Μπάμπης Συριόπουλος
Παγκόσμιο ενδιαφέρον έχουν προξενήσει οι σκηνές χάους στη Βρετανία με ελλείψεις σε καύσιμα, ουρές στα βενζινάδικα που παραμένουν ανοιχτά, άδεια ράφια σε καταστήματα κτλ. Η κύρια αιτία γι αυτή την κρίση στις εφοδιαστικές αλυσίδες στα καύσιμα και όχι μόνο εντοπίζεται στην έλλειψη οδηγών βαρέων οχημάτων. Η εύκολη ερμηνεία των απανταχού ευρωπαϊστών είναι ότι φταίει το Brexit, προειδοποίηση για όσους σκεφτούν στο μέλλον την αποδέσμευση από την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Το πρόβλημα βέβαια στη Βρετανία δεν είναι η έξοδος από την ΕΕ αλλά η αντιμεταναστευτική και αντεργατική πολιτική της κυβέρνησης του Μπόρις Τζόνσον που -με πρόσχημα το Brexit – δυσκολεύει την είσοδο εργαζόμενων από άλλες χώρες της ΕΕ, απαραίτητων για τις εφοδιαστικές αλυσίδες, τη γεωργία και τη βιομηχανία τροφίμων. Οι χαμηλοί μισθοί και οι συνθήκες εργασίας για τους οδηγούς φορτηγών έχουν απομακρύνει από το επάγγελμα χιλιάδες ντόπιους εργάτες. Η αντιμετώπιση του προβλήματος κινείται στην αναζήτηση φτηνής και προσωρινής εργασίας πάλι από ευρωπαίους μετανάστες με βραχυχρόνιες βίζες και συμβάσεις. Όπως δηλώνουν όμως συνδικαλιστές του κλάδου σε ευρωπαϊκό επίπεδο υπάρχει εύλογη απροθυμία από μετανάστες να διασώσουν τη βρετανική οικονομία, καθώς οι εταιρείες θεωρούν τους οδηγούς «απλώς μια προέκταση του οχήματος» ενώ αυτοί καλούνται να πληρώνουν τη διαμονή τους κατά την ανάπαυση από την τσέπη τους. Τελικά η κυβέρνηση διέταξε στρατιώτες να οδηγούν τα βυτιοφόρα σαν λύση έκτακτης ανάγκης.
Για μια ακόμα φορά οι εργάτες υπενθυμίζουν στο κεφάλαιο και στην κυβέρνηση ότι δεν είναι εξαρτήματα των μηχανών και ότι χωρίς αυτούς καμία ρόδα δεν γυρίζει.