Γιώργος Μουρμούρης
▸Ακόμα και από την ευρωπαϊκή εισαγγελία καταδεικνύεται το κεφάλαιο ως βασικός ένοχος για το δυστύχημα
«Ήρθαμε να διαμαρτυρηθούμε για την απαξίωση που νιώθουμε και την πολύ μεγάλη κωλυσιεργία από την πλευρά της δικαιοσύνης. Γνωρίζουμε ότι τα τρένα δεν είχαν καμία απολύτως ασφάλεια και προσπαθούν να μας πείσουν ότι για όλα αυτά φταίει ένας σταθμάρχης, επειδή ήταν κακός υπάλληλος. Όχι, δεν το δεχόμαστε αυτό».
Είναι τα λόγια της προέδρου του Συλλόγου Πληγέντων Δυστυχήματος «Τέμπη 2023», Μαρίας Καρυστιανού, από την πλατεία Συντάγματος, όπου την Τρίτη πραγματοποιήθηκε συγκέντρωση διαμαρτυρίας αλλά και καταγγελίας της «επιχείρησης συγκάλυψης» για την οποίαν κάνουν λόγο οι συγγενείς των νεκρών. «Στο τόσο αυταπόδειχτο έγκλημα, στο τόσο ομολογημένο έγκλημα, η απαξίωση του συμβάντος που συγκλόνισε την Ελλάδα και των ποινικών ευθυνών που παραμένουν ακόμα χαμηλά και σε κατηγορητήριο και σε πρόσωπα, σημαίνει ένα πράγμα: Συγκάλυψη», ανέφερε χαρακτηριστικά ο Σύλλογος σε ανακοίνωσή του.
Είχε προηγηθεί, μόλις μία ημέρα πριν, η απαγγελία διώξεων από την Ευρωπαϊκή Εισαγγελία κατά 23 υπόπτων για εγκλήματα που σχετίζονται με τη διαβόητη σύμβαση 717. Υπενθυμίζεται ότι πρόκειται για τη σύμβαση αποκατάστασης των συστημάτων τηλεχειρισμού και σηματοδότησης στο ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο που στα χέρια του κεφαλαίου (της γαλλικής πολυεθνικής Alstom και της ελληνικής κατασκευαστικής ΤΟΜΗ, θυγατρικής της ΑΚΤΩΡ) και του κράτους του, της κρατικής ΕΡΓΟΣΕ δηλαδή που είχε την ευθύνη επίβλεψης του έργου, μετατράπηκε σε «γεφύρι της Άρτας». πί σχεδόν μία δεκαετία «ρουφούσε» πόρους προερχόμενους από τη φορολογία των εργαζομένων σε Ελλάδα και Ευρώπη. Η μη ολοκλήρωση των έργων αναβάθμισης του σιδηροδρομικού δικτύου σε συνδυασμό με τη διάλυση που επέφερε η ιδιωτικοποίηση του σιδηροδρόμου οδήγησε στο προδιαγεγραμμένο έγκλημα των Τεμπών.
Δεν υλοποιήθηκε η κυβερνητική δέσμευση για ολοκλήρωση του συστήματος ETCS ως τα τέλη Σεπτεμβρίου – τώρα φταίει ο Daniel
Η ευρωπαϊκή εισαγγελία κατηγορεί 14 υπαλλήλους της ΕΡΓΟΣΕ για απάτη, 4 υπαλλήλους της ελληνικής Διαχειριστικής Αρχής του Επιχειρησιακού Προγράμματος της ΕΕ για τις Υποδομές Μεταφορών, Περιβάλλοντος και Αειφόρου Ανάπτυξης για υπεξαίρεση κονδυλίων και πέντε νόμιμους εκπροσώπους και υπαλλήλους της αναδόχου κοινοπραξίας για υποκίνηση απάτης στον τομέα των επιδοτήσεων και ψευδή πιστοποίηση με σκοπό την απόκτηση αθέμιτου πλεονεκτήματος υπέρ τρίτου.
Τονίζεται ότι μετά τη σύναψη της σύμβασης το 2014 χορηγήθηκαν συνολικά επτά παράνομες παρατάσεις που ζημίωσαν το ελληνικό Δημόσιο και την ΕΕ με ποσό που ξεπερνά τα 15 εκατομμύρια ευρώ. Η ευρωπαϊκή εισαγγελία μάλιστα βάζει στο «κάδρο» και την Εθνική Αρχή Διαφάνειας, ζητώντας από τις αρμόδιες ελληνικές αρχές να ερευνήσουν τυχόν παράβαση καθήκοντος από τους επιθεωρητές στους οποίους είχε στο παρελθόν ανατεθεί διενέργεια ελέγχου για τη σύμβαση 717.
Σε πολιτικό επίπεδο, τη Δευτέρα σηκώνει αυλαία η εξεταστική επιτροπή της Βουλής για τη διερεύνηση του εγκλήματος των Τεμπών. Πρώτοι θα κληθούν να καταθέσουν οι πρώην υπουργοί Μεταφορών Τάσος Μαντέλης (1997-2000) και Χρίστος Βερελής (2000-2004), καθώς επίσης και οι Χρήστος Τσίτουρας, διευθύνων σύμβουλος και γενικός διευθυντής της ΕΡΓΟΣΕ την περίοδο 1996-2004, Κώστας Γιαννακός, διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕ την περίοδο 2001-2005 και Νικόλαος Κουρέντας, διευθύνων σύμβουλος της ΕΡΓΟΣΕ την τριετία 2005-2008.
Οι τελευταίες εξελίξεις επανέφεραν έστω για λίγο στην επικαιρότητα το δυστύχημα – προδιαγεγραμμένο έγκλημα των Τεμπών, που εννέα μήνες μετά έχει εξαφανιστεί από την ειδησεογραφία. Η καταστροφή που προκάλεσε στο τμήμα του σιδηροδρομικού άξονα Αθηνών-Θεσσαλονίκης που διέρχεται από τη Θεσσαλία η κακοκαιρία «Daniel» αποτέλεσε ιδανικό προκάλυμμα για να μη φανεί ότι η ολοκλήρωση των έργων στη γραμμή, με εγκατάσταση και ενεργοποίηση συστημάτων ETCS, επρόκειτο να λάβει νέα αναβολή παρά τις κυβερνητικές δεσμεύσεις την επομένη του δυστυχήματος για ολοκλήρωση του συνόλου των παρεμβάσεων ασφαλείας ως τα τέλη Σεπτεμβρίου.
Στο σιδηροδρομικό δίκτυο τα προβλήματα όχι απλώς παραμένουν, αλλά γιγαντώνονται. Το οριζόντιο δίκτυο της βόρειας Ελλάδας, τόσο προς Έδεσσα – Φλώρινα όσο και προς Δράμα – Αλεξανδρούπολη, παρέμενε επί μήνες ανενεργό (μερική επαναφορά δρομολογίων έχει ανακοινωθεί ότι θα ισχύσει από το Σάββατο 16 Δεκεμβρίου). Πρόσφατα στην Πάτρα εκτροχιάστηκε συρμός του τοπικού προαστιακού με 72 επιβάτες, ενώ και στην περιοχή του Λεκανοπεδίου συχνά παρουσιάζονται βλάβες στο σύστημα τηλεδιοίκησης.