Θεοπίστη Καπέτα
Κυριάκος Νασόπουλος
Η νεολαία θα νικήσει!
Μεγάλες και δυναμικές, με αγωνιστικό παλμό, ήταν οι πανεκπαιδευτικές κινητοποιήσεις της Πέμπτης. Οι δρόμοι γέμισαν ξανά με πανό και συνθήματα για παιδεία, υγεία και ελευθερίες. Σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Πάτρα, Γιάννενα, Κρήτη, Κομοτηνή, Ξάνθη, Τρίκαλα και άλλες πόλεις, δεκάδες χιλιάδες φοιτητές και φοιτήτριες, νέοι, εκπαιδευτικοί και εργαζόμενοι διαδήλωσαν ξανά ενάντια στην κυβερνητική πολιτική. Απαίτησαν εδώ και τώρα ανοιχτές σχολές και σχολεία όλων των βαθμίδων με τα απαραίτητα μέτρα προστασίας, την κατάργηση του νόμου Κεραμέως-Χρυσοχοΐδη που προβλέπει και την ίδρυση πανεπιστημιακής αστυνομίας καθώς και τη μη εφαρμογή του νέου Λυκείου, της Τράπεζας Θεμάτων, της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής για την πρόσβαση στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση και της μεγάλης μείωσης των εισακτέων.
Η κλιμάκωση των φοιτητικών κινητοποιήσεων, οι οποίες το τελευταίο διάστημα παίρνουν και τη μορφή δράσεων επανοικειοποίησης των σχολών με εκδηλώσεις, αντιμαθήματα, μαζικές γενικές συνελεύσεις και άλλες πολύμορφες δραστηριότητες εντός των πανεπιστήμιων, υποχρέωσαν την κυβέρνηση να παγώσει την είσοδο της πανεπιστημιακής αστυνομίας στα ιδρύματα, τουλάχιστον μέχρι τον Σεπτέμβριο. Αυτό αποτελεί μια πρώτη επιτυχία για το εκπαιδευτικό κίνημα και την αγωνιζόμενη νεολαία. Νίκη αποτέλεσε και η επιτυχημένη περιφρούρηση του ΑΠΘ από τους φοιτητικούς συλλόγους ενάντια στα ΜΑΤ που ήθελαν να καταπατήσουν εκ νέου το άσυλο.
«Το επόμενο διάστημα ο αγώνας πρέπει να περάσει στα χέρια των φοιτητών μέσα από τις μαζικές γενικές συνελεύσεις, επιτροπές αγώνα όπου αυτό δεν γίνεται δυνατό, και κυρίως τον συντονισμό των φοιτητικών συλλόγων στη βάση των μαζικών τους διαδικασιών. Ένας αγώνας μαχητικός µε ανατρεπτικές μορφές πάλης, πανεκπαιδευτική έκφραση και άνοιγμα στην κοινωνία ώστε να γίνει πράξη το σύνθημα “φοιτητές-εργατιά μια φωνή και μια γροθιά”. Με ανατρεπτική κοινή δράση όλων των μαχόμενων δυνάμεων χωρίς εκ των προτέρων κοµπρεµί και αποκλεισμούς και στηριζόμενη στις μαζικές διαδικασίες των ίδιων των φοιτητών», αναφέρει η νΚΑ.
Κ. Ν
Επανακοιειοποίηση του ΑΠΘ
Ολο και περισσότερες δράσεις επανοικειοποίησης του ΑΠΘ λαμβάνουν χώρο τις τελευταίες μέρες στο campus. Καταλήψεις, συνελεύσεις, εκδηλώσεις, δράσεις, αντιμαθήματα, χορευτικά και μαθήματα που αφορούν ευρύτερα τους τομείς της τέχνης και της άθλησης διαδραματίζονται καθημερινά από σχολή σε σχολή, με συνεχή αύξηση της μαζικότητας. Εκατοντάδες φοιτητές και φοιτήτριες όχι μόνο συμμετέχουν αλλά συνδιοργανώνουν κιόλας μαζί με άλλα κομμάτια της πανεπιστημιακής κοινότητας όπως οι μεταπτυχιακοί, με καθηγητές της τριτοβάθμιας και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, νομικούς, πολιτικούς επιστήμονες, δημοσιογράφους και καλλιτέχνες.
Μέσα λοιπόν από ένα τέτοιο πλαίσιο αγώνα συνεχίζεται η έμπρακτη κατάργηση του αντιεκπαιδευτικού νόμου Κεραμέως-Χρυσοχοΐδη και η ανάδειξη της ουσιαστικής λειτουργίας του πανεπιστημίου ως χώρου ζύμωσης, παιδείας και πολιτισμού και όχι ως ένα αστυνομοκρατούμενο αποστειρωμένο σύμπλεγμα κτηρίων. Οι περισσότερες σχολές αυτή τη στιγμή τελούν υπό κατάληψη και πολλοί σύλλογοι που ήταν «νεκροί» για χρόνια, έχουν αρχίσει να δραστηριοποιούνται και πάλι, δίνοντας ζωή στο πανεπιστήμιο σε μια περίοδο όπου η επίθεση στην παιδεία και η καταστροφική διαχείριση της πανδημίας από την κυβέρνηση έχει φθάσει σε ένα ατέρμονο τέλμα.
Αντιμαθήματα έξω από τη Σχολή Θετικών Επιστημών και στα γρασίδια της Φιλοσοφικής γίνονται όλο και πιο συχνά με πλήθος θεματικών όπως οι Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, «Ρατσισμός: Ιστορία, πολιτική ιδεολογία», «Μαύρο κίνημα» των ΗΠΑ, «Το ΑΠΘ στον Μεσοπόλεμο: Συγκρούσεις και Πειθάρχηση», «Η χρήση του ζητήματος των ναρκωτικών με στόχο τον κοινωνικό έλεγχο και οι συλλογικές μας αντιστάσεις», «Πανεπιστήμιο-Νόμος 4777 και Νεοφιλελεύθερη αναδιάρθρωση», «Η κρίση της δημόσιας υγείας και η επαναλειτουργία της τριτοβάθμιας».
Όμως οι δράσεις δεν σταματάνε στα αντιμαθήματα. Πλήθος εκδηλώσεων για τα ΜΜΕ και την παραπληροφόρηση, τα αντιδραστικά νομοσχέδια της κυβέρνησης, την επίθεση σε υγεία και παιδεία λαμβάνουν χώρα στο campus στα οποία δείχνουν την έμπρακτη στήριξη τους αντισυστημικά μέσα ενημέρωσης, υγειονομικοί, εκπρόσωποι εργατικών σωματείων, καθηγητές και μαθητές. Μαθήματα χορού, box και kick box, καλλιτεχνικές παρεμβάσεις δίνουν άλλη πνοή και ζωντάνια στο κατειλημμένο πανεπιστήμιο.
Να σημειωθεί ότι στα πλαίσια αυτομόρφωσης γίνονται μέχρι και αυτοδιαχειριζόμενα βιβλιοπωλεία. Επίσης, άλλοτε με πρωτοβουλία συλλόγων και άλλοτε με πρωτοβουλία κινηματογραφικών ομάδων γίνονται πολλές προβολές ταινιών ποικίλης θεματολογίας. Τη Δευτέρα πραγματοποιήθηκε και εργαστήριο νοηματικής ως μια ακόμη έμπρακτη μορφή στήριξης και αλληλεπίδρασης με όλη την κοινωνία. Γιατί, όσο και να προσπαθεί η κυβέρνηση να παρουσιάσει το πανεπιστήμιο ως άντρο ανομίας, οι φοιτητές και οι φοιτήτριες καλούν τον κόσμο σε συλλογικό αγώνα για την ανάδειξη και κάλυψη των αναγκών του κόσμου.
Το Σάββατο έγινε και η πρώτη συνάντηση για τον συντονισμό δράσης συλλόγων μεταπτυχιακών φοιτητών και υποψηφίων διδακτόρων του ΑΠΘ στα γρασίδια της Φιλοσοφικής όπου έγινε συζήτηση και ανταλλαγή απόψεων σχετικά με τα κοινά προβλήματα και το πλαίσιο αγώνα των επόμενων ημερών, με μια δεύτερη συνάντηση να έχει προγραμματιστεί για την Κυριακή.
Με διήμερο αποκλεισμό του ΑΠΘ την Τετάρτη και Πέμπτη, το φοιτητικό κίνημα κλιμάκωσε αυτήν την εβδομάδα τον αγώνα του, ενώ φοιτητικοί σύλλογοι προχώρησαν την Τρίτη σε ανακατάληψη της Πρυτανείας. Οι κινητοποιήσεις των φοιτητών στο κτήριο της διοίκησης του ΑΠΘ το προηγούμενο διάστημα δέχθηκαν πολλαπλές «επιθέσεις» από τον πρύτανη Νίκο Παπαϊωάννου και την κυβέρνηση, με ΜΑΤ και ασφαλίτες να μπαίνουν μέσα, να χτυπάνε άγρια και να συλλαμβάνουν φοιτητές. Παρόλη την άγρια καταστολή, το φοιτητικό ορμητικό «κύμα δεν αναχαιτίστηκε αλλά αντιθέτως φούντωσε και εξαπλώθηκε σε κάθε φοιτητικό σύλλογο που είτε κλιμάκωσε τις δράσεις του είτε «νεκραναστήθηκε» λόγω των εξελίξεων και πλήθος άλλων καταλήψεων άρχισαν να εμφανίζονται σε όλο το campus. Αυτή τη φορά, λειτουργώντας ως ανάχωμα για την αποτροπή οποιασδήποτε σκέψης για εισβολή των δυνάμεων καταστολής μέσα στα πανεπιστήμια.
Σύμφωνα με τα λόγια του ίδιου του Χρυσοχοΐδη, είχε σχεδιαστεί η αστυνομία να μπει στις σχολές στα μέσα του Απριλίου. Το φοιτητικό κίνημα που αναζωπυρώθηκε κατέστησε αδύνατο κάτι τέτοιο με τις ποικίλες δράσεις του μέσα στα πανεπιστήμια και με τις συνεχείς και μαζικές πανεκπαιδευτικές πορείες να γεμίζουν τους δρόμους και να αποτελούν μέσο αντίστασης και αγώνα. Σε αυτό το πλαίσιο και προς ευρύτερη υπεράσπιση της παιδείας, η οποία δέχεται τεράστια επίθεση σε όλες τις βαθμίδες της και όχι μόνο η τριτοβάθμια, οι φοιτητικοί σύλλογοι συμμετείχαν στη νέα δυναμική πανεκπαιδευτική πορεία της Πέμπτης, έχοντας στο πλευρό τους καθηγητές, δασκάλους, μαθητές, γονείς και αγωνιστές.
Θ. Κ
Εκρηκτικές δυνατότητες και αδυναμίες του φοιτητικού κινήματος