Ιωάννα Παππά*
Στόχος ΕΕ και ΟΟΣΑ, η εξαφάνιση του ειδικού πληθυσμού
Με έξι άρθρα στο νομοσχέδιο για τις δομές η κυβέρνηση επαναβεβαιώνει την προσήλωσή της στην εφαρμογή των οδηγιών ΕΕ-ΟΟΣΑ αναφορικά με την διάλυση των σταθερών δομών της ειδικής αγωγής. Προηγήθηκε η νομοθέτηση για την «λειτουργικότητα της αναπηρίας» που βοηθά στην περικοπή προνοιακών επιδομάτων.
Με τα συγκεκριμένα άρθρα η κυβέρνηση εξαφανίζει τη δυνατότητα του ειδικού πληθυσμού να εξασφαλίσει τη διάγνωση που χρειάζεται για να υποστηριχτούν οι εκπαιδευτικές του ανάγκες. Αυτό σημαίνει τίτλους τέλους για την εκπαίδευσή του. Όταν οι μαθητές με αναπηρία δεν θα μπορούν να πάρουν διάγνωση, δεν θα μπορούν: να ζητήσουν δημόσια παράλληλη στήριξη, δημόσιο ειδικό βοηθητικό προσωπικό, δημόσιο σχολικό νοσηλευτή. Οι γονείς θα στραφούν σε ιδιώτες εντός του δημόσιου σχολείου (ιδιώτες βοηθούς από ειδική εκπαίδευση μέχρι και νοσηλευτική φροντίδα). Οι προηγούμενες κυβερνήσεις νομοθέτησαν αναλόγως και η σημερινή κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ ακολουθεί τα χνάρια τους.
Οι γονείς θα ξαναβάλουν το χέρι στην τσέπη για την εκπαίδευση των παιδιών τους, σε δυσκολότερες συνθήκες (ανεργίας, περικοπών κοινωνικών επιδομάτων, κρίσης γενικότερα) από ότι στο παρελθόν. Ταυτόχρονα θα χάσουν πολύτιμο χρόνο από τη δρομολόγηση όλων των στοχευμένων, συστηματικών, πολυεπίπεδων και διεπιστημονικών παρεμβάσεων από το κατάλληλο προσωπικό, στο κατάλληλο πλαίσιο, με τα κατάλληλα εργαλεία, για τον κατάλληλο χρόνο προκειμένου να αντιμετωπιστούν οι ανάγκες του παιδιού τους.
Η περιπλάνηση σε ιδιωτικά κέντρα και οι ιδιωτικές επιλογές (για όσους έχουν προσωρινά αυτή τη δυνατότητα) θα είναι το κύριο χαρακτηριστικό της επόμενης μικρής περιόδου. Όταν και αυτό θα εκλείψει, αυτός ο μαθητικός πληθυσμός θα αφεθεί στη μοίρα του.
Επειδή η ειδική εκπαίδευση στοιχίζει, επειδή η κρίση χτυπάει πριν από όλα τους πιο αδύναμους, επειδή ΕΕ-ΟΟΣΑ και Παγκόσμια Τράπεζα έχουν αποφασίσει να εξαφανίσουν έναν πληθυσμό που είναι «αντιπαραγωγικός», ο ειδικός πληθυσμός θα πρέπει να εξαφανιστεί…
Σε αυτή την εξαφάνιση ποντάρει η κυβέρνηση με το συγκεκριμένο νομοθέτημα, κοροϊδεύοντας στους γονείς με το ότι η απλή παραμονή σε μια γενική τάξη είναι αρκετή για να μπορέσει το παιδί τους να εκπαιδευτεί, όπως οι ανάγκες του ορίζουν. Οι γονείς γνωρίζουν ότι μια μέρα χαμένη από τη σωστή εκπαίδευση του ειδικού πληθυσμού, μετράει δεκαπλάσιο χρόνο από όσο για τον γενικό πληθυσμό. Είναι πραγματικά γελασμένη η κυβέρνηση αν θεωρεί ότι αυτοί οι γονείς θα αποδεχτούν την μοίρα που ΕΕ-ΟΟΣΑ έχουν σχεδιάσει για τα παιδιά τους.
Είναι γελασμένοι αν θεωρούν ότι θα απεμπολήσουμε την υπεράσπιση των μορφωτικών δικαιωμάτων του ειδικού πληθυσμού. Είναι γελασμένοι αν θεωρούν ότι δεν θα υπάρξει απάντηση ανατροπής όσων σχεδιάζουν. Η ειδική εκπαίδευση χρειάζεται μόνιμους και μαζικούς διορισμούς, διεύρυνση των μορφωτικών και κοινωνικών δικαιωμάτων των μαθητών με αναπηρίες και ειδικές ανάγκες, γενναία χρηματοδότηση σταθερών, δημόσιων, δωρεάν δομών ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης μέσα από τον κρατικό προϋπολογισμό.
*δασκάλα ειδικής αγωγής