Θεοπίστη Καπέτα
▸Νέα περιβαλλοντικά προβλήματα έρχονται να επιβαρύνουν την Βόρεια Ελλάδα με τη Θεσσαλονίκη να παίρνει σειρά μετά την Χαλκιδική.
Συγκεκριμένα, η Elpedison σχεδιάζει να εγκαταστήσει πλωτό τερματικό σταθμό υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) εντός του κόλπου της Θεσσαλονίκης. Η εταιρεία είχε πάρει αρχικά άδεια για την εγκατάσταση του τερματικού σταθμού ήδη από τον Νοέμβριο του 2022 ωστόσο, στην συνέχεια κατέθεσε νέα αίτηση με την οποία ζητάει την επέκταση του τερματικού σταθμού ο οποίος αναμένεται να εγκατασταθεί σε απόσταση μόλις 3,4 χιλιομέτρων από τον έκτο προβλήτα του ΟΛΘ και 3,1 χλμ από την κοντινότερη ακτή του Θερμαϊκού κόλπου.
Σύμφωνα με το νέο αυτό αίτημα που κατέθεσε η εταιρεία στην Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Υδάτων και Ενέργειας (ΡΑΑΕΥ), υπάρχει πρόθεση για εγκατάσταση δύο πλοίων αντί για ένα που είχε ζητήσει η εταιρεία αρχικά. Η απαιτούμενη επιφάνεια για τη χωροθέτηση των πλωτών μονάδων και λοιπών εγκαταστάσεων ανέρχεται σε περίπου 80 στρέμματα.
Στις 23 Μαΐου, η ΡΑΑΕΥ απέστειλε ένα έγγραφο στους δήμους της παράκτιας ζώνης της Θεσσαλονίκης προκειμένου να τους ενημερώσουν ότι «σε περίπτωση που επιθυμούν να υποβάλουν αντιρρήσεις για την τροποποίηση», πρέπει να το κάνουν μέσα σε 15 ημέρες. Με
ανακοίνωσή της την Πέμπτη 15/6 η Περιφερειακή Ένωση των Δήμων Κεντρικής Μακεδονίας εξέφρασε την αντίθεσή της τόσο για την κατασκευή του πλωτού τερματικού σταθμού όσο και για την διαδικασία ενημέρωσης των δήμων.
«Ακόμη και αν τηρηθούν οι περιβαλλοντικοί όροι (πράγμα για το οποίο δεν φημίζεται η Elpedison, όπως δείχνει η καθημερινή οσμή που χρόνια τώρα εκλύεται από τις εγκαταστάσεις της στο Κορδελιό), πρόκειται για υποβάθμιση της θαλάσσιας ζωής και του οικοσυστήματος σε όλο τον κόλπο του Θερμαϊκού με ό,τι αυτό σημαίνει και για την ίδια τη ζωή των κατοίκων», αναφέρει σε σχετική ανακοίνωση η δημοτική κίνηση Ανυπακοή στις γειτονιές των Αμπελοκήπων και της Μενεμένης.
Όσον αφορά τις περιβαλλοντικές συνέπειες, το LNG μπορεί να οδηγήσει σοβαρή ρύπανση η οποία προκαλείται από διάφορους παράγοντες. Έχει παρατηρηθεί ότι κατά την καύση του, υπάρχει συχνά μια απρογραμμάτιστη «διαρροή μεθανίου», η οποία θεωρείται πολύ πιο επιβλαβής ως αέριο θερμοκηπίου σε σύγκριση με το διοξείδιο του άνθρακα κατά σχεδόν 80 φορές, συγκρίνοντας τα ίδια ποσά εκπομπής.
Παράλληλα, οι πλωτές μονάδες υγροποιημένου φυσικού αερίου ενέχουν σοβαρή επιβάρυνση και μόλυνση των υδάτων. Η επικρατέστερη μέθοδος μετατροπής του υγροποιημένου αερίου σε φυσικό αέριο προϋποθέτει την άντληση μεγάλων ποσοτήτων θαλασσινού νερού, το οποίο χλωριώνεται προκειμένου να θερμανθεί για να πάρει την απαιτούμενη μορφή. Η θερμοκρασία ωστόσο του υγροποιημένου αερίου κυμαίνεται στους -160°C και κατά συνέπεια όταν τα υπολείμματά του πέσουν στη θάλασσα, μπορούν να κατεβάσουν αισθητά τη θερμοκρασία των θαλάσσιων υδάτων. Η ακραία αλλαγή της θερμοκρασίας του νερού μπορεί να διαταράξει τόσο τη χλωρίδα όσο και τη πανίδα του θαλάσσιου πυθμένα.
Πέραν των πολλών περιβαλλοντικών επιπτώσεων, η δημιουργία πλωτού τερματικού σταθμού αποθήκευσης και επαναεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου (FSRU) τόσο κοντά σε κατοικημένη περιοχή ενέχει και άλλους κινδύνους. «Εάν αναφλεγεί στην πηγή, οι ατμοί LNG μπορεί να μετατραπούν σε φλεγόμενη “πύρινη λίμνη” όπου καίγονται σε πιο υψηλές θερμοκρασίες από άλλα καύσιμα και δεν μπορούν να κατασβεστούν. Οι πυρκαγιές LNG αναπτύσσουν τόσο υψηλές θερμοκρασίες που μπορούν να προκαλέσουν εγκαύματα δεύτερου βαθμού ακόμα και σε απόσταση 1,5 χιλιομέτρου. Κατά συνέπεια, οι εγκαταστάσεις LNG ενέχουν σημαντικούς κινδύνους για τους πληθυσμούς που βρίσκονται κοντά», αναφέρει στο Πριν ο Διδάκτωρ Χημικός Περιβαλλοντολόγος Κώστας Νικολάου.
Ένα ατύχημα που σημειώθηκε το 2014 σε εργοστάσιο αποθήκευσης LNG στην Ουάσιγκτον, είχε ως αποτέλεσμα όχι μόνο να τραυματιστούν δεκάδες εργαζόμενοι, αλλά και να αναγκαστούν εκατοντάδες άνθρωποι να εκκενώσουν τα σπίτια τους. Ακόμη πιο καταστροφικές ήταν οι συνέπειες σε ένα αντίστοιχο δυστύχημα το 2004 στην Αλγερία όπου σκοτώθηκαν 27 άνθρωποι και άλλοι 74 τραυματίστηκαν μετά από έκρηξη σε τερματικό σταθμό LNG. Την ίδια χρονιά, μια έκρηξη αγωγού σημειώθηκε και στο Βέλγιο με αποτέλεσμα να σκοτωθούν 24 άνθρωποι και τουλάχιστον 132 να τραυματιστούν.
Αυτά είναι μερικά μόνο από τα παραδείγματα των επιπτώσεων του εγκληματικού σχεδίου (στο επόμενο φύλλο θα υπάρχει ρεπορτάζ και για τον Βόλο) που προωθείται για να αυξήσει τα κέρδη της η Elpedison και γενικότερα οι ιδιωτικές εταιρείες ενέργειας οι οποίες έχουν ήδη εξοντώσει οικονομικά τον λαό βάζοντάς τον να πληρώσει τα σπασμένα της ενεργειακής κρίσης.