Δημήτρης Σταμούλης
▸ Εντατικοποίηση, τηλεργασία με έξοδα εργαζόμενων και… «My Analytics» για τσεκάρισμα σε ώρες εργασίας και διαλείμματα.
Πάνω από μισό δισ. ευρώ καθαρά κέρδη το 2020, εν μέσω πανδημίας, για την Εθνική Τράπεζα (ΕΤΕ) αλλά νέες περικοπές για τους εργαζόμενους, ξέφρενη εντατικοποίηση και τηλεργασία με… δικά τους έξοδα, συνθέτουν τους δύο διαφορετικούς κόσμους στον τραπεζικό κλάδο.
Αποκαλυπτικές είναι οι καταγγελίες της Πρότασης Προοπτικής στην ΕΤΕ για το πώς η τράπεζα πέτυχε την εκτίναξη κατά 26% της κερδοφορίας της. Η κατάσταση στο δίκτυο, μετά το λουκέτο σε 41 καταστήματα και την απομάκρυνση περίπου 800 υπαλλήλων με «εθελούσια» απόλυση, έχει χειροτερέψει δραματικά.
Όπως αναφέρει στο Πριν η Μαρία Ξιφαρά, μέλος ΔΣ του συλλόγου υπαλλήλων ΕΤΕ, «η εντατικοποίηση είναι στα καταστήματα, το ωράριο έχει ξεχειλώσει, το μισό προσωπικό δεν πάει στα καταστήματα λόγω κορονοϊού, με αποτέλεσμα ουρές και εντάσεις με τους πελάτες. Ενώ μας ζητούν με απάνθρωπο συχνά τρόπο να κάνουμε πωλήσεις και να πιάνουμε τους εξωπραγματικούς στόχους». Στα «νέα ήθη» της ΕΤΕ εντάσσεται και η εφαρμογή «My analytics» (!), η οποία καταγράφει πόσο χρόνο αφιέρωσε κάθε υπάλληλος στη δουλειά, με ποιους μίλησε, αν έκανε διαλείμματα!
Η τηλεργασία έχει αποτελέσει «όχημα» ώστε η εργοδοσία να διαμορφώσει ένα εφιαλτικό τοπίο για αρκετούς εργαζόμενους, που έχουν κλείσει ήδη έναν χρόνο εργασίας από το σπίτι τους και δηλώνουν ότι δεν αντέχουν άλλο. Άλλοι δέχονται μέιλ την Κυριακή, και οι τηλεδιασκέψεις ξεκινούν «κανονικά» στις 3.15 το μεσημέρι, όταν θα έπρεπε να σχολά ο εργαζόμενος.
Εδώ οι υποσχέσεις που μοιράζει από τα κανάλια ο Χατζηδάκης περί «ρύθμισης του τοπίου» και ανάληψης όλων των εξόδων εξοπλισμού και λειτουργίας της τηλεργασίας από τους εργοδότες, ακούγονται ως… ανέκδοτο. «Οι συνάδελφοι έχουν επιβαρυνθεί με έξοδα ρεύματος και αναβάθμισης ίντερνετ, αφού η τράπεζα δεν καταβάλλει ούτε τα προβλεπόμενα από το υπάρχον θεσμικό πλαίσιο», υπογραμμίζει η Μ. Ξιφαρά.
Στις διευθύνσεις, το νέο οργανόγραμμα περιλαμβάνει συγχωνεύσεις υποδιευθύνσεων και κατάργηση πολλών οργανικών θέσεων. Από την άλλη, η διοίκηση, ανενόχλητη, παραβιάζει τον κανονισμό εργασίας, κάνοντας τοποθετήσεις κατ’ εξαίρεση σε υπαλλήλους που δεν πληρούν τις προϋποθέσεις. Ειδική… περιποίηση επεφύλαξε η τράπεζα στους εργαζόμενους της περιφέρειας.
Τον Γενάρη ανακοινώθηκε νέος κανονισμός οδοιπορικών, όπου δεκάδες εργαζόμενοι, κυρίως στην επαρχία, έχασαν κάθε μήνα 60-100 ευρώ, δηλαδή τα οδοιπορικά για τα 50-60 χιλιόμετρα που διανύουν καθημερινά. Επιπλέον, όσοι κλήθηκαν να κάνουν τεστ κορονοϊού στην επαρχία, καταβάλλουν τα χρήματα οι ίδιοι και περιμένουν μήνες για να αποζημιωθούν από την τράπεζα!
Όμως, κομβικό ζήτημα στην ΕΤΕ αποτελούν και οι «αόρατοι» εργαζόμενοι, όλοι αυτοί που δουλεύουν με ελαστικές εργασιακές σχέσεις. Σύντομα οι μισές εργασίες θα γίνονται από προσωπικό εκτός κανονισμού!
«Πάνω από 1.000 ενοικιαζόμενοι συνάδελφοι, που δουλεύουν στο διπλανό όμως γραφείο κάνοντας την ίδια δουλειά με εμάς μέχρι και πάνω από 15 χρόνια, μέσω εταιρειών, για μισθούς πείνας 500-800 ευρώ, σαν σύγχρονοι δούλοι, χωρίς συλλογική σύμβαση, δικαιώματα και ΤΥΠΕΤ, ήρθαν και στα καταστήματα (agents με εξάμηνη σύμβαση) ενώ πλέον πληρώνονται και μεγάλο κομμάτι του μισθού με… κουπόνια», καταγγέλλει στο Πριν η Μ. Ξιφαρά.
Επιπλέον, υπάρχουν δεκάδες ακόμη ελαστικά εργαζόμενοι «ειδικοί συνεργάτες», εκτός κανονισμού εργασίας με ατομική σύμβαση, που δεν δικαιούνται επιδόματα και άδειες (ούτε καν επίδομα γάμου και παιδιών) και έχουν κλειδωμένο μισθό.