Δημήτρης Τζιαντζής
Η υπερπαραγωγή Godzilla VS Kong έκανε πρεμιέρα στις ΗΠΑ στις 31 Μαρτίου και αποτελεί την πιο φιλόδοξη παραγωγή της τελευταίας καταστροφικής –και για τις σκοτεινές αίθουσες– χρονιάς. Είχε εισπράξεις 48 εκατομμυρίων δολαρίων το πενταήμερο του Πάσχα των Καθολικών στις ΗΠΑ και 285,4 εκατομμύρια δολαρια -μέχρι τώρα- σε παγκόσμιο επίπεδο σπάζοντας κάθε ρεκόρ εισπράξεων για ταινία που κυκλοφόρησε κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Το μέλλον του κινηματογράφου παραμένει δυσοίωνο.
Η κινηματογραφική βιομηχανία και οι «σκοτεινές αίθουσες» τα τελευταία 115 χρόνια έχουν δείξει αξιοθαύμαστη ανθεκτικότητα. Πολλές φορές φερόμενοι ως ειδικοί είχαν «προφητέψει» το τέλος τους και κάθε φορά διαψεύστηκαν. Τα σινεμά επιβίωσαν από την ασπρόμαυρη τηλεόραση, την έγχρωμη τηλεόραση, το βίντεο VHS, την καλωδιακή τηλεόραση, το DVD, το Blu-Ray, τις τηλεοράσεις 70 ιντσών και το Netflix καθώς, όπως αποδείχτηκε, τίποτα δεν μπορεί να συγκριθεί με την αυθεντική κινηματογραφική εμπειρία. Ποιος να φανταζόταν, όμως, ότι ο πιο σκληρός αντίπαλος στην ιστορία του κινηματογράφου θα ήταν ένας μικροσκοπικός ιός;
Με λιγοστές εξαιρέσεις –σε μικρές πόλεις ή ασιατικές χώρες όπως η Κίνα– οι κινηματογράφοι σε όλον τον κόσμο έριξαν «μαύρο» και παραμένουν κλειστοί ή υπολειτουργούν από τον Φεβρουάριο-Μάρτιο του 2020 μέχρι σήμερα. Η εξέλιξη δημιούργησε ένα τεράστιο ντόμινο λουκέτων και ανεργίας, με εκατοντάδες νέες παραγωγές να μπαίνουν στο συρτάρι και ταινίες κόστους εκατοντάδων εκατομμυρίων να προβάλλονται αποκλειστικά για ψηφιακή ενοικίαση on demand ή μέσω πλατφορμών τύπου Netflix. Όπως όλοι αντιλαμβάνονται, ωστόσο, τα έσοδα σε αυτές τις περιπτώσεις είναι ελάχιστα και δεν μπορούν να συγκριθούν με τις κινηματογραφικές εισπράξεις. Παρά τις κρατικές επιδοτήσεις, το μέλλον για το σινεμά παραμένει δυσοίωνο με χιλιάδες κινηματογραφικές αίθουσες να έχουν βάλει μόνιμο λουκέτο.
Όταν ο Γκράμσι έλεγε ότι «ζούμε στην εποχή των τεράτων» μάλλον είχε κάτι διαφορετικό υπόψη του!
Ο κινηματογραφικός κολοσσός Paramount ανακοίνωσε την Πέμπτη ότι δημιουργεί νέα υπηρεσία streaming (ψηφιακής προβολής ταινιών και σειρών) και όλες οι ταινίες της θα γίνονται διαθέσιμες ψηφιακά μετά από μόλις… 45 ημέρες προβολής στις αίθουσες. Πριν από την πανδημία, οι άνθρωποι του κινηματογράφου επέμειναν ότι οι ταινίες έπρεπε να προβάλλονται σε αίθουσες για τουλάχιστον 90 ημέρες, πριν τα στούντιο τις διαθέσουν για οικιακή ψυχαγωγία. Ωστόσο, το κλείσιμο των κινηματογραφικών αιθουσών καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους, άλλαξε τα δεδομένα.
Ο ιός αποδείχτηκε πολύ πιο φονικός και επικίνδυνος από τα κινηματογραφικά τέρατα
Η ταινία καταστροφής Godzilla VS Kong προβάλλεται από την Τετάρτη σε όσες κινηματογραφικές αίθουσες έχουν παραμείνει ανοιχτές στις ΗΠΑ και ταυτόχρονα διαδικτυακά μέσω της υπηρεσία HBO Max (διαθέσιμη στην Ελλάδα μέσω της Vodafone TV), με στόχο να εκμεταλλευτεί το Πάσχα των καθολικών. Φυσικά και δεν πρόκειται για κινηματογράφο αξιώσεων, αλλά για αποθέωση της λογικής των εντυπωσιακών εφέ και της καταιγιστικής δράσης με “video game” αισθητική.
Μπορεί το σενάριο να μοιάζει απλοϊκό και παιδιάστικο, καθώς βασίζεται στα Ιαπωνικά b-movies, ωστόσο πρόκειται για μια παραγωγή με εξαιρετικό μάρκετινγκ, σχεδιασμό και προσοχή στη λεπτομέρεια. Είναι χαρακτηριστικό ότι το τρέιλερ της ταινίας έσπασε κάθε ρεκόρ προβολών στο YouTube. Η ταινία αποτελεί μια από τις τελευταίες ελπίδες της κλυδωνιζόμενης κινηματογραφικής βιομηχανίας των ΗΠΑ και όλου του κόσμου να δείξει ότι υπάρχει φως στο τέλος του τούνελ. Το 50% των κινηματογραφικών αιθουσών στις ΗΠΑ άνοιξαν ξανά, οι περισσότερες από αυτές ειδικά για να υποδεχτούν τη μάχη του Κινγκ Κονγκ με τον Γκοτζίλα. Αν το πείραμα αποδειχτεί πετυχημένο, η κινηματογραφική βιομηχανία θα επιχειρήσει τη δική της επανεκκίνηση μέσα στο καλοκαίρι.
Η κυβέρνηση στη χώρα μας δεν έχει ανακοινώσει τα σχέδιά της για το άνοιγμα των κινηματογραφικών αιθουσών, κάτι που δείχνει να θεωρεί τελευταία προτεραιότητα — με την Ελλάδα να έχει το πλεονέκτημα του καλού καιρού και των θερινών σινεμά. Όπως ένας κούκος δεν φέρνει την Άνοιξη, σίγουρα ούτε ένας Γκοτζίλα αρκεί για να φέρει την «ανάσταση» σε μια από τις πιο εμβληματικές μορφές ψυχαγωγίας