Αιμιλία Τσαγκαράτου
Στις 19 Απρίλη παρουσιάστηκε από τον Υπουργό Παιδείας και τους αξιωματούχους του ΟΟΣΑ η νέα έκθεση του υπερεθνικού οργανισμού για την ελληνική εκπαίδευση με τίτλο «Εκπαίδευση για ένα Λαμπρό Μέλλον στην Ελλάδα». Η έκθεση συντάχθηκε με αίτημα της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, ενώ στο κείμενο είναι σαφής η στήριξη της κυβερνητικής εκπαιδευτικής πολιτικής. Εδώ να θυμίσουμε ότι η πρώτη έκθεση είχε παραδοθεί στην τότε υπουργό παιδείας Άννα Διαμαντοπούλου το 2011 και, επί της ουσίας, έδωσε το έναυσμα για μια σειρά από συντηρητικές αναδιαρθρώσεις στην εκπαίδευση, όπως εκτεταμένο γύρο κλεισίματος και συγχωνεύσεων σχολικών μονάδων.
Βασικοί άξονες με τους οποίες ασχολείται η νέα παρέμβαση από πλευράς του υπερεθνικού οργανισμού είναι το θέμα των προσλήψεων και της διαχείρισης του εκπαιδευτικού προσωπικού, της χρηματοδότησης, της αυτονομίας της σχολικής μονάδας, της αξιολόγησης σχολείων, μαθητών και εκπαιδευτικών. Για το θέμα των διορισμών, ενώ η γίνεται προσπάθεια να εμφανιστεί από την κυβέρνηση και τα ΜΜΕ ότι «ο ΟΟΣΑ μιλά για μόνιμους διορισμούς», το ίδιο το κείμενο αποδεικνύει το αντίθετο, αφού τους θεωρεί «μια ακριβή λύση» και εκτιμά ότι «δεν μπορούμε να επιστρέψουμε στις ακαμψίες της προ κρίσης εποχής». Δίνει ιδιαίτερη έμφαση στο θέμα της αυτονομίας της σχολικής μονάδας, τονίζοντας τον ρόλο που θα πρέπει να έχει ο διευθυντής στην αξιολόγηση και πρόσληψη του εκπαιδευτικού προσωπικού, στη δυνατότητά του να αναζητά πόρους χρηματοδότησης και στην παρέμβαση στο παιδαγωγικό έργο του σχολείου. Όσον αφορά την αξιολόγηση, θεωρεί θετικά τα βήματα που έχει κάνει μέχρι τώρα η κυβέρνηση σε σχέση με την αυτοαξιολόγηση της σχολικής μονάδας, ενώ προτείνει συγκεκριμένα βήματα για την παραπέρα επέκτασή της.