Εφημερίδα ΠΡΙΝ

Για την αντικαπιταλιστική ανατροπή
και την κομμουνιστική απελευθέρωση

  • Πολιτική
    • Οικονομία
    • Αστική Πολιτική
    • Αριστερά
    • Ακροδεξιά – Φασισμός
    • Σπόντες
  • Κοινωνία
    • Υγεία
    • Εργαζόμενοι
    • Νεολαία
    • Πόλη – Δήμοι / Περιφέρειες
    • Εκπαίδευση
    • Γυναίκα – Φύλο
    • Αγρότες
    • Μετανάστες – Πρόσφυγες
    • Δικαιώματα
    • ΜΜΕ
    • Στρατευμένοι
    • Αθλητισμός
    • Μνήμη
    • Ατζέντα
  • Διεθνή
    • Περισκόπιο
    • Κόσμος Ανάποδα
    • Διεθνής Οικονομία
    • Ευρωπαϊκή Ένωση
    • Βαλκάνια – ΝΑ Μεσόγειος
    • Κόσμος
    • Πολεμικές Συγκρούσεις
    • Διεθνές εργατικό Κίνημα
    • Διεθνή Αριστερά
    • Διεθνισμός
    • Γράμμα από…
  • Πολιτισμός
    • Ταινίες-σειρές
    • Λογοτεχνία
    • Θέατρο
    • Μουσική
    • Εικαστικά
    • Παρεμβάσεις
  • Θεωρία
    • Ανάλυση
    • Κίνηση Ιδεών
    • Βιβλιοπαρουσιάσεις
    • Ρωγμές στον Χρόνο
    • Αφιερώματα
  • Στήλες – Άρθρα
    • Editorial
    • Σχόλιο Πρώτης Σελίδας
    • Αριστερό Εξτρέμ
    • Η δεύτερη ματιά
    • Η Αλλη Οψη
    • Σχόλια στο ημίφως
    • Πίσω από τις κάμερες
    • Ζητώ τον λόγο
    • Απόψεις
    • Διάλογος
    • Αναδημοσιεύσεις
    • Παλαιότερες Στήλες
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
    • Περιβάλλον
    • Επιστήμη
    • Τεχνολογία
  • International Texts
  • Πολιτική
    • Οικονομία
    • Αστική Πολιτική
    • Αριστερά
    • Ακροδεξιά – Φασισμός
    • Σπόντες
  • Κοινωνία
    • Υγεία
    • Εργαζόμενοι
    • Νεολαία
    • Πόλη – Δήμοι / Περιφέρειες
    • Εκπαίδευση
    • Γυναίκα – Φύλο
    • Αγρότες
    • Μετανάστες – Πρόσφυγες
    • Δικαιώματα
    • ΜΜΕ
    • Στρατευμένοι
    • Αθλητισμός
    • Μνήμη
    • Ατζέντα
  • Διεθνή
    • Περισκόπιο
    • Κόσμος Ανάποδα
    • Διεθνής Οικονομία
    • Ευρωπαϊκή Ένωση
    • Βαλκάνια – ΝΑ Μεσόγειος
    • Κόσμος
    • Πολεμικές Συγκρούσεις
    • Διεθνές εργατικό Κίνημα
    • Διεθνή Αριστερά
    • Διεθνισμός
    • Γράμμα από…
  • Πολιτισμός
    • Ταινίες-σειρές
    • Λογοτεχνία
    • Θέατρο
    • Μουσική
    • Εικαστικά
    • Παρεμβάσεις
  • Θεωρία
    • Ανάλυση
    • Κίνηση Ιδεών
    • Βιβλιοπαρουσιάσεις
    • Ρωγμές στον Χρόνο
    • Αφιερώματα
  • Στήλες – Άρθρα
    • Editorial
    • Σχόλιο Πρώτης Σελίδας
    • Αριστερό Εξτρέμ
    • Η δεύτερη ματιά
    • Η Αλλη Οψη
    • Σχόλια στο ημίφως
    • Πίσω από τις κάμερες
    • Ζητώ τον λόγο
    • Απόψεις
    • Διάλογος
    • Αναδημοσιεύσεις
    • Παλαιότερες Στήλες
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
    • Περιβάλλον
    • Επιστήμη
    • Τεχνολογία
  • International Texts
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Εφημερίδα ΠΡΙΝ
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Αρχική Θεωρία Βιβλιοπαρουσιάσεις

Εκπαιδευτική δημιουργία κόντρα στην κυρίαρχη πολιτική

03/12/2022
σε Βιβλιοπαρουσιάσεις
Εκπαιδευτική δημιουργία κόντρα στην κυρίαρχη πολιτική
Κοινοποίηση στο FacebookΚοινοποίηση στο TwitterΑποστολή σε Email

Το νέο πολύ ενδιαφέρον βιβλίο του καθηγητή του Παιδαγωγικού ΑΠΘ Περικλή Παυλίδη Το έργο των εκπαιδευτικών στην «κοινωνία της γνώσης» (εκδόσεις ΚΨΜ), έρχεται να συμβάλλει στη συζήτηση των εκπαιδευτικών για τον ρόλο τους στο σχολείο που δέχεται συνεχή κύματα αντιδραστικών αναδιαρθρώσεων.

Το βιβλίο του Περικλή Παυλίδη Το έργο των εκπαιδευτικών στην «κοινωνία της γνώσης» εστιάζει στη σημασία του να είναι κανείς εκπαιδευτικός, στο έργο του και τις προϋποθέσεις του. Για την επίσημη εκπαιδευτική πολιτική και τις εγκυκλίους που με καταιγιστικό τρόπο έρχονται στα σχολεία, ο «άριστος» εκπαιδευτικός είναι αυτός που έχει πολλά τυπικά προσόντα (πτυχία, σεμινάρια, ξένες γλώσσες), διαρκώς αυξανόμενα από την αντίστοιχη αγορά. Είναι αυτός που εφαρμόζει καινοτόμες πρακτικές όχι τόσο για να ενισχύσει το ενδιαφέρον των μαθητών, αλλά για να «ανεβάσει» τη δράση του στην ιστοσελίδα του σχολείου, ώστε να προσελκύσει γονείς-πελάτες, που χρησιμοποιεί τηλεκπαίδευση κι ας μην έχει διάδραση με τους μαθητές και τα μαθησιακά αποτελέσματα αποδεικνύονται πενιχρά. Αυτός δεν χρειάζεται να είναι στοχαστικός και κριτικός παιδαγωγικά σε ό,τι του προτείνεται, αντίθετα αρκεί να υπακούει και να εφαρμόζει πιστά.

Σε κοινέςΚατηγορίες

Αλέν Μπαντιού, Ο εικοστός αιώνας

Οι λουδίτες έσπαγαν τις μηχανές του κεφαλαίου

Τα παραπάνω αποτελούν κατευθυντήριες οδηγίες των ιμπεριαλιστικών υπερεθνικών οργανισμών (ΔΝΤ, Παγκόσμια Τράπεζα, ΟΟΣΑ, ΕΕ) και βρίσκονται στον πυρήνα της εκπαιδευτικής πολιτικής όλων των κυβερνήσεων τουλάχιστον τα τελευταία 30 χρόνια. Μπροστά στις προκλήσεις της κρίσης του σύγχρονου καπιταλισμού που έχουν άμεσο και έμμεσο αποτύπωμα στην εκπαίδευση, το βιβλίο επιχειρεί να αναστοχαστεί πάνω σε αυτά. Βασική προϋπόθεση είναι να κατανοήσουμε πλήρως τις αιτίες των στρατηγικών αλλαγών στην εκπαίδευση και γιατί αυτή ενδιαφέρει τόσο πολύ το κεφάλαιο. Αφετηριακά, από το γεγονός ότι με την εξέλιξη της επιστήμης και της τεχνολογίας, η γνώση καθίσταται παραγωγική δύναμη, εξέλιξη η οποία μάλιστα χαρακτηρίζεται «σημαντική τομή». Αν και πάντα η επιστημονική γνώση χρησιμοποιούνταν στην παραγωγή, υπάρχει μια ποιοτική διαφορά. Η γνώση είναι πλέον πεδίο κερδοφορίας και μάλιστα με άμεσα αποτελέσματα. Έρχεται το κράτος, ως συλλογικός καπιταλιστής, και καθορίζει τι θα παραχθεί ως επιστημονική γνώση, εστιάζοντας σε αυτή που αποφέρει άμεσα κέρδος, αδιαφορώντας για το κοινωνικά αναγκαίο ή βάζει φραγμούς, προκειμένου να διαφυλάξει τα κέρδη (πατέντες).

Ένα δεύτερο σημείο αφορά την αναπαραγωγή της κυρίαρχης ιδεολογίας. Ιστορικά η εκπαίδευση έπαιζε αυτόν τον ρόλο, όμως στην εποχή όξυνσης όλων των διαρκών κρίσεων του συστήματος επεμβαίνει δραστικά (π.χ. αφαίρεση κοινωνικών επιστημών, εποπτική καθοδήγηση τι διδάσκεται και πώς). Στη διαδικασία αυτή προκύπτουν πολλαπλές αντιφάσεις κι αυτό είναι μία ακόμα ουσιαστική επισήμανση του βιβλίου. Ενώ ένας από τους στόχους του εκπαιδευτικού έργου είναι η «μετάδοση επιστημονικών γνώσεων» και κατ΄ επέκταση του ορθολογισμού, από την άλλη η ανάγκη για «διαμόρφωση συνείδησης με συμβατές κοινωνικές σχέσεις και μετάδοση της κυρίαρχης ιδεολογίας» κατατείνει σε ανορθολογικές ερμηνείες. Η εκπαίδευση συμβάλλει στην παραγωγή της εργατικής δύναμης κι αυτό «ενισχύεται όσο η επιστήμη μετατρέπεται σε εργατική δύναμη», ταυτόχρονα περιορίζει τις δυνατότητές της, από τη ρομποτική ως τον εγκλωβισμό στις δεξιότητες χειρισμού αντί της συνολικής γνώσης. Όπως διαπιστώνει ο συγγραφέας, «εξετάζοντας κανείς την εκπαίδευση και το έργο των εκπαιδευτικών στην κεφαλαιοκρατική “κοινωνία της γνώσης” θα πρέπει να λάβει υπόψη ότι πρόκειται για μια αναπόφευκτα αντιφατική κοινωνία. Η κατανόηση του αντιφατικού της χαρακτήρα είναι απαραίτητη, προκειμένου να γίνουν αντιληπτά τα εγγενή όρια της δυνατότητας ανάπτυξης και προόδου της εργασίας των εκπαιδευτικών εντός αυτής» (σελ.21).

Από την παρουσίαση του βιβλίου του Περικλή Παυλίδη στην εκδήλωση του “Σελιδοδείκτη”

Η κυρίαρχη αντίληψη αντιμετωπίζει το εκπαιδευτικό έργο σαν οικονομική, επιχειρηματική δραστηριότητα (εισροές-εκροές, μετρήσιμοι δείκτες, τυπικά προσόντα). Στην πραγματικότητα όμως είναι «συνυφασμένο με πληθώρα ψυχικών καταστάσεων και νοητικών ενεργειών, εμπνεύσεων». Παραπέρα «μπορεί να πραγματοποιηθεί με επιτυχία μόνο ως αυτοπραγμάτωση των φορέων». Αν βασικός στόχος του εκπαιδευτικού έργου είναι η διαμόρφωση της προσωπικότητας των παιδιών, «δεν είναι δυνατό να διδάξει κανείς αυθεντικά και αποτελεσματικά σε ανθρώπους, χωρίς να γνωρίζει τις συνθήκες στις οποίες ζουν και διαμορφώνονται. Χωρίς να αντιλαμβάνεται τα θεμελιώδη χαρακτηριστικά και τις καθοριστικές σχέσεις που διέπουν την κοινωνική ολότητα».

Το εκπαιδευτικό έργο είναι μη μετρήσιμο, ποιοτικό και όχι ποσοτικό, απαιτεί την ενεργοποίηση πλήθους ψυχοσυναισθηματικών και νοητικών διεργασιών

Στα συμπεράσματα του βιβλίου βασικό είναι πως το εκπαιδευτικό έργο είναι μη μετρήσιμο, ποιοτικό κι όχι ποσοτικό, απαιτεί την ενεργοποίηση πλήθους ψυχοσυναισθηματικών, νοητικών διεργασιών και προσφέρει αυτοϊκανοποίηση. Στην επίθεση του συστήματος ενάντια στους μαθητές (δεξιότητες αντί γνώσης), το δημόσιο σχολείο (φτωχό, ταξικό) και τους εκπαιδευτικούς (εργασιακή πίεση, έλεγχος, πειθάρχηση), οι εκπαιδευτικοί θα αναγκαστούν να πάρουν θέση, καθώς ή θα υπηρετήσουν τις ανάγκες των κεφαλαιοκρατών ή θα γίνουν μαχόμενοι διανοούμενοι της κοινωνικής αλλαγής. Απ’ αυτή την άποψη, στο βιβλίο διαπιστώνεται πως η εναντίωση στην κυρίαρχη εκπαιδευτική πολιτική έχει ανάγκη από ένα θετικό πρόταγμα: τι σχολείο θέλουμε, ποιος ο ρόλος του εκπαιδευτικού, σε ποια κοινωνία.

Σοφία Στεφανίδου
Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Πριν (26.11.22)
Ετικέτες: Σοφία Στεφανίδου
ΚοινοποίησεTweetΑποστολή
Προηγούμενο

Μισθός φτώχειας και εξαθλίωσης

Επόμενο

Οι ζωές μας έχουν αξία, δεν βγαίνουν στο σφυρί!

Σχετίζεται με Άρθρα

Συστημική υποκρισία για τη βία των νέων

Συστημική υποκρισία για τη βία των νέων
από Κυριάκος Νασόπουλος
14/10/2024
0

Σοφία Στεφανίδου ▸Γεμάτη υποκρισία είναι η παρουσίαση της «παραβατικότητας των νέων» από τα συστημικά ΜΜΕ, δίνοντας ιδανική πάσα στην κυβέρνηση για την προώθηση αντιδραστικών...

ΣυνεχίστεDetails

Η ΔΑΚΕ δικάζει την Ε΄ ΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης

Η ΔΑΚΕ δικάζει την Ε΄ ΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης
από Κυριάκος Νασόπουλος
28/05/2024
0

Σοφία Στεφανίδου

ΣυνεχίστεDetails
Επόμενο
Οι ζωές μας έχουν αξία, δεν βγαίνουν στο σφυρί!

Οι ζωές μας έχουν αξία, δεν βγαίνουν στο σφυρί!

Ατζέντα 03.12

Ατζέντα 03.12

Κουβέρτες στα σχολεία, κουβέρτες στα καφέ

Κουβέρτες στα σχολεία, κουβέρτες στα καφέ

Σχόλια στο Ημίφως 3/12/2022

Σχόλια στο Ημίφως 3/12/2022

Φύλλο 10-11.5

Ένας χρόνος χωρίς τον Σπύρο Χαϊκάλη

Ισχυρή Attack για μήνυμα ανατροπής

Συγκίνηση κι έμπνευση στη Μακρόνησο

Η καπιταλιστική «ταυτότητα» της Ρωσίας του Πούτιν

Πλήρη Περιεχόμενα

Ανάλυση

Ρωσία: Ιμπεριαλιστική χώρα, με σκληρή εκμετάλλευση
Ανάλυση

Ρωσία: Ιμπεριαλιστική χώρα, με σκληρή εκμετάλλευση

από Γιάννης Ελαφρός
13/05/2025

Ατζέντα

Εκδήλωση σήμερα 12/5 για Παλαιστίνη , με τον Πρόεδρο του Δημοκρατικού Μετώπου για Ειρήνη και Ισότητα και βουλευτή του ΚΚ Ισραήλ
Ατζέντα

Εκδήλωση σήμερα 12/5 για Παλαιστίνη , με τον Πρόεδρο του Δημοκρατικού Μετώπου για Ειρήνη και Ισότητα και βουλευτή του ΚΚ Ισραήλ

12/05/2025
Παρουσίαση του βιβλίου του Λεωνίδα Βατικιώτη για την Ουκρανία
Ατζέντα

Παρουσίαση του βιβλίου του Λεωνίδα Βατικιώτη για την Ουκρανία

09/05/2025
“Σαν πέτρινα λιοντάρια στη μπασιά της νύχτας” – προβολή ντοκιμαντέρ για τη Μακρόνησο στη Λέσχη Αναιρέσεις στις 6/5
Ατζέντα

“Σαν πέτρινα λιοντάρια στη μπασιά της νύχτας” – προβολή ντοκιμαντέρ για τη Μακρόνησο στη Λέσχη Αναιρέσεις στις 6/5

06/05/2025

Διεθνή

Σάλπισμα πολέμου από Βερολίνο και Παρίσι
Διεθνή

Σάλπισμα πολέμου από Βερολίνο και Παρίσι

από Χρίστος Κρανάκης
11/05/2025

Αφιέρωμα

Ο αγώνας για το δίκιο των λαών είναι δικός μας αγώνας-Για την ακύρωση της εκδήλωσης της πρεσβείας του Ισραήλ
Παρεμβάσεις

Ο αγώνας για το δίκιο των λαών είναι δικός μας αγώνας-Για την ακύρωση της εκδήλωσης της πρεσβείας του Ισραήλ

Ανακοίνωση του Σωματείου Υπαλλήλων Βιβλίου-Χάρτη Θεσσαλονίκης για την παρέμβαση ενάντια στην πραγματοποίηση εκδήλωσης στη Διεθνή Έκθεση Βιβλίου από την πρεσβεία ...

15/05/2025
Οι Ανανεώσιμες Πηγές στο σύγχρονο οικονομικό χρηματιστήριο ενέργειας
Περιβάλλον

Οι Ανανεώσιμες Πηγές στο σύγχρονο οικονομικό χρηματιστήριο ενέργειας

Δημήτρης Κοιλάκος, Δρ. Γεωλογίας-Υδρογεωλογίας στην Ελληνική Αρχή Γεωλογικών και Μεταλλευτικών Ερευνών (ΕΑΓΜΕ) Καθώς τα ορυκτά καύσιμα πρέπει να ξεπεραστούν οι ...

15/05/2025
Ακροβασίες 10/5/2025
Σκίτσο Ακροβασίες Βασίλης Παπαγεωργίου

Ακροβασίες 10/5/2025

Σκίτσο του Βασίλη Παπαγεωργίου

15/05/2025
ΕΛΠΕ: «Shutdown» συντήρησης με 12ωρη εντατικοποίηση
Εργαζόμενοι

ΕΛΠΕ: «Shutdown» συντήρησης με 12ωρη εντατικοποίηση

Δημήτρης Σταμούλης ▸Μαύρη επέτειος 10 ετών από το εργοδοτικό έγκλημα στα ΕΛΠΕ Ασπροπύργου Από 1η Απρίλη και έως 30 Ιούνη, ...

15/05/2025
Σχόλια στο Ημίφως 10/5/2025
Σκίτσο Σχόλια στο Ημίφως Βασίλης Παπαγεωργίου

Σχόλια στο Ημίφως 10/5/2025

Σκίτσο του Βασίλη Παπαγεωργίου

15/05/2025
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Facebook Instagram Twitter Youtube RSS

Εβδομαδιαία πολιτική εφημερίδα ΠΡΙΝ

Κυκλοφορεί όλο το Σαββατοκύριακο

Αναζητείστε την στα περίπτερα

Συνδρομές και ενισχύσεις

Δικαιούχος: Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες «Πριν»

ALPHA BANK Αρ. Λογαριασμού: 260002002006023
IBAN: GR1801402600260002002006023

Τρόποι επικοινωνίας

Τηλ. 2108227949

Email: ipringr@gmail.com
Κλεισόβης 9, πλησίον Κάνιγγος, 10677 Αθήνα

© 1990 - 2024 Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες ΠΡΙΝ - Power by WordPress & Jegtheme - Web Developer & Designer Vaspha.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
  • Αρχική
  • Κύρια Θέματα
  • Επικαιρότητα
  • Πολιτική
  • Κοινωνία
  • Διεθνή
  • Πολιτισμός
  • Θεωρία
  • Στήλες – Άρθρα
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
  • Αριστερό Εξτρέμ

© 1990 - 2024 Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες ΠΡΙΝ - Power by WordPress & Jegtheme - Web Developer & Designer Vaspha.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies. Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε αυτόν τον ιστότοπο, συναινείτε στη χρήση cookies. Διαβάστε την Πολιτική Απορρήτου.