Ian Debiase-Εικονογραφημένοι λόγοι
και ανακοινωθέντα
του Υποδιοικητή Μάρκος
εκδ. ΚΨΜ
Αυτή η υπέροχη συλλογή κυκλοφόρησε στα τέλη του 2018 και με συντρόφευσε τη χρονιά που πέρασε. Εμπνευσμένη από λόγους, μηνύματα και διαγγέλματα, του υποδιοικητή Μάρκος, που έχει πάψει πια να υπάρχει, δίνοντας ζωή στον σύντροφο Γκαλεάνο. Ο ποιητικός λόγος της εξέγερσης των Ζαπατίστας απεικονίζεται μοναδικά από το πενάκι του αργεντίνου Ian Dediase, δίνοντας «σώμα» στον μαγικό ρεαλισμό ενός αγώνα που αψηφά τους συσχετισμούς, τη λογική και τις εξουσίες της κοινωνίας του κεφαλαίου. Τα μάτια (και η φλόγα) των αγωνιστών πίσω από την πασαμοντάνα, πειρατικά καράβια στα βουνά, η διαρκής μάχη της μνήμης κόντρα στη λήθη, το πάθος για ζωή και οι νεκροί αδελφοί, οι ιθαγενικές παραβολές του Γέρο Αντόνιο που σχολιάζουν προβλήματα τακτικής-στρατηγικής, η δύναμη του να διοικείς υπακούοντας και να μην προσκυνάς τους δυνατούς, ξεδιπλώνονται με τρόπο τόσο ανθρώπινο όσο και η ουσία του αγώνα που δίνουμε. Μια συλλογή που ζεσταίνει τις καρδιές και τον νου, μέσα στον χειμώνα του πιο άκαρδου κόσμου.
Γιάννης Ελαφρός
Αλέξης Πανσέληνος -Ελαφρά ελληνικά τραγούδια
εκδ. Μεταίχμιο
Ένας από τους σημαντικότερους και ευφυέστερους λογοτέχνες της εποχής μας, ο Αλέξης Πανσέληνος, με το τελευταίο του μυθιστόρημα ανατέμνει την εποχή της μετεμφυλιακής Ελλάδας. Ο ήχος και ο στίχος των κυρίαρχων ελαφρών τραγουδιών αξιοποιείται από τον συγγραφέα ως αντίθεση και αντίστιξη της πραγματικότητας: του ξεπλύματος των δωσίλογων, των διώξεων των αριστερών, της θεσμικής νομιμοποίησης της βίας, της εξουσίας των συνεργατών των ναζί, των προσωπικών και πολιτικών προδοσιών, των οικογενειακών αμαρτιών, των μυστικών και των τύψεων, των συνωμοσιών. Αποδομώντας τη νοσταλγία των «παλιών καλών εποχών και των γλυκερών ασμάτων» τους, συναντιέται με εκλεκτικό τρόπο με τους Κυνηγούς του Θόδωρου Αγγελόπουλου, ένα είδος κινηματογραφικού ομόλογού του.
Αιμιλία Καραλή
Αφροδίτη Καψάλη – Μιχάλης Μεντίνης-Ψυχολογίες Συμμόρφωσης. Σημειώσεις πάνω στον ψυχοπολιτικό έλεγχο του μεταναστευτικού
εκδ. Oposito
Στο βιβλίο περιγράφεται όλο το σύστημα εκμετάλλευσης που συντελείται στα hot-spots, διαχειριστές των οποίων δεν είναι άλλοι από στρατό, αστυνομία, FRONTEX, OHE, ΜΚΟ και ελληνικό κράτος. Προσεγγίζοντας το ψυχολογικό αντίκτυπο αυτής της καθημερινότητας, οι μετανάστες καταρρέουν μπροστά στο τραυματικό παρόν και το ανέλπιδο μέλλον, μην μπορώντας να εξωτερικεύσουν το τραύμα τους με τον ψυχολόγο ή κοινωνικό λειτουργό της δομής. Μέσα σε συνθήκες που θυμίζουν στρατόπεδο συγκέντρωσης και φαβέλα, οι ειδικοί και κοινωνικοί επιστήμονες οφείλουν να τείνουν το χέρι σε αυτά τα υποκείμενα, αποδεχόμενοι τις διαφορετικές πολιτιστικές αφετηρίες και βιώματα.
Έφη Καραχάλιου
Βόλφγκανγκ Χέρντορφ-«Βερολίνο, γεια»
εκδ. Κριτική
Δυο έφηβοι, ο Μάικ, παιδί μεσοαστικής γερμανικής οικογένειας, και ο Τσικ, απροσάρμοστος μετανάστης από την πρώην ΕΣΣΔ, λένε «γεια» στο Βερολίνο με ένα κλεμμένο τζιπ Λάντα και ξεκινάνε ένα ταξίδι στο άγνωστο της πρώην ανατολικής Γερμανίας. Απρόοπτα περιστατικά και περιπέτειες που ωριμάζουν τους δυο ήρωες, δοσμένα με μια συναρπαστική αφήγηση που περιγράφει την τρελή διαδρομή. Ταυτόχρονα, το βιβλίο του Χέρντορφ είναι ένα διεισδυτικό σχόλιο, χωρίς ίχνος διδακτισμού, για τη σύγχρονη Γερμανία που στον απόηχο του Μουντιάλ του 2006 ετοιμάζεται για τους φόβους της καπιταλιστικής κρίσης. Το βιβλίο στάθηκε πηγή έμπνευσης για την ταινία «Βερολίνο, αντίο» του Φατίχ Ακίν.
Γιώργος Κρεασίδης
Στο νότιο προπύργιο του Ράιχ
Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης
Την επιμέλεια αυτής της πολύ ποιοτικής δουλειάς έχει ο ιστορικός Βασίλης Γ. Μανουσάκης που έχει αποκτήσει ειδίκευση στα οικονομικά θέματα της κατοχής. Πρόκειται για τον απολογιστικό φάκελο –τέσσερις ξεχωριστές εκθέσεις– από το οικονομικό επιτελείο του Ράιχ που είχε έρθει στην Αθήνα, προκειμένου να ασκήσει την οικονομική πολιτική στην κατεχόμενη χώρα. Σε αυτόν αποτυπώνονται οι σκέψεις και οι ενέργειες των Γερμανών προκειμένου να «στηρίξουν» την ελληνική οικονομία που κατέρρεε από τους πρώτους κιόλας μήνες της κατοχής. Όπως χαρακτηριστικά τονίζει ο Β. Μανουσάκης στον εκτεταμένο και άκρως επεξηγηματικό πρόλογο της έκδοσης: «Η χώρα, ανέκαθεν αδύναμη οικονομικά και τώρα ακόμη πιο αποδυναμωμένη, εξαιτίας του πολέμου και της Κατοχής, δεν θα μπορούσε να καλύψει σε βάθος χρόνου τις ανάγκες και των δύο στρατών κατοχής (σ.σ. το κόστος συντήρησης των στρατών κατοχής επιβάρυνε τον ελληνικό λαό), χωρίς να οδηγηθεί στην πλήρη καταστροφή της οικονομίας της […]».
Γιώργος Κώνστας
Εντουάρ Λουί -Να τελειώνουμε με τον Εντύ Μπελγκέλ
εκδ. Αντίποδες
Ο Εντύ Μπελγκέλ είναι παιδί της εργατικής τάξης που μεγαλώνει στη γαλλική επαρχία, ένα μέρος κλειστό και ασφυκτικό, ειδικά για τον Εντύ που φαίνεται να είναι διαφορετικός από τα άλλα παιδιά. Ο Έντυ δεν είναι πολύ αρρενωπός και του αρέσουν τα αγόρια, πράγμα που είναι εμφανές σε όποιον τον συναναστρέφεται και θα γίνει αιτία να βιώσει την περιθωριοποίηση και τον εξευτελισμό, τόσο από τους συμμαθητές και τους γείτονες όσο και από την ίδια την οικογένειά του. Το βιβλίο του 27χρονου συγγραφέα είναι μια ωμή μαρτυρία βίας και τραύματος, γραμμένη σε πρώτο πρόσωπο. Παράλληλα, καταφέρνει να είναι μια ανατομία των αλλαγών που συντελούνται στην κοινωνία τα χρόνια της κρίσης και της ύφεσης και της διαδικασίας διολίσθησης της λεγόμενης παραδοσιακής εργατικής τάξης προς τη μισαλλοδοξία και τον φασισμό.
Ισμήνη Στέλιου
Ολτρετορέντε-Μια καθόλου συνηθισμένη αντιφασιστική ιστορία
Απρόβλεπτες εκδόσεις
Στον καιρό που ιστορίες κοινωνικής αντίστασης σαν του Ολτρετορέντε σχεδόν μοιάζουν ποινικοποιημένες, σε μια Ευρώπη που ξαναλληθωρίζει προς τον φασισμό, εν μέσω μιας νέας, σύγχρονης κρίσης του Πίνο Κακούτσι, είναι μια πολύ καλή ιστορική υπόμνηση για το ανθρώπινο κοινωνικό χρέος. Και το Ολτρετορέντε, μια ιστορία που είναι κυρίως αληθινή, είναι μια τέτοια υπόμνηση. Ο Γκουίντο Πιτσέλι, ο ρολογάς και ηθοποιός βουλευτής του PCdI, οι σύντροφοι και οι συντρόφισσές του, οι λαϊκές πολιτοφυλακές που περιφρούρησαν μια απεργία και μια ολόκληρη γειτονιά απέναντι στα τάγματα εφόδου του Μπάλμπο, βγάζοντας γλώσσα στην πιο ανερχόμενη πολιτική τάση της Ευρώπης τότε, ξεπηδούν μέσα από τις σελίδες του βιβλίου.
Γιώργος Τσαντίκος