Δημήτρης Σταμούλης
▸ Πλήθος ερωτημάτων προκύπτουν από το νέο εργοδοτικό έγκλημα με έναν νεκρό και δύο τραυματίες εργαζόμενους σε μια ακόμα μεγάλη επιχείρηση, τον ΗΣΑΠ. Μιλάει στο Πριν ο πρόεδρος των εργαζομένων στη λειτουργία του Μετρό (ΣΕΛΜΑ) Σπύρος Ρεβύθης και ο Παναγιώτης Αλεξόπουλος, μέλος του ΔΣ.
Αυτή τη φορά όχημα συντήρησης των γραμμών του ΗΣΑΠ ξεκίνησε μια ανεξέλεγκτη κούρσα θανάτου από την Κηφισιά μέχρι τον σταθμό του Αγίου Νικολάου, καθώς τα φρένα του σχεδόν από την πρώτη στιγμή, σύμφωνα με τις πρώτες μαρτυρίες, δεν δούλεψαν. Τελικά σταμάτησε αφού «καρφώθηκε» σε συρμό που μετακινήθηκε ειδικά για αυτόν τον σκοπό προκειμένου να προκαλέσει ελεγχόμενη σύγκρουση!
Τραγική κατάληξη ήταν ένας νεκρός εργαζόμενος και δύο τραυματίες, εκ των οποίων ο ένας σοβαρά. Κατά την τρελή πορεία του μηχανήματος πάνω στις ράγες, επέβαιναν συνολικά πέντε εργαζόμενοι, δύο Έλληνες υπάλληλοι της ΣΤΑΣΥ και τρεις αλλοδαποί υπάλληλοι της γερμανικής εταιρείας Schweerbau GmbH & Co KG που κέρδισε το έργο μετά από μειοδοτικό διαγωνισμό.
Όπως τόνισε ο δικηγόρος της οικογένειας, ο άτυχος εργοδηγός Πέτρος Γιάμαλης, 41 ετών, ήταν από τους πλέον έμπειρους στην ειδικότητά του, έχοντας συμπληρώσει 16 χρόνια στην εταιρεία. Στην ενδοεπικοινωνία έκανε εκκλήσεις φωνάζοντας πως «δεν έχουμε φρένα, η πορεία μας είναι ανεξέλεγκτη» και μάλιστα πως βοήθησε καθοριστικά στο να σωθούν οι άλλοι εργάτες, προτρέποντάς τους να πηδήξουν σε συγκεκριμένο σημείο, στο Νέο Ηράκλειο. Ο ίδιος έμεινε τελευταίος πάνω στον συρμό που προσέκρουσε τελικά στο τρένο, το οποίο είχε ακινητοποιηθεί στον Άγιο Νικόλαο, προκειμένου να σταματήσει την ανεξέλεγκτη πορεία του.
Η γερμανική εταιρεία ανέλαβε την εργολαβία της λείανσης της γραμμής του ΗΣΑΠ, με ένα ειδικό όχημα το οποίο σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις είναι ιδιοκατασκευή, για την οποία προφανώς εγείρονται σοβαρά ζητήματα ασφαλείας.
Μιλώντας στο Πριν ο Σπύρος Ρεβύθης, πρόεδρος των εργαζομένων στη λειτουργία του Μετρό (ΣΕΛΜΑ) τόνισε ότι «παρόμοια βλάβη είχε προκύψει στις 22 Αυγούστου, αλλά η διοίκηση της εταιρείας την απέκρυψε»! Προσπαθώντας μάλιστα η εταιρεία να χρήσει συνυπεύθυνους τους εργαζόμενους για τις δικές της επιλογές, δήλωσε ότι σε σχετικό ΔΣ της ΣΤΑΣΥ όλοι ψήφισαν υπέρ του έργου της λείανσης της γραμμής μαζί και ο εκπρόσωπος των εργαζομένων. Όπως βέβαια επισήμανε στο Πριν ο Σπ. Ρεβύθης, ανάλογο έργο λείανσης της γραμμής έχει να γίνει από το 2008, δηλαδή εδώ και 13 ολόκληρα χρόνια!
Η ΣΤΑΣΥ μεθοδικά μειώνει το προσωπικό και δίνει το δίκτυο της εταιρείας βορά στους ιδιώτες εργολάβους
«Η λείανση της γραμμής προφυλάσσει από εκτροχιασμούς, άρα είναι ένα έργο απαραίτητο να γίνει, για αυτό το στηρίξαμε», εξήγησε προσθέτοντας όμως ότι δεν υπήρξε ενδελεχής έλεγχος του πόσο ασφαλές είναι το μηχάνημα ούτε βέβαια η επιλογή της πρακτικής των εργολαβιών είναι των εργαζόμενων αλλά καθαρά της διοίκησης, στο όνομα του μικρότερο κόστους και του outsourcing που εφαρμόζεται από τη φύλαξη μέχρι την καθαριότητα σε κάθε δημόσια υπηρεσία ή επιχείρηση.
Ο Παναγιώτης Αλεξόπουλος, μέλος ΔΣ του ΣΕΛΜΑ σημείωσε στο Πριν ότι, σε αντίθεση με τον ΗΣΑΠ, το Μετρό έχει δικό του μηχάνημα για να κάνει λείανση στις γραμμές. Οπότε προκύπτει εύλογα το ερώτημα γιατί πρέπει σε κάθε δραστηριότητα δημόσιου οργανισμού κοινής ωφέλειας και ειδικά σε τόσο κρίσιμους τομείς, όπως οι αστικές συγκοινωνίες που εξυπηρετούν δεκάδες χιλιάδες πολίτες καθημερινά, να εμπλέκονται ιδιώτες και να κάνουν μπίζνες εργολαβικές εταιρείες, αντί να υπάρχει ιδιόκτητος μηχανισμός και υλικοτεχνική υποδομή που να φέρνει σε πέρας σχετικά έργα συντήρησης.
Ο Π. Αλεξόπουλος ήταν καταπέλτης όσον αφορά μια σειρά από κρίσιμα ερωτήματα που προκύπτουν γύρω από τις συνθήκες του δυστυχήματος. Καταρχήν τόνισε ότι «τεχνικά δεν εξηγείται αυτό που έγινε» και αναρωτήθηκε εάν υπήρχε πέδηση ανάγκης. Στις περιπτώσεις τέτοιων οχημάτων, υπάρχουν ανάλογοι μηχανισμοί πέδησης και από τις δύο πλευρές, γιατί δεν δούλεψε καμία; Ήταν πιστοποιημένο το όχημα; Αφού το όχημα ανήκε σε εργολαβική εταιρεία, πώς βρέθηκαν και εργαζόμενοι της ΣΤΑΣΥ πάνω του; Το «μαύρο κουτί» που φέρουν συνήθως τέτοια οχήματα, πότε θα ανοιχθεί για να δώσει πολύτιμες πληροφορίες; Επίσης, οι αλλοδαποί εργαζόμενοι είχαν πιστοποίηση για μια τέτοια εργασία;
Σε ερώτηση του Πριν σχετικά με την πρακτική της «ελεγχόμενης σύγκρουσης», ο Π. Αλεξόπουλος την χαρακτήρισε πρωτοφανή, ειδικά με την επιστράτευση ολόκληρου συρμού από τον κοντινό σταθμό Αττικής, μια κίνηση που δείχνει πανικό και έλλειψη εναλλακτικών έκτακτων σχεδίων δράσης για τέτοιες περιπτώσεις. Διατύπωσε δε το ερώτημα γιατί δεν υπήρχε πρόβλεψη για γραμμή εκτροχιασμού…
Απεργία κατά ασύδοτης δράσης εργολάβων στο δίκτυο
Με 24ωρη απεργία σε όλο το δίκτυο της ΣΤΑΣΥ –Μετρό, ΗΣΑΠ, τραμ– την Πέμπτη και 3ωρη στάση εργασίας την Παρασκευή οι εργαζόμενοι στην εταιρεία μετά τον θάνατο ενός συναδέλφου τους και τον τραυματισμό άλλων δύο, καταγγέλλοντας μεθοδευμένη υποβάθμιση των μέσων σταθερής τροχιάς. Οι εργαζόμενοι κάνουν λόγο για τεράστιες ευθύνες της κυβέρνησης που με την πολιτική της ενισχύει την ασύδοτη και ανεξέλεγκτη λειτουργία των ιδιωτών που μοναδικό στόχο έχουν το κέρδος, ενώ κατηγορούν και τη διοίκηση της ΣΤΑΣΥ για μεθοδευμένη μείωση προσωπικού και έλλειψη ανταλλακτικών που ευνοούν την αθρόα είσοδο ιδιωτικών συνεργείων στο δίκτυο της εταιρείας.
Ανακοίνωση για το νέο εργοδοτικό έγκλημα στον ΗΣΑΠ, εξέδωσε η Ενωτική Αγωνιστική Συνεργασία Εργαζομένων ΕΘΕΛ-ΟΑΣΑ η οποία κάλεσε και σε μαζική συμμετοχή στη 12ωρη στάση εργασίας της Πέμπτης, θυμίζοντας πως πάνω από 700 εργαζόμενοι έχουν χάσει τη ζωή τους εν ώρα εργασίας την τελευταία επταετία.