Εφημερίδα ΠΡΙΝ

Για την αντικαπιταλιστική ανατροπή
και την κομμουνιστική απελευθέρωση

  • Πολιτική
    • Οικονομία
    • Αστική Πολιτική
    • Αριστερά
    • Ακροδεξιά – Φασισμός
    • Σπόντες
  • Κοινωνία
    • Υγεία
    • Εργαζόμενοι
    • Νεολαία
    • Πόλη – Δήμοι / Περιφέρειες
    • Εκπαίδευση
    • Γυναίκα – Φύλο
    • Αγρότες
    • Μετανάστες – Πρόσφυγες
    • Δικαιώματα
    • ΜΜΕ
    • Στρατευμένοι
    • Αθλητισμός
    • Μνήμη
    • Ατζέντα
  • Διεθνή
    • Περισκόπιο
    • Κόσμος Ανάποδα
    • Διεθνής Οικονομία
    • Ευρωπαϊκή Ένωση
    • Βαλκάνια – ΝΑ Μεσόγειος
    • Κόσμος
    • Πολεμικές Συγκρούσεις
    • Διεθνές εργατικό Κίνημα
    • Διεθνή Αριστερά
    • Διεθνισμός
    • Γράμμα από…
  • Πολιτισμός
    • Ταινίες-σειρές
    • Λογοτεχνία
    • Θέατρο
    • Μουσική
    • Εικαστικά
    • Παρεμβάσεις
  • Θεωρία
    • Ανάλυση
    • Κίνηση Ιδεών
    • Βιβλιοπαρουσιάσεις
    • Ρωγμές στον Χρόνο
    • Αφιερώματα
  • Στήλες – Άρθρα
    • Editorial
    • Σχόλιο Πρώτης Σελίδας
    • Αριστερό Εξτρέμ
    • Η δεύτερη ματιά
    • Η Αλλη Οψη
    • Σχόλια στο ημίφως
    • Πίσω από τις κάμερες
    • Ζητώ τον λόγο
    • Απόψεις
    • Διάλογος
    • Αναδημοσιεύσεις
    • Παλαιότερες Στήλες
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
    • Περιβάλλον
    • Επιστήμη
    • Τεχνολογία
  • International Texts
  • Πολιτική
    • Οικονομία
    • Αστική Πολιτική
    • Αριστερά
    • Ακροδεξιά – Φασισμός
    • Σπόντες
  • Κοινωνία
    • Υγεία
    • Εργαζόμενοι
    • Νεολαία
    • Πόλη – Δήμοι / Περιφέρειες
    • Εκπαίδευση
    • Γυναίκα – Φύλο
    • Αγρότες
    • Μετανάστες – Πρόσφυγες
    • Δικαιώματα
    • ΜΜΕ
    • Στρατευμένοι
    • Αθλητισμός
    • Μνήμη
    • Ατζέντα
  • Διεθνή
    • Περισκόπιο
    • Κόσμος Ανάποδα
    • Διεθνής Οικονομία
    • Ευρωπαϊκή Ένωση
    • Βαλκάνια – ΝΑ Μεσόγειος
    • Κόσμος
    • Πολεμικές Συγκρούσεις
    • Διεθνές εργατικό Κίνημα
    • Διεθνή Αριστερά
    • Διεθνισμός
    • Γράμμα από…
  • Πολιτισμός
    • Ταινίες-σειρές
    • Λογοτεχνία
    • Θέατρο
    • Μουσική
    • Εικαστικά
    • Παρεμβάσεις
  • Θεωρία
    • Ανάλυση
    • Κίνηση Ιδεών
    • Βιβλιοπαρουσιάσεις
    • Ρωγμές στον Χρόνο
    • Αφιερώματα
  • Στήλες – Άρθρα
    • Editorial
    • Σχόλιο Πρώτης Σελίδας
    • Αριστερό Εξτρέμ
    • Η δεύτερη ματιά
    • Η Αλλη Οψη
    • Σχόλια στο ημίφως
    • Πίσω από τις κάμερες
    • Ζητώ τον λόγο
    • Απόψεις
    • Διάλογος
    • Αναδημοσιεύσεις
    • Παλαιότερες Στήλες
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
    • Περιβάλλον
    • Επιστήμη
    • Τεχνολογία
  • International Texts
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Εφημερίδα ΠΡΙΝ
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Αρχική Στήλες - Άρθρα Διάλογος

Η πολιτική ορθότητα και η σχετικότητα της βίας

09/04/2018
σε Διάλογος, Κίνηση Ιδεών
Η πολιτική ορθότητα και η σχετικότητα της βίας
Κοινοποίηση στο FacebookΚοινοποίηση στο TwitterΑποστολή σε Email

Νάσος Βασιλακάκης

 

Σε κοινέςΚατηγορίες

Αλέν Μπαντιού, Ο εικοστός αιώνας

Οι λουδίτες έσπαγαν τις μηχανές του κεφαλαίου

Και αν κάποιος καταπιεσμένος, που έχει φτάσει στο έσχατο σημείο της εξαθλίωσης, τελικά εξεγερθεί με τον πιο κτηνώδη, άσχημο και εκδικητικό τρόπο; Η αποκτήνωσή του είναι έργο του καταπιεστή. Η απελευθέρωση πως θα έρθει;

O τρόπος που ασκείται η βία ακόμα και από τον αμυνόμενο, δείχνει το επίπεδο πολιτισμού του

O Αλέξανδρος Νιέφσκι του 1938 γυρισμένο από τον τεράστιο Σεργκέι Αϊζενστάιν είναι μια άκρως εντυπωσιακή ταινία από τεχνικής απόψεως, που όμως σήμερα έχει κάποια στοιχεία που σοκάρουν. Βασισμένη σε ιστορικό γεγονός, η υπόθεση έχει ως εξής: Στο Νόβγκοροντ της Μεσαιωνικής Ρωσίας, ο ηρωικός, υπέροχος και σοφός πρίγκιπας Νιέφκσι συντρίβει την εισβολή των αιμοβόρων Γερμανών (Τευτόνων).

Αν ορισμένοι/ες σκεφτήκατε πως ο Νιέφσκι στην ταινία συμβολίζει τον Στάλιν, σωστά σκεφτήκατε. Η ταινία αυτή είναι ο ορισμός της πολιτικά ορθής ταινίας. Μιλάμε βέβαια για μια άλλη πολιτική ορθότητα, που είχε αρκετά διαφορετικές απόψεις και επιδιώξεις απ’ ό,τι στη σημερινή εποχή. Τότε πολιτικά ορθό θεωρούνταν ό,τι τόνωνε το εθνικό φρόνημα των Ρώσων απέναντι στη ναζιστική απειλή, καθώς και τη λαϊκή εμπιστοσύνη στον Πατερούλη. Ας μην ξεχνάμε και τη διαδεδομένη θεωρία πως η πολιτική ορθότητα στην τέχνη και στον δημόσιο λόγο είναι ουσιαστικά δημιούργημα του σταλινισμού.

Σε μια σκηνή της ταινίας, πριν από τη μεγάλη μάχη, μια μικρή συντροφιά πολεμιστών κάθεται γύρω από τον γενναίο πρίγκιπα, καθώς ξεκουράζονται μπροστά σε μια φωτιά. Κάποιος λέει το εξής –καθόλου πολιτικά ορθό με τα σημερινά κριτήρια– ανέκδοτο: Μια αλεπού κυνηγάει έναν λαγό για να τον φάει. Καθώς τρέχει, σφηνώνει στη διχάλα ενός δέντρου. Ο λαγός εκμεταλλεύεται την αδυναμία της και τη βιάζει. Όταν τελειώνει το ανέκδοτο, ο πρίγκιπας χαμογελάει, και καταλαβαίνουμε πως μόλις του ήρθε στο μυαλό το στρατηγικό τέχνασμα με το οποίο θα νικήσει-εξευτελίσει-«βιάσει» τους εισβολείς.

Στο τέλος της ταινίας, υπάρχει μια σκηνή που μου φάνηκε αποκρουστική. Αφότου έχουν θριαμβεύσει στη μάχη οι γενναίοι Ρώσοι πατριώτες, τοποθετούν στην κεντρική πλατεία αλυσοδεμένο τον συμπατριώτη τους – πράκτορα των Γερμανών. «Αυτόν τι θα τον κάνουμε;» ρωτάει κάποιος. «Ας αποφασίσει ο λαός», λέει με στόμφο ο πρίγκιπας. Τότε, ένα μανιασμένο πλήθος πέφτει πάνω στον προδότη από όλες τις μεριές και τον λιντσάρει.

Το αποκρουστικό σε αυτή τη σκηνή δεν ήταν ότι κάποιοι σκοτώνουν έναν άνθρωπο. Πολλοί άνθρωποι σκοτώνονται πιο πριν στην ταινία. Είναι η απελευθέρωση ενός εκδικητικού μένους προς κάποιον ανήμπορο να υπερασπιστεί τον εαυτό του. Οι κακοί κατακτητές έκαναν παρόμοιες κτηνωδίες πιο πριν. Και τώρα ο λαός ξεσπάει την οργή του με τη συγκατάθεση του πρίγκιπα, που μπορούσε όμως να τους συγκρατήσει αν ήθελε. Αλλά δεν το έκανε. Αυτός ο ηγέτης, που πιθανόν στην εποχή που γυρίστηκε η ταινία φάνταζε υποδειγματικός, σήμερα δημιουργεί ένα έντονο συναίσθημα αποξένωσης.

Γιατί ο τρόπος που ασκείται η βία ακόμα και από τον αμυνόμενο, δείχνει το επίπεδο πολιτισμού του.

Υπάρχει λόγος που σε συνθήκες πολέμου και όχι μόνο, ένας βιαστής ή ένας βασανιστής μας φαίνεται πολύ πιο απεχθής από ένα φονιά. Και ας θεωρείται ο φόνος το υπέρτατο έγκλημα, το πιο νομοτελειακό ως αποτέλεσμα. Ο φόνος όμως μπορεί να γίνει και λόγω απόλυτης ανάγκης, και δυστυχώς είναι κάτι αναγκαίο στις περισσότερες επαναστάσεις. Τα άλλα δυο εγκλήματα, εκτός από βαθιά εξουσιαστικές πρακτικές υποδούλωσης και πειθάρχησης, χρησιμεύουν και στο να ικανοποιούν τα χειρότερα ένστικτα του ανθρώπου. Και αν κάποιος καταπιεσμένος που έχει φτάσει στο έσχατο σημείο της εξαθλίωσης και στον πάτο της ανθρώπινης αξιοπρέπειας τελικά εξεγερθεί αλλά το κάνει με τον πιο κτηνώδη, άσχημο και εκδικητικό τρόπο; Όπως για παράδειγμα αν σε ένα υποθετικό σενάριο ένας μαύρος σκλάβος του αμερικάνικου νότου βιάσει την λευκή ιδιοκτήτρια του; Ας αναλογιστούμε εδώ πως η αποκτήνωση του δια βίου καταπιεσμένου σχεδόν πάντα είναι δημιούργημα του καταπιεστή του. Ο καταπιεστής του είναι αυτός που του στέρησε τον πολιτισμό. Με άλλα λόγια αυτά του κάναν, αυτά έμαθε, αυτά έκανε στο τέλος.

Πολλές φορές καλούμαστε να κρίνουμε και να πάρουμε θέση για καταστάσεις που μοιάζουν εξωπραγματικές σε σύγκριση με τη σχετική ασφάλεια του καναπέ μας. Εκεί μπορούμε να ξεμπερδέψουμε εύκολα «καταδικάζοντας τη βία απ’ όπου κι αν προέρχεται» ή να «καταδικάζουμε τα εγκλήματα του σταλινισμού» σαν ψευτοηθικολόγοι αστοί αναλυτές. Ή αντίστροφα, να μοιράζουμε αβέρτα ιστορικά άλλοθι λόγω συνθηκών, λες και το ότι καταλαβαίνουμε σημαίνει αυτόματα ότι συγχωρούμε… Πιστεύω όμως πως το χρέος μας ως κομμουνιστές είναι να αναλύουμε ψύχραιμα, ανήσυχα και όσο πιο διεξοδικά μπορούμε όλες τις παραμέτρους του παρόντος και του παρελθόντος, για να έχουμε και τα καλύτερα γνωσιακά αλλά και πολιτισμικά εφόδια στην πάλη για τη διεκδίκηση του μέλλοντος.

ΚοινοποίησεTweetΑποστολή
Προηγούμενο

«Αρχάγγελοι» της ιστορίας και της επανάστασης του Πάκο Ιγνάσιο Τάιμπο ΙΙ

Επόμενο

«Κόντρα» ανάμεσα σε δύο σφαγείς

Σχετίζεται με Άρθρα

Οι Ανανεώσιμες Πηγές στο σύγχρονο οικονομικό χρηματιστήριο ενέργειας

Οι Ανανεώσιμες Πηγές στο σύγχρονο οικονομικό χρηματιστήριο ενέργειας
από Γιάννης Ελαφρός
15/05/2025
0

Δημήτρης Κοιλάκος, Δρ. Γεωλογίας-Υδρογεωλογίας στην Ελληνική Αρχή Γεωλογικών και Μεταλλευτικών Ερευνών (ΕΑΓΜΕ) Καθώς τα ορυκτά καύσιμα πρέπει να ξεπεραστούν οι Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας γνώρισαν...

ΣυνεχίστεDetails

Ακροβασίες 10/5/2025

Ακροβασίες 10/5/2025
από Βασίλης Παπαγεωργίου
15/05/2025
0

Σκίτσο του Βασίλη Παπαγεωργίου

ΣυνεχίστεDetails
Επόμενο
Σχόλια στο ημίφως 7.4

«Κόντρα» ανάμεσα σε δύο σφαγείς

Το Νεβρόζ και ο αγώνας των Κούρδων

Το Νεβρόζ και ο αγώνας των Κούρδων

Σιρίν Ισάουι: Αγώνας μέχρι να λευτερωθεί η Παλαιστίνη!

Σιρίν Ισάουι: Αγώνας μέχρι να λευτερωθεί η Παλαιστίνη!

Περισκόπιο 7.4

Περισκόπιο 7.4

Φύλλο 10-11.5

Ένας χρόνος χωρίς τον Σπύρο Χαϊκάλη

Ισχυρή Attack για μήνυμα ανατροπής

Συγκίνηση κι έμπνευση στη Μακρόνησο

Η καπιταλιστική «ταυτότητα» της Ρωσίας του Πούτιν

Πλήρη Περιεχόμενα

Ανάλυση

Ρωσία: Ιμπεριαλιστική χώρα, με σκληρή εκμετάλλευση
Ανάλυση

Ρωσία: Ιμπεριαλιστική χώρα, με σκληρή εκμετάλλευση

από Γιάννης Ελαφρός
13/05/2025

Ατζέντα

Εκδήλωση σήμερα 12/5 για Παλαιστίνη , με τον Πρόεδρο του Δημοκρατικού Μετώπου για Ειρήνη και Ισότητα και βουλευτή του ΚΚ Ισραήλ
Ατζέντα

Εκδήλωση σήμερα 12/5 για Παλαιστίνη , με τον Πρόεδρο του Δημοκρατικού Μετώπου για Ειρήνη και Ισότητα και βουλευτή του ΚΚ Ισραήλ

12/05/2025
Παρουσίαση του βιβλίου του Λεωνίδα Βατικιώτη για την Ουκρανία
Ατζέντα

Παρουσίαση του βιβλίου του Λεωνίδα Βατικιώτη για την Ουκρανία

09/05/2025
“Σαν πέτρινα λιοντάρια στη μπασιά της νύχτας” – προβολή ντοκιμαντέρ για τη Μακρόνησο στη Λέσχη Αναιρέσεις στις 6/5
Ατζέντα

“Σαν πέτρινα λιοντάρια στη μπασιά της νύχτας” – προβολή ντοκιμαντέρ για τη Μακρόνησο στη Λέσχη Αναιρέσεις στις 6/5

06/05/2025

Διεθνή

Σάλπισμα πολέμου από Βερολίνο και Παρίσι
Διεθνή

Σάλπισμα πολέμου από Βερολίνο και Παρίσι

από Χρίστος Κρανάκης
11/05/2025

Αφιέρωμα

Οι Ανανεώσιμες Πηγές στο σύγχρονο οικονομικό χρηματιστήριο ενέργειας
Περιβάλλον

Οι Ανανεώσιμες Πηγές στο σύγχρονο οικονομικό χρηματιστήριο ενέργειας

Δημήτρης Κοιλάκος, Δρ. Γεωλογίας-Υδρογεωλογίας στην Ελληνική Αρχή Γεωλογικών και Μεταλλευτικών Ερευνών (ΕΑΓΜΕ) Καθώς τα ορυκτά καύσιμα πρέπει να ξεπεραστούν οι ...

15/05/2025
Ακροβασίες 10/5/2025
Σκίτσο Ακροβασίες Βασίλης Παπαγεωργίου

Ακροβασίες 10/5/2025

Σκίτσο του Βασίλη Παπαγεωργίου

15/05/2025
ΕΛΠΕ: «Shutdown» συντήρησης με 12ωρη εντατικοποίηση
Εργαζόμενοι

ΕΛΠΕ: «Shutdown» συντήρησης με 12ωρη εντατικοποίηση

Δημήτρης Σταμούλης ▸Μαύρη επέτειος 10 ετών από το εργοδοτικό έγκλημα στα ΕΛΠΕ Ασπροπύργου Από 1η Απρίλη και έως 30 Ιούνη, ...

15/05/2025
Σχόλια στο Ημίφως 10/5/2025
Σκίτσο Σχόλια στο Ημίφως Βασίλης Παπαγεωργίου

Σχόλια στο Ημίφως 10/5/2025

Σκίτσο του Βασίλη Παπαγεωργίου

15/05/2025
Κομμουνιστική Απελευθέρωση: Αναλυτική ανακοίνωση για τις διεθνείς εξελίξεις και τη στάση της Αριστεράς
Αριστερά

Κομμουνιστική Απελευθέρωση: Αναλυτική ανακοίνωση για τις διεθνείς εξελίξεις και τη στάση της Αριστεράς

Κομμουνιστική Απελευθέρωση Ανακοίνωση για τις διεθνείς εξελίξεις Ο σύγχρονος καπιταλισμός βρίσκεται σε μια οριακή καμπή, η οποία ήδη πυροδοτεί σειρά ...

15/05/2025
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Facebook Instagram Twitter Youtube RSS

Εβδομαδιαία πολιτική εφημερίδα ΠΡΙΝ

Κυκλοφορεί όλο το Σαββατοκύριακο

Αναζητείστε την στα περίπτερα

Συνδρομές και ενισχύσεις

Δικαιούχος: Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες «Πριν»

ALPHA BANK Αρ. Λογαριασμού: 260002002006023
IBAN: GR1801402600260002002006023

Τρόποι επικοινωνίας

Τηλ. 2108227949

Email: ipringr@gmail.com
Κλεισόβης 9, πλησίον Κάνιγγος, 10677 Αθήνα

© 1990 - 2024 Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες ΠΡΙΝ - Power by WordPress & Jegtheme - Web Developer & Designer Vaspha.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
  • Αρχική
  • Κύρια Θέματα
  • Επικαιρότητα
  • Πολιτική
  • Κοινωνία
  • Διεθνή
  • Πολιτισμός
  • Θεωρία
  • Στήλες – Άρθρα
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
  • Αριστερό Εξτρέμ

© 1990 - 2024 Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες ΠΡΙΝ - Power by WordPress & Jegtheme - Web Developer & Designer Vaspha.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies. Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε αυτόν τον ιστότοπο, συναινείτε στη χρήση cookies. Διαβάστε την Πολιτική Απορρήτου.