Δημήτρης Τζιαντζής
Στο πλαίσιο των αφιερωμάτων για τη συμπλήρωση 20 χρόνων από την επίθεση στους Δίδυμους Πύργους και την αρχή του «πολέμου κατά της τρομοκρατίας» . Τρία ντοκιμαντέρ. που ξεχώρισαν
Το πρώτο ντοκιμαντέρ, προϊόν ερευνητικής δημοσιογραφίας, λέγεται Η Αμερική μετά την 9/11 (America After 9/11) του βετεράνου πολιτικού ντοκιμαντερίστα Μάικλ Κέρκ.
Το ντοκιμαντέρ εξετάζει πώς η εισβολή στο Αφγανιστάν και στη συνέχεια στο Ιράκ αλλά και η στέρηση δημοκρατικών και πολιτικών ελευθεριών με το πρόσχημα της καταπολέμησης «ασύμμετρων απειλών» έφεραν αλυσιδωτές αντιδράσεις στην αμερικανική κοινωνία. Το ντοκιμαντέρ ξεκινά με τις πρώτες ώρες μετά την επίθεση και τελειώνει με την εισβολή οπαδών του Τραμπ στο αμερικάνικο Καπιτώλιο, φωτίζοντας το νήμα και την αλληλουχία των γεγονότων.
Το φιλμ αναδεικνύει τον τρόμο και την παράνοια που επικράτησαν στις ΗΠΑ και στην πορεία οδήγησαν στην έλλειψη εμπιστοσύνης απέναντι στους θεσμούς του συστήματος αλλά και σε ένα νέο κύμα ξενοφοβίας. Εκτός άλλων, συνδέει τις τελείες μεταξύ της ανόδου των θεωριών συνωμοσίας και των ξεδιάντροπων ψεμάτων που είπε η κυβέρνηση στον αμερικανικό λαό. Οι άνθρωποι, όπως τονίζει ο σκηνοθέτης, είναι πιο εύκολο να πιστέψουν σε συνωμοσίες, όταν η επίσημη εκδοχή είναι ελάχιστα πιστευτή. «Γιατί η κυβέρνηση βασανίζει πολίτες;», «πού είναι τα όπλα μαζικής καταστροφής;», «γιατί μας παρακολουθούν;», είναι μερικά από τα ερωτήματα στα οποία οι πολίτες ακόμα περιμένουν απάντηση
H δεύτερη δημιουργία που αξίζει την προσοχή μας είναι το πολυσυζητημένο Σημείο Καμπής – Η 11η Σεπτεμβρίου και ο πόλεμος κατά της τρομοκρατίας (Turning Point: 9/11 and the War on Terror ) που προβάλλεται από την πλατφόρμα του Netflix και σκαρφάλωσε γρήγορα στις πρώτες θέσεις των προτιμήσεων του κοινού. Πρόκειται για μια εξαιρετικά προσεγμένη μίνι-σειρά ντοκιμαντέρ που παρουσιάζει τα γεγονότα μέσα από ενδιαφέρον αρχειακό υλικό και συνεντεύξεις και επιχειρεί με τη σειρά της να δώσει απαντήσεις σε ερωτήματα που επί 20 χρόνια παρέμειναν αναπάντητα. Ξεκινά από τις επιθέσεις και στη συνέχεια πάει μπρος-πίσω στον χρόνο, πιάνοντας το νήμα από τη σοβιετική εισβολή στο Αφγανιστάν το 1979 και το πώς οι ΗΠΑ ενίσχυσαν στρατιωτικά και οικονομικά τους μουτζαχεντίν και τους Ταλιμπάν που στη συνέχεια ίδρυσαν την Αλ Κάιντα. Πρόκειται για την τεχνικά πιο άρτια παραγωγή από τις τρεις αλλά ταυτόχρονα και την πιο συντηρητική.
Η τρίτη παραγωγή είναι η σειρά τεσσάρων επεισοδίων του κάποτε ριζοσπαστικού σκηνοθέτη Σπάικ Λι NYC Epicenters 9/11 → 2021½, για λογαριασμό του ΗΒΟ (τα δικαιώματα του οποίου έχει το Vodafone TV), η οποία επικεντρώνεται στον αντίκτυπο των επιθέσεων της Αλ Κάιντα και της πανδημίας του νέου κορονοϊού στη Νέα Υόρκη. Ο Σπάικ Λι δέχτηκε έντονη κριτική από δημοσιογράφους για την έμφαση που δίνει στις θεωρίες συνωμοσίας και σε ανορθολογικά επιχειρήματα που έχουν αποδεχθεί ψευδή. Αυτό οδήγησε τον Λι σε νέο μοντάζ του τελευταίου επεισοδίου.
Στα πρώτα επεισόδια ασχολείται με την αποτυχία του συστήματος να αντιμετωπίσει την πανδημία, καθώς και με όσα ακολούθησαν τη δολοφονία του Τζορτ Φλόιντ και την έκρηξη του κινήματος Black Lives Matters. Επίσης, εξετάζει την έκρηξη του ανορθολογισμού και της ρητορικής μίσους των οπαδών του Τραμπ που έφερε τη χώρα στα πρόθυρα ενός ιδιότυπου εμφύλιου πολέμου.
https://www.youtube.com/watch?v=gQ866ljcevY