Η νέα χρονιά δεν περιόρισε την εκμετάλλευση και τις ανάγκες των εργαζομένων. Έτσι, οι κινητοποιήσεις ξεκινούν με το «καλημέρα»: Στη Βρετανία, οι ειδικευόμενοι γιατροί άρχισαν εξαήμερη απεργία — τη μεγαλύτερη εδώ και 75 χρόνια. Στην Ιταλία, οι εργαζόμενοι στα αεροδρόμια ανακοίνωσαν 24ωρη γενική απεργία στις 8 Γενάρη. Στις ΗΠΑ, χιλιάδες εργαζόμενοι σε αυτοκινητοβιομηχανία της Ιντιάνα σταματούν τη δουλειά και έπεται συνέχεια, μετά από ένα 2023 ανάτασης των εργατικών αγώνων.
ΗΠΑ vs Κίνας, Μασκ κατά Μπάφετ
Πρόκειται για στοιχείο ενδεικτικό των εξελίξεων στον παγκόσμιο καπιταλισμό και των αλλαγών στους συσχετισμούς: Η κινεζική BYD πούλησε το τελευταίο τρίμηνο του 2023 περισσότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα (525.409) από ό,τι η αμερικανική Tesla (484.507), που ως γνωστόν ανήκει στον μακράν πλουσιότερο άνθρωπο του πλανήτη, Ίλον Μασκ. Παρά το γεγονός ότι στο σύνολο του έτους η Tesla παραμένει πρώτη, με 1,8 εκατ. πωλήσεις έναντι 1,57 εκατ. της BYD, η απόσταση μεταξύ τους μίκρυνε σημαντικά, καθώς το 2022 ήταν 400.000 οχήματα — κάτι που σημαίνει ότι σύντομα οι Κινέζοι θα πάρουν κεφάλι σε έναν (ακόμη) από τους εμβληματικούς κλάδους των επόμενων δεκαετιών. Ενδιαφέρον παρουσιάζει όμως και μια άλλη πληροφορία: Η BYD έχει τη στήριξη ενός από τους πιο γνωστούς Αμερικανούς μεγιστάνες, του Γουόρεν Μπάφετ, κάτι που λέει πολλά για την καπιταλιστική διεθνοποίηση.
Η άλλη πλευρά της Ιαπωνίας…
Πολλά μπορεί κανείς να πει και σχολιάσει –ως επί το πλείστον αρνητικά– για την κουλτούρα της Ιαπωνίας στις εργασιακές σχέσεις και το πολιτικό σκηνικό. Ωστόσο, οι δύο τραγωδίες που βίωσε η χώρα με το ξεκίνημα του 2024, ο σεισμός των 7,6 βαθμών με τους εκατοντάδες ισχυρούς μετασεισμούς και η σύγκρουση των αεροσκαφών στο ένα από τα δύο μεγάλα διεθνή αεροδρόμια του Τόκιο, αναδεικνύουν μια ακόμη πλευρά: Την εκπαίδευση, την πειθαρχία και την αίσθηση συλλογικής ευθύνης που παραδοσιακά κυριαρχεί σε όλα τα επίπεδα. Πρόκειται για στοιχεία που συνέβαλαν ώστε να αποφευχθούν οι εκατόμβες τόσο από τον σεισμό –με σημαντικό ρόλο του προειδοποιητικού μηνύματος που έφτασε στα κινητά ένα λεπτό νωρίτερα– όσο και από το τυλιγμένο στις φλόγες επιβατικό αεροσκάφος με τους 379 επιβαίνοντες, καθώς εκκενώθηκε μέσα σε ελάχιστα λεπτά.
…και οι μεγάλες αντιθέσεις
Ειδικά όσον αφορά την εμπειρία από τον σεισμό, πάντως, δεν μπορούμε παρά να αναδείξουμε δύο ακόμη πλευρές: Η μία αφορά τις τεράστιες ανισότητες που υπάρχουν ανάμεσα στις ανεπτυγμένες καπιταλιστικές χώρες με τις πιο καθυστερημένες και φτωχές, καθώς είναι φανερό ότι εάν η δόνηση σημειωνόταν σε μία από όσες ανήκουν στη δεύτερη κατηγορία, τα θύματα θα ήταν πολύ περισσότερα — όπως, άλλωστε, μαρτυρούν και οι τραγικές συνέπειες των δύο σεισμών στην Τουρκία τον περασμένο Φεβρουάριο. Όσο για τη δεύτερη, παραπέμπει στην τραγωδία του 2011 στη Φουκουσίμα, που ανέδειξε πρωτίστως όχι την έλλειψη οργάνωσης και υποδομών στην Ιαπωνία, αλλά τους τεράστιους κινδύνους που ενέχει η αγνόηση των νόμων της φύσης προς χάρη του κέρδους — κάτι που έχει να κάνει τόσο με τη δόμηση όσο και με την ύπαρξη πυρηνικών αντιδραστήρων στη συγκεκριμένη περιοχή.