Εφημερίδα ΠΡΙΝ

Για την αντικαπιταλιστική ανατροπή
και την κομμουνιστική απελευθέρωση

  • Πολιτική
    • Οικονομία
    • Αστική Πολιτική
    • Αριστερά
    • Ακροδεξιά – Φασισμός
    • Σπόντες
  • Κοινωνία
    • Υγεία
    • Εργαζόμενοι
    • Νεολαία
    • Πόλη – Δήμοι / Περιφέρειες
    • Εκπαίδευση
    • Γυναίκα – Φύλο
    • Αγρότες
    • Μετανάστες – Πρόσφυγες
    • Δικαιώματα
    • ΜΜΕ
    • Στρατευμένοι
    • Αθλητισμός
    • Μνήμη
    • Ατζέντα
  • Διεθνή
    • Περισκόπιο
    • Κόσμος Ανάποδα
    • Διεθνής Οικονομία
    • Ευρωπαϊκή Ένωση
    • Βαλκάνια – ΝΑ Μεσόγειος
    • Κόσμος
    • Πολεμικές Συγκρούσεις
    • Διεθνές εργατικό Κίνημα
    • Διεθνή Αριστερά
    • Διεθνισμός
    • Γράμμα από…
  • Πολιτισμός
    • Ταινίες-σειρές
    • Λογοτεχνία
    • Θέατρο
    • Μουσική
    • Εικαστικά
    • Παρεμβάσεις
  • Θεωρία
    • Ανάλυση
    • Κίνηση Ιδεών
    • Βιβλιοπαρουσιάσεις
    • Ρωγμές στον Χρόνο
    • Αφιερώματα
  • Στήλες – Άρθρα
    • Editorial
    • Σχόλιο Πρώτης Σελίδας
    • Αριστερό Εξτρέμ
    • Η δεύτερη ματιά
    • Η Αλλη Οψη
    • Σχόλια στο ημίφως
    • Πίσω από τις κάμερες
    • Ζητώ τον λόγο
    • Απόψεις
    • Διάλογος
    • Αναδημοσιεύσεις
    • Παλαιότερες Στήλες
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
    • Περιβάλλον
    • Επιστήμη
    • Τεχνολογία
  • International Texts
  • Πολιτική
    • Οικονομία
    • Αστική Πολιτική
    • Αριστερά
    • Ακροδεξιά – Φασισμός
    • Σπόντες
  • Κοινωνία
    • Υγεία
    • Εργαζόμενοι
    • Νεολαία
    • Πόλη – Δήμοι / Περιφέρειες
    • Εκπαίδευση
    • Γυναίκα – Φύλο
    • Αγρότες
    • Μετανάστες – Πρόσφυγες
    • Δικαιώματα
    • ΜΜΕ
    • Στρατευμένοι
    • Αθλητισμός
    • Μνήμη
    • Ατζέντα
  • Διεθνή
    • Περισκόπιο
    • Κόσμος Ανάποδα
    • Διεθνής Οικονομία
    • Ευρωπαϊκή Ένωση
    • Βαλκάνια – ΝΑ Μεσόγειος
    • Κόσμος
    • Πολεμικές Συγκρούσεις
    • Διεθνές εργατικό Κίνημα
    • Διεθνή Αριστερά
    • Διεθνισμός
    • Γράμμα από…
  • Πολιτισμός
    • Ταινίες-σειρές
    • Λογοτεχνία
    • Θέατρο
    • Μουσική
    • Εικαστικά
    • Παρεμβάσεις
  • Θεωρία
    • Ανάλυση
    • Κίνηση Ιδεών
    • Βιβλιοπαρουσιάσεις
    • Ρωγμές στον Χρόνο
    • Αφιερώματα
  • Στήλες – Άρθρα
    • Editorial
    • Σχόλιο Πρώτης Σελίδας
    • Αριστερό Εξτρέμ
    • Η δεύτερη ματιά
    • Η Αλλη Οψη
    • Σχόλια στο ημίφως
    • Πίσω από τις κάμερες
    • Ζητώ τον λόγο
    • Απόψεις
    • Διάλογος
    • Αναδημοσιεύσεις
    • Παλαιότερες Στήλες
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
    • Περιβάλλον
    • Επιστήμη
    • Τεχνολογία
  • International Texts
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Εφημερίδα ΠΡΙΝ
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Αρχική Πολιτισμός Λογοτεχνία

130 χρόνια από τη γέννηση του Βλαντιμίρ Μαγιακόφσκι: Η ποίηση της απελευθέρωσης

31/07/2023
σε Λογοτεχνία
130 χρόνια από τη γέννηση του Βλαντιμίρ Μαγιακόφσκι: Η ποίηση της απελευθέρωσης
Κοινοποίηση στο FacebookΚοινοποίηση στο TwitterΑποστολή σε Email
Βασίλης Τσιράκης

 Χρονολόγιο

1893: Γέννηση του Μαγιακόφσκι στη Μπαγκνάντι του Καυκάσου.

Σε κοινέςΚατηγορίες

Ό,τι μπόρεσα να πάθω: Ένα οχυρό της σύγχρονης ποίησης

Ποίημα: Μαθήματα Ιστορίας

1906: Θάνατος του πατέρα του. Εγκατάσταση στη Μόσχα.

1908: Μέλος του μπολσεβίκικου κόμματος.

1909: Σύλληψη και φυλάκιση.

1911: Μαθήματα ζωγραφικής στην σχολή Εικαστικών και Αρχιτεκτονικής (Χουτεμάς)

1912: Προσχώρηση στους φουτουριστές. Συμμετέχει στη σύνταξη του φουτουριστικού μανιφέστου «Χαστούκι στο γούστο του κοινού».

1915: Εγκατάσταση στην Πετρούπολη. Γράφει το ποίημα «Σύννεφο με παντελόνια».

1917: Στηρίζει την επανάσταση. Συνάντηση με τον Λουνατσάρσκι, λαϊκό κομισάριο παιδείας και πολιτισμού.

1919: Εγκατάσταση στη Μόσχα. Δημιουργεί τις βιτρίνες του ρωσικού τηλεγραφικού πρακτορείου.

1923: Ιδρύει με άλλους καλλιτέχνες το ΛΕΦ (Αριστερό Μέτωπο Τέχνης).

1925: Ταξίδι στο Μεξικό, την Κούβα και τις ΗΠΑ όπου δίνει διαλέξεις και απαγγέλει ποιήματά του.

1926: Περιοδείες στην Σοβιετική Ρωσία, προβάλλοντας το έργο του και κάνοντας κριτική στη γραφειοκρατία.

1927: Ταξίδι στην Πράγα, το Βερολίνο και το Παρίσι. Ανταποκριτής της Κοσμομόλσκαγια Πράβντα. Διάσπαση του ΛΕΦ.

1928: Ταξίδι στο Παρίσι. Συνάντηση με τον Λουί Αραγκόν.

1930: Ανεβαίνει από τον Μέγιερχολντ το θεατρικό του έργο Λουτρό. Γίνεται μέλος της «Εταιρείας προλεταριακών συγγραφέων». Αυτοκτονεί στις 14 Απρίλη.

Για την περίφημη ρωσική πρωτοπορία                                                        

Πολλές φορές έχει γραφτεί ότι η ρωσική πρωτοπορία ήταν η σημαντικότερη επανάσταση στις τέχνες από την εποχή της Αναγέννησης. Θα συμφωνήσουμε σημειώνοντας μια σημαντική κατά τη γνώμη μας διαφορά.

Αν στην Αναγέννηση η καλλιτεχνική έκρηξη ήταν υπόθεση των ανώτερων κοινωνικών τάξεων, η τέχνη της Ρωσικής Πρωτοπορίας ξέφυγε από τον έλεγχο της κοινωνικής ελίτ και έγινε υπόθεση των φτωχών λαϊκών στρωμάτων. Για πρώτη φορά στην ιστορία η υψηλή τέχνη κατέβηκε στον λαό διαμορφώνοντας ένα τεράστιο κοινό, απέναντι στο καλλιεργημένο φιλότεχνο αριστοκρατικό ακροατήριο.

Απαίδευτοι καλλιτεχνικά –εξαιτίας της θέσης τους στην παραγωγή και του καταμερισμού εργασίας– άνθρωποι της δουλειάς στην πόλη και φτωχοί αγρότες στην ύπαιθρο, ήρθαν σ’ επαφή για μια εικοσαετία με καλλιτεχνικά έργα, φαινόμενα και διαδικασίες που αντιπροσώπευαν ό,τι πιο καινοτόμο στον κόσμο, τα οποία σε κανονικές συνθήκες θα απαιτούσαν για να προσεγγιστούν υψηλό μορφωτικό και πολιτιστικό επίπεδο που μόνο η αστική τάξη μπορούσε να έχει.

Το Ιούλιο του 1893 γεννιέται ο μεγάλος Σοβιετικός λογοτέχνης που έκανε την «υψηλή τέχνη» υπόθεση των φτωχών

Οι τρομακτικές ελλείψεις στο μορφωτικό και πολιτιστικό εξοπλισμό αυτού του πρωτοφανούς μαζικότητας και υπό διαμόρφωση κοινού αντισταθμίζονταν από το κλίμα της εποχής, από τον ενθουσιασμό της επανάστασης αλλά και από το γεγονός ότι, απαλλαγμένο από τις προκαταλήψεις μιας συμβατικής εκπαίδευσης, ήταν πιο ανοιχτό στα νέα ρεύματα από τους κλασικούς φιλότεχνους και επιδείκνυε μια έντονη διάθεση για το καινούριο.

Όμως αυτό δεν έγινε από μόνο του. Χρειάστηκε οι καλλιτέχνες-φορείς της καλλιτεχνικής αυτής έκρηξης να κατέβουν στο δρόμο, να διαβάζουν ποιήµατά τους στα λαϊκά καφενεία προκαλώντας το ακροατήριό τους, να εξορμούν στις ρωσικές επαρχίες διοργανώνοντας εκθέσεις, συζητήσεις, θεατρικές παραστάσεις και ποιητικές βραδιές μέσα σε ατμόσφαιρα πρόκλησης και ανατροπής των συμβάσεων.

Γιατί όπως έγραφε ο Μαγιακόφσκι, «Η τέχνη δεν γεννιέται μαζική, γίνεται μαζική… Η μαζικότητα είναι αποτέλεσμα της πάλης μας και όχι το τυχερό πουκάμισο με το οποίο γεννιούνται τα έργα κάποιας λογοτεχνικής μεγαλοφυΐας».

Έτσι. ακόμα και την περίοδο του Εμφυλίου και της ιμπεριαλιστικής επέμβασης, σε συνθήκες πείνας και έλλειψης χαρτιού και φιλμ, δεν σταμάτησαν οι αναζητήσεις για θέματα αισθητικής σε συνθήκες απόλυτης καλλιτεχνικής ελευθερίας.

Γιατί η ρωσική πρωτοπορία ήταν άρρηκτα συνδεδεμένη με τις κοινωνικές διεργασίες και τους αγώνες της νεαρής εργατικής τάξης για την κοινωνική της απελευθέρωση.

Δεν είναι τυχαίο πως το 1912, χρονιά της μεγάλης εργατικής απεργίας, δημοσιεύτηκε το «Χαστούκι στο γούστο του κοινού», το μανιφέστο του ρωσικού φουτουρισμού, ενώ αντίστοιχες ήταν και οι εκδηλώσεις και των άλλων καλλιτεχνικών ρευμάτων της περιόδου. Έτσι το 1915, χρονιά που δημοσιεύτηκε το «Σύννεφο με παντελόνια», παρουσιάστηκε στην Πετρούπολη η «Τελευταία Φουτουριστική Eκθεση 0.10» όπου ο μεν Μάλεβιτς παρουσίασε τον πίνακα Μαύρο Τετράγωνο, το μανιφέστο του σουπρεματισμού, ο δε Τάτλιν εξέθεσε μια σειρά από τρισδιάστατα ανάγλυφα και αντι-ανάγλυφα έργα, τα πρώτα δείγματα του κονστρουκτιβισμού.

Θα μπορούσε να συνοψίσει κανείς την ουσία των καλλιτεχνικών αναζητήσεων της περιόδου με τη φράση «για μια νέα αισθητική ικανή να αναδείξει μια νέα κοινωνία». Πράγματι, η έμφαση στον κοινωνικό ρόλο της τέχνης κατέχει πρωτεύουσα θέση στις θεωρητικές αναζητήσεις της εποχής, όχι όμως με την παραδοσιακή έννοια τού εμπλουτισμού της ζωής μας μέσα από αυτήν, αλλά με την έννοια της πλήρους επαναστατικοποίησης της καθημερινότητας.

Η νέα καλλιτεχνική πρακτική που δημιουργήθηκε από την ανάγκη της τέχνης να συναντήσει την κοινωνία μέσα από τις νέες οικονομικές και κοινωνικές σχέσεις οδήγησε νέους καλλιτέχνες στην υποστήριξη των μπολσεβίκων, τόσο στην σκληρή περίοδο του Εμφύλιου Πολέμου όσο και στα αμέσως επόμενα χρόνια της εδραίωσης των σοβιέτ. Οι καλλιτέχνες της πρωτοπορίας φιλοτεχνούσαν πανό με συνθήματα, αφίσες, ζωγράφιζαν βαγόνια τρένων και τραμ, σχεδίαζαν κατασκευές προπαγάνδας και βήματα ομιλητών, εξέδρες για λαϊκές συγκεντρώσεις και στολές εργασίας, με σκοπό να καταργήσουν κάθε είδος αστικών διακρίσεων.

«Αν η επανάσταση μπορεί να δώσει στην τέχνη την ψυχή της, τότε η τέχνη μπορεί να γίνει η φωνή της επανάστασης», έγραφε το 1917 σε κείμενο του με τίτλο «Επανάσταση και τέχνη», ο Ανατόλι Λουνατσάρσκι, λαϊκός κομισάριος πολιτισμού της επαναστατικής κυβέρνησης.

Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Πριν (29.7.23)

Βλαντιμίρ Μαγιακόφσκι: Η ποίηση ως επανάσταση και η επανάσταση ως ποίηση

Ετικέτες: Βασίλης Τσιράκης
ΚοινοποίησεTweetΑποστολή
Προηγούμενο

Ο τελευταίος χορός του Πατούλη και ο Χαρδαλιάς

Επόμενο

Βλαντιμίρ Μαγιακόφσκι: Η ποίηση ως επανάσταση και η επανάσταση ως ποίηση

Σχετίζεται με Άρθρα

Αφιέρωμα 1η Μάη: Ταινίες για την εργασία και την εργατική τάξη

Αφιέρωμα 1η Μάη: Ταινίες για την εργασία και την εργατική τάξη
από Δημήτρης Τζιαντζής
30/04/2025
0

Με αφορμή την Εργατική Πρωτομαγιά, ας θυμηθούμε κάποιες εμβληματικές ταινίες που αναφέρονται στους εργατικούς αγώνες και γενικότερα στην εργασία. Από τον σοβιετικό σοσιαλιστικό ρεαλισμό...

ΣυνεχίστεDetails

Καββαδίας: 50 χρόνια από τον θάνατο του-Για τους «ναυαγούς της θάλασσας και της ζωής»

Καββαδίας: 50 χρόνια από τον θάνατο του-Για τους «ναυαγούς της θάλασσας και της ζωής»
από Δημήτρης Τζιαντζής
22/02/2025
0

Βασίλης Τσιράκης Πενήντα χρόνια συμπληρώθηκαν τον Φεβρουάριο από τον θάνατο του «ποιητή των θαλασσών» Νίκου Καββαδία, γραμματέα του ΕΑΜ Καλλιτεχνών το 1945. Πώς καταφέρνει...

ΣυνεχίστεDetails
Επόμενο
Βλαντιμίρ Μαγιακόφσκι: Η ποίηση ως επανάσταση και η επανάσταση ως ποίηση

Βλαντιμίρ Μαγιακόφσκι: Η ποίηση ως επανάσταση και η επανάσταση ως ποίηση

Τα «τέρατα» του Ισραήλ και η πρωτόγνωρη πόλωση

Τα «τέρατα» του Ισραήλ και η πρωτόγνωρη πόλωση

Barbie – η επιστροφή (μια κριτική στην ταινία και όχι μόνο)

Barbie – η επιστροφή (μια κριτική στην ταινία και όχι μόνο)

«Κρυμμένη»: Βιβλιοπαρουσίαση στη Λευκάδα του βιβλίου της Όλγας Τσιλιμπάρη

«Κρυμμένη»: Βιβλιοπαρουσίαση στη Λευκάδα του βιβλίου της Όλγας Τσιλιμπάρη

Φύλλο 10-11.5

Ένας χρόνος χωρίς τον Σπύρο Χαϊκάλη

Ισχυρή Attack για μήνυμα ανατροπής

Συγκίνηση κι έμπνευση στη Μακρόνησο

Η καπιταλιστική «ταυτότητα» της Ρωσίας του Πούτιν

Πλήρη Περιεχόμενα

Ανάλυση

Ρωσία: Ιμπεριαλιστική χώρα, με σκληρή εκμετάλλευση
Ανάλυση

Ρωσία: Ιμπεριαλιστική χώρα, με σκληρή εκμετάλλευση

από Γιάννης Ελαφρός
13/05/2025

Ατζέντα

Εκδήλωση σήμερα 12/5 για Παλαιστίνη , με τον Πρόεδρο του Δημοκρατικού Μετώπου για Ειρήνη και Ισότητα και βουλευτή του ΚΚ Ισραήλ
Ατζέντα

Εκδήλωση σήμερα 12/5 για Παλαιστίνη , με τον Πρόεδρο του Δημοκρατικού Μετώπου για Ειρήνη και Ισότητα και βουλευτή του ΚΚ Ισραήλ

12/05/2025
Παρουσίαση του βιβλίου του Λεωνίδα Βατικιώτη για την Ουκρανία
Ατζέντα

Παρουσίαση του βιβλίου του Λεωνίδα Βατικιώτη για την Ουκρανία

09/05/2025
“Σαν πέτρινα λιοντάρια στη μπασιά της νύχτας” – προβολή ντοκιμαντέρ για τη Μακρόνησο στη Λέσχη Αναιρέσεις στις 6/5
Ατζέντα

“Σαν πέτρινα λιοντάρια στη μπασιά της νύχτας” – προβολή ντοκιμαντέρ για τη Μακρόνησο στη Λέσχη Αναιρέσεις στις 6/5

06/05/2025

Διεθνή

Σάλπισμα πολέμου από Βερολίνο και Παρίσι
Διεθνή

Σάλπισμα πολέμου από Βερολίνο και Παρίσι

από Χρίστος Κρανάκης
11/05/2025

Αφιέρωμα

Οι Ανανεώσιμες Πηγές στο σύγχρονο οικονομικό χρηματιστήριο ενέργειας
Περιβάλλον

Οι Ανανεώσιμες Πηγές στο σύγχρονο οικονομικό χρηματιστήριο ενέργειας

Δημήτρης Κοιλάκος, Δρ. Γεωλογίας-Υδρογεωλογίας στην Ελληνική Αρχή Γεωλογικών και Μεταλλευτικών Ερευνών (ΕΑΓΜΕ) Καθώς τα ορυκτά καύσιμα πρέπει να ξεπεραστούν οι ...

15/05/2025
Ακροβασίες 10/5/2025
Σκίτσο Ακροβασίες Βασίλης Παπαγεωργίου

Ακροβασίες 10/5/2025

Σκίτσο του Βασίλη Παπαγεωργίου

15/05/2025
ΕΛΠΕ: «Shutdown» συντήρησης με 12ωρη εντατικοποίηση
Εργαζόμενοι

ΕΛΠΕ: «Shutdown» συντήρησης με 12ωρη εντατικοποίηση

Δημήτρης Σταμούλης ▸Μαύρη επέτειος 10 ετών από το εργοδοτικό έγκλημα στα ΕΛΠΕ Ασπροπύργου Από 1η Απρίλη και έως 30 Ιούνη, ...

15/05/2025
Σχόλια στο Ημίφως 10/5/2025
Σκίτσο Σχόλια στο Ημίφως Βασίλης Παπαγεωργίου

Σχόλια στο Ημίφως 10/5/2025

Σκίτσο του Βασίλη Παπαγεωργίου

15/05/2025
Κομμουνιστική Απελευθέρωση: Αναλυτική ανακοίνωση για τις διεθνείς εξελίξεις και τη στάση της Αριστεράς
Αριστερά

Κομμουνιστική Απελευθέρωση: Αναλυτική ανακοίνωση για τις διεθνείς εξελίξεις και τη στάση της Αριστεράς

Κομμουνιστική Απελευθέρωση Ανακοίνωση για τις διεθνείς εξελίξεις Ο σύγχρονος καπιταλισμός βρίσκεται σε μια οριακή καμπή, η οποία ήδη πυροδοτεί σειρά ...

15/05/2025
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Facebook Instagram Twitter Youtube RSS

Εβδομαδιαία πολιτική εφημερίδα ΠΡΙΝ

Κυκλοφορεί όλο το Σαββατοκύριακο

Αναζητείστε την στα περίπτερα

Συνδρομές και ενισχύσεις

Δικαιούχος: Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες «Πριν»

ALPHA BANK Αρ. Λογαριασμού: 260002002006023
IBAN: GR1801402600260002002006023

Τρόποι επικοινωνίας

Τηλ. 2108227949

Email: ipringr@gmail.com
Κλεισόβης 9, πλησίον Κάνιγγος, 10677 Αθήνα

© 1990 - 2024 Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες ΠΡΙΝ - Power by WordPress & Jegtheme - Web Developer & Designer Vaspha.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
  • Αρχική
  • Κύρια Θέματα
  • Επικαιρότητα
  • Πολιτική
  • Κοινωνία
  • Διεθνή
  • Πολιτισμός
  • Θεωρία
  • Στήλες – Άρθρα
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
  • Αριστερό Εξτρέμ

© 1990 - 2024 Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες ΠΡΙΝ - Power by WordPress & Jegtheme - Web Developer & Designer Vaspha.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies. Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε αυτόν τον ιστότοπο, συναινείτε στη χρήση cookies. Διαβάστε την Πολιτική Απορρήτου.