της Άννας Μπάχτη
Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ με τις εξαγγελίες για το Λύκειο φιλοδοξεί να επιβάλλει τη βαθιά αντιδραστική αλλαγή κατευθύνσεων ΕΕ-ΟΟΣΑ-κεφαλαίου στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση που δεν κατάφεραν από το 1996 οι Γ. Παπανδρέου, Γ. Αρσένης και λοιποί υπουργοί Παιδείας.
Ο Κ. Γαβρόγλου εξαγγέλλει ένα διετές Γενικό Λύκειο με σκληρά εξεταστικά εμπόδια και πανελλαδικές εξετάσεις, όχι μόνο για να εισαχθεί ο μαθητής στα Πανεπιστήμια όπως γίνεται ως τώρα αλλά και για να αποκτήσει πλέον το «Εθνικό Απολυτήριο Λυκείου». Όποιος το αποκτήσει θα ελπίζει ίσως σε μια θέση σε κάποια σχολή και πτυχίο-bachelor αν βέβαια έχει κάνει τις σωστές επιλογές μαθημάτων. Ο παιδαγωγικός ρόλος του «Νέου Λυκείου» κατά ΣΥΡΙΖΑ σημαίνει μετατροπή του σε φροντιστήριο για τις πολλαπλές πανελλαδικές εξετάσεις. Ο μύθος για αποδέσμευση του Λυκείου από την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση καταρρέει! Οι πανελλαδικές εξετάσεις μετονομάζονται σε «κεντρικά οργανωμένες εξετάσεις».
Το απολυτήριο και ο βαθμός πρόσβασης θα προκύπτει αφενός από κεντρικά οργανωμένες εξετάσεις τον Ιούνιο με εξοντωτικό χαρακτήρα τόσο για τους μαθητές όσο και για την ίδια την εκπαιδευτική διαδικασία η οποία υποτάσσεται σ’ αυτές. Αφετέρου εισάγονται εξετάσεις και τον Γενάρη που τα θέματά τους θα είναι πανελλαδικά από ειδικό σώμα εκπαιδευτικών. Οι απαντήσεις θα διορθώνονται μέσω υπολογιστών, ενώ θα συμμετέχει στο βαθμό και η εκπόνηση εργασιών που θα καταχωρούνται σε ηλεκτρονική πλατφόρμα και θα βαθμολογούνται από εξωτερικούς αξιολογητές.
Το υπουργείο Παιδείας αναφέρει ότι η εξεταστική του Ιανουαρίου θα «αποδραματοποιεί» τις τελικές εξετάσεις του Ιουνίου. Νομίζει η κυβέρνηση πως έχουμε ξεχάσει τον Αρσένη των πανελλαδικών εξετάσεων στη Β΄ και στη Γ΄ Λυκείου που εκτίναξαν τις εγγραφές στα φροντιστήρια.
Η κυβέρνηση «κατασκευάζει» ένα πιο σκληρό ταξικό Λύκειο-φροντιστήριο, φθηνό και χωρίς ανάσα για τους μαθητές, αποκλειστικά προσανατολισμένο στη διαδικασία της πρόσβασης στην Ανώτατη Εκπαίδευση! Όσοι μαθητές δεν επιθυμούν πρόσβαση στα ΑΕΙ θα εξετάζονται επίσης πανελλαδικά σε «ήσσονος» σημασίας μαθήματα, παίρνοντας ένα εθνικό απολυτήριο μηδενικής αξίας στην πραγματική ζωή. Ορθώνουν από νωρίς φράγματα στους 16αρηδες για τις πανεπιστημιακές σπουδές, σπρώχνοντας τους σε ένα είδος επαγγελματικής εκπαίδευσης-κατάρτισης, υποβαθμισμένης και πλήρως υποταγμένης στις ανάγκες των επιχειρήσεων για μαθητεία-απλήρωτη εργασία.
Το Λύκειο που οραματίζεται η κυβέρνηση οδηγεί σε μορφωτικό ακρωτηριασμό των μαθητών. Μαθήματα όπως η Ιστορία, η Φιλοσοφία, η Φυσική εξοβελίζονται από τα υποχρεωτικά μαθήματα ενώ επιχειρούνται αντιεπιστημονικές συγχωνεύσεις όπως αυτή Χημείας-Βιολογίας. Την ίδια στιγμή η δήθεν «σύγκρουση» με την Εκκλησία σταματά και τα Θρησκευτικά καθίστανται υποχρεωτικό μάθημα ακόμη και στη Γ΄ Λυκείου, μαζί με τη Γλώσσα, τη Γυμναστική, τη Δημιουργική Εργασία και τις «κοινωνικές δραστηριότητες». Ταυτόχρονα προβλέπεται δραστική μείωση των μαθημάτων σε όλο το Λύκειο.
Μαζί με τους μαθητές επιχειρούν την έξωση χιλιάδων καθηγητών από το Λύκειο. Για τους καθηγητές, η εφαρμογή του «Νέου Λυκείου» θα σημάνει πλεονάσματα, μείωση θέσεων εργασίας, πλήρη ευελιξία και κινητικότητα για όλους. Η αξιολόγηση του προσωπικού και του σχολείου είναι το επόμενο βήμα της κυβέρνησης και θα συνδέεται άμεσα με τους δείκτες και τα μαθησιακά αποτελέσματα των μαθητών. Η νέα δομή του Λυκείου ανοίγει το δρόμο για την περίφημη νεοφιλελεύθερη «ελεύθερη επιλογή σχολείου». Ήδη το υπουργείο προαναγγέλλει ηλεκτρονική εγγραφή και στα Γενικά Λύκεια, όπως στα ΕΠΑΛ. Κριτήριο για την επιλογή σχολείου θα είναι ποιο προσφέρει τα μαθήματα που επιθυμεί ο μαθητής και σε ποιο «χωράει».
Η κυβέρνηση έχει προκαλέσει πανικό στη μνημονιακή αντιπολίτευση, αφού εξαγγέλλει όσα αυτοί δεν κατάφεραν να υλοποιήσουν τόσα χρόνια. Η ΝΔ δηλώνει πως τίποτα δε θ’ αλλάξει αν δεν γίνει αξιολόγηση σχολείων και εκπαιδευτικών. Ο Κ. Μητσοτάκης υπόσχεται στα αφεντικά ίδρυση ιδιωτικών ΑΕΙ. Το Ποτάμι απαιτεί εξετάσεις όχι μόνο στη Γ΄Λυκείου αλλά και στη Β΄ και το ΠΑΣΟΚ ζητά μείωση εισακτέων, τράπεζα θεμάτων παντού, αξιολόγηση και εκπαίδευση προσαρμοσμένη στις ανάγκες της «ανάπτυξης».
Άμεσα απαιτείται αγωνιστικός ξεσηκωμός από το εκπαιδευτικό κίνημα, τη νεολαία και όλη την κοινωνία. Με σύνθημα «Μην τολμήσεις να το κατεβάσεις», που πρέπει να συνδεθεί με τα αιτήματα για ένα άλλο ενιαίο, δωρεάν, δημόσιο 12χρονο σχολείο και δίχρονη προσχολική αγωγή. Για πραγματική δυνατότητα ελεύθερης πρόσβασης σε μια ενιαία πανεπιστημιακή εκπαίδευση, αλλά και τη δυνατότητα ελεύθερης πρόσβασης στο δημόσιο, δωρεάν, σύστημα επαγγελματικής εκπαίδευσης μετά το δωδεκάχρονο σχολείο, για όσα επαγγέλματα δεν απαιτείται πανεπιστημιακή μόρφωση. Για αξιοπρεπή μόνιμη δουλειά, εργασιακά και δημοκρατικά δικαιώματα για όλους.