Γιώργος Κρεασίδης Ψηφιακός αποκλεισμός μεγάλου μέρους μαθητών αλλά και εκπαιδευτικών Σε καθημερινή βάση το υπουργείο Παιδείας επιχειρεί με έναν επικοινωνιακό καταιγισμό να πείσει την κοινωνία ότι ξεπέρασε το εμπόδιο της καραντίνας και η εκπαίδευση δουλεύει ρολόι. Την ίδια στιγμή διαρρέει στα φιλικά ΜΜΕ ότι έρχεται την άλλη βδομάδα, με την εκπαιδευτική κοινότητα σε «καραντίνα», νομοσχέδιο σε νεοφιλελεύθερη τροχιά και σφραγίδα ΕΕ και ΟΟΣΑ. Η λεγόμενη εξ αποστάσεως εκπαίδευση μέσω διαδικτύου έχει αναγορευτεί σε υποκατάστατο των σχολείων. Βέβαια η πραγματικότητα αναγκάζει το υπουργείο Παιδείας να παραδεχτεί ότι στην πράξη αυτό δεν ισχύει. Έτσι περιορίζεται να ζητά από τους εκπαιδευτικούς να επιδιώξουν επικοινωνία και κάποιας μορφής απασχόληση των μαθητών, βασικά για επανάληψη της ύλης. Η εξ αποστάσεως εκπαίδευση έρχεται από τις εργαλειοθήκες της σεμιναριακής κατάρτισης για ενηλίκους και αντιμετωπίζει ανυπέρβλητα παιδαγωγικά εμπόδια όταν επιχειρείται να αντικαταστήσει την επαφή στην τάξη, χωρίς την οποία δεν νοείται εκπαίδευση. Φαίνεται πως η κυβέρνηση βλέπει και εδώ την κρίση του κορονοϊού σαν ευκαιρία. Καταρχήν για μια δυναμική εισβολή των επιχειρήσεων στη δημόσια εκπαίδευση, καθώς οι σχετικές πλατφόρμες παρέχονται από ιδιωτικές εταιρίες, ενώ έγιναν γνωστές και οι απευθείας αναθέσεις για υπηρεσίες διαδικτύου. Δεν λείπουν και τα άλυτα νομικά θέματα που αφορούν προσωπικά δεδομένα εκπαιδευτικών, μαθητών και των οικογενειών τους, καθώς όλα αυτά περνάνε στις εμπλεκόμενες επιχειρήσεις. Στο μεταξύ έχει γίνει αντιληπτό ότι κρίσιμο εμπόδιο για τέτοια φιλόδοξα πλάνα είναι το ελληνικό ίντερνετ, με τα πανευρωπαϊκά ρεκόρ υπερτιμολόγησης και χαμηλής ποιότητας, αποτέλεσμα της ιδιωτικοποίησης του ΟΤΕ και της έλλειψης ενός δημόσιου φορέα τηλεπικοινωνιών. Το καθοριστικό όμως είναι ο ψηφιακός αποκλεισμός μεγάλου μέρους των μαθητών αλλά και μερίδας των εκπαιδευτικών, καθώς έχουν πρόσβαση σε διαδίκτυο χαμηλής ποιότητας ή και καθόλου, δεν έχουν υπολογιστή ή είναι παλιός, δεν έχουν εξοικείωση ώστε να μπορούν να χρησιμοποιούν το απαιτούμενο λογισμικό. Το υπουργείο για την ώρα ανακοινώνει ότι αναζητά προσωρινές λύσεις με τις χορηγίες σχετικών επιχειρήσεων στο επίκεντρο. Μπροστά σε αυτά η κυβέρνηση δεν είναι σε θέση να υποστηρίξει τον υποχρεωτικό χαρακτήρα της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης και πατάει στην ανάγκη των μαθητών για επικοινωνία, ενώ πιέζει με άτυπες εντολές τους εκπαιδευτικούς, αλλά και στημένες δημοσιογραφικές παρεμβάσεις που τους στοχοποιούν σαν φυγόπονους. Καθώς τα σχολεία λογικά δεν θα ανοίξουν στην προγραμματισμένη ημερομηνία μετά το Πάσχα, στις 27/4, υπάρχει ανησυχία για τις πανελλαδικές, καθώς η μετάθεσή τους φέρνει περισσότερη αγωνία, αλλά και κόστος προετοιμασίας. Όσο για την ύλη που θα εξεταστεί, ανακοινώθηκε μείωση κατά 30%. Αυτό δημιουργεί πρόσθετες δυσκολίες για τα σχολεία που κάλυψαν ακόμα μικρότερο μέρος της, με αναπληρωτές που τοποθετήθηκαν καθυστερημένα. Για τις εξετάσεις των υπόλοιπων τάξεων το υπουργείο τηρεί σιγή ιχθύος, καθώς το ενδεχόμενο να περάσουν οι μαθητές με τον βαθμό της τάξης, όπως έγινε στο παρελθόν, σκοντάφτει σε ιδεολογικές αγκυλώσεις για την «ιερή αγελάδα» των εξετάσεων και την αριστεία. Στο μεταξύ στα ιδιωτικά σχολεία και φροντιστήρια δεν λείπουν οι διαμαρτυρίες γονιών μπροστά στην απαίτηση για δίδακτρα, αν και η εξ αποστάσεως εκπαίδευση αφορά πολύ λιγότερες ώρες και υπηρεσίες. Τα σωματεία των ιδιωτικών εκπαιδευτικών (ΟΙΕΛΕ, ΣΕΦΚ κ.ά.) καταγγέλλουν ότι εργοδότες του κλάδου, ενώ δηλώνουν αναστολή λειτουργίας, πιέζουν για μορφές εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, ώστε και δίδακτρα να εισπράξουν και να γλιτώσουν αμοιβές και εισφορές των εκπαιδευτικών που καλούνται να αρκεστούν στο 800άρι για 1,5 μήνα πλήρους απασχόλησης.
Στο πλευρό της Ελευθερίας και κάθε διωκόμενου εκπαιδευτικού
Βαγγελίτσα Δινοπούλου* ▸Πανεκπαιδευτικό συλλαλητήριο την Τρίτη 12/11 στις 6.30 μ.μ. στα Προπύλαια Την Πέμπτη 7/11 στη Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης της Δ΄ Αθήνας στάλθηκε ηχηρό...
Συνεχίστε