Ανυπότακτος Μαθητής
Ανάγκη δημιουργίας πανεκπαιδευτικού κινήματος για να δοθεί ενιαία απάντηση
Το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας ενισχύει την ταξική κατανομή των μαθητών στο λύκειο
Την Κυριακή 30/9, μετά από ανοιχτό κάλεσμα μαθητών, γονιών και καθηγητών, πραγματοποιήθηκε στα γραφεία της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδος (ΔΟΕ) πανεκπαιδευτική σύσκεψη ενάντια στο νέο νομοσχέδιο του υπουργού Παιδείας Κ. Γαβρόγλου. Κατά την διάρκεια της σύσκεψης, στο επίκεντρο της συζήτησης πέρα από τον συγκεκριμένο νόμο βρέθηκαν συνολικά τα μέτρα που προωθεί η κυβέρνηση στο εκπαιδευτικό σύστημα.
Πιο συγκεκριμένα, από την πλευρά των εκπαιδευτικών αναλύθηκαν οι επιπτώσεις του νομοσχεδίου στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση, οι οποίες μεταφράζονται σε ουσιαστική κατάργηση της τρίτης λυκείου και μετατροπή της σε προπαρασκευαστικό έτος για την τριτοβάθμια εκπαίδευση. Πλέον και με την «βούλα» κανένας μαθητής δε θα λαμβάνει γενική γνώση παρά μόνο τις γνώσεις που απαιτούνται ώστε να εισαχθεί σε ένα ΑΕΙ ή ΤΕΙ. Παράλληλα, δημιουργούνται νέοι εξεταστικοί κόφτες για την εισαγωγή των μαθητών στην τριτοβάθμια εκπαίδευση με αποτέλεσμα η απόκτηση του απολυτηρίου να είναι αδύνατη για πολλούς.
Ενισχύεται η ταξική κατανομή αφού οι μαθητές θα χωρίζονται σε τρεις κατηγορίες ανάλογα με το μηχανογραφικό που θα έχουν συμπληρώσει. Πιο αναλυτικά, οι μαθητές χωρίζονται ως εξής:
α) Σε αυτούς που απλά θα πάρουν ένα απολυτήριο λυκείου. Οι συγκεκριμένοι μαθητές είναι οι πρώτοι τους οποίους θέλουν να στρέψουν στην τεχνική εκπαίδευση και στην μαθητεία.
β) Σε αυτούς τους μαθητές που θα επιλέξουν ένα τμήμα χαμηλής ζήτησης από τα ήδη συμπληρωμένα μηχανογραφικά.
γ) Σε αυτούς που θα δώσουν κανονικά πανελλαδικού τύπου εξετάσεις ώστε να εισαχθούν σε ένα τμήμα υψηλής ζήτησης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, με το βαθμό του απολυτηρίου να συμμετέχει κατά 10% στην πρόσβαση τους.
Τώρα όσο αφορά τα μηχανογραφικά, οι μαθητές θα αναγκάζονται να τα συμπληρώνουν στην δευτέρα λυκείου με δέκα προτιμήσεις τμημάτων και ανάλογα με την ζήτηση που θα έχουν τα τμήματα θα χωρίζονται σε χαμηλής και υψηλής ζήτησης. Τέλος, γίνεται και μία αύξηση της ύλης των μαθημάτων χωρίς όμως να αυξάνονται και οι ώρες τους.
Με τα παραπάνω μέτρα, ο υπουργός Κ. Γαβρόγλου όχι μόνο ενισχύει την ταξική κατανομή αλλά στρέφει πολλά παιδιά στην τεχνική εκπαίδευση λόγω του ότι δεν μπορούν να ανταπεξέλθουν στην άκρως απαιτητική ύλη χωρίς φροντιστήρια, με αποτέλεσμα να ενισχύεται έτσι η μαθητεία. Επίσης, όπως είναι φυσικό, εάν ένας μαθητής δεν έχει την οικονομική ενίσχυση να πηγαίνει φροντιστήριο δεν θα μπορέσει να εισαχθεί στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Από την πλευρά τους, οι γονείς ανέφεραν πως τα παιδιά για να ανταπεξέλθουν στα μαθήματα τους και στις απαιτήσεις που έχει η ύλη πρέπει να τα στέλνουν σε διάφορα φροντιστήρια. Κάτι που για κάποιους είναι ανέφικτο διότι δεν έχουν την οικονομική αυτή δυνατότητα. Επίσης συμφώνησαν με τους εκπαιδευτικούς πως πολλοί μαθητές, λόγω των παραπάνω, στρέφονται στην τεχνική εκπαίδευση ενισχύοντας έτσι την μαθητεία ενώ αναγκάζονται και να δουλεύουν. Πέφτοντας «θύματα» σκληρής εκμετάλλευσης από τους εργοδότες, με πολύ χαμηλούς μισθούς και χωρίς να τους κολλάνε ένσημα. Τέλος, οι γονείς έφεραν παραδείγματα από σχολεία που δεν έχουν καλυφθεί ακόμα οι θέσεις των καθηγητών με αποτέλεσμα τα παιδιά να μην κάνουν μάθημα.
Ταυτόχρονα, οι μαθητές τόνισαν πως όλη αυτή η κατάσταση στο λύκειο είναι απόλυτα καταπιεστική και ασφυκτική διότι δεν έχουν καθόλου ελεύθερο χρόνο και πνίγονται στο διάβασμα ανελλιπώς. Έδωσαν ακόμη, με τη δικιά τους ματιά, μια εικόνα από την ανύπαρκτη χρηματοδότηση των σχολείων, την οποία επιχειρούν να καλύψουν πολυεθνικές εταιρείες για δικό τους όφελος. Αναφέρθηκαν στους προηγούμενους αγώνες του μαθητικού κινήματος, αντλώντας αισιοδοξία ότι ο νόμος Γαβρόγλου κάτω από την πίεση του μαθητικού κινήματος θα μείνει στα χαρτιά. Δεν στάθηκαν όμως απλώς στην άρνηση του νέου νομοσχέδιου, έθεσαν το ζήτημα ύπαρξης θετικού αντιπροτάγματος για τα σχολεία και την παιδεία. Ενός σχολείου ενιαίου χωρίς διαχωρισμούς σε ΕΠΑΛ και ΓΕΛ, δωδεκάχρονου αποκλειστικά δημόσιου και δωρεάν που θα καλύπτει τις σύγχρονες ανάγκες των μαθητών, θα ενισχύει την δημιουργικότητά, δεν θα καταστέλλει την διαφορετικότητα, θα προωθεί τις αξίες της αλληλεγγύης και του συλλογικού και όχι του ανταγωνισμού, θα απελευθερώνει τον ελεύθερο χρόνο αντί να τον εκμηδενίζει.
Τόνισαν ωστόσο πως μόνο μέσω της οργάνωσης των μαθητών στα σχολεία και με τις γενικές του συνελεύσεις μπορούν να αντιπαρατεθούν σε αυτά που έρχονται να τους καταστρέψουν το μέλλον.
Απαρατήρητες τέλος δεν πέρασαν οι τοποθετήσεις φοιτητών οι οποίοι πρόσθεσαν στην κουβέντα τη σημασία δημιουργίας ενός πανεκπαιδευτικού κινήματος για να δοθεί ενιαία απάντηση στο νομοσχέδιο που φέρνει αντιδραστικές αλλαγές σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης.
Σε αυτήν την κατεύθυνση, επιβάλλεται το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα να παρθούν από κοινού πρωτοβουλίες γονέων, μαθητών, εκπαιδευτικών αλλά και φοιτητών, ώστε να μπει φραγμός στα σχέδια της κυβέρνησης για το Νέο Λύκειο και να έρθει «τούμπα» η συνολική κατάσταση που επικρατεί στην εκπαίδευση.