Γεράσιμος Λιβιτσάνος
Η κυβέρνηση συνεχίζει να εστιάζει τις δηλώσεις σε αυτό που αποκαλεί «καθαρή έξοδο« τον ερχόμενο Αύγουστο. Όμως η ουσία των όσων εξελίσσονται αυτή την περιόδο αφορά το κλείσιμο της 4ης αξιολόγησης και το «πακέτο» των νέων μέτρων που θα συμφωνηθούν και θα ψηφιστούν τους επόμενους μήνες. Στόχος για άλλη μία φορά τα λαϊκά στρώματα αφού στο τραπέζι της διαπραγμάτευσης υπάρχουν νέες μειώσεις στις συντάξεις και καινούργια φορολογικά βάρη. Ο ορίζοντας μάλιστα των διαπραγματεύσεων αυτών δεν μένει στην 4η αξιολόγηση, αλλά φτάνει και σε αυτό που ψευδεπίγραφα ονομάζουν «μεταμνημονιακή περίοδο».
Οι βάσεις για τη συνέχιση των μνημονιακών πολιτικών και της περικοπής του λαϊκού εισοδήματος έχουν ούτως ή άλλως μπει από το τέλος της τρίτης αξιολόγησης με το περίφημο Συμπληρωματικό Μνημόνιο Κατανόησης το οποίο θεωρείται ο «οδικός χάρτης» της διαπραγμάτευσης για την 4η αξιολόγηση. Βασικό σημείο του είναι ο καθορισμός των προϋποθέσεων για να υπάρξει πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% το 2018 και την επόμενη 3ετία συνολικά. Το ΔΝΤ υποστηρίζει ότι αυτό πρέπει να γίνει στη βάση των προβλέψεων και οι Ευρωπαίοι στη βάση των δημοσιονομικών επιδόσεων της Ελλάδας. Σε κάθε περίπτωση, αυτά θα αποφασιστούν μέσα στον Ιούνιο και με ορόσημο το Eurogroup της 21ης Ιουνίου για την 4η αξιολόγηση. Μεταξύ των αποφάσεων και το ποια θα είναι η χρονιά νέας μείωσης του αφρολόγητου το 2019 ή το 2020. Σύμφωνα με το ΔΝΤ η εκτίμηση θα γίνει «με τρόπο βιώσιμο και φιλικό προς την ανάπτυξη, με βάση τα διαθέσιμα εκείνη τη στιγμή δεδομένα«.
Η 4η αξιολόγηση είναι σαφές ότι θα έρθει το επόμενο διάστημα και μάλιστα θα ψηφιστεί στη Βουλή με πρόσθετα μέτρα τα οποία θα αφορούν την αξιόλογηση αυτή καθεαυτή και πιθανότατα την περίοδο μετά την 20ή Αυγούστου όταν λήγει τυπικά το πρόγραμμα δημοσιονομικής προσαρμογής. Σε επιστολή που έστειλε ο πρόεδρος του Eurogroup Μάριο Σεντένο απαιτεί ουσιαστικά την υπογραφή τεχνικής συμφωνίας έως τις 24 Μαίου προκειμένου να υπάρξουν τελικές αποφάσεις τον Ιούνιο. Επισημαίνει μάλιστα ότι για την 4η αξιολόγηση έχουν ψηφιστεί μόλις 3 από ένα σύνολο 88 προαπαιτούμενων. Πράγμα που σημαίνει ένα ακόμη μίνι-μνημόνιο το οποίο θα ψηφίσουν οι βουλευτές των ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ. Τα γνωστά διλήμματα φυσικά θα αφορούν τη δόση των 11,7 δισ. ευρώ που πρέπει να εκταμιευθούν από τους δανειστές μέσα στον Ιούλιο.
Αυτά ενώ είναι δεδομένα τα ήδη ψηφισμένα μέτρα για τη νέα περικοπή των συντάξεων. Από την 1η ανουαρίου του 2019 θα έχουμε τον επανυπολογισμό των συντάξεων με βάση τον περίφημο νόμο Κατρούγκαλου. Έτσι μέσω της περικοπής της λεγόμενης προσωπικής διαφοράς θα έχουμε μείωση που μπορεί να φτάσει το 18% και σε αυτή προστίθεται και η κατάργηση ισχύοντων επιδομάτων. Παράλληλα το 2019 καταργείται το ΕΚΑΣ για τους περίπου 240.000 δικαιούχους που απέμειναν μετά τις περικοπές των προηγούμενων ετών.
Αν σε αυτό συνυπολογιστεί και η υποχρεωτική μείωση του γενικού ποσοστού του προϋπολογισμού για συνταξιοδοτικές δαπάνες που ανέρχεται στα 1,8 δισ. Ευρώ, τότε ολοκληρώνεται η εικόνα με τους περίπου 2.650.000 συνταξιούχους να έχουν απώλειες σχεδόν στο 1/4 της σύνταξής τους και σε μερικές περιπτώσεις ακόμη περισσότερο. Για παράδειγμα, με βάση τον ισχύοντα νόμο μια σύνταξη του Δημοσίου που σήμερα ανέρχεται στα 1.200 ευρώ στο τέλος του 2018 επανυπολογίζεται στα 880 ευρώ παρουσιάζοντας μείωση 26,7%.
Σύμφωνα με έναν …καλό γνωστή αυτής της υπόθεσης, του τομεάρχη ασφαλιστικών θεμάτων της ΝΔ Γιάννη Βρούτση «με βάση τις 21 περικοπές και τις επικείμενες μειώσεις που θα γίνουν τον Δεκέμβριο. Αυτές οι μειώσεις φέρνουν 35% μείωση στις κύριες συντάξεις μεσοσταθμικά και 44% μείωση μεσοσταθμικά στις επικουρικές συντάξεις, συγκριτικά με το 2014 δηλαδή, ένας συνταξιούχος σε σχέση με το 2014 και σήμερα, με την ωρίμανση του συνταξιοδοτικού του Κατρούγκαλου, που θα γίνει στις 31 Δεκεμβρίου 2018, θα έχει 35% μείωση στη σύνταξή του». Οι γνώσεις του εν λόγω βουλευτή της ΝΔ φυσικά πηγάζουν από το γεγονός ότι τη …μισή δουλειά γι’ αυτή την κατάσταση έχει κάνει ο ίδιος ως πρώην υπουργός Εργασίας της κυβέρνησης Σαμαρά.