Εφη Καραχάλιου
Οι προτάσεις για την φετινή διοργάνωση, προσαρμοσμένη στις νέες εξελίξεις και περιορισμούς των τελευταίων ημερών.
Πιστό στο ραντεβού του στα τέλη του Σεπτέμβρη, το Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας «Νύχτες Πρεμιέρας» θα ανοίξει τις πόρτες του για το κοινό την Πέμπτη 24 Σεπτέμβρη. Η φετινή διοργάνωση καθορίστηκε από διάφορες δυσκολίες λόγω covid-19 ωστόσο αυτές αντιμετωπίστηκαν γρήγορα χωρίς να μεταβληθεί το πρόγραμμα. Έτσι, τηρώντας τις υποδείξεις και τα μέτρα υγιεινής προστασίας, το Φεστιβάλ θα διεξαχθεί εξ’ ολοκλήρου σε 7 θερινούς κινηματογράφους (ΑΙΓΛΗ ΖΑΠΠΕΙΟΥ, CINE ΑΝΕΣΙΣ, CINE ΑΘΗΝΑΙΑ, ΡΙΒΙΕΡΑ, ΤΡΙΑΝΟΝ, ΛΑΪΣ – ΤΑΙΝΙΟΘΗΚΗ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ και ΣΤΕΛΛΑ) από 23 Σεπτέμβρη μέχρι 4 Οκτώβρη, ενώ παράλληλα ένας αριθμός ταινιών θα διατίθενται σε περιορισμένο αριθμό προβολών και σε διαδικτυακή πλατφόρμα.
Με ένα αρκετά πλούσιο πρόγραμμα το φεστιβάλ φέτος φιλοξενεί 90 μεγάλου μήκους ταινίες, 48 μικρού μήκους και 3 Διαγωνιστικά Τμήματα ενώ μεγάλο μέρος του προγράμματος αναδεικνύει «και φέτος γυναικείες φωνές, ερμηνείες και ιστορίες με συναρπαστικές δημιουργούς και πρωταγωνίστριες που μας προσκαλούν να ανακαλύψουμε το σινεμά μέσα από τη δικαιότερη εκπροσώπηση». Πέρα από τις κλασσικές κατηγορίες των διαγωνιστικών τμημάτων, τα δύο αφιερώματα του Φεστιβάλ, η «Carte Blanche στο περιοδικό ΒΑΒΕΛ» και «A dream within a dream: το σινεμά ονειρεύεται» παρουσιάζουν αρκετό ενδιάφερον, ενώ βραβευμένες και πολυαναμενόμενες πρεμιέρες θα φιλοξενηθούν και φέτος στα τμήματα Festival Darlings, Music & FIlm και ICONS. Στις ειδικές προβολές του προγράμματος έχουν την τιμητική τους φέτος σπουδαίοι auteur του παγκόσμιου σινεμά(ανάμεσά τους οι Φεντερίκο Φελίνι, Ίνγκμαρ Μπέργκμαν, Ντέιβιντ Λιντς, Όρσον Ουέλς, Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ κ.ά.) και έτσι το κοινό θα μπορεί να παρακολουθήσει κλασσικά έργα σε αποκατεστημένες κόπιες.
Αμέσως μετά το Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους στην Δράμα, για το Διαγωνιστικό Τμήμα των Ελληνικών Ταινιών Μικρού Μήκους οι συμμετοχές ξεπέρασαν και τον περσινό αριθμό-ρεκόρ (311) φτάνοντας τις 342, «γεγονός που αποδεικνύει ότι το ελληνικό σινεμά είναι παρόν και δραστήριο αλλά και ότι οι νέοι Έλληνες και οι νέες Ελληνίδες δημιουργοί εμπιστεύονται την παρουσία του έργου τους στις Νύχτες Πρεμιέρας και το κοινό τους». Από τις ταινίες μικρού μήκους ξεχωρίζουν το Milkyway(12’) μία ονειρική διαδρομή με στόχο το MILKYWAY ενός αγοριού και ενός κοριτσιού, το αφιέρωμα στα έργα του Στέφανου Ρόκου για τον Nick Cave Stefanos Rokos: Nick Cave & The Bad Seeds’ No More Shall We Part, 14 πίνακες, 17 χρόνια μετά (18’), στιγμιότυπα από τον αλληλέγγυο κόσμο μετά την δολοφονία του Ζακ This is Right; Zak Life and After (13’), το Madonna F64.0 (18’) , το κουιρ δυστοπικό φιλμ Απόδραση από τον Εύθραυστο Πλανήτη (18’), το S W E A T (34’) για την rave κουλτούρα, Route-3(13’) που εκτυλίσσεται στην γραμμή 3 του τραμ, η ονειρική Μελατονίνη(13’) και το Τέλος του Πόνου(14’).
Από τις ταινίες μεγάλου μήκους ξεχωρίζουν:
ΜΑΥΡΗ ΑΡΚΟΥΔΑ / BLACK BEAR
(2020, ΗΠΑ, 104’)
Σκηνοθεσία: Λόρενς Μάικλ Λεβίν
Κινηματογραφίστρια σε δημιουργικό αδιέξοδο αναζητά σε ένα ορεινό καταφύγιο παρηγοριά απ’ το ταραχώδες παρελθόν της, μόνο για να διαπιστώσει ότι το δάσος προσκαλεί με κάθε αναπάντεχο τρόπο τους εσωτερικούς της δαίμονες. Καλλιτέχνες που χρειάζονται μούσες, ηθοποιοί που χρειάζονται ρόλους, συγγραφείς που χρειάζονται ξεμπλοκάρισμα και άνθρωποι που χρειάζονται αγάπη, όλοι ξεπηδούν από ένα φιλμ- μπάμπουσκα, με σκοτεινά γαργαλιστικό περιεχόμενο και ένα ανεπανάληπτο σεναριακό twist που ανατρέπει τα πάντα στη μέση. Όμπρι Πλάζα και Κρίστοφερ Άμποτ απογειώνουν ερμηνευτικά ότι πιο meta έχει βγάλει το αμερικανικό σινεμά εδώ και χρόνια.
MINAMATA
(2020,ΣΕΡΒΙΑ, ΜΑΥΡΟΒΟΥΝΙΟ, ΙΑΠΩΝΙΑ, 115′)
Σκηνοθεσία: Άντριου Λεβίτας
Ιαπωνία των 70s. Τα τοξικά απόβλητα ενός εργοστασίου μολύνουν με υδράργυρο τον υδροφόρο ορίζοντα της πόλης Μιναμάτα, με αποτέλεσμα ο πληθυσμός της να μαστίζεται από σοβαρές νευρολογικές ασθένειες. Μία νεαρή ταξιδεύει στη Νέα Υόρκη για να πείσει έναν φημισμένο, αλλά παραδομένο στις καταχρήσεις φωτορεπόρτερ, να αναδείξει το θέμα μέσω του περιοδικού Life. Ο Τζόνι Ντεπ, σε εξαιρετική υποκριτική φόρμα και σε διάλογο με τους προσωπικούς του δαίμονες, υποδύεται τον θρυλικό φωτογράφο Γουίλιαμ Γιουτζίν Σμιθ, σε ένα οικολογικό θρίλερ βασισμένο στα αληθινά γεγονότα που μετέτρεψαν τους κατοίκους μιας ολόκληρης πόλης σε ζωντανά φαντάσματα. Θεσπέσιο σάουντρακ από τον Ριουίτσι Σακαμότο και υποδειγματική νατουραλιστική φωτογραφία, σε δύο απολαυστικές ώρες mainstream και ποιοτικού σινεμά.
GAGARINE
(2020, Γαλλία, 95’)
Σκηνοθεσία: Φανί Λιατάρ, Ζερεμί Τρουί
Ο νεαρός Γιούρι είναι αποφασισμένος να κάνει τα πάντα προκειμένου να αποτρέψει την κατεδάφιση της γενέτειράς του, ενός συγκροτήματος εργατικών κατοικιών το οποίο φέρει το όνομα του διάσημου Σοβιετικού κοσμοναύτη Γκαγκάριν. Αναμειγνύοντας θαρραλέα μυθοπλασία και πραγματικότητα, οι πρωτοεμφανιζόμενοι σκηνοθέτες παίρνουν επάξια τη σκυτάλη από τους «Άθλιους» του Λατζ Λι για να εκτοξεύσουν τη σκληρή καθημερινότητα των παρισινών προαστίων στη σφαίρα του μαγικού ρεαλισμού. Η ταινία που ξεχώρισε από την επίσημη επιλογή των φετινών Καννών, οδηγώντας τον ίδιο τον διευθυντή του Φεστιβάλ να της πλέξει το εγκώμιο. Προλογίζει η κυρία Υπατία Δούση-Αναγνωστοπούλου, ιδρύτρια της οργάνωσης Αποστολή ΑΝΘΡΩΠΟΣ. Η ταινία θα κυκλοφορήσει στις ελληνικές αίθουσες από τη Weirdwave.
ΑΜΜΩΝΙΤΗΣ / AMMONITE
(2020,ΗΝΩΜΕΝΟ ΒΑΣΙΛΕΙΟ, 117’)
Σκηνοθεσία: Φράνσις Λι
Στην επαρχιακή Αγγλία του 19ου αιώνα, η παλαιοντολόγος Μαίρη Άνινγκ δέχεται απρόθυμα για βοηθό της μια πλούσια νεαρή, όμως σύντομα η αναγκαστική συνύπαρξη των δύο γυναικών θα γεννήσει μια έλξη ικανή να αλλάξει τις ζωές τους για πάντα. Στην πολυαναμενόμενη δεύτερη μεγάλου μήκους ταινίας του, ο βραβευμένος σκηνοθέτης του «God’s Own Country» τοποθετεί τις Κέιτ Γουίνσλετ και Σίρσα Ρόναν πρωταγωνίστριες στην καρδιά ενός πανίσχυρου ρομάντζου το οποίο υπήρξε επίσημη επιλογή του Φεστιβάλ Καννών 2020, προβάλλεται στη χώρα μας αμέσως μετά τη θριαμβευτική του πορεία στο Φεστιβάλ του Τορόντο και θεωρείται ήδη ένα από τα βέβαια φαβορί των επερχόμενων Όσκαρ.
ΤΖΙΤΖΙΚΙ / CICADA
(2020,ΗΠΑ,93’)
Σκηνοθεσία: Μάθιου Φάιφερ, Κίραν Μαλκέαρ
Στη διάρκεια ενός ζεστού καλοκαιριού στη Νέα Υόρκη ένας bisexual νεαρός βάζει άνω τελεία στην οργιώδη σεξουαλική του ζωή όταν γνωρίζει και ερωτεύεται έναν γοητευτικό Αφροαμερικανό. Θα καταφέρει ένα εκκολαπτόμενο διαφυλετικό ειδύλλιο, μεταξύ δυο ανθρώπων που κουβαλούν τις δικές τους προσωπικές τραγωδίες, να επουλώσει τα τραύματα και να καρποφορήσει σε κάτι πιο ουσιαστικό; Εκτός από την εξαιρετική χημεία που επιτυγχάνουν μεταξύ τους, οι δυο πρωταγωνιστές του τρυφερού και σέξι αυτού ρομάντζου υπέγραψαν από κοινού και το σενάριο, μπολιάζοντας με αυτοβιογραφικά στοιχεία ένα πανέμορφο φιλμ, στα χνάρια του «Weekend», που επιχειρεί και κατορθώνει μια συγκινητική δήλωση πίστης στη λυτρωτική δύναμη της αγάπης.
ΣΙΡΛΕΪ / SHIRLEY
(2020, ΗΠΑ, 107′)
Σκηνοθεσία: Τζόζεφιν Ντέκερ
Μια διάσημη και εύθραυστη ψυχολογικά συγγραφέας τρόμου βρίσκει την πολυπόθητη έμπνευση για το επόμενο βιβλίο της όταν με τον σύζυγό της προσκαλούν ένα νεαρό ζευγάρι για να μείνει στο καλαίσθητο σπίτι τους. Η Τζόζεφιν Ντέκερ, σε σκηνοθετικό ντελίριο, υπογράφει ένα ψευδαισθητικό και εξόχως αντισυμβατικό biopic, η σπουδαία Ελίζαμπεθ Μος εντυπωσιάζει με το εύρος της ερμηνευτικής της παλέτας στον ρόλο της Σίρλεϊ Τζάκσον και οι Οντέσα Γιανγκ, Λόγκαν Λέρμαν και Μάικλ Στούλμπαργκ σιγοντάρουν σε ένα ψυχολογικό θρίλερ που βαδίζει θαρραλέα σε ανεξερεύνητους διαδρόμους του ανθρώπινου μυαλού. Ειδικό Βραβείο της Επιτροπής στο Φεστιβάλ του Σάντανς για μια πρωτοποριακή δημιουργό η οποία εδραιώνεται πλέον ως μια από τις σημαντικότερες auteurs του αμερικανικού σινεμά.
ΜΑΡΤΙΝ ΙΝΤΕΝ / MARTIN EDEN
(2019,ΙΤΑΛΙΑ, ΓΑΛΛΙΑ, ΓΕΡΜΑΝΙΑ ,129′)
Σκηνοθεσία: Πιέτρο Μαρσέλλο
Ο Μάρτιν Ίντεν, ένας νεαρός, αγράμματος ναύτης, γνωρίζει την μεγαλοαστή Έλενα και ο έρωτάς του τον παρακινεί σε μια βουλιμική αναζήτηση γνώσης και πάθους συγγραφής. Οι απορρίψεις διαδέχονται η μία την άλλη, όμως όταν τελικά έρχεται η αναγνώριση ο ίδιος έχει κατατροπωθεί από την ψευδεπίγραφη φήμη και την απομυθοποίηση του έρωτα. Το λογοτεχνικό αριστούργημα του Τζακ Λόντον μεταφέρεται στα μέσα του 20ού αιώνα και την Ιταλία. Η πάλη των τάξεων,η απόρριψη του σοσιαλισμού από τον (σοσιαλιστή) Λόντον για χάρη ενός νιτσεϊκού ατομικισμού, η ασημαντότητα της αριστοκρατίας και η έκπτωση του έρωτα, κυριαρχούν σε μια φροντισμένη μεταφορά πνοής και εντάσεων, που προσωπογραφείται θαυμάσια από τον εξόχως ανερχόμενο Λούκα Μαρινέλι – που παρέλαβε το Βραβείο Ερμηνείας στο Φεστιβάλ Βενετίας.
NOMADLAND (Ταινία Έναρξης)
(2020,ΗΠΑ ,107′ )
Σκηνοθεσία: Κλόι Ζάο
Μέσα από την ιστορία μιας μοντέρνας περιπλανώμενης, που διασχίζει τις δυτικές πολιτείες με τροχόσπιτο σε αναζήτηση νοήματος, η Ζάο αποπειράται ένα ρυτιδωμένο πορτραίτο της Αμερικής του σήμερα – αναλογία που εκφράζεται ιδανικά στο πρόσωπο της οσκαρούχου Φράνσις ΜακΝτόρμαντ, αλλά έχει στο φόντο έναν ανυπέρβλητο λυρισμό, απλωμένο στους αυτοκινητοδρόμους, τις ερήμους και τον απέραντο ορίζοντα της σύγχρονης Άγριας Δύσης. Από τις πιο υψηλά προσδοκώμενες ταινίες της χρονιάς, απευθείας από την παγκόσμια πρεμιέρα της στο Φεστιβάλ Βενετίας.
Για περισσότερες πληροφορίες: www.aiff.gr/