Ματίνα Παπαχριστούδη
Για να φθάσει να γίνει είδηση η προτροπή του Πέτσα «μην τρολάρετε τα νέα μέτρα», καταλαβαίνουν όλοι πως η κυβέρνηση Μητσοτάκη βρίσκεται σε ελεγχόμενο πανικό, έχοντας στο πλευρό της πάντα πιστούς και αμετακίνητους τους ολιγάρχες της ενημέρωσης. Είναι αξιοσημείωτη η σταθερότητα αυτή σε περιόδους κοινοβουλευτικής δημοκρατίας και χαρακτηριστικό πως τη σκληρότερη αντιπολίτευση στην κυβέρνηση της ΝΔ κάνουν ιστοσελίδες που ανήκουν στη Δεξιά. Ένας από τους λόγους που θα μπορούσε να το εξηγήσει είναι η νέα διανομή «ενίσχυσης» με ζεστό χρήμα από το κράτος. Αυτή τη φορά χωρίς τις αστοχίες της λίστας Πέτσα, ώστε να κλείσουν όλα τα στόματα.
Στη μαρκίζα της κρατικής ενίσχυσης, που κρατά εν ζωή τα έντυπα Μέσα, συμπληρώνει το εισόδημα των διαδικτυακών ιστοσελίδων και ενισχύει την κερδοφορία των τηλεοπτικών καναλιών, βρίσκεται το διαφημιστικό πρόγραμμα του εμβολιασμού. Το πρόγραμμα, ύψους 14 εκατ. ευρώ από τα συνολικά 18,5 που αναγγέλθηκαν, διατίθεται στα παραδοσιακά και ηλεκτρονικά Μέσα. Με σαφή την εντολή αυτή τη φορά να γίνει ισομερής διανομή και στα Μέσα της περιφέρειας. Τα χρήματα αυτά προέρχονται από τον κρατικό προϋπολογισμό. Επίσης στο διαφημιστικό εμβολιαστικό πρόγραμμα «τρέχουν» τα διάφορα και διαφορετικά επικοινωνιακά προγράμματα του Δημοσίου, των φορέων του και φυσικά των Περιφερειών. Τα χρήματα είναι πολλά και μοιράζονται τόσο σε διαφημιστικές εταιρείες, εταιρείες δημοσκοπήσεων, νέους συνεργάτες δημοσιότητας, τα κεντρικά ή τοπικά ΜΜΕ και σε μεμονωμένους δημοσιογράφους. Περισσότερα από 3 εκατ. η περιφέρεια Αττικής, 1,8 εκατ. οι περιφέρειες Νότιου και Βόρειου Αιγαίου, κοντά 1,9 εκατ. η Περιφέρεια Κρήτης, σχεδόν 3 εκατ. η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας.
Το τρίτο μέτρο ενίσχυσης είναι η συμπλήρωση των αντεργατικών μέτρων της αναστολής εργασίας, του προγράμματα Γέφυρα κ.λ.π. με την πληρωμή, από τον κρατικό προϋπολογισμό επίσης, των χρεών από την εισφορά του 2% για το ταμείο των ΜΜΕ και την πληρωμή των ασφαλιστικών εισφορών σε δόσεις, χωρίς τόκους για χρέη. Αν προσθέσουμε σε όλα τα παραπάνω τα επιπλέον «δώρα», ειδικά στους ιδιοκτήτες καναλιών πανελλαδικής ή τοπικής εμβέλειας, γίνεται κατανοητή η πιστή υποταγή στην κυβερνητική προπαγάνδα, χωρίς παρεκκλίσεις.
Ειδήσεις πίσω από τις κάμερες
Το ζήτημα της ενίσχυσης τοπικών ΜΜΕ ανέδειξε η Ανταρσία στο Αιγαίο, καταγγέλλοντας την απόφαση της περιφέρειας για διανομή 155 χιλιάδων ευρώ με αδιαφανή κριτήρια. Το ερώτημα αν υπάρχει συνεννόηση με τις συνδικαλιστικές ενώσεις για τα κριτήρια διανομής, θίγει και την ουσία του ζητήματος. Δεν υπάρχουν κριτήρια προς συζήτηση πέρα από τη δηλωμένη σχέση υποταγής στην πληροφόρηση που δίνει η πλειοψηφούσα παράταξη.
Μετά τα δώρα της κυβέρνησης σε εκδότες-καναλάρχες παρατηρείται κινητικότητα στις ενώσεις ιδιοκτητών. Στην ένωση εκδοτών ΕΙΗΕΑ που απέκτησε νέο προεδρείο, γίνονται προσπάθειες να ενταχθούν και οι μεγάλες εκδοτικές επιχειρήσεις Μαρινάκη και Αλαφούζου. Στο επίκεντρο είναι η δυνατότητα συλλογικής διαπραγμάτευσης για να πάρουν δικαιώματα από τις πλατφόρμες Google, Yahoo, Facebook, κ.λ.π. σύμφωνα με τη νέα ευρωπαϊκή οδηγία για τα πνευματικά δικαιώματα.
Στις εφημερίδες στο μεταξύ επικρατεί εργασιακό χάος, χωρίς κανέναν έλεγχο. Κανείς δεν γνωρίζει με ποιο καθεστώς εργάζονται ποιοι εργαζόμενοι, πόσοι και ποιοι είναι σε αναστολή, η συντριπτική πλειονότητα βρίσκεται σε τηλε-εργασία και όσοι δηλώνονται σε αναστολή συνεχίζουν να εργάζονται κανονικά. Αλλοι εκδότες πληρώνουν έξτρα, ορισμένοι δεν πληρώνουν τίποτε. Υπάρχουν δε και εφημερίδες που πληρώνουν πάνω από ένα ποσό με κουπόνια σουπερμάρκετ!