του Γιώργου Τσαντίκου
Σε λίγους μήνες, για να κινηθεί ένας οδηγός με ασφάλεια στους οδικούς άξονες της Εγνατίας και της Ιονίας θα χρειάζεται παραπάνω από ένα μεροκάματο. Χαρακτηριστικό είναι ότι στα όρια του νομού Ιωαννίνων πρόκειται να λειτουργήσουν τέσσερα διόδια –δύο λειτουργούν ήδη– με συνολικό κόστος 10,40 ευρώ. Τα ποσά είναι σταθερά και ισχύουν ακόμα και για μικρές αποστάσεις και διαδρομές που γίνονται κάθε μέρα, όπως το Γιάννενα-Μέτσοβο ή –όταν λειτουργήσουν και τα διόδια της Ιονίας– το Γιάννενα-Άρτα. Ο «αποκλεισμός δια διοδίων», τον οποίο επικύρωσε ελαφρά τη χείρα η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, εφαρμόζοντας μέχρι κεραίας την απόφαση της προηγούμενης κυβέρνησης, βάζει την υπογραφή στο «outsourcing χωρίς αύριο» με τις ευλογίες και τις επιταγές των δανειστών. Έτσι και αλλιώς, ένας αριθμός των επιπλέον διοδίων γίνεται κατά παραγγελία του ΤΑΙΠΕΔ. Οι εργαζόμενοι της Εγνατίας έχουν αντιταχθεί στην ιδιωτικοποίηση και στην επιβολή νέων διοδίων. Η παράλογη αντίληψη περί ιδιωτικών δρόμων όχι απλώς εφαρμόζεται κατευθείαν στην περίπτωση της Ιονίας αλλά και με τη λειτουργία 38 συνολικά σταθμών διοδίων σε όλη την Εγνατία, τουλάχιστον για 1,5 χρόνο. Το «δόλωμα» της κυβέρνησης είναι η υπόσχεση για αναλογικά διόδια. Αυτή, είναι ταυτόχρονα και η παγίδα. Αφενός, γιατί κανείς ακόμα δεν συζητάει για το κόστος ανά χιλιόμετρο, το οποίο δεν αναμένεται να είναι φτηνό ή να μειωθεί, ειδικά υπό ιδιωτικό καθεστώς, αφετέρου, ούτε το ΤΑΙΠΕΔ το θέλει ούτε οι δανειστές «τρελαίνονται». Καταρχάς, υπάρχουν αρκετές λέξεις στην αργκό που περιγράφουν το καθεστώς που θα ισχύει από τον προσεχή Αύγουστο στην Εγνατία: διόδια, υποτίθεται «υπό προθεσμία» που φτάνει μέχρι το τέλος του 2018, όταν τυπικά δεν θα χρειάζονται, αλλά …κατασκευάζονται τώρα. Η απόφαση για την αναλογική χρέωση δεν είναι καινούργια, πελαγοδρομεί όμως από την πρώτη στιγμή, καθώς οι κυβερνήσεις προτάσσουν μια άλλη προτεραιότητα, να αποκτήσει «προίκα» η Εγνατία με χρήμα που φυσικά θα καταβάλλουν οι οδηγοί.
Κάπως έτσι το αυτονόητο, η ασφαλής και άνετη οδήγηση και μετακίνηση, γίνονται ταξικές και απλώς αλλάζουν το πρόσημο του «αποκλεισμού» περιοχών όπως η Ήπειρος, σε συνεργασία με τα ιδιωτικά μονοπώλια, από τους ιδιοκτήτες των δρόμων μέχρι τις αεροπορικές εταιρίες και τα ΚΤΕΛ με τα πανάκριβα εισιτήρια.