Εφημερίδα ΠΡΙΝ

Για την αντικαπιταλιστική ανατροπή
και την κομμουνιστική απελευθέρωση

  • Πολιτική
    • Οικονομία
    • Αστική Πολιτική
    • Αριστερά
    • Ακροδεξιά – Φασισμός
    • Σπόντες
  • Κοινωνία
    • Υγεία
    • Εργαζόμενοι
    • Νεολαία
    • Πόλη – Δήμοι / Περιφέρειες
    • Εκπαίδευση
    • Γυναίκα – Φύλο
    • Αγρότες
    • Μετανάστες – Πρόσφυγες
    • Δικαιώματα
    • ΜΜΕ
    • Στρατευμένοι
    • Αθλητισμός
    • Μνήμη
    • Ατζέντα
  • Διεθνή
    • Περισκόπιο
    • Κόσμος Ανάποδα
    • Διεθνής Οικονομία
    • Ευρωπαϊκή Ένωση
    • Βαλκάνια – ΝΑ Μεσόγειος
    • Κόσμος
    • Πολεμικές Συγκρούσεις
    • Διεθνές εργατικό Κίνημα
    • Διεθνή Αριστερά
    • Διεθνισμός
    • Γράμμα από…
  • Πολιτισμός
    • Ταινίες-σειρές
    • Λογοτεχνία
    • Θέατρο
    • Μουσική
    • Εικαστικά
    • Παρεμβάσεις
  • Θεωρία
    • Ανάλυση
    • Κίνηση Ιδεών
    • Βιβλιοπαρουσιάσεις
    • Ρωγμές στον Χρόνο
    • Αφιερώματα
  • Στήλες – Άρθρα
    • Editorial
    • Σχόλιο Πρώτης Σελίδας
    • Αριστερό Εξτρέμ
    • Η δεύτερη ματιά
    • Η Αλλη Οψη
    • Σχόλια στο ημίφως
    • Πίσω από τις κάμερες
    • Ζητώ τον λόγο
    • Απόψεις
    • Διάλογος
    • Αναδημοσιεύσεις
    • Παλαιότερες Στήλες
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
    • Περιβάλλον
    • Επιστήμη
    • Τεχνολογία
  • International Texts
  • Πολιτική
    • Οικονομία
    • Αστική Πολιτική
    • Αριστερά
    • Ακροδεξιά – Φασισμός
    • Σπόντες
  • Κοινωνία
    • Υγεία
    • Εργαζόμενοι
    • Νεολαία
    • Πόλη – Δήμοι / Περιφέρειες
    • Εκπαίδευση
    • Γυναίκα – Φύλο
    • Αγρότες
    • Μετανάστες – Πρόσφυγες
    • Δικαιώματα
    • ΜΜΕ
    • Στρατευμένοι
    • Αθλητισμός
    • Μνήμη
    • Ατζέντα
  • Διεθνή
    • Περισκόπιο
    • Κόσμος Ανάποδα
    • Διεθνής Οικονομία
    • Ευρωπαϊκή Ένωση
    • Βαλκάνια – ΝΑ Μεσόγειος
    • Κόσμος
    • Πολεμικές Συγκρούσεις
    • Διεθνές εργατικό Κίνημα
    • Διεθνή Αριστερά
    • Διεθνισμός
    • Γράμμα από…
  • Πολιτισμός
    • Ταινίες-σειρές
    • Λογοτεχνία
    • Θέατρο
    • Μουσική
    • Εικαστικά
    • Παρεμβάσεις
  • Θεωρία
    • Ανάλυση
    • Κίνηση Ιδεών
    • Βιβλιοπαρουσιάσεις
    • Ρωγμές στον Χρόνο
    • Αφιερώματα
  • Στήλες – Άρθρα
    • Editorial
    • Σχόλιο Πρώτης Σελίδας
    • Αριστερό Εξτρέμ
    • Η δεύτερη ματιά
    • Η Αλλη Οψη
    • Σχόλια στο ημίφως
    • Πίσω από τις κάμερες
    • Ζητώ τον λόγο
    • Απόψεις
    • Διάλογος
    • Αναδημοσιεύσεις
    • Παλαιότερες Στήλες
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
    • Περιβάλλον
    • Επιστήμη
    • Τεχνολογία
  • International Texts
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Εφημερίδα ΠΡΙΝ
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Αρχική Πολιτισμός Παρεμβάσεις

Ο Ζαν-Λικ Γκοντάρ και η επανάσταση της Νουβέλ Βαγκ

20/09/2022
σε Παρεμβάσεις
Ο Ζαν-Λικ Γκοντάρ και η επανάσταση της Νουβέλ Βαγκ
Κοινοποίηση στο FacebookΚοινοποίηση στο TwitterΑποστολή σε Email

Βασίλης Τσιράκης

Σε ηλικία 91 ετών έφυγε από τη ζωή ο Ζαν-Λικ Γκοντάρ, μαρξιστής σκηνοθέτης και πρωτοπόρος της Νουβελ Βαγκ «Nέου Κύματος»

Αν ο Αϊζενστάιν τη δεκαετία του 1920 έφερε επανάσταση στην κινηματογραφική γλώσσα, καταργώντας το κλασσικό μοντάζ της χωροχρονικής συνέχειας με το ιδεολογικό μοντάζ-ατραξιόν, το κινηματογραφικό ρεύμα της Νουβέλ Βαγκ έκανε τη δική του επανάσταση τη δεκαετία του 1960 με το ελλειπτικό μοντάζ και το jump cut.
Ο Ζαν-Λικ Γκοντάρ, βασικός εκπρόσωπος του ρεύματος, στην ταινία Με κομμένη την ανάσα (1959) χρησιμοποίησε για πρώτη φορά τα απότομα άλματα (jump cuts), διακόπτοντας τη φυσιολογική ροή της αφήγησης και παραβιάζοντας έτσι τη χωροχρονική συνέχεια. Στην ταινία δεν υπάρχουν τα λεγόμενα περάσματα από το ένα πλάνο στο άλλο και τα κοψίματα των πλάνων είναι γρήγορα, συχνά με στιγμιαία αλλαγή προσώπων ή φόντου, ενώ κάποιες φορές υπάρχουν απότομα άλματα και μέσα στο ίδιο πλάνο (!), με αποτέλεσμα να υπονομεύεται η αφηγηματική ροή αποπροσανατολίζοντας και προβληματίζοντας τον θεατή.

Σε κοινέςΚατηγορίες

H Eurovision ως «κολυμβήθρα του Σιλωάμ»

Στη Θεσσαλονίκη στοχοποιήθηκε το ξέπλυμα της γενοκτονίας όχι ο Εβραϊσμός

Εδώ βρίσκεται και το ερώτημα που απασχόλησε τους κριτικούς κινηματογράφου. Έχει κάποιο νόημα αυτή η «στιγμιαία» χωροχρονική ασυνέχεια ή πρόκειται απλά για ένα καινοτόμο τέχνασμα στη μορφή χωρίς όμως αντίκτυπο στο περιεχόμενο. Για τους εκπροσώπους της Νουβέλ Βάγκ, τα jump cuts έχουν νόημα γιατί εκφράζουν την ίδια τη συμπεριφορά του ήρωα της ιστορίας, δηλαδή ο τρόπος με τον οποίο μοντάρεται η ταινία συντονίζεται με τον χαρακτήρα του και τις απόψεις του. Συνεπώς, το ελλειπτικό μοντάζ δεν αποσκοπεί στην αύξηση της ταχύτητας ροής της ταινίας για να γίνει πιο εύπεπτη (όπως στον αμερικάνικο κινηματογράφο), αλλά αποτυπώνει το ότι ο ήρωας παρατηρεί τα γεγονότα που συμβαίνουν γύρω του ελλειπτικά, κριτικά και μερικές φορές αδιάφορα, δείχνοντάς μας πως οι κατεστημένες κοινωνικές αξίες όχι μόνο δεν τον αφορούν αλλά μερικές φορές τον εξοργίζουν.

 

Η βαθύτερη αλληλουχία μορφής και περιεχομένου άλλαξε τη ρότα της αφήγησης στο σινεμά

Είναι χαρακτηριστικό πως οι σκηνές όπου χρησιμοποιούνται κατά κόρον τα jump cuts είναι αυτές που αναφέρονται στις κοινωνικές σχέσεις των πρωταγωνιστών, ενώ σε μεγάλο βαθμό παραλείπονται στις σκηνές που απεικονίζουν τις προσωπικές τους σχέσεις, επιβεβαιώνοντας έτσι πως τα «κοψίματα» αυτά αντανακλούν το αξιακό σύστημα των ηρώων.
Αντίστοιχα, η σκηνοθεσία της Νουβέλ Βαγκ θέλει την κάμερα στο χέρι να κινείται αδιάκοπα και τα πλάνα μεγάλα σε διάρκεια (όχι όμως μονοπλάνα), με συνεχείς μεταβολές χώ-
ρου και οπτικής γωνίας, ενώ ταυτόχρονα το σενάριο κάνει αναφορές σε έργα της παγκόσμιας τέχνης και λογοτεχνικά τσιτάτα, με διαλόγους που βρίθουν από λογοπαίγνια και είναι σε μεγάλο βαθμό αυτοσχεδιαστικοί. Τα περισσότερα γυρίσματα γίνονται σε εξωτερικούς χώρους με φυσικό φωτισμό και πειραματισμούς στον ήχο, με χαμηλούς προϋπολογισμούς και μικρά συνεργεία.

Αν αντιστοιχήσουμε τη δημιουργία ενός φιλμ με το κτίσιμο ενός πέτρινου τοίχου, όπου τα πλάνα αντιστοιχούν στις πέτρες, τότε αν το ακαδημαϊκό μοντάζ χρησιμοποιεί κονίαμα για να ενώσει τις πέτρες, το ελλειπτικό μοντάζ της Νουβέλ Βαγκ χτίζει τον τοίχο με ξερολιθιά.

 

 

 

Πέθανε ο επαναστάτης της «νουβέλ βαγκ» Ζαν-Λικ Γκοντάρ

 

Ετικέτες: Βασίλης Τσιράκης
ΚοινοποίησεTweetΑποστολή
Προηγούμενο

Ποιοι σκότωσαν τον Κώστα Τσαλικίδη;

Επόμενο

«Κόλαση» για τους φαντάρους σε Ρίζια Έβρου και Ρόδο

Σχετίζεται με Άρθρα

Αφιέρωμα 1η Μάη: Ταινίες για την εργασία και την εργατική τάξη

Αφιέρωμα 1η Μάη: Ταινίες για την εργασία και την εργατική τάξη
από Δημήτρης Τζιαντζής
30/04/2025
0

Με αφορμή την Εργατική Πρωτομαγιά, ας θυμηθούμε κάποιες εμβληματικές ταινίες που αναφέρονται στους εργατικούς αγώνες και γενικότερα στην εργασία. Από τον σοβιετικό σοσιαλιστικό ρεαλισμό...

ΣυνεχίστεDetails

Καββαδίας: 50 χρόνια από τον θάνατο του-Για τους «ναυαγούς της θάλασσας και της ζωής»

Καββαδίας: 50 χρόνια από τον θάνατο του-Για τους «ναυαγούς της θάλασσας και της ζωής»
από Δημήτρης Τζιαντζής
22/02/2025
0

Βασίλης Τσιράκης Πενήντα χρόνια συμπληρώθηκαν τον Φεβρουάριο από τον θάνατο του «ποιητή των θαλασσών» Νίκου Καββαδία, γραμματέα του ΕΑΜ Καλλιτεχνών το 1945. Πώς καταφέρνει...

ΣυνεχίστεDetails
Επόμενο
«Κόλαση» για τους φαντάρους σε Ρίζια Έβρου και Ρόδο

«Κόλαση» για τους φαντάρους σε Ρίζια Έβρου και Ρόδο

Υποβλητικοί Πέρσες από την Ομάδα Σημείο Μηδέν

Υποβλητικοί Πέρσες από την Ομάδα Σημείο Μηδέν

SEA JETS: Στην κορυφή της εφοπλιστικής παραβατικότητας

SEA JETS: Στην κορυφή της εφοπλιστικής παραβατικότητας

Κ. Καζάκος: Πρωταγωνιστής στο σανίδι και τους αγώνες

Κ. Καζάκος: Πρωταγωνιστής στο σανίδι και τους αγώνες

Φύλλο 24-25.5

Εργαζόμενοι-ες από τη «Λάντζα» μιλούν στο Πριν

Πανελλαδικές Εξετάσεις: Μηχανισμός σκληρής ταξικής επιλογής φοιτητών

Η πιο μεγάλη ώρα για τον λαό της Παλαιστίνης

Φεστιβάλ Αναιρέσεις: Τριήμερο μαχητικής πολιτιστικής πρότασης στην Αθήνα

Πλήρη Περιεχόμενα

Ανάλυση

Απαιτείται ρήξη με τους πυλώνες του συστήματος
Ανάλυση

Απαιτείται ρήξη με τους πυλώνες του συστήματος

από Γιάννης Ελαφρός
20/05/2025

Ατζέντα

Εκδήλωση-συζήτηση της Κομμουνιστικής Απελευθέρωσης στους Αγ. Αναργύρους
Ατζέντα

Εκδήλωση-συζήτηση της Κομμουνιστικής Απελευθέρωσης στους Αγ. Αναργύρους

24/05/2025
Διήμερο εκδηλώσεων στο Στέκι των Αναιρέσεων στη Θεσσαλονίκη
Ατζέντα

Διήμερο εκδηλώσεων στο Στέκι των Αναιρέσεων στη Θεσσαλονίκη

24/05/2025
Εκδήλωση αφιερωμένη στον Σπύρο Χαϊκάλη αυτό το Σάββατο 24 Μαΐου-Δεν παίχτηκε η παρτίδα μας ακόμα
Ατζέντα

Εκδήλωση αφιερωμένη στον Σπύρο Χαϊκάλη αυτό το Σάββατο 24 Μαΐου-Δεν παίχτηκε η παρτίδα μας ακόμα

23/05/2025

Διεθνή

Νέα Ιωνία: «Ένα τραγούδι για τη Γάζα» το Σάββατο
Διεθνισμός

Νέα Ιωνία: «Ένα τραγούδι για τη Γάζα» το Σάββατο

από Δημήτρης Σταμούλης
24/05/2025

Αφιέρωμα

Φορτώνουν στους υπαλλήλους το χάλι που έφεραν οι ιδιωτικοποιήσεις και η λιτότητα
Αριστερά

Κομμουνιστική Απελευθέρωση: Βήμα ανώτερης συγκρότησης η συνδιάσκεψη Αττικής

Με στόχο μια οργάνωση μαζική, εργατική, ριζωμένη σε χώρους δουλειάς και γειτονιές, με ισχυρή παρουσία της νεολαίας πραγματοποιήθηκε στις 17 ...

25/05/2025
300 πανεπιστημιακοί στο πλευρό των εκπαιδευτικών που διώκονται
Σχόλιο Πρώτης Σελίδας

Απλές ιστορίες αξιολόγησης

Εκπαιδευτικός ζήτησε να δημιουργηθεί ένα επιπλέον τμήμα στο νηπιαγωγείο, καθώς υπήρχαν ανάγκες. Παραπέμφθηκε στο πειθαρχικό. Μία καθηγήτρια οδηγήθηκε σε διοικητική ...

25/05/2025
Εκδήλωση-συζήτηση της Κομμουνιστικής Απελευθέρωσης στους Αγ. Αναργύρους
Ατζέντα

Εκδήλωση-συζήτηση της Κομμουνιστικής Απελευθέρωσης στους Αγ. Αναργύρους

Ποιος φταίει για το έγκλημα των Τεμπών; Ποιος ευθύνεται για τα ράντζα των νοσοκομείων; Με τι λεφτά θα σπουδάσουν τα ...

24/05/2025
«Άγριοι»: Κανίβαλοι με… ρούχα και ιδέες!
Θέατρο

«Άγριοι»: Κανίβαλοι με… ρούχα και ιδέες!

Το θεατρικό έργο Άγριοι, ανέβηκε, για λίγες μόνο παραστάσεις μέχρι 29 Μαϊου, στο θέατρο Τζένη Καρέζη (Ακαδημίας 3, Αθήνα). Το ...

24/05/2025
Καμπάνια: Δημόσιο τρένο, ρεύμα και νερό
Κοινωνία

Καμπάνια: Δημόσιο τρένο, ρεύμα και νερό

Κώστας Τουλγαρίδης

24/05/2025
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Facebook Instagram Twitter Youtube RSS

Εβδομαδιαία πολιτική εφημερίδα ΠΡΙΝ

Κυκλοφορεί όλο το Σαββατοκύριακο

Αναζητείστε την στα περίπτερα

Συνδρομές και ενισχύσεις

Δικαιούχος: Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες «Πριν»

ALPHA BANK Αρ. Λογαριασμού: 260002002006023
IBAN: GR1801402600260002002006023

Τρόποι επικοινωνίας

Τηλ. 2108227949

Email: ipringr@gmail.com
Κλεισόβης 9, πλησίον Κάνιγγος, 10677 Αθήνα

© 1990 - 2024 Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες ΠΡΙΝ - Power by WordPress & Jegtheme - Web Developer & Designer Vaspha.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
  • Αρχική
  • Κύρια Θέματα
  • Επικαιρότητα
  • Πολιτική
  • Κοινωνία
  • Διεθνή
  • Πολιτισμός
  • Θεωρία
  • Στήλες – Άρθρα
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
  • Αριστερό Εξτρέμ

© 1990 - 2024 Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες ΠΡΙΝ - Power by WordPress & Jegtheme - Web Developer & Designer Vaspha.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies. Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε αυτόν τον ιστότοπο, συναινείτε στη χρήση cookies. Διαβάστε την Πολιτική Απορρήτου.