Εφημερίδα ΠΡΙΝ

Για την αντικαπιταλιστική ανατροπή
και την κομμουνιστική απελευθέρωση

  • Πολιτική
    • Οικονομία
    • Αστική Πολιτική
    • Αριστερά
    • Ακροδεξιά – Φασισμός
    • Σπόντες
  • Κοινωνία
    • Υγεία
    • Εργαζόμενοι
    • Νεολαία
    • Πόλη – Δήμοι / Περιφέρειες
    • Εκπαίδευση
    • Γυναίκα – Φύλο
    • Αγρότες
    • Μετανάστες – Πρόσφυγες
    • Δικαιώματα
    • ΜΜΕ
    • Στρατευμένοι
    • Αθλητισμός
    • Μνήμη
    • Ατζέντα
  • Διεθνή
    • Περισκόπιο
    • Κόσμος Ανάποδα
    • Διεθνής Οικονομία
    • Ευρωπαϊκή Ένωση
    • Βαλκάνια – ΝΑ Μεσόγειος
    • Κόσμος
    • Πολεμικές Συγκρούσεις
    • Διεθνές εργατικό Κίνημα
    • Διεθνή Αριστερά
    • Διεθνισμός
    • Γράμμα από…
  • Πολιτισμός
    • Ταινίες-σειρές
    • Λογοτεχνία
    • Θέατρο
    • Μουσική
    • Εικαστικά
    • Παρεμβάσεις
  • Θεωρία
    • Ανάλυση
    • Κίνηση Ιδεών
    • Βιβλιοπαρουσιάσεις
    • Ρωγμές στον Χρόνο
    • Αφιερώματα
  • Στήλες – Άρθρα
    • Editorial
    • Σχόλιο Πρώτης Σελίδας
    • Αριστερό Εξτρέμ
    • Η δεύτερη ματιά
    • Η Αλλη Οψη
    • Σχόλια στο ημίφως
    • Πίσω από τις κάμερες
    • Ζητώ τον λόγο
    • Απόψεις
    • Διάλογος
    • Αναδημοσιεύσεις
    • Παλαιότερες Στήλες
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
    • Περιβάλλον
    • Επιστήμη
    • Τεχνολογία
  • International Texts
  • Πολιτική
    • Οικονομία
    • Αστική Πολιτική
    • Αριστερά
    • Ακροδεξιά – Φασισμός
    • Σπόντες
  • Κοινωνία
    • Υγεία
    • Εργαζόμενοι
    • Νεολαία
    • Πόλη – Δήμοι / Περιφέρειες
    • Εκπαίδευση
    • Γυναίκα – Φύλο
    • Αγρότες
    • Μετανάστες – Πρόσφυγες
    • Δικαιώματα
    • ΜΜΕ
    • Στρατευμένοι
    • Αθλητισμός
    • Μνήμη
    • Ατζέντα
  • Διεθνή
    • Περισκόπιο
    • Κόσμος Ανάποδα
    • Διεθνής Οικονομία
    • Ευρωπαϊκή Ένωση
    • Βαλκάνια – ΝΑ Μεσόγειος
    • Κόσμος
    • Πολεμικές Συγκρούσεις
    • Διεθνές εργατικό Κίνημα
    • Διεθνή Αριστερά
    • Διεθνισμός
    • Γράμμα από…
  • Πολιτισμός
    • Ταινίες-σειρές
    • Λογοτεχνία
    • Θέατρο
    • Μουσική
    • Εικαστικά
    • Παρεμβάσεις
  • Θεωρία
    • Ανάλυση
    • Κίνηση Ιδεών
    • Βιβλιοπαρουσιάσεις
    • Ρωγμές στον Χρόνο
    • Αφιερώματα
  • Στήλες – Άρθρα
    • Editorial
    • Σχόλιο Πρώτης Σελίδας
    • Αριστερό Εξτρέμ
    • Η δεύτερη ματιά
    • Η Αλλη Οψη
    • Σχόλια στο ημίφως
    • Πίσω από τις κάμερες
    • Ζητώ τον λόγο
    • Απόψεις
    • Διάλογος
    • Αναδημοσιεύσεις
    • Παλαιότερες Στήλες
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
    • Περιβάλλον
    • Επιστήμη
    • Τεχνολογία
  • International Texts
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Εφημερίδα ΠΡΙΝ
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Αρχική Πολιτισμός Ταινίες-σειρές

Mank:  Όταν το σινεμά συνδιαλέγεται με την Ιστορία (και) του Χόλιγουντ

20/12/2020
σε Ταινίες-σειρές
Mank:  Όταν το σινεμά συνδιαλέγεται με την Ιστορία (και) του Χόλιγουντ
Κοινοποίηση στο FacebookΚοινοποίηση στο TwitterΑποστολή σε Email

Έφη Καραχάλιου

Μια βιογραφική ιστορία γύρω από τη σεναριακή πατρότητα του Πολίτη Κέιν σε σκηνοθεσία Ντέιβιντ Φίντσερ (Seven, Fight Club).

 

Με φόντο το Χόλιγουντ του Μεσοπολέμου, το οσκαρικό στοίχημα του Νέτφλιξ περιπλέκει τις ευαίσθητες πολιτικές και καλλιτεχνικές ισορροπίες της εποχής με αφορμή το σενάριο της ταινίας Πολίτης Κέιν. Διατηρώντας αισθητικά το ασπρόμαυρο φιλμ και όλη τη σχετική τεχνοτροπία από άποψη ήχου και σκηνοθεσίας, ο σκηνοθέτης Ντέιβιντ Φίντσερ δημιουργεί ένα ανοιχτό γράμμα λατρείας προς το κλασικό σινεμά. Αφορμή στάθηκε ένα άρθρο που δημοσιεύτηκε το 1941 στο περιοδικό New Yorker με τίτλο «Raising Kane» που προσπαθεί να αποδώσει το αριστουργηματικό, οσκαρικό σενάριο όχι  μόνο στον Όρσον Γουέλς αλλά κυρίως στον αφανή Χέρμαν Μάνκιεβιτς.

Σε κοινέςΚατηγορίες

Αφιέρωμα 1η Μάη: Ταινίες για την εργασία και την εργατική τάξη

Adolescence: Πώς η «σειρά φαινόμενο» έγινε το βολικό άλλοθι της βρετανικής κυβέρνησης

Έτσι, κινούμενο ανάμεσα στο ντοκιμαντέρ και τη μυθοπλασία (τείνοντας διαλεκτικά προς τη δεύτερη), το Mank βιογραφεί τον συν-σεναριογράφο του Πολίτη Κέιν, Χέρμαν Μάνκιεβιτς, έναν αλκοολικό σύγχρονο Δον Κιχώτη που πασχίζει μέσα στην προσωπική του κρίση να ολοκληρώσει το σενάριο για λογαριασμό του Όρσον Γουέλς. Το προσωπικό στοίχημα του Μάνκιεβιτς μοιάζει αρκετά με το στοίχημα του ίδιου του σκηνοθέτη να πραγματοποιήσει την ταινία, καθώς το σενάριο είναι βασισμένο σε αυτό που είχε γράψει ο πατέρας του πριν πεθάνει. Επίσης, η εμμονή στην αισθητική φόρμα των ταινιών του ’30 ήταν απωθητική και μάλλον αντιεμπορική για τα κινηματογραφικά στούντιο και έτσι ο Φίνσερ στράφηκε στο Νetflix, όπου μπορεί να το δουν και οι Έλληνες θεατές.

Η ίδια η παρακαταθήκη του Πολίτη Κέιν στην ιστορία του κινηματογράφου είναι αδιαμφισβήτητη. Οι αναφορές στον γερμανικό εξπρεσιονισμό και το avant-garde με το κλειστοφοβικό φως και το βάθος πεδίου στα πλάνα συγκρούστηκαν με την καθιερωμένη χολιγουντιανή σκηνοθεσία, ενώ το μακιγιάζ, η μουσική και το μοντάζ  θεωρήθηκαν από τα πιο πρωτοποριακά και ευρηματικά της εποχής. Η πλοκή της ταινίας περιστρέφεται γύρω από τα τελευταία λόγια ενός μεγιστάνα του Τύπου, που μοιάζει με τον πραγματικό επιχειρηματία, πανίσχυρο εκδότη και δυο φορές εκλεγμένο βουλευτή, αποτυχημένο υποψήφιο ως πρόεδρο της χώρας και δήμαρχο της Νέας Υόρκης  Γουίλιαμ Ράντολφ Χερστ, λίγο πριν πεθάνει στον υπερπολυτελές πύργο του. Ωστόσο η αφήγηση δεν είμαι γραμμική και έχουμε συνεχώς παρεμβολές από αναμνήσεις ή παλαιότερα γεγονότα, όπως ακριβώς και στο Mank. Ο Χερστ στην ταινία φαίνεται να είναι φίλος του Μάνκιεβιτς και έτσι γίνονται οι παραλληλισμοί του διεφθαρμένου κόσμου του θεάματος και εν γένει του πολιτικού συστήματος, με τον ίδιο τρόπο που το είχε περιγράψει ο Όρσον Γουέλς, το παιδί θαύμα του Χόλιγουντ, που στη συνέχεια κατηγορήθηκε από το ίδιο το σύστημα που τον καταξίωσε για κομμουνιστική προπαγάνδα: «Οι διαπληκτισμοί μου με το Χόλιγουντ άρχισαν πριν καν φτάσω εκεί. Το πρόβλημα ήταν το συμβόλαιό μου: το είχαν υπογράψει πριν πάω και με εξουσιοδοτούσαν εν λευκώ. Μου είχαν δώσει υπερβολικά μεγάλες ελευθερίες. Όταν τελικά το κατάλαβαν, άρχισαν τις ίντριγκες και τις συνωμοσίες εναντίον μου και ποτέ δεν κατάφερα να τους αντιμετωπίσω. Είχα στα χέρια μου την πιο τρελή, την πιο φανταστική ευκαιρία στην ιστορία του κινηματογράφου κι έπρεπε να πληρώσω γι’ αυτό. Στο Χόλιγουντ εργάζονται σαν υπάλληλοι εδώ και τριάντα χρόνια σκηνοθέτες ολότελα ανίκανοι. Φτάνει να πάρουν τη θέση. Ύστερα περιβάλλονται από βοηθούς που είναι κορυφές στη δουλειά τους κι έτσι δεν χρειάζεται να κάνουν τίποτα οι ίδιοι. Όσο κρατούν το στόμα τους κλειστό, δεν πρόκειται να τους συμβεί τίποτα.» Θα μπορούσαμε να συνοψίσουμε ότι η μετα-αφήγηση του Mank είναι σαν ο ίδιος ο Γουέλς να σκηνοθετούσε στη φόρμα του Πολίτη Κέιν την ιστορία σχετικά με το ποιος έγραψε στ’ αλήθεια το σενάριο για την ταινία του.

Σε όλο αυτό το φιλόδοξο εγχείρημα με τους πολλαπλούς παραλληλισμούς και τις μετα-αφηγήσεις, ξεχωρίζει η ερμηνεία του Γκάρι Όλντμαν που ενσαρκώνει επιτυχημένα για άλλη μια φορά μετά τον Τρούμαν τον πρωταγωνιστή μιας βιογραφικής ταινίας. Με τις ανάλογες αυξομειώσεις και προσαρμογές στην ερμηνεία του δίνει πνοή στην τραγική κατάληξη του Μάνκιεβιτς που από ευφυής γελωτοποιός και κόλακας των μεγαλοαστών κατέληξε στο περιθώριο. Η φιγούρα του Όρσον Γουελς φαίνεται ελάχιστα στην ταινία και λειτουργεί ως ο μοχλός πίεσης του Μάνκιεβιτς προκειμένου να ολοκληρώσει το σενάριο, οδηγώντας δηλαδή σε μια τελείως προκατειλημμένη απεικόνιση της πραγματικότητας. Εκεί ωστόσο που υστερεί αρκετά η ταινία είναι η παρουσία ενός καθαρού πολιτικού σχολίου, που κρύβεται πίσω από θολές ατάκες και αυτοαναφορικά σχόλια που απευθύνονται κυρίως σε σινεφίλ ή γνώστες του πολιτικού πλαισίου.

Το κλειστό  λόμπι των μεγάλων κινηματογραφικών κολοσσών στηρίζει σύσσωμο τον αντικομμουνιστή Ρεπουμπλικάνο Φρανκ Μέριαμ το 1934, λίγο μετά το κραχ του 1929 και με την απειλή ενός νέου πολέμου να μοιάζει ξαφνικά προ των πυλών, ο Μάνκιεβιτς γίνεται το μέσο για να επιτεθεί ο Φίνσερ στο επιφανειακό και αστικά προσκείμενο Χόλιγουντ. Ωστόσο η άγονη κριτική και η τυφλή επίθεση στο σύστημα όπου μέχρι πρότινος ευδοκιμούσε ο Μάνκιεβιτς δεν λειτουργεί και επομένως απουσιάζει ένα στιβαρό σχόλιο για το φιλελευθερισμό και τη σαπισμένη καλλιτεχνική κοινότητα.

 

Ετικέτες: Έφη Καραχάλιου
ΚοινοποίησεTweetΑποστολή
Προηγούμενο

Εστίες: Έκοψαν την σίτιση για να «σπάσουν» την κατάληψη!

Επόμενο

Εκδήλωση ΝΑΡ Κρήτης για Σύγχρονο Κομμουνιστικό Πρόγραμμα και Κόμμα

Σχετίζεται με Άρθρα

Fallout: Ο καπιταλιστικός ρεαλισμός στην μικρή οθόνη

Fallout: Ο καπιταλιστικός ρεαλισμός στην μικρή οθόνη
από Δημήτρης Τζιαντζής
05/05/2024
0

Έφη Καραχάλιου Όσο συνεχίζουν οι αναπαραστάσεις της δυστοπίας να κυριαρχούν σε μικρή και μεγάλη οθόνη, οι επιτυχημένες μεταφορές βιντεοπαιχνιδιών αποτελούν ένα σχετικά πρόσφατο γεγονός....

ΣυνεχίστεDetails

Poor things: Μια ιδιαίτερη ταινία ενηλικίωσης, αφύπνισης και ηδυπάθειας

Poor things: Μια ιδιαίτερη ταινία ενηλικίωσης, αφύπνισης και ηδυπάθειας
από Δημήτρης Τζιαντζής
14/01/2024
0

Έφη Καραχάλιου Άλλη μια αισθητικά και αφηγηματικά αταξινόμητη ταινία έρχεται να προστεθεί στο προσιτό πια σινεμά του Γιώργου Λάνθιμου. Το θαυμαστό σύμπαν της Μπέλα Μπάξτερ...

ΣυνεχίστεDetails
Επόμενο
Εκδήλωση ΝΑΡ Κρήτης για Σύγχρονο Κομμουνιστικό Πρόγραμμα και Κόμμα

Εκδήλωση ΝΑΡ Κρήτης για Σύγχρονο Κομμουνιστικό Πρόγραμμα και Κόμμα

Ατζέντα 19.12

Εκδήλωση της Attack στην Ανεργία και την Επισφάλεια για την τηλεργασία

Επαγγελματική εκπαίδευση: Στην εποχή του «κάλφα» γυρνούν τη νέα γενιά

Επαγγελματική εκπαίδευση: Στην εποχή του «κάλφα» γυρνούν τη νέα γενιά

Αθήνα: Και ξαφνικά γίναμε το ντεκόρ της πόλης… εμείς οι πολίτες της!

Αθήνα: Και ξαφνικά γίναμε το ντεκόρ της πόλης... εμείς οι πολίτες της!

Φύλλο 10-11.5

Ένας χρόνος χωρίς τον Σπύρο Χαϊκάλη

Ισχυρή Attack για μήνυμα ανατροπής

Συγκίνηση κι έμπνευση στη Μακρόνησο

Η καπιταλιστική «ταυτότητα» της Ρωσίας του Πούτιν

Πλήρη Περιεχόμενα

Ανάλυση

Ρωσία: Ιμπεριαλιστική χώρα, με σκληρή εκμετάλλευση
Ανάλυση

Ρωσία: Ιμπεριαλιστική χώρα, με σκληρή εκμετάλλευση

από Γιάννης Ελαφρός
13/05/2025

Ατζέντα

Εκδήλωση σήμερα 12/5 για Παλαιστίνη , με τον Πρόεδρο του Δημοκρατικού Μετώπου για Ειρήνη και Ισότητα και βουλευτή του ΚΚ Ισραήλ
Ατζέντα

Εκδήλωση σήμερα 12/5 για Παλαιστίνη , με τον Πρόεδρο του Δημοκρατικού Μετώπου για Ειρήνη και Ισότητα και βουλευτή του ΚΚ Ισραήλ

12/05/2025
Παρουσίαση του βιβλίου του Λεωνίδα Βατικιώτη για την Ουκρανία
Ατζέντα

Παρουσίαση του βιβλίου του Λεωνίδα Βατικιώτη για την Ουκρανία

09/05/2025
“Σαν πέτρινα λιοντάρια στη μπασιά της νύχτας” – προβολή ντοκιμαντέρ για τη Μακρόνησο στη Λέσχη Αναιρέσεις στις 6/5
Ατζέντα

“Σαν πέτρινα λιοντάρια στη μπασιά της νύχτας” – προβολή ντοκιμαντέρ για τη Μακρόνησο στη Λέσχη Αναιρέσεις στις 6/5

06/05/2025

Διεθνή

Σάλπισμα πολέμου από Βερολίνο και Παρίσι
Διεθνή

Σάλπισμα πολέμου από Βερολίνο και Παρίσι

από Χρίστος Κρανάκης
11/05/2025

Αφιέρωμα

ΑΝΤΑΡΣΥΑ: Το «πόρισμα» Καρώνη ξεπλένει την κυβέρνηση των δολοφόνων
Πολιτική

ΑΝΤΑΡΣΥΑ: Το «πόρισμα» Καρώνη ξεπλένει την κυβέρνηση των δολοφόνων

Ανακοίνωση της ΑΝΤΑΡΣΥΑ για το πόρισμα του Δημήτρη Καρώνη που χρειάστηκε 14 ολόκληρους μήνες για να πει ότι...υπάρχει «υψηλό ενδεχόμενο» ...

14/05/2025
Καμπάνια για δημόσιο σιδηρόδρομο, ακύρωση ιδιωτικοποιήσεων και εμπορευματοποίησης αγαθών
Κοινωνία

Καμπάνια για δημόσιο σιδηρόδρομο, ακύρωση ιδιωτικοποιήσεων και εμπορευματοποίησης αγαθών

Μια μεγάλη καμπάνια αποφάσισαν να οργανώσουν μια σειρά από πρωτοβάθμια σωματεία επιδιώκοντας την ακύρωση των ιδιωτικοποιήσεων εδώ και τώρα, με ...

14/05/2025
Εθνική Στρατηγική με στόχο τους «εγκληματίες» νέους
Νεολαία

Εθνική Στρατηγική με στόχο τους «εγκληματίες» νέους

Γιώργος Μουρμούρης ▸Η Εθνική Στρατηγική για την πρόληψη της βίας των ανηλίκων απαντά σε ένα πρόβλημα που πλάθει στα μέτρα ...

14/05/2025
Στοχοποίηση αγωνιστή από την ασφάλεια στο ΔΠΘ
Εκπαίδευση

Στοχοποίηση αγωνιστή από την ασφάλεια στο ΔΠΘ

Την παρουσία της έξω ακριβώς από το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο στην Κομοτηνή, έκανε γνωστή η ασφάλεια. Ανήμερα των εκλογών, η ασφάλεια ...

14/05/2025
Εκπαίδευση: Ανυποχώρητος αγώνας κόντρα στην αξιολόγηση
Εκπαίδευση

Θεσσαλονίκη: Συγκέντρωση ΣΕΠΕ-ΕΛΜΕ ενάντια σε αξιολόγηση και διώξεις στις 15/5

▸Συγκέντρωση διαμαρτυρίας ενάντια στην αξιολόγηση, τις διώξεις και τα πειθαρχικά, τις ιδιωτικοποιήσεις και την αντιεκπαιδευτική πολιτική διοργανώνουν την Πέμπτη 15 ...

14/05/2025
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Facebook Instagram Twitter Youtube RSS

Εβδομαδιαία πολιτική εφημερίδα ΠΡΙΝ

Κυκλοφορεί όλο το Σαββατοκύριακο

Αναζητείστε την στα περίπτερα

Συνδρομές και ενισχύσεις

Δικαιούχος: Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες «Πριν»

ALPHA BANK Αρ. Λογαριασμού: 260002002006023
IBAN: GR1801402600260002002006023

Τρόποι επικοινωνίας

Τηλ. 2108227949

Email: ipringr@gmail.com
Κλεισόβης 9, πλησίον Κάνιγγος, 10677 Αθήνα

© 1990 - 2024 Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες ΠΡΙΝ - Power by WordPress & Jegtheme - Web Developer & Designer Vaspha.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
  • Αρχική
  • Κύρια Θέματα
  • Επικαιρότητα
  • Πολιτική
  • Κοινωνία
  • Διεθνή
  • Πολιτισμός
  • Θεωρία
  • Στήλες – Άρθρα
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
  • Αριστερό Εξτρέμ

© 1990 - 2024 Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες ΠΡΙΝ - Power by WordPress & Jegtheme - Web Developer & Designer Vaspha.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies. Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε αυτόν τον ιστότοπο, συναινείτε στη χρήση cookies. Διαβάστε την Πολιτική Απορρήτου.