Εφημερίδα ΠΡΙΝ

Για την αντικαπιταλιστική ανατροπή
και την κομμουνιστική απελευθέρωση

  • Πολιτική
    • Οικονομία
    • Αστική Πολιτική
    • Αριστερά
    • Ακροδεξιά – Φασισμός
    • Σπόντες
  • Κοινωνία
    • Υγεία
    • Εργαζόμενοι
    • Νεολαία
    • Πόλη – Δήμοι / Περιφέρειες
    • Εκπαίδευση
    • Γυναίκα – Φύλο
    • Αγρότες
    • Μετανάστες – Πρόσφυγες
    • Δικαιώματα
    • ΜΜΕ
    • Στρατευμένοι
    • Αθλητισμός
    • Μνήμη
    • Ατζέντα
  • Διεθνή
    • Περισκόπιο
    • Κόσμος Ανάποδα
    • Διεθνής Οικονομία
    • Ευρωπαϊκή Ένωση
    • Βαλκάνια – ΝΑ Μεσόγειος
    • Κόσμος
    • Πολεμικές Συγκρούσεις
    • Διεθνές εργατικό Κίνημα
    • Διεθνή Αριστερά
    • Διεθνισμός
    • Γράμμα από…
  • Πολιτισμός
    • Ταινίες-σειρές
    • Λογοτεχνία
    • Θέατρο
    • Μουσική
    • Εικαστικά
    • Παρεμβάσεις
  • Θεωρία
    • Ανάλυση
    • Κίνηση Ιδεών
    • Βιβλιοπαρουσιάσεις
    • Ρωγμές στον Χρόνο
    • Αφιερώματα
  • Στήλες – Άρθρα
    • Editorial
    • Σχόλιο Πρώτης Σελίδας
    • Αριστερό Εξτρέμ
    • Η δεύτερη ματιά
    • Η Αλλη Οψη
    • Σχόλια στο ημίφως
    • Πίσω από τις κάμερες
    • Ζητώ τον λόγο
    • Απόψεις
    • Διάλογος
    • Αναδημοσιεύσεις
    • Παλαιότερες Στήλες
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
    • Περιβάλλον
    • Επιστήμη
    • Τεχνολογία
  • International Texts
  • Πολιτική
    • Οικονομία
    • Αστική Πολιτική
    • Αριστερά
    • Ακροδεξιά – Φασισμός
    • Σπόντες
  • Κοινωνία
    • Υγεία
    • Εργαζόμενοι
    • Νεολαία
    • Πόλη – Δήμοι / Περιφέρειες
    • Εκπαίδευση
    • Γυναίκα – Φύλο
    • Αγρότες
    • Μετανάστες – Πρόσφυγες
    • Δικαιώματα
    • ΜΜΕ
    • Στρατευμένοι
    • Αθλητισμός
    • Μνήμη
    • Ατζέντα
  • Διεθνή
    • Περισκόπιο
    • Κόσμος Ανάποδα
    • Διεθνής Οικονομία
    • Ευρωπαϊκή Ένωση
    • Βαλκάνια – ΝΑ Μεσόγειος
    • Κόσμος
    • Πολεμικές Συγκρούσεις
    • Διεθνές εργατικό Κίνημα
    • Διεθνή Αριστερά
    • Διεθνισμός
    • Γράμμα από…
  • Πολιτισμός
    • Ταινίες-σειρές
    • Λογοτεχνία
    • Θέατρο
    • Μουσική
    • Εικαστικά
    • Παρεμβάσεις
  • Θεωρία
    • Ανάλυση
    • Κίνηση Ιδεών
    • Βιβλιοπαρουσιάσεις
    • Ρωγμές στον Χρόνο
    • Αφιερώματα
  • Στήλες – Άρθρα
    • Editorial
    • Σχόλιο Πρώτης Σελίδας
    • Αριστερό Εξτρέμ
    • Η δεύτερη ματιά
    • Η Αλλη Οψη
    • Σχόλια στο ημίφως
    • Πίσω από τις κάμερες
    • Ζητώ τον λόγο
    • Απόψεις
    • Διάλογος
    • Αναδημοσιεύσεις
    • Παλαιότερες Στήλες
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
    • Περιβάλλον
    • Επιστήμη
    • Τεχνολογία
  • International Texts
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Εφημερίδα ΠΡΙΝ
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Αρχική Διεθνή Διεθνής Οικονομία

Μπορεί μία Διώρυγα να… πνίξει τον καπιταλισμό;

07/04/2021
σε Διεθνής Οικονομία
Μπορεί μία Διώρυγα να… πνίξει τον καπιταλισμό;
Κοινοποίηση στο FacebookΚοινοποίηση στο TwitterΑποστολή σε Email

Χρίστος Κρανάκης

▸ Το «έμφραγμα» που προκάλεσε η προσάραξη του τεράστιου πλοίου σε μια από τις ζωτικές αρτηρίες του παγκόσμιου εμπορίου, προκάλεσε προβληματισμούς στους αναλυτές και τα αστικά ΜΜΕ, ακόμη και στο ίδιο το κεφάλαιο, που είναι αναγκασμένο να αναρωτηθεί εάν –και με ποιο δυνάμει κόστος– είναι βιώσιμο το μοντέλο που έχει επιλέξει.

Η προσάραξη του γιγάντιου μεταφορικού Ever Given στη Διώρυγα του Σουέζ για σχεδόν μία εβδομάδα, προκάλεσε ένα ξαφνικό «έμφραγμα» στο παγκόσμιο εμπόριο, καθώς «πάγωσε» ζωτικό μέρος της κυκλοφορίας βασικών αγαθών, όπως είναι το πετρέλαιο και το LNG, τα ηλεκτρονικά είδη και τα ρούχα. Το μπλοκάρισμα μιας διόδου που εξυπηρετεί περίπου το 13% του παγκόσμιου εμπορίου και μάλιστα εξαιτίας ενός εκ των μεγαλύτερων φορτηγών πλοίων στον κόσμο, έκρουσε ξανά τον κώδωνα του κινδύνου για το παρόν και το μέλλον του θαλάσσιου (και όχι μόνο) εμπορίου και του κυρίαρχου μοντέλου. Διεθνή ΜΜΕ έσπευσαν να αναδείξουν τις χρόνιες εκτιμήσεις ειδικών πως ένα ατύχημα που θα ταρακουνήσει το διεθνές στερέωμα ήταν απλά θέμα χρόνου. Κοινή παραδοχή των αναλυτών αποτελεί το γεγονός πως η επιλογή των εμπορικών κολοσσών και των μεταφορικών εταιρειών να στραφούν στα τεράστια αυτά πλοία –αντικαθιστώντας σταδιακά όλα τα μικρότερα– προκαλεί ένα καταιγισμό προβλημάτων με σωρεία αρνητικών κοινωνικών, περιβαλλοντικών αλλά και γεωστρατηγικών αντικτύπων.

Σημειώνεται πως τα τελευταία πενήντα χρόνια, η χωρητικότητα ενός μέσου μεταφορικού έχει αυξηθεί κατά περίπου 1.500%, ενώ μόνο την τελευταία 10ετία έχει «επιτευχθεί» ο διπλασιασμός της. Χαρακτηριστικό παράδειγμα το Εver Given, που με μήκος 400 μέτρα και πλάτος 59 ήταν φορτωμένο με πάνω από 18.000 εμπορευματοκιβώτια και προϊόντα αξίας έως 1 δισ. δολαρίων. Αυτή η διαρκής γιγάντωση, παρότι ως ένα βαθμό αντανακλά την εξελικτική ανάπτυξη της ναυσιπλοΐας, ως επί το πλείστον αποτελεί μια «άγαρμπη» κίνηση, που παράγει οφέλη αποκλειστικά για συγκεκριμένες μερίδες του κεφαλαίου και δυσανάλογες ζημιές για τους λαούς και το περιβάλλουν.

Σε κοινέςΚατηγορίες

Σάλπισμα πολέμου από Βερολίνο και Παρίσι

Κίνα vs ΗΠΑ: Αετός εναντίον δράκου, σε μάχη μέχρις εσχάτων

Αρχικά, η τάση αυτή δημιουργεί μια αλληλουχία πρακτικών προβλημάτων, τόσο στη μεταφορά των εμπορευμάτων όσο και στην αποθήκευσή τους. Κυρίαρχα είναι τα ζητήματα ασφάλειας που προκύπτουν. Η γιγάντωση των φορτηγών πλοίων και η υπερφόρτωσή τους καθιστούν την πλοήγηση δυσκολότερη, ενώ ταυτόχρονα τα πληρώματα μένουν περισσότερο εκτεθειμένα στις πάντα απρόβλεπτες «ορέξεις» των καιρικών συνθηκών, αυξάνοντας έτσι σημαντικά τις πιθανότητες ενός δυστυχήματος. Την ίδια στιγμή, αν και η υπερσυσσώρευση εμπορικής αξίας στα σύγχρονα μεταφορικά τα καθιστά ευκολότερους και θελκτικότερους στόχους κάθε είδους επιθέσεων, οι μεγάλες μεταφορικές δεν φαίνεται να δαπανούν κεφάλαια για την προστασία των εργαζομένων από τους αναβαθμισμένους κινδύνους, αφήνοντάς τους απροστάτευτους.
Η συνεχής τάση γιγάντωσης των σύγχρονων μεταφορικών, πέρα από επικίνδυνη για την ασφάλεια της εμπορικής διαδικασίας και των ανθρώπων που δραστηριοποιούνται σε αυτήν, δημιουργεί μια σειρά οικονομικών και κοινωνικών προβλημάτων. Ο προσανατολισμός του κεφαλαίου σε λιγότερα και μεγαλύτερα μεταγωγικά, αποτελεί συνειδητή επιλογή που στοχεύει στη μείωση του εργατικού δυναμικού και του μισθολογικού κόστους, ενώ ταυτόχρονα αυξάνει τον φόρτο των εναπομείναντων εργαζομένων. Χαρακτηριστικό παράδειγμα και πάλι το Ever Given, το πλήρωμα του οποίου αποτελούταν μόνο από 25 άτομα ινδικής καταγωγής. Όπως και σε (σχεδόν) κάθε πτυχή της σύγχρονης παραγωγικής διαδικασίας, ο καπιταλισμός επιδιώκει να «εξασφαλίσει τα μέγιστα, δαπανώντας τα ελάχιστα», πετώντας στο περιθώριο ολοένα και μεγαλύτερο κομμάτι του παγκόσμιου παραγωγικού δυναμικού.
Παράλληλα με τους εργαζομένους στην εμπορική ναυτιλία, όμως, το βάρος των επιλογών των πολυεθνικών αναγκάζονται να σηκώσουν τόσο το περιβάλλον όσο και οι τοπικές κοινωνίες που παραδοσιακά ζουν από το εμπόριο. Αναφορικά με την περιβαλλοντική καταστροφή, ειδικοί αναφέρουν πως σε περίπτωση ατυχήματος ενός γιγάντιου μεταγωγικού, οι οικολογικές επιπτώσεις θα είναι εκθετικά μεγαλύτερες από όσες είχε ζήσει η ανθρωπότητα έως τώρα. Επιπλέον, τα μεγάλα λιμάνια, βασικός σταθμός της εμπορικής διαδικασίας, υπόκεινται διαρ-
κώς σε «αναβαθμίσεις», προκειμένου να εξυπηρετήσουν επαρκώς τις τεράστιες ποσότητες προϊόντων που μεταφέρουν μονομιάς τα σύγχρονα φορτηγά πλοία. Η ανάγκη για διαρκείς αναδιαρθρώσεις λιμανιών και αποβαθρών, καθώς και των άλλων υποδομών (διώρυγες κ.λπ), οδηγεί συχνά σε αντιπεριβαλλοντικές και αντικοινωνικές «αναπλάσεις» με ταυτόχρονη παραχάραξη ακόμα και των πολιτισμικών στοιχείων των παραθαλάσσιων περιοχών.

Σήμερα, το 70% του εμπορίου διεξάγεται μέσω θαλάσσης, ενώ το 13% των προϊόντων διέρχεται μέσω της Διώρυγας του Σουέζ

Η καπιταλιστική τάση για αναδιάρθρωση της εμπορικής διαδικασίας με αποκλειστικό γνώμονα τη μεγιστοποίηση των κερδών για τις πολυεθνικές, αντικατοπτρίζει τις βαθύτατες αντιφάσεις και αντιθέσεις του συστήματος, που στις μέρες μας είναι πιο εμφανείς από ποτέ. Αρχικά, η υπερσυσσώρευση προϊόντων κατά τη μεταφορά και αποθήκευσή τους, συχνά αντιπαρατίθεται με το επίπεδο ετοιμότητας της πραγματικής οικονομίας και παραγωγής. Η επιτάχυνση της εμπορικής διαδικασίας, σε συνδυασμό με την αύξηση της ζήτησης λόγω της έκρηξης των ηλεκτρονικών παραγγελιών, πολλές φορές «συγκρούεται» με τις περιορισμένες δυνατότητες παραγωγής και έγκαιρης μεταφοράς προϊόντων. Με λίγα λόγια, τα όσα υποσχέθηκε ο καπιταλισμός μέσω της «διεθνοποίησης» του κεφαλαίου και της παγκοσμιοποίησης, φαίνεται πως αδυνατεί να τα προσφέρει στους λαούς, εξαιτίας των ίδιων των αντιφάσεών του. Τα προβλήματα που δημιουργούνται στο παγκόσμιο εμπόριο, με μαθηματική ακρίβεια θα οδηγήσουν και σε περαιτέρω όξυνση των ενδοκαπιταλιστικών ανταγωνισμών. Οι ισχυροί ιμπεριαλιστικοί άξονες, παρασέρνοντας και τις περιφερειακές χώρες, προσπαθούν να αντιμετωπίσουν το φιάσκο μέσω εμπορικών και διπλωματικών πολέμων, με λάφυρο τους εμπορικούς δρόμους σε θάλασσα και στεριά. Οι νέες συμμαχίες που συνάπτονται και η ανάδειξη της Κίνας σε ολοένα και μεγαλύτερη γεωστρατηγική δύναμη αναδιαρθρώνουν ξανά τον εμπορικό χάρτη της γης.
Το ατύχημα του Ever Given έδωσε μια πρώτη γεύση του πόσο εύθραυστη είναι η παγκόσμια γραμμή εμπορίου και μια υπενθύμιση ότι οι μεταφορικές και τα μεγάλα καπιταλιστικά κράτη επεμβαίνουν καταστροφικά στις παραδοσιακές και ζωτικές δραστηριότητες του ανθρώπου.

Ετικέτες: Το ΘέμαΧρίστος Κρανάκης
ΚοινοποίησεTweetΑποστολή
Προηγούμενο

Τράπεζα Πειραιώς: Το δημόσιο πληρώνει, το κεφάλαιο τσεπώνει

Επόμενο

Mαχητικές συγκεντρώσεις για δημόσια υγεία στα νοσοκομεία (φωτο+βιντεο)

Σχετίζεται με Άρθρα

ΠΕΝΕΝ: Καμιά δικαστική απόφαση δε σταματά την απεργία – Νέα συγκέντρωση στη Δραπετσώνα

ΠΕΝΕΝ
από Δημήτρης Σταμούλης
14/05/2025
0

«Θεοί και (εργοδοτικοί) δαίμονες» έχουν στραφεί κατά της απεργίας που προκήρυξε η ΠΕΝΕΝ στα οχηματαγωγά πλοία τύπου Ro/Ro στην περιοχή της Αττικής, καθώς νέα...

ΣυνεχίστεDetails

Ένας πραγματικός επαναστάτης της εποχής μας

Ένας πραγματικός επαναστάτης της εποχής μας
από Χρίστος Κρανάκης
14/05/2025
0

Κώστας Καλαμπαλίκης Κύλησε ένας χρόνος από την μέρα που ο χρόνος πάγωσε, που το νέο για την απώλεια του φίλου, συντρόφου και συναγωνιστή Σπύρου...

ΣυνεχίστεDetails
Επόμενο
Mαχητικές συγκεντρώσεις για δημόσια υγεία στα νοσοκομεία (φωτο+βιντεο)

Mαχητικές συγκεντρώσεις για δημόσια υγεία στα νοσοκομεία (φωτο+βιντεο)

Να απαιτήσει η ΕΣΗΕΑ να μην υπογράψει κανείς τις συμβάσεις γαλέρας του Mega

Να απαιτήσει η ΕΣΗΕΑ να μην υπογράψει κανείς τις συμβάσεις γαλέρας του Mega

Ούτε ο Γκοτζίλα δεν μπορεί να σώσει το σινεμά

Ούτε ο Γκοτζίλα δεν μπορεί να σώσει το σινεμά

Το σχέδιο «Ελλάδα 2.0» οδηγεί στο Κεφάλαιο-Εργασία 2-0

Το σχέδιο «Ελλάδα 2.0» οδηγεί στο Κεφάλαιο-Εργασία 2-0

Φύλλο 10-11.5

Ένας χρόνος χωρίς τον Σπύρο Χαϊκάλη

Ισχυρή Attack για μήνυμα ανατροπής

Συγκίνηση κι έμπνευση στη Μακρόνησο

Η καπιταλιστική «ταυτότητα» της Ρωσίας του Πούτιν

Πλήρη Περιεχόμενα

Ανάλυση

Ρωσία: Ιμπεριαλιστική χώρα, με σκληρή εκμετάλλευση
Ανάλυση

Ρωσία: Ιμπεριαλιστική χώρα, με σκληρή εκμετάλλευση

από Γιάννης Ελαφρός
13/05/2025

Ατζέντα

Εκδήλωση σήμερα 12/5 για Παλαιστίνη , με τον Πρόεδρο του Δημοκρατικού Μετώπου για Ειρήνη και Ισότητα και βουλευτή του ΚΚ Ισραήλ
Ατζέντα

Εκδήλωση σήμερα 12/5 για Παλαιστίνη , με τον Πρόεδρο του Δημοκρατικού Μετώπου για Ειρήνη και Ισότητα και βουλευτή του ΚΚ Ισραήλ

12/05/2025
Παρουσίαση του βιβλίου του Λεωνίδα Βατικιώτη για την Ουκρανία
Ατζέντα

Παρουσίαση του βιβλίου του Λεωνίδα Βατικιώτη για την Ουκρανία

09/05/2025
“Σαν πέτρινα λιοντάρια στη μπασιά της νύχτας” – προβολή ντοκιμαντέρ για τη Μακρόνησο στη Λέσχη Αναιρέσεις στις 6/5
Ατζέντα

“Σαν πέτρινα λιοντάρια στη μπασιά της νύχτας” – προβολή ντοκιμαντέρ για τη Μακρόνησο στη Λέσχη Αναιρέσεις στις 6/5

06/05/2025

Διεθνή

Σάλπισμα πολέμου από Βερολίνο και Παρίσι
Διεθνή

Σάλπισμα πολέμου από Βερολίνο και Παρίσι

από Χρίστος Κρανάκης
11/05/2025

Αφιέρωμα

ΑΝΤΑΡΣΥΑ: Το «πόρισμα» Καρώνη ξεπλένει την κυβέρνηση των δολοφόνων
Πολιτική

ΑΝΤΑΡΣΥΑ: Το «πόρισμα» Καρώνη ξεπλένει την κυβέρνηση των δολοφόνων

Ανακοίνωση της ΑΝΤΑΡΣΥΑ για το πόρισμα του Δημήτρη Καρώνη που χρειάστηκε 14 ολόκληρους μήνες για να πει ότι...υπάρχει «υψηλό ενδεχόμενο» ...

14/05/2025
Καμπάνια για δημόσιο σιδηρόδρομο, ακύρωση ιδιωτικοποιήσεων και εμπορευματοποίησης αγαθών
Κοινωνία

Καμπάνια για δημόσιο σιδηρόδρομο, ακύρωση ιδιωτικοποιήσεων και εμπορευματοποίησης αγαθών

Μια μεγάλη καμπάνια αποφάσισαν να οργανώσουν μια σειρά από πρωτοβάθμια σωματεία επιδιώκοντας την ακύρωση των ιδιωτικοποιήσεων εδώ και τώρα, με ...

14/05/2025
Εθνική Στρατηγική με στόχο τους «εγκληματίες» νέους
Νεολαία

Εθνική Στρατηγική με στόχο τους «εγκληματίες» νέους

Γιώργος Μουρμούρης ▸Η Εθνική Στρατηγική για την πρόληψη της βίας των ανηλίκων απαντά σε ένα πρόβλημα που πλάθει στα μέτρα ...

14/05/2025
Στοχοποίηση αγωνιστή από την ασφάλεια στο ΔΠΘ
Εκπαίδευση

Στοχοποίηση αγωνιστή από την ασφάλεια στο ΔΠΘ

Την παρουσία της έξω ακριβώς από το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο στην Κομοτηνή, έκανε γνωστή η ασφάλεια. Ανήμερα των εκλογών, η ασφάλεια ...

14/05/2025
Εκπαίδευση: Ανυποχώρητος αγώνας κόντρα στην αξιολόγηση
Εκπαίδευση

Θεσσαλονίκη: Συγκέντρωση ΣΕΠΕ-ΕΛΜΕ ενάντια σε αξιολόγηση και διώξεις στις 15/5

▸Συγκέντρωση διαμαρτυρίας ενάντια στην αξιολόγηση, τις διώξεις και τα πειθαρχικά, τις ιδιωτικοποιήσεις και την αντιεκπαιδευτική πολιτική διοργανώνουν την Πέμπτη 15 ...

14/05/2025
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Facebook Instagram Twitter Youtube RSS

Εβδομαδιαία πολιτική εφημερίδα ΠΡΙΝ

Κυκλοφορεί όλο το Σαββατοκύριακο

Αναζητείστε την στα περίπτερα

Συνδρομές και ενισχύσεις

Δικαιούχος: Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες «Πριν»

ALPHA BANK Αρ. Λογαριασμού: 260002002006023
IBAN: GR1801402600260002002006023

Τρόποι επικοινωνίας

Τηλ. 2108227949

Email: ipringr@gmail.com
Κλεισόβης 9, πλησίον Κάνιγγος, 10677 Αθήνα

© 1990 - 2024 Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες ΠΡΙΝ - Power by WordPress & Jegtheme - Web Developer & Designer Vaspha.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
  • Αρχική
  • Κύρια Θέματα
  • Επικαιρότητα
  • Πολιτική
  • Κοινωνία
  • Διεθνή
  • Πολιτισμός
  • Θεωρία
  • Στήλες – Άρθρα
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
  • Αριστερό Εξτρέμ

© 1990 - 2024 Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες ΠΡΙΝ - Power by WordPress & Jegtheme - Web Developer & Designer Vaspha.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies. Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε αυτόν τον ιστότοπο, συναινείτε στη χρήση cookies. Διαβάστε την Πολιτική Απορρήτου.