Εφημερίδα ΠΡΙΝ

Για την αντικαπιταλιστική ανατροπή
και την κομμουνιστική απελευθέρωση

  • Πολιτική
    • Οικονομία
    • Αστική Πολιτική
    • Αριστερά
    • Ακροδεξιά – Φασισμός
    • Σπόντες
  • Κοινωνία
    • Υγεία
    • Εργαζόμενοι
    • Νεολαία
    • Πόλη – Δήμοι / Περιφέρειες
    • Εκπαίδευση
    • Γυναίκα – Φύλο
    • Αγρότες
    • Μετανάστες – Πρόσφυγες
    • Δικαιώματα
    • ΜΜΕ
    • Στρατευμένοι
    • Αθλητισμός
    • Μνήμη
    • Ατζέντα
  • Διεθνή
    • Περισκόπιο
    • Κόσμος Ανάποδα
    • Διεθνής Οικονομία
    • Ευρωπαϊκή Ένωση
    • Βαλκάνια – ΝΑ Μεσόγειος
    • Κόσμος
    • Πολεμικές Συγκρούσεις
    • Διεθνές εργατικό Κίνημα
    • Διεθνή Αριστερά
    • Διεθνισμός
    • Γράμμα από…
  • Πολιτισμός
    • Ταινίες-σειρές
    • Λογοτεχνία
    • Θέατρο
    • Μουσική
    • Εικαστικά
    • Παρεμβάσεις
  • Θεωρία
    • Ανάλυση
    • Κίνηση Ιδεών
    • Βιβλιοπαρουσιάσεις
    • Ρωγμές στον Χρόνο
    • Αφιερώματα
  • Στήλες – Άρθρα
    • Editorial
    • Σχόλιο Πρώτης Σελίδας
    • Αριστερό Εξτρέμ
    • Η δεύτερη ματιά
    • Η Αλλη Οψη
    • Σχόλια στο ημίφως
    • Πίσω από τις κάμερες
    • Ζητώ τον λόγο
    • Απόψεις
    • Διάλογος
    • Αναδημοσιεύσεις
    • Παλαιότερες Στήλες
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
    • Περιβάλλον
    • Επιστήμη
    • Τεχνολογία
  • International Texts
  • Πολιτική
    • Οικονομία
    • Αστική Πολιτική
    • Αριστερά
    • Ακροδεξιά – Φασισμός
    • Σπόντες
  • Κοινωνία
    • Υγεία
    • Εργαζόμενοι
    • Νεολαία
    • Πόλη – Δήμοι / Περιφέρειες
    • Εκπαίδευση
    • Γυναίκα – Φύλο
    • Αγρότες
    • Μετανάστες – Πρόσφυγες
    • Δικαιώματα
    • ΜΜΕ
    • Στρατευμένοι
    • Αθλητισμός
    • Μνήμη
    • Ατζέντα
  • Διεθνή
    • Περισκόπιο
    • Κόσμος Ανάποδα
    • Διεθνής Οικονομία
    • Ευρωπαϊκή Ένωση
    • Βαλκάνια – ΝΑ Μεσόγειος
    • Κόσμος
    • Πολεμικές Συγκρούσεις
    • Διεθνές εργατικό Κίνημα
    • Διεθνή Αριστερά
    • Διεθνισμός
    • Γράμμα από…
  • Πολιτισμός
    • Ταινίες-σειρές
    • Λογοτεχνία
    • Θέατρο
    • Μουσική
    • Εικαστικά
    • Παρεμβάσεις
  • Θεωρία
    • Ανάλυση
    • Κίνηση Ιδεών
    • Βιβλιοπαρουσιάσεις
    • Ρωγμές στον Χρόνο
    • Αφιερώματα
  • Στήλες – Άρθρα
    • Editorial
    • Σχόλιο Πρώτης Σελίδας
    • Αριστερό Εξτρέμ
    • Η δεύτερη ματιά
    • Η Αλλη Οψη
    • Σχόλια στο ημίφως
    • Πίσω από τις κάμερες
    • Ζητώ τον λόγο
    • Απόψεις
    • Διάλογος
    • Αναδημοσιεύσεις
    • Παλαιότερες Στήλες
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
    • Περιβάλλον
    • Επιστήμη
    • Τεχνολογία
  • International Texts
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Εφημερίδα ΠΡΙΝ
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Αρχική Πολιτισμός Ταινίες-σειρές

Αναζητώντας την άνοιξη σε Ξερά χόρτα

Μια ταινία του Νουρί Μπιλγκέ Τζεϊλάν

24/10/2023
σε Ταινίες-σειρές
Αναζητώντας την άνοιξη σε Ξερά χόρτα
Κοινοποίηση στο FacebookΚοινοποίηση στο TwitterΑποστολή σε Email
Βασίλης Τσιράκης

Μια ταινία διάρκειας τρεισήμισι περίπου ωρών για να μπορέσει να βγει στις αίθουσες ως εμπορεύσιμο προϊόν οφείλει να έχει ως αντίβαρο μια γρήγορη εναλλαγή πλάνων, να αξιοποιεί όλες τις δυνατές κινήσεις της κινηματογραφικής κάμερας και να υποστηρίζεται από ένα σενάριο με συνεχείς ανατροπές που να κρατούν σε εγρήγορση τον θεατή.

Τα Ξερά χόρτα (Kuru Otlar Üstüne-About Dry Grasses) του σπουδαίου Τούρκου σκηνοθέτη Νουρί Μπιλγκέ Τζεϊλάν δεν έχουν τίποτα από όλα αυτά. Σε μερικές σκηνές μάλιστα η κάμερα παραμένει σταθερή ακόμα έως και μερικά λεπτά, ενώ κάποιες άλλες είναι πλάνα σεκάνς θυμίζοντας τις ταινίες του Θ. Αγγελόπουλου.

Σε κοινέςΚατηγορίες

Αφιέρωμα 1η Μάη: Ταινίες για την εργασία και την εργατική τάξη

Adolescence: Πώς η «σειρά φαινόμενο» έγινε το βολικό άλλοθι της βρετανικής κυβέρνησης

Αν όμως ο Αγγελόπουλος ως αντίβαρο στα μονοπλάνα του αξιοποιεί όλες τις δυνατότητες της κίνησης της κάμερας, ο Τζεϊλάν δεν επιλέγει ούτε αυτό. Στα Ξερά χόρτα σπανίζουν τα τράβελιγκ και αποφεύγονται επιμελώς τόσο οι περιστροφές της κάμερας γύρω από τον άξονά της, όσο και οι κυκλικές κινήσεις της, επιλέγοντας μόνο μερικές ελεύθερες κινήσεις της κάμερας που υπηρετούν συγκεκριμένο σκοπό.

Και έτσι γεννιέται το ερώτημα, ποια είναι η δύναμη της ταινίας που κρατά τον θεατή καρφωμένο στη θέση του για τρεισήμισι ώρες;

Η απάντηση δεν είναι άλλη από το ότι κάθε πλάνο του Τζεϊλάν είναι ένα ταμπλό βιβάν και κάθε σκηνή του μια ταινία μικρού μήκους με αρχή μέση και τέλος. Ό,τι δεν «λέει» η κίνηση της κάμερας, υπάρχει καταγεγραμμένο στο σταθερό πλάνο. Κάθε καρέ του αιχμαλωτίζει τον θεατή και κάθε αλλαγή πλάνου αιτιολογείται πλήρως, ενώ η φωτογραφία αγγίζει τα όρια της τελειότητας. Τα λεπτομερή σκηνικά δημιουργούν μια ατμόσφαιρα απόλυτα ρεαλιστική με βασικό στοιχείο το χιόνι που κυριαρχεί στην ταινία από το πρώτο ως το τελευταίο πλάνο, ενώ οι ντοστογιεφσκικοί διάλογοι, δουλεμένοι σε κάθε τους λέξη, γεμίζουν με περιεχόμενο το ταμπλό βιβάν.

Ο σκηνοθέτης αναδεικνύει ιδιαίτερες πτυχές της ανθρώπινης ύπαρξης

Όσον αφορά δε το σενάριο και εδώ ο Τζεϊλάν πάει κόντρα στο ρεύμα. Αντί για ένα κεντρικό θέμα-μήνυμα, τα Ξερά χόρτα απλώνονται σε μια σειρά ζητήματα, όπως η σχέση τέχνης και πραγματικής ζωής, η αντίθεση ατομικού-συλλογικού, η καταπίεση της γυναίκας και οι έμφυλες διακρίσεις, η φτώχεια και η αναπηρία, αλλά και η αυταρχικότητα της εξουσίας έτσι όπως εκφράζεται μέσα από την εκπαίδευση, το στρατό, τη θρησκεία και την κρατική γραφειοκρατία.

Να υπενθυμίσουμε ότι ο Τζεϊλάν είναι ο μεγαλύτερος εν ζωή σκηνοθέτης της Τουρκίας, ένας από τους πιο πολυβραβευμένους σε διεθνείς διοργανώσεις και που έχει στο ενεργητικό του ταινίες που χαρακτηρίστηκαν αριστουργήματα.

Τα Ξερά χόρτα δεν είναι μια πολιτική ταινία. Ο Τζεϊλάν δεν παίρνει θέση στα πράγματα. Αποφεύγοντας τον μανιχαϊσμό, συνενώνει το ταξικό με το ψυχολογικό δείχνοντας μας πως το καλό και το κακό μπορούν να συνυπάρξουν. Με ένα ρεαλισμό που φτάνει στα όρια του νατουραλισμού, κάνει μια ταινία για τις ανθρώπινες σχέσεις όχι εσωστρεφή, όχι αποκομμένη από τις κοινωνικές αντιθέσεις, αλλά ενταγμένη στο κοινωνικοπολιτικό γίγνεσθαι, αποκαλύπτοντας ιδιαίτερες πτυχές της ανθρώπινης ύπαρξης.

Η υπόθεση της ταινίας διαδραματίζεται σε ένα απομακρυσμένο χωριό του τουρκικού Κουρδιστάν, όπου ο Σαμέτ, δάσκαλος καλλιτεχνικών, ζει με την προσμονή της μετάθεσής του στην Κωνσταντινούπολη. Οι σχέσεις του με τους μαθητές του είναι άριστες, ιδίως με μία μαθήτριά του, τη Σεβίμ που της δείχνει ιδιαίτερη αδυναμία, ενώ κάποια στιγμή μπαίνει στη ζωή του η Νουράι, μια αριστερή ακτιβίστρια δασκάλα η οποία έχει χάσει το πόδι της κατά τη διάρκεια μιας βομβιστικής επίθεσης.

Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Πριν (21.10.23)

 

Ετικέτες: Βασίλης Τσιράκης
ΚοινοποίησεTweetΑποστολή
Προηγούμενο

Τα non paper υπέρ των βομβαρδισμών του Ισραήλ

Επόμενο

Κάλεσμα Αντικαπιταλιστικής Ανατροπής στην Αττική στις διαδηλώσεις για Παλαιστίνη την Τετάρτη στην Ελευσίνα, την Πέμπτη στα Προπύλαια

Σχετίζεται με Άρθρα

Αφιέρωμα 1η Μάη: Ταινίες για την εργασία και την εργατική τάξη

Αφιέρωμα 1η Μάη: Ταινίες για την εργασία και την εργατική τάξη
από Δημήτρης Τζιαντζής
30/04/2025
0

Με αφορμή την Εργατική Πρωτομαγιά, ας θυμηθούμε κάποιες εμβληματικές ταινίες που αναφέρονται στους εργατικούς αγώνες και γενικότερα στην εργασία. Από τον σοβιετικό σοσιαλιστικό ρεαλισμό...

ΣυνεχίστεDetails

Καββαδίας: 50 χρόνια από τον θάνατο του-Για τους «ναυαγούς της θάλασσας και της ζωής»

Καββαδίας: 50 χρόνια από τον θάνατο του-Για τους «ναυαγούς της θάλασσας και της ζωής»
από Δημήτρης Τζιαντζής
22/02/2025
0

Βασίλης Τσιράκης Πενήντα χρόνια συμπληρώθηκαν τον Φεβρουάριο από τον θάνατο του «ποιητή των θαλασσών» Νίκου Καββαδία, γραμματέα του ΕΑΜ Καλλιτεχνών το 1945. Πώς καταφέρνει...

ΣυνεχίστεDetails
Επόμενο
Κάλεσμα Αντικαπιταλιστικής Ανατροπής στην Αττική στις διαδηλώσεις για Παλαιστίνη την Τετάρτη στην Ελευσίνα, την Πέμπτη στα Προπύλαια

Κάλεσμα Αντικαπιταλιστικής Ανατροπής στην Αττική στις διαδηλώσεις για Παλαιστίνη την Τετάρτη στην Ελευσίνα, την Πέμπτη στα Προπύλαια

Φίδια και αράχνες: Μια ανεξήγητη κόλαση ζουν στρατιώτες στα πιο μαύρα τάγματα (φωτό)

Φίδια και αράχνες: Μια ανεξήγητη κόλαση ζουν στρατιώτες στα πιο μαύρα τάγματα (φωτό)

Μεσογειακή Αναιμία: Συνεχής αγώνας για ποιοτική ζωή

Μεσογειακή Αναιμία: Συνεχής αγώνας για ποιοτική ζωή

Χ. Δούκας: Ένας Μπακογιάννης με ανθρώπινο πρόσωπο

Χ. Δούκας: Ένας Μπακογιάννης με ανθρώπινο πρόσωπο

Φύλλο 10-11.5

Ένας χρόνος χωρίς τον Σπύρο Χαϊκάλη

Ισχυρή Attack για μήνυμα ανατροπής

Συγκίνηση κι έμπνευση στη Μακρόνησο

Η καπιταλιστική «ταυτότητα» της Ρωσίας του Πούτιν

Πλήρη Περιεχόμενα

Ανάλυση

Ρωσία: Ιμπεριαλιστική χώρα, με σκληρή εκμετάλλευση
Ανάλυση

Ρωσία: Ιμπεριαλιστική χώρα, με σκληρή εκμετάλλευση

από Γιάννης Ελαφρός
13/05/2025

Ατζέντα

Εκδήλωση σήμερα 12/5 για Παλαιστίνη , με τον Πρόεδρο του Δημοκρατικού Μετώπου για Ειρήνη και Ισότητα και βουλευτή του ΚΚ Ισραήλ
Ατζέντα

Εκδήλωση σήμερα 12/5 για Παλαιστίνη , με τον Πρόεδρο του Δημοκρατικού Μετώπου για Ειρήνη και Ισότητα και βουλευτή του ΚΚ Ισραήλ

12/05/2025
Παρουσίαση του βιβλίου του Λεωνίδα Βατικιώτη για την Ουκρανία
Ατζέντα

Παρουσίαση του βιβλίου του Λεωνίδα Βατικιώτη για την Ουκρανία

09/05/2025
“Σαν πέτρινα λιοντάρια στη μπασιά της νύχτας” – προβολή ντοκιμαντέρ για τη Μακρόνησο στη Λέσχη Αναιρέσεις στις 6/5
Ατζέντα

“Σαν πέτρινα λιοντάρια στη μπασιά της νύχτας” – προβολή ντοκιμαντέρ για τη Μακρόνησο στη Λέσχη Αναιρέσεις στις 6/5

06/05/2025

Διεθνή

Σάλπισμα πολέμου από Βερολίνο και Παρίσι
Διεθνή

Σάλπισμα πολέμου από Βερολίνο και Παρίσι

από Χρίστος Κρανάκης
11/05/2025

Αφιέρωμα

ΑΝΤΑΡΣΥΑ: Το «πόρισμα» Καρώνη ξεπλένει την κυβέρνηση των δολοφόνων
Πολιτική

ΑΝΤΑΡΣΥΑ: Το «πόρισμα» Καρώνη ξεπλένει την κυβέρνηση των δολοφόνων

Ανακοίνωση της ΑΝΤΑΡΣΥΑ για το πόρισμα του Δημήτρη Καρώνη που χρειάστηκε 14 ολόκληρους μήνες για να πει ότι...υπάρχει «υψηλό ενδεχόμενο» ...

14/05/2025
Καμπάνια για δημόσιο σιδηρόδρομο, ακύρωση ιδιωτικοποιήσεων και εμπορευματοποίησης αγαθών
Κοινωνία

Καμπάνια για δημόσιο σιδηρόδρομο, ακύρωση ιδιωτικοποιήσεων και εμπορευματοποίησης αγαθών

Μια μεγάλη καμπάνια αποφάσισαν να οργανώσουν μια σειρά από πρωτοβάθμια σωματεία επιδιώκοντας την ακύρωση των ιδιωτικοποιήσεων εδώ και τώρα, με ...

14/05/2025
Εθνική Στρατηγική με στόχο τους «εγκληματίες» νέους
Νεολαία

Εθνική Στρατηγική με στόχο τους «εγκληματίες» νέους

Γιώργος Μουρμούρης ▸Η Εθνική Στρατηγική για την πρόληψη της βίας των ανηλίκων απαντά σε ένα πρόβλημα που πλάθει στα μέτρα ...

14/05/2025
Στοχοποίηση αγωνιστή από την ασφάλεια στο ΔΠΘ
Εκπαίδευση

Στοχοποίηση αγωνιστή από την ασφάλεια στο ΔΠΘ

Την παρουσία της έξω ακριβώς από το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο στην Κομοτηνή, έκανε γνωστή η ασφάλεια. Ανήμερα των εκλογών, η ασφάλεια ...

14/05/2025
Εκπαίδευση: Ανυποχώρητος αγώνας κόντρα στην αξιολόγηση
Εκπαίδευση

Θεσσαλονίκη: Συγκέντρωση ΣΕΠΕ-ΕΛΜΕ ενάντια σε αξιολόγηση και διώξεις στις 15/5

▸Συγκέντρωση διαμαρτυρίας ενάντια στην αξιολόγηση, τις διώξεις και τα πειθαρχικά, τις ιδιωτικοποιήσεις και την αντιεκπαιδευτική πολιτική διοργανώνουν την Πέμπτη 15 ...

14/05/2025
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Facebook Instagram Twitter Youtube RSS

Εβδομαδιαία πολιτική εφημερίδα ΠΡΙΝ

Κυκλοφορεί όλο το Σαββατοκύριακο

Αναζητείστε την στα περίπτερα

Συνδρομές και ενισχύσεις

Δικαιούχος: Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες «Πριν»

ALPHA BANK Αρ. Λογαριασμού: 260002002006023
IBAN: GR1801402600260002002006023

Τρόποι επικοινωνίας

Τηλ. 2108227949

Email: ipringr@gmail.com
Κλεισόβης 9, πλησίον Κάνιγγος, 10677 Αθήνα

© 1990 - 2024 Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες ΠΡΙΝ - Power by WordPress & Jegtheme - Web Developer & Designer Vaspha.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
  • Αρχική
  • Κύρια Θέματα
  • Επικαιρότητα
  • Πολιτική
  • Κοινωνία
  • Διεθνή
  • Πολιτισμός
  • Θεωρία
  • Στήλες – Άρθρα
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
  • Αριστερό Εξτρέμ

© 1990 - 2024 Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες ΠΡΙΝ - Power by WordPress & Jegtheme - Web Developer & Designer Vaspha.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies. Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε αυτόν τον ιστότοπο, συναινείτε στη χρήση cookies. Διαβάστε την Πολιτική Απορρήτου.