Μιχάλης Ρόθος
▸ Παρούσα στο νέο ΔΣ η Συνέλευση Αγωνιζόμενων Ηθοποιών
Αξιοσημείωτες αλλαγές, σε ό,τι αφορά τόσο τη μαζικότητα όσο και τους πολιτικούς συσχετισμούς, προέκυψαν από τα αποτελέσματα των εκλογών του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών (ΣΕΗ), οι οποίες ολοκληρώθηκαν την προηγούμενη Πέμπτη σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Πάτρα, Ηράκλειο, Λάρισα, Βόλο και Χανιά. Η κρίση της πανδημίας του κορονοϊού, όπως όλα δείχνουν, αποτέλεσε μια αφορμή, ώστε να έρθουν ξανά με επιτακτικό τρόπο στην επιφάνεια τα διαχρονικά προβλήματα που αντιμετωπίζει ο κλάδος αλλά και η άμεση ανάγκη οι ηθοποιοί να διεκδικήσουν συλλογικά και δυναμικά από το κράτος την επίλυσή τους. Έτσι, τα μέλη του ΣΕΗ είδαν τη συμμετοχή στις εκλογές να αυξάνεται κατά περίπου 1.000 ψήφους και να εκλέγονται στο 17μελές νέο Διοικητικό Συμβούλιο (ΔΣ) νεοσυσταθείσες παρατάξεις/σχήματα, όπως η Συνέλευση Αγωνιζόμενων Ηθοποιών που απέσπασε μία έδρα.
Συγκεκριμένα, συνολικά 1.500 ηθοποιοί (1.474 έγκυρα) συμμετείχαν στις εκλογικές αρχαιρεσίες του σωματείου τους για την εκλογή του νέου ΔΣ, τη στιγμή που το 2018 είχαν ψηφίσει μόλις 539 (531 έγκυρα). Την πρώτη θέση διατήρησε η Δημοκρατική Ενότητα Ηθοποιών (το ψηφοδέλτιο που στηρίζει το ΠΑΜΕ), η οποία, παρότι σημείωσε άνοδο 101 ψήφων (493 συνολικά), απέσπασε 6 έδρες, 7 λιγότερες από όσες είχε το 2018. Η Αγωνιστική Ενότητα Ανεξάρτητων Ηθοποιών –ένα ψηφοδέλτιο με συμμετοχές από τον ΣΥΡΙΖΑ αλλά και το υπόλοιπο αστικό πολιτικό φάσμα– έλαβε 435 ψήφους και 5 έδρες, ενώ η παράταξη Από Κοινού που δημιουργήθηκε από ανθρώπους της πρωτοβουλίας Support Art Workers, 393 ψήφους και 5 έδρες. Μία έδρα και 79 ψήφους απέσπασε και η Συνέλευση Αγωνιζόμενων Ηθοποιών, ένα σχήμα με συμμετοχή αγωνιστών της αντικαπιταλιστικής αριστεράς που συγκροτήθηκε κατά τη διάρκεια της πανδημίας, αποτελούμενο κυρίαρχα από νέους και νέες ηθοποιούς του θεάτρου. Παράλληλα, η Συνέλευση κατάφερε να εκλέξει δύο αντιπροσώπους στην Πανελλήνια Ομοσπονδία Θεάματος Ακροάματος (ΠΟΘΑ) και έναν αντιπρόσωπο στο Εργατικό Κέντρο Αθήνας (ΕΚΑ). Η Ανατρεπτική Συσπείρωση Ηθοποιών (ανένταχτοι και ΣΕΚ) έλαβε 70 ψήφους χωρίς να εκπροσωπηθεί στο νέο ΔΣ, ενώ ο ανεξάρτητος Κωνστάντιος Χιόνης έλαβε 4 ψήφους.
«Η μεγάλη προσέλευση δείχνει μία στροφή στον συνδικαλισμό από πλευράς των ηθοποιών. Ακόμη, η αύξηση της παράταξης Από κοινού, που δεν έχει καθαρά πολιτικά χαρακτηριστικά, δείχνει την τάση που πρέπει να εκμεταλλευτούμε, ώστε να την κατευθύνουμε σε πιο ριζοσπαστικές κινήσεις. Στα καθ’ ημάς, είναι πολύ ελπιδοφόρο που, μέσα σε ένα μήνα, χωρίς εμπειρία, καταφέραμε να δηλώσουμε την παρουσία μας και με θετικά αποτελέσματα. Υπάρχει μία μεγάλη δυναμική για να συνδεθούν τα κλαδικά αιτήματα με τη γενικότερη τάση να πιέσουμε ευρύτερα, με δράσεις τόσο εντός όσο και εκτός του σωματείου», δηλώνει στο Πριν το μέλος της Συνέλευσης Αγωνιζόμενων Ηθοποιών, Γιώργος Ζιόβας.
Μάλιστα, η Συνέλευση έδειξε άμεσα πως η δράση της δεν θα περιοριστεί μοναχά εντός του ΔΣ του σωματείου. Ήδη, πριν ακόμα τελειώσουν οι εκλογές, το σχήμα προπαγάνδιζε την πρώτη του δημόσια εκδήλωση στην πλατεία Εξαρχείων. Η εκδήλωση περιλάμβανε διάφορες δράσεις: Κοινωνική κουζίνα Ο άλλος άνθρωπος, θεατρικό παιχνίδι, αφήγηση παραμυθιών, ανοιχτό διάλογο «Τέχνη και πανδημία» και, τέλος, μουσικά δρώμενα. Μάλιστα, η εκδήλωση, η οποία πραγματοποιήθηκε στην πλατεία Εξαρχείων για να δώσει στίγμα για την επανοικειοποίηση της περιοχής από τους κατοίκους, είχε τη στήριξη κινηματικών πρωτοβουλιών, όπως ο Συντονισμός για το Προσφυγικό-Μεταναστευτικό (ΣΥΠΡΟΜΕ), το Σωματείο Υποστήριξης Επιστημονικού Έργου 18 Άνω και το Δίκτυο Αλληλεγγύης Κοινωνικών Ιατρείων.
Ηθοποιός-μέλος της Συνέλευσης ξεκίνησε τον διάλογο, παρουσιάζοντας την άποψη του σχήματος για τα στοιχεία που αναδείχτηκαν στην τέχνη κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Αρχικά, εξήγησε πως είδαμε την τέχνη να ψηφιοποιείται, με αποτέλεσμα το σώμα ως φυσικός θεατής να απουσιάζει από την καλλιτεχνική διαδικασία και να δημιουργείται έτσι μία ψηφιακή συλλογικότητα. Στη συνέχεια τόνισε πως, καθότι η τέχνη είναι ένα διαρκές πεδίο ανταγωνισμού, χρησιμοποιούμενη και από την ίδια την εξουσία, κάθε καλλιτέχνης έχει έναν κοινωνικό ρόλο. Οφείλει να ακολουθήσει τον επικίνδυνο δρόμο της επιστροφής στην ανθρώπινη συνείδηση που θα μετατρέψει το ανοίκειο σε πηγή φαντασίας και δημιουργικότητας.
Ακόμη, συζητήθηκε και η τεράστια σημασία της Τέχνης στη θεραπεία εξαρτημένων ατόμων, ενώ ιδιαίτερα συγκινητική ήταν η εικόνα τοξικοεξαρτημένων από την περιοχή των Εξαρχείων να παρακολουθούν με προσήλωση τη συζήτηση. Τέλος, η κουβέντα έπιασε και το ζήτημα της εκπαίδευσης, με αφορμή την κατάργηση των καλλιτεχνικών μαθημάτων στο Λύκειο.