απεργία συνεχίζεται!
Εργαζόμενοι

ΠΕΝΕΝ: Κατάπτυστη δικαστική απόφαση στην υπηρεσία των εφοπλιστών – H παναττική απεργία συνεχίζεται!

Ως «κατάπτυστη» χαρακτήρισε η ΠΕΝΕΝ τη δικαστική απόφαση που εκδώθηκε σήμερα Τρίτη, δεύτερη ημέρα της 48ωρης απεργίας της Ένωσης, μετά ...

13/05/2025
Ισάμ Μαχούλ: Ο πόλεμος στη Γάζα είναι προμελετημένη εκστρατεία γενοκτονίας
Πολιτική

Ισάμ Μαχούλ: Ο πόλεμος στη Γάζα είναι προμελετημένη εκστρατεία γενοκτονίας

Μια σημαντική πολιτική εκδήλωση πραγματοποιήθηκε τη Δευτέρα από την Πρωτοβουλία αλληλεγγύης στον Παλαιστινιακό λαό σωματείων και συλλογικοτήτων και την Ένωση ...

13/05/2025
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Facebook Instagram Twitter Youtube RSS

Εβδομαδιαία πολιτική εφημερίδα ΠΡΙΝ

Κυκλοφορεί όλο το Σαββατοκύριακο

Αναζητείστε την στα περίπτερα

Συνδρομές και ενισχύσεις

Δικαιούχος: Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες «Πριν»

ALPHA BANK Αρ. Λογαριασμού: 260002002006023
IBAN: GR1801402600260002002006023

Τρόποι επικοινωνίας

Τηλ. 2108227949

Email: ipringr@gmail.com
Κλεισόβης 9, πλησίον Κάνιγγος, 10677 Αθήνα

© 1990 - 2024 Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες ΠΡΙΝ - Power by WordPress & Jegtheme - Web Developer & Designer Vaspha.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
  • Αρχική
  • Κύρια Θέματα
  • Επικαιρότητα
  • Πολιτική
  • Κοινωνία
  • Διεθνή
  • Πολιτισμός
  • Θεωρία
  • Στήλες – Άρθρα
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
  • Αριστερό Εξτρέμ

© 1990 - 2024 Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες ΠΡΙΝ - Power by WordPress & Jegtheme - Web Developer & Designer Vaspha.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies. Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε αυτόν τον ιστότοπο, συναινείτε στη χρήση cookies. Διαβάστε την Πολιτική Απορρήτου.