Εφημερίδα ΠΡΙΝ

Για την αντικαπιταλιστική ανατροπή
και την κομμουνιστική απελευθέρωση

  • Πολιτική
    • Οικονομία
    • Αστική Πολιτική
    • Αριστερά
    • Ακροδεξιά – Φασισμός
    • Σπόντες
  • Κοινωνία
    • Υγεία
    • Εργαζόμενοι
    • Νεολαία
    • Πόλη – Δήμοι / Περιφέρειες
    • Εκπαίδευση
    • Γυναίκα – Φύλο
    • Αγρότες
    • Μετανάστες – Πρόσφυγες
    • Δικαιώματα
    • ΜΜΕ
    • Στρατευμένοι
    • Αθλητισμός
    • Μνήμη
    • Ατζέντα
  • Διεθνή
    • Περισκόπιο
    • Κόσμος Ανάποδα
    • Διεθνής Οικονομία
    • Ευρωπαϊκή Ένωση
    • Βαλκάνια – ΝΑ Μεσόγειος
    • Κόσμος
    • Πολεμικές Συγκρούσεις
    • Διεθνές εργατικό Κίνημα
    • Διεθνή Αριστερά
    • Διεθνισμός
    • Γράμμα από…
  • Πολιτισμός
    • Ταινίες-σειρές
    • Λογοτεχνία
    • Θέατρο
    • Μουσική
    • Εικαστικά
    • Παρεμβάσεις
  • Θεωρία
    • Ανάλυση
    • Κίνηση Ιδεών
    • Βιβλιοπαρουσιάσεις
    • Ρωγμές στον Χρόνο
    • Αφιερώματα
  • Στήλες – Άρθρα
    • Editorial
    • Σχόλιο Πρώτης Σελίδας
    • Αριστερό Εξτρέμ
    • Η δεύτερη ματιά
    • Η Αλλη Οψη
    • Σχόλια στο ημίφως
    • Πίσω από τις κάμερες
    • Ζητώ τον λόγο
    • Απόψεις
    • Διάλογος
    • Αναδημοσιεύσεις
    • Παλαιότερες Στήλες
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
    • Περιβάλλον
    • Επιστήμη
    • Τεχνολογία
  • International Texts
  • Πολιτική
    • Οικονομία
    • Αστική Πολιτική
    • Αριστερά
    • Ακροδεξιά – Φασισμός
    • Σπόντες
  • Κοινωνία
    • Υγεία
    • Εργαζόμενοι
    • Νεολαία
    • Πόλη – Δήμοι / Περιφέρειες
    • Εκπαίδευση
    • Γυναίκα – Φύλο
    • Αγρότες
    • Μετανάστες – Πρόσφυγες
    • Δικαιώματα
    • ΜΜΕ
    • Στρατευμένοι
    • Αθλητισμός
    • Μνήμη
    • Ατζέντα
  • Διεθνή
    • Περισκόπιο
    • Κόσμος Ανάποδα
    • Διεθνής Οικονομία
    • Ευρωπαϊκή Ένωση
    • Βαλκάνια – ΝΑ Μεσόγειος
    • Κόσμος
    • Πολεμικές Συγκρούσεις
    • Διεθνές εργατικό Κίνημα
    • Διεθνή Αριστερά
    • Διεθνισμός
    • Γράμμα από…
  • Πολιτισμός
    • Ταινίες-σειρές
    • Λογοτεχνία
    • Θέατρο
    • Μουσική
    • Εικαστικά
    • Παρεμβάσεις
  • Θεωρία
    • Ανάλυση
    • Κίνηση Ιδεών
    • Βιβλιοπαρουσιάσεις
    • Ρωγμές στον Χρόνο
    • Αφιερώματα
  • Στήλες – Άρθρα
    • Editorial
    • Σχόλιο Πρώτης Σελίδας
    • Αριστερό Εξτρέμ
    • Η δεύτερη ματιά
    • Η Αλλη Οψη
    • Σχόλια στο ημίφως
    • Πίσω από τις κάμερες
    • Ζητώ τον λόγο
    • Απόψεις
    • Διάλογος
    • Αναδημοσιεύσεις
    • Παλαιότερες Στήλες
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
    • Περιβάλλον
    • Επιστήμη
    • Τεχνολογία
  • International Texts
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Εφημερίδα ΠΡΙΝ
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Αρχική Πολιτισμός Ταινίες-σειρές

70 χρόνια από την πρώτη προβολή του «Θωρηκτού Ποτέμκιν» στην Ελλάδα

01/02/2022
σε Ταινίες-σειρές
70 χρόνια από την πρώτη προβολή του «Θωρηκτού Ποτέμκιν» στην Ελλάδα
Κοινοποίηση στο FacebookΚοινοποίηση στο TwitterΑποστολή σε Email
Βασίλης Τσιράκης

Ηταν 6 του Γενάρη του 1927, όταν οι θεατές που ήταν συγκεντρωμένοι έξω από το κινηματοθέατρο «Ολύμπια», αναμένοντας την προβολή της ταινίας Θωρηκτό Ποτέμκιν, ενημερώθηκαν από τη διεύθυνση ότι η αστυνομία είχε απαγορεύσει την προβολή της και την είχε παραπέμψει στη λογοκρισία.
Η επιτροπή λογοκρισίας, σύμφωνα με δημοσίευμα του Ριζοσπάστη της εποχής, αποτελούνταν από τον διευθυντή της αστυνομίας πόλεων, έναν εισαγγελέα πρωτοδικών, δύο καθηγητές πανεπιστημίου, τον υπεύθυνο του γραφείου τύπου του υπουργείου Εξωτερικών και τους λογοτέχνες Γ. Ξενόπουλο, Ζ. Παπαντωνίου, Π. Νιρβάνα και Ι. Γρυπάρη. Όμως την επόμενη μέρα στη συνεδρίαση της επιτροπής δεν πήραν μέρος οι Ξενόπουλος, Παπαντωνίου, Νιρβάνας και Γρυπάρης, διότι η αστυνομία απέστειλε τις προσκλήσεις τους καθυστερημένα, υπό τον φόβο μιας θετικής υπέρ της προβολής απόφασης. Η επιτροπή αποφάσισε τη ματαίωσή της διότι «ταύτη θα εγίνετο πρόξενος ταραχών και διασαλεύσεως της τάξεως» και απαίτησε μάλιστα από τη διεύθυνση του κινηματόγραφου να αφαιρέσει τα τοποθετημένα στην είσοδο του κινηματογράφου μεγάλα ξύλινα ομοιώματα των ναυτών του «Ποτέμκιν».
Έτσι, ενώ η ταινία έκανε θραύση στην Ευρώπη και στην Αμερική, (το 1926 βραβεύτηκε με το χρυσό μετάλλιο της Έκθεσης του Παρισιού και την ίδια χρονιά θεωρήθηκε ως η καλύτερη ταινία από την Αμερικανική Ακαδημία Κινηματογράφου), θα προβληθεί για πρώτη φορά στην Ελλάδα 25 χρόνια αργότερα, στις 21 Ιανουαρίου του 1952!

Το Θωρηκτό Ποτέμκιν, η θρυλική ταινία του Σεργκέι Αϊζενσταίν, αναφέρεται στην ανταρσία των ναυτών στο θωρηκτό Ποτέμκιν κατά την επανάσταση του 1905. Το φιλμ, διάρκειας μόλις 65 λεπτών, γυρίστηκε μέσα σε λίγες μόνο εβδομάδες στην πόλη και το λιμάνι της Οδησσού κι έκανε πρεμιέρα στη Μόσχα στις 21 Δεκεμβρίου 1925. Είναι μόλις το δεύτερο φιλμ του 27χρονου τότε σοβιετικού μηχανικού, αμέσως μετά την πρώτη του ταινία με τίτλο «Η απεργία», η οποία είχε προβληθεί λίγους μήνες πριν.

Σε κοινέςΚατηγορίες

Αφιέρωμα 1η Μάη: Ταινίες για την εργασία και την εργατική τάξη

Adolescence: Πώς η «σειρά φαινόμενο» έγινε το βολικό άλλοθι της βρετανικής κυβέρνησης

Το Ποτέμκιν είναι αδιαμφισβήτητα η πιο σημαντική ταινία του σκηνοθέτη, ο οποίος με τη σύλληψη του συγκρουσιακού μοντάζ οδήγησε τον κινηματογράφο, είκοσι μόλις χρόνια μετά την εφεύρεσή του, από την παιδική του ηλικία στην ωριμότητα. Του έδωσε τη δυνατότητα να βρει και να αναπτύξει τη δική του γλώσσα.

Η μέχρι τότε διαδικασία του μοντάζ βασιζόταν στην ένωση των πλάνων που είχε αποφασίσει ο σκηνοθέτης με το ντεκουπάζ, υπακούοντας όμως αυστηρά τόσο στη χρονική αλληλουχία και συνέχεια του γεγονότος, όσο και στον χώρο όπου διαδραματιζόταν η δράση που περιέγραφε κάθε σκηνή. Ο σκηνοθέτης δηλαδή διαφύλασσε ως ιερό και όσιο τον χωροχρόνο της κάθε σκηνής, μένοντας πιστός στον ρόλο του μοντάζ ως καλλιτεχνικό εργαλείο ξετυλίγματος της αφήγησης.

Παραβιάζοντας αυτόν τον κανόνα-ορισμό του μέχρι τότε κινηματογράφου, ο Αϊζενστάιν, για πρώτη φορά, τοποθέτησε εμβόλιμα ανάμεσα στα «κανονικά» πλάνα και κάποια πλάνα «άσχετα» με τον χωροχρόνο της σκηνής. Έτσι, από τη μέθοδο όπου το μοντάζ, λειτουργώντας ως μέσο αφήγησης, τοποθετεί τα πλάνα το ένα δίπλα στο άλλο και τα συνδέει ως δομικά στοιχεία σαν τούβλο με τούβλο και όπου ο ρυθμός δεν είναι παρά το μήκος των κομματιών, περνάμε στη μέθοδο του μοντάζ ατραξιόν. Το ιδεολογικό αυτό μοντάζ, συνδυάζοντας πλάνα παραστατικά και ουδέτερα σε περιεχόμενο, πετυχαίνει τη δημιουργία μιας καινούργιας εικόνας με νόημα αφηρημένο και τελείως διαφορετικό από αυτό των δυο συνθετικών της μερών. Όπως ακριβώς μια καρδιά και ένα βέλος, δυο άσχετες μεταξύ τους εικόνες, αν ενωθούν μάς δίνουν την αφηρημένη έννοια του έρωτα.

 

Το 1927 δεν επετράπη η προβολή της ταινίας του Αϊζενστάιν γιατί θα «εγίνετο πρόξενος ταραχών»

Στην ταινία –σε αντίθεση με τις ταινίες της εποχής– δεν υπάρχει κεντρικός ήρωας, ενώ για πρώτη φορά έχουμε σκηνές με ενεργή συμμετοχή των μαζών στη δραματουργία, για τις οποίες ο Αϊζενστάιν χρησιμοποίησε ερασιτέχνες ηθοποιούς. Η ταινία αποτελείται από πέντε επεισόδια: «Άνδρες και σκουλήκια» (οι ναύτες διαμαρτύρονται για το χαλασμένο φαγητό), «Δράμα στο λιμάνι» (οι ναύτες επαναστατούν), «Ένας νεκρός καλεί για δικαιοσύνη» (Ο λαός της Οδησσού θρηνεί τον νεκρό ηγέτη), «Τα σκαλιά της Οδησσού» (Οι στρατιώτες του Τσάρου αιματοκυλούν την Οδησσό) και «Συνάντηση με τη ναυτική μοίρα» (Ο στόλος ενώνεται με τους στασιαστές του Ποτέμκιν).

Τρεις σκηνές της ταινίας έμειναν στην ιστορία του κινηματογράφου: Η αποτελούμενη από τρία πλάνα σκηνή του πέτρινου λιονταριού, που μοιάζει να σηκώνεται και να βρυχάται. Η σκηνή της ομίχλης, που πέφτει σαν πέπλο πάνω στους εργάτες, ενώ θρηνούν τον νεκρό ηγέτη τους. Και βέβαια, η πιο γνωστή σκηνή της ταινίας: Η σφαγή στα σκαλοπάτια του λιμανιού της Οδησσού.

 

Ετικέτες: Βασίλης Τσιράκης
ΚοινοποίησεTweetΑποστολή
Προηγούμενο

Φθηνά και ποιοτικά τρόφιμα για τον λαό

Επόμενο

«Mνημόνιο συνεργασίας» Δήμου-ΟΚΑΝΑ-ΚΕΘΕΑ καταγγέλλει η Αντικαπιταλιστική Ανατροπή στην Αθήνα

Σχετίζεται με Άρθρα

Αφιέρωμα 1η Μάη: Ταινίες για την εργασία και την εργατική τάξη

Αφιέρωμα 1η Μάη: Ταινίες για την εργασία και την εργατική τάξη
από Δημήτρης Τζιαντζής
30/04/2025
0

Με αφορμή την Εργατική Πρωτομαγιά, ας θυμηθούμε κάποιες εμβληματικές ταινίες που αναφέρονται στους εργατικούς αγώνες και γενικότερα στην εργασία. Από τον σοβιετικό σοσιαλιστικό ρεαλισμό...

ΣυνεχίστεDetails

Καββαδίας: 50 χρόνια από τον θάνατο του-Για τους «ναυαγούς της θάλασσας και της ζωής»

Καββαδίας: 50 χρόνια από τον θάνατο του-Για τους «ναυαγούς της θάλασσας και της ζωής»
από Δημήτρης Τζιαντζής
22/02/2025
0

Βασίλης Τσιράκης Πενήντα χρόνια συμπληρώθηκαν τον Φεβρουάριο από τον θάνατο του «ποιητή των θαλασσών» Νίκου Καββαδία, γραμματέα του ΕΑΜ Καλλιτεχνών το 1945. Πώς καταφέρνει...

ΣυνεχίστεDetails
Επόμενο
«Mνημόνιο συνεργασίας» Δήμου-ΟΚΑΝΑ-ΚΕΘΕΑ καταγγέλλει η Αντικαπιταλιστική Ανατροπή στην Αθήνα

«Mνημόνιο συνεργασίας» Δήμου-ΟΚΑΝΑ-ΚΕΘΕΑ καταγγέλλει η Αντικαπιταλιστική Ανατροπή στην Αθήνα

«Συστημική» διακυβέρνηση στη Χιλή του Μπόριτς

«Συστημική» διακυβέρνηση στη Χιλή του Μπόριτς

5η Φλέβαρη: Στον δρόμο για να ζήσει ο λαός!

5η Φλέβαρη: Στον δρόμο για να ζήσει ο λαός!

Τα αποτελέσματα στις εκλογές της ΕΣΗΕΑ – Ανακοίνωση της Πρωτοβουλίας για την Ανατροπή

Τα αποτελέσματα στις εκλογές της ΕΣΗΕΑ - Ανακοίνωση της Πρωτοβουλίας για την Ανατροπή

Φύλλο 10-11.5

Ένας χρόνος χωρίς τον Σπύρο Χαϊκάλη

Ισχυρή Attack για μήνυμα ανατροπής

Συγκίνηση κι έμπνευση στη Μακρόνησο

Η καπιταλιστική «ταυτότητα» της Ρωσίας του Πούτιν

Πλήρη Περιεχόμενα

Ανάλυση

Ρωσία: Ιμπεριαλιστική χώρα, με σκληρή εκμετάλλευση
Ανάλυση

Ρωσία: Ιμπεριαλιστική χώρα, με σκληρή εκμετάλλευση

από Γιάννης Ελαφρός
13/05/2025

Ατζέντα

Εκδήλωση σήμερα 12/5 για Παλαιστίνη , με τον Πρόεδρο του Δημοκρατικού Μετώπου για Ειρήνη και Ισότητα και βουλευτή του ΚΚ Ισραήλ
Ατζέντα

Εκδήλωση σήμερα 12/5 για Παλαιστίνη , με τον Πρόεδρο του Δημοκρατικού Μετώπου για Ειρήνη και Ισότητα και βουλευτή του ΚΚ Ισραήλ

12/05/2025
Παρουσίαση του βιβλίου του Λεωνίδα Βατικιώτη για την Ουκρανία
Ατζέντα

Παρουσίαση του βιβλίου του Λεωνίδα Βατικιώτη για την Ουκρανία

09/05/2025
“Σαν πέτρινα λιοντάρια στη μπασιά της νύχτας” – προβολή ντοκιμαντέρ για τη Μακρόνησο στη Λέσχη Αναιρέσεις στις 6/5
Ατζέντα

“Σαν πέτρινα λιοντάρια στη μπασιά της νύχτας” – προβολή ντοκιμαντέρ για τη Μακρόνησο στη Λέσχη Αναιρέσεις στις 6/5

06/05/2025

Διεθνή

Σάλπισμα πολέμου από Βερολίνο και Παρίσι
Διεθνή

Σάλπισμα πολέμου από Βερολίνο και Παρίσι

από Χρίστος Κρανάκης
11/05/2025

Αφιέρωμα

Κλιμάκωση αγώνα για ΣΣΕ στα ΜΜΕ
Ζητώ τον λόγο

Κλιμάκωση αγώνα για ΣΣΕ στα ΜΜΕ

Λένα Βερδέ

15/05/2025
Κομμουνιστική Απελευθέρωση: Εδώ και τώρα μέτρα για τους πυρόπληκτους μετανάστες εργάτες γης στη Νέα Μανωλάδα Ηλείας!
Μετανάστες - Πρόσφυγες

Κομμουνιστική Απελευθέρωση: Εδώ και τώρα μέτρα για τους πυρόπληκτους μετανάστες εργάτες γης στη Νέα Μανωλάδα Ηλείας!

Ανακοίνωση της Κομμουνιστικής Απελευθέρωσης Δυτικής Ελλάδας Εδώ και τώρα μέτρα για τους πυρόπληκτους μετανάστες εργάτες γης στην Νέα Μανωλάδα Ηλείας! ...

15/05/2025
Χωρίς νερό και καθαριότητα και με άθλια συμπεριφορά
Στρατευμένοι

Χωρίς νερό και καθαριότητα και με άθλια συμπεριφορά

Δίκτυο Ελεύθερων Φαντάρων «Σπάρτακος» ▸Καταγγελίες φαντάρων από Κάρπαθο, Λέσβο και Έβρο για συνεχείς καταπατήσεις δικαιωμάτων Δέκτες τριών ακόμη επιστολών καταγγελίας ...

15/05/2025
Ένας χρόνος χωρίς τον Σπύρο Χαϊκάλη – Εκδήλωση στη μνήμη του στις 24 Μάη
Μνήμη

Ένας χρόνος χωρίς τον Σπύρο Χαϊκάλη – Εκδήλωση στη μνήμη του στις 24 Μάη

Ένας χρόνος συμπληρώνεται σήμερα από την ημέρα που έφυγε από κοντά μας ο σύντροφος Σπύρος Χαϊκάλης. Ο Σπύρος γεννήθηκε και ...

15/05/2025
Ο αγώνας για το δίκιο των λαών είναι δικός μας αγώνας – Για την ακύρωση της εκδήλωσης της πρεσβείας του Ισραήλ
Παρεμβάσεις

Ο αγώνας για το δίκιο των λαών είναι δικός μας αγώνας – Για την ακύρωση της εκδήλωσης της πρεσβείας του Ισραήλ

Ανακοίνωση του Σωματείου Υπαλλήλων Βιβλίου-Χάρτου Θεσσαλονίκης για την παρέμβαση ενάντια στην πραγματοποίηση εκδήλωσης στη Διεθνή Έκθεση Βιβλίου από την πρεσβεία ...

15/05/2025
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Facebook Instagram Twitter Youtube RSS

Εβδομαδιαία πολιτική εφημερίδα ΠΡΙΝ

Κυκλοφορεί όλο το Σαββατοκύριακο

Αναζητείστε την στα περίπτερα

Συνδρομές και ενισχύσεις

Δικαιούχος: Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες «Πριν»

ALPHA BANK Αρ. Λογαριασμού: 260002002006023
IBAN: GR1801402600260002002006023

Τρόποι επικοινωνίας

Τηλ. 2108227949

Email: ipringr@gmail.com
Κλεισόβης 9, πλησίον Κάνιγγος, 10677 Αθήνα

© 1990 - 2024 Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες ΠΡΙΝ - Power by WordPress & Jegtheme - Web Developer & Designer Vaspha.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
  • Αρχική
  • Κύρια Θέματα
  • Επικαιρότητα
  • Πολιτική
  • Κοινωνία
  • Διεθνή
  • Πολιτισμός
  • Θεωρία
  • Στήλες – Άρθρα
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
  • Αριστερό Εξτρέμ

© 1990 - 2024 Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες ΠΡΙΝ - Power by WordPress & Jegtheme - Web Developer & Designer Vaspha.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies. Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε αυτόν τον ιστότοπο, συναινείτε στη χρήση cookies. Διαβάστε την Πολιτική Απορρήτου.