Γιώργος Μουρμούρης
▸ Τέσσερις νεκροί, ατελείωτες διακοπές ρεύματος και χιλιάδες άνθρωποι παρατημένοι στον χιονιά ήταν τα αποτελέσματα της διαχρονικής ανυπαρξίας πολιτικής προστασίας. Για την κυβέρνηση όμως φταίνε ο κακός μας ο καιρός, τα δέντρα και όσοι πολίτες ήταν… ανεύθυνοι.
Με το δόγμα «lockdown και ατομική ευθύνη», την καταφανώς αποτυχημένη συνταγή διαχείρισης της πανδημίας, επιχείρησε η κυβέρνηση να αντιμετωπίσει το κύμα κακοκαιρίας που έπληξε την Ελλάδα, και με ιδιαίτερη σφοδρότητα το Λεκανοπέδιο, την προηγούμενη εβδομάδα. Το αποτέλεσμα, τέσσερις νεκροί, χιλιάδες νοικοκυριά χωρίς ρεύμα ακόμα και για 96 ώρες, εργατικά «ατυχήματα», απάνθρωπες συνθήκες για πρόσφυγες, μετανάστες και αστέγους και απίστευτη ταλαιπωρία για χιλιάδες ανθρώπους σε όλη τη χώρα.
Και όλα αυτά παρά το γεγονός ότι η «Μήδεια», όπως ονομάστηκε η κακοκαιρία από τους ερευνητές του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών, ήταν βεβαίως ένα ισχυρό αλλά όχι πρωτοφανές φαινόμενο, καθώς στο Λεκανοπέδιο αντίστοιχα είχαν εκδηλωθεί τον Φεβρουάριο του 2008 και τον Ιανουάριο του 2002. Εξάλλου οι μετεωρολόγοι είχαν έγκαιρα προειδοποιήσει τόσο για το ψύχος όσο και για τα μεγάλα, για τα δεδομένα της Αττικής, ύψη χιονιού, ενώ συσκέψεις επί συσκέψεων λάμβαναν χώρα στους κόλπους του «επιτελικού κράτους» της κυβέρνησης Μητσοτάκη.
Μετά το πέρας μίας εκ των συσκέψεων αυτών, ο υπουργός «Προστασίας του Πολίτη» Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, με ύφος χιλίων Καισάρων ανακοίνωσε το κλείσιμο για 24 ώρες της Εθνικής Οδού Αθηνών-Λαμίας, αποκλείοντας στην ουσία την πρωτεύουσα από τη βόρεια είσοδό της — μετά την κατακραυγή απέδωσε την απόφαση σε γνωμοδότηση των «ειδικών». Έτσι ο, παραδομένος στους ιδιώτες από το 2007, άξονας ΠΑΘΕ, με τα πανάκριβα διόδια και τις σκανδαλωδώς ευνοϊκές για τις κατασκευαστικές εταιρείες προβλέψεις της σύμβασης παραχώρησης, τέθηκε σε καθεστώς «lockdown», απαλλάσσοντας σύμφωνα με καταγγελίες τη διαχειρίστρια εταιρεία από ενδεχόμενη αξίωση αποζημιώσεων ύψους εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ. Να σημειωθεί ότι την ίδια στιγμή η Εγνατία Οδός, η οποία μεταξύ άλλων διασχίζει την οροσειρά της Πίνδου, παρέμεινε ανοιχτή καθ’ όλη τη διάρκεια του Σαββατοκύριακου οπότε και εκδηλώθηκαν αντίστοιχα ισχυρά φαινόμενα στη βόρεια Ελλάδα.
Αν για τον βόρειο οδικό άξονα εισόδου στην Αθήνα επελέγη η «λύση» του lockdown, για τους κατοίκους του Λεκανοπεδίου προκρίθηκε το δόγμα της «ατομικής ευθύνης». Σε όλους τους τόνους κυβερνητικά στελέχη και, φίλια ΜΜΕ επαναλάμβαναν την ανάγκη περιορισμού των «άσκοπων μετακινήσεων», μια φράση που επί έναν χρόνο έχει μετατραπεί σε «καραμέλα» στα αντίστοιχα χείλη. Όπως όμως στην πανδημία, έτσι και στον χιονιά, δεκάδες χιλιάδες εργαζόμενοι που δεν μπορούν να «μείνουν σπίτι», υποβλήθηκαν σε απίστευτη ταλαιπωρία για να φτάσουν στη δουλειά τους, καθώς τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς της Αττικής «παρέλυσαν» για 24 ώρες. Λεωφορεία και τρόλεϊ παρέμειναν ακινητοποιημένα την Τρίτη καθώς ούτε εξοπλισμό κατάλληλο διέθεταν ούτε είχε υπάρξει μέριμνα να διατηρηθούν ασφαλείς κάποιοι κεντρικοί, έστω, οδικοί άξονες του Λεκανοπεδίου. Ακινητοποιημένοι παρέμειναν για ώρες και οι συρμοί του Ηλεκτρικού, ενώ αργότερα μέσα στη μέρα, η κυκλοφορία αποκαταστάθηκε μόνο στο τμήμα Πειραιάς-Νέα Ιωνία.
Κυβερνητικό έγκλημα ο θάνατος από το μπλακάουτ δύο πολιτών που ζούσαν με συσκευές οξυγόνου
Σε ένα διπλό φιάσκο στη διαχείριση κακοκαιρίας και πανδημίας, χιλιάδες υγειονομικοί πέρασαν έναν Γολγοθά για να προσέλθουν στη δουλειά τους. Ως αποτέλεσμα, σύμφωνα με καταγγελία του σωματείου εργαζομένων στο «Αττικόν», δεκάδες κλινικές και τμήματα υπολειτούργησαν, ενώ πολλοί γιατροί και νοσηλευτές αναγκάστηκαν να παραμείνουν για πολλές ώρες μετά τη λήξη της βάρδιας, πραγματοποιώντας εξαντλητικά ωράρια. «Όσοι απευθύνθηκαν προς την Πολιτική Προστασία για βοήθεια μετακίνησης πήραν την απάντηση “δεν είμαστε αρμόδιοι”», κατήγγειλε το σωματείο.
Εκτεθειμένοι στις επικίνδυνες συνθήκες βρέθηκαν όμως και οι άλλοι «ήρωες» εργαζόμενοι, σύμφωνα με τους κυβερνητικούς χαρακτηρισμούς στο πρώτο κύμα της πανδημίας: οι διανομείς. Χιλιάδες ντελιβεράδες υποχρεώθηκαν να οδηγούν υπό σφοδρή χιονόπτωση στο ολισθηρό οδόστρωμα, ενώ καταγράφηκαν και εργατικά «ατυχήματα» σχετιζόμενα με τις καιρικές συνθήκες. Το απόγευμα της ημέρας του σφοδρού χιονιά, σε ρόλο «Μαρίας Αντουανέτας», το υπουργείο Εργασίας απηύθυνε «σύσταση» στους εργοδότες «να μεριμνούν ώστε να μην θέτουν σε κίνδυνο τους εργαζόμενους τους»!
«Αποχωρώντας» από την κεντρική και νότια Ελλάδα, η κυβερνητική-κρατική διαχείριση της «Μήδειας» άφησε πίσω της τέσσερις νεκρούς, εκ των οποίων οι δύο ήταν ηλικιωμένοι σε χωριά της Εύβοιας, που διατηρούνταν στη ζωή με μηχανική υποστήριξη. Οι πολύωρες διακοπές στην ηλεκτροδότηση είχαν ως αποτέλεσμα οι συσκευές οξυγόνου ενός 73χρονου και ενός 80χρονου να σταματήσουν να λειτουργούν, οδηγώντας τους στον θάνατο. Ένα κυβερνητικό έγκλημα.
Διακοπές ρεύματος: «Σκοτάδι» πολιτικής ανευθυνότητας
Η επόμενη ημέρα της «Μήδειας» βρήκε χιλιάδες νοικοκυριά, κυρίως στα βόρεια του νομού Αττικής, να παραμένουν στο σκοτάδι ακόμα και για περισσότερες από τρεις ημέρες. Για δεκάδες χιλιάδες ανθρώπους, έλλειψη ηλεκτροδότησης σημαίνει αδυναμία θέρμανσης σε συνθήκες δριμέος ψύχους. Σε πολλές περιοχές διεκόπη και η υδροδότηση, ενώ τηλεοπτικά ρεπορτάζ έκαναν λόγο για δυσκολία στην προμήθεια ακόμα και τροφής. Και αυτά, λίγα χιλιόμετρα μακριά από το κέντρο της Αθήνας.
Και ενώ εργαζόμενοι του ΔΕΔΔΗΕ και των ΟΤΑ έδιναν «μάχη» υπό αντίξοες συνθήκες για την επαναφορά της ηλεκτροδότησης, το νέο φιάσκο πυροδοτούσε έναν πόλεμο ανακοινώσεων μεταξύ του Διαχειριστή και εκπροσώπων του τοπικού κράτους για το ποιος έχει την ευθύνη κλαδέματος των δέντρων, καθώς τις αλλεπάλληλες βλάβες προκάλεσαν κλαδιά και κορμοί που έπεσαν στα ηλεκτροφόρα καλώδια. Αμφότεροι άφηναν βεβαίως εκτός συζήτησης τις δραματικές ελλείψεις σε προσωπικό σε όλους τους εμπλεκόμενους φορείς καθώς και την απαξίωση δομών και υποδομών στην πορεία ιδιωτικοποίησής τους.