Εφημερίδα ΠΡΙΝ

Για την αντικαπιταλιστική ανατροπή
και την κομμουνιστική απελευθέρωση

  • Πολιτική
    • Οικονομία
    • Αστική Πολιτική
    • Αριστερά
    • Ακροδεξιά – Φασισμός
    • Σπόντες
  • Κοινωνία
    • Υγεία
    • Εργαζόμενοι
    • Νεολαία
    • Πόλη – Δήμοι / Περιφέρειες
    • Εκπαίδευση
    • Γυναίκα – Φύλο
    • Αγρότες
    • Μετανάστες – Πρόσφυγες
    • Δικαιώματα
    • ΜΜΕ
    • Στρατευμένοι
    • Αθλητισμός
    • Μνήμη
    • Ατζέντα
  • Διεθνή
    • Περισκόπιο
    • Κόσμος Ανάποδα
    • Διεθνής Οικονομία
    • Ευρωπαϊκή Ένωση
    • Βαλκάνια – ΝΑ Μεσόγειος
    • Κόσμος
    • Πολεμικές Συγκρούσεις
    • Διεθνές εργατικό Κίνημα
    • Διεθνή Αριστερά
    • Διεθνισμός
    • Γράμμα από…
  • Πολιτισμός
    • Ταινίες-σειρές
    • Λογοτεχνία
    • Θέατρο
    • Μουσική
    • Εικαστικά
    • Παρεμβάσεις
  • Θεωρία
    • Ανάλυση
    • Κίνηση Ιδεών
    • Βιβλιοπαρουσιάσεις
    • Ρωγμές στον Χρόνο
    • Αφιερώματα
  • Στήλες – Άρθρα
    • Editorial
    • Σχόλιο Πρώτης Σελίδας
    • Αριστερό Εξτρέμ
    • Η δεύτερη ματιά
    • Η Αλλη Οψη
    • Σχόλια στο ημίφως
    • Πίσω από τις κάμερες
    • Ζητώ τον λόγο
    • Απόψεις
    • Διάλογος
    • Αναδημοσιεύσεις
    • Παλαιότερες Στήλες
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
    • Περιβάλλον
    • Επιστήμη
    • Τεχνολογία
  • International Texts
  • Πολιτική
    • Οικονομία
    • Αστική Πολιτική
    • Αριστερά
    • Ακροδεξιά – Φασισμός
    • Σπόντες
  • Κοινωνία
    • Υγεία
    • Εργαζόμενοι
    • Νεολαία
    • Πόλη – Δήμοι / Περιφέρειες
    • Εκπαίδευση
    • Γυναίκα – Φύλο
    • Αγρότες
    • Μετανάστες – Πρόσφυγες
    • Δικαιώματα
    • ΜΜΕ
    • Στρατευμένοι
    • Αθλητισμός
    • Μνήμη
    • Ατζέντα
  • Διεθνή
    • Περισκόπιο
    • Κόσμος Ανάποδα
    • Διεθνής Οικονομία
    • Ευρωπαϊκή Ένωση
    • Βαλκάνια – ΝΑ Μεσόγειος
    • Κόσμος
    • Πολεμικές Συγκρούσεις
    • Διεθνές εργατικό Κίνημα
    • Διεθνή Αριστερά
    • Διεθνισμός
    • Γράμμα από…
  • Πολιτισμός
    • Ταινίες-σειρές
    • Λογοτεχνία
    • Θέατρο
    • Μουσική
    • Εικαστικά
    • Παρεμβάσεις
  • Θεωρία
    • Ανάλυση
    • Κίνηση Ιδεών
    • Βιβλιοπαρουσιάσεις
    • Ρωγμές στον Χρόνο
    • Αφιερώματα
  • Στήλες – Άρθρα
    • Editorial
    • Σχόλιο Πρώτης Σελίδας
    • Αριστερό Εξτρέμ
    • Η δεύτερη ματιά
    • Η Αλλη Οψη
    • Σχόλια στο ημίφως
    • Πίσω από τις κάμερες
    • Ζητώ τον λόγο
    • Απόψεις
    • Διάλογος
    • Αναδημοσιεύσεις
    • Παλαιότερες Στήλες
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
    • Περιβάλλον
    • Επιστήμη
    • Τεχνολογία
  • International Texts
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Εφημερίδα ΠΡΙΝ
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Αρχική Πολιτισμός Λογοτεχνία

«Η Λευκή Κουρτίνα»: Ένα μιγαδικό μυθιστόρημα

16/04/2016
σε Λογοτεχνία, Πολιτισμός
«Η Λευκή Κουρτίνα»: Ένα μιγαδικό μυθιστόρημα
Κοινοποίηση στο FacebookΚοινοποίηση στο TwitterΑποστολή σε Email

Χρήστος Γραμματίδης 

Διάβαζα πρόσφατα ότι ο Ζήσιμος Λορεντζάτος έστειλε κάποτε μια επιστολή στον φίλο του και φιλόλογο Ν. Δ. Τριανταφυλλόπουλο ζητώντας του να μην γράφει αναλύσεις για το έργο του και λέγοντας: «το ότι είμαστε φίλοι είναι ένας λόγος παραπάνω να μην ενοχλεί ο ένας τον άλλον, αλλά να σέβεται ο καθένας τη μοναξιά του καθενός». Βρήκα συγκλονιστική τη φράση και ο λόγος που δεν μπορώ να σταματήσω να την σκέφτομαι είναι πως δεν έχω καταλήξει αν συμφωνώ ή όχι. Σε κάθε περίπτωση, σας βεβαιώνω ότι δεν γράφω αυτό το κείμενο για το μυθιστόρημα «Η Λευκή Κουρτίνα» (εκδ. Καστανιώτη) επειδή ο Δημήτρης Γράψας είναι φίλος μου.

Σε κοινέςΚατηγορίες

Ο αγώνας για το δίκιο των λαών είναι δικός μας αγώνας – Για την ακύρωση της εκδήλωσης της πρεσβείας του Ισραήλ

Ο Γαβράς, ο Λάνθιμος και άλλοι 400 ηθοποιοί και σκηνοθέτες «σπάνε τη σιωπή» για τη Γάζα και τη δολοφονία της Φάτμα

Μια ηθική και βαθιά πολιτική παραβολή, ένα αγωνιώδες θρίλερ, μια υπαρξιστική νουβέλα: «Η Λευκή Κουρτίνα» είναι όλα αυτά μαζί, με τρόπο που θυμίζει βέβαια κατ’ εξοχήν τον Κάφκα (όχι μόνο λόγο του ήρωα που είναι γνωστός με το αρχικό του, είναι «ο Χ.», αλλά κυρίως λόγω της ατμόσφαιρας – ο Γιόζεφ Κ. μνημονεύεται και κάπου στο βιβλίο). Περισσότερο όμως μου έφερε στο νου, παραδόξως, ένα άλλο μυθιστόρημα, τον «Φάμπιαν» του Έριχ Καίστνερ, αυτή την τραγική ιστορία ενός απογοητευμένου ανθρώπου που δεν αντέχει να αφήσει τον εαυτό του να βουλιάζει στην παρακμή του Βερολίνου, που πνίγεται καθώς βλέπει ανθρώπους γύρω του να πουλούν τον εαυτό τους.

Ο Χ. ένας νεαρός άνδρας που βρίσκεται στη δίνη του άγχους της επαγγελματικής αποκατάστασης και σε μια καμπή της σχέσης του με την κοπέλα του Κλαίρη, που στέκεται σ’ εκείνο το μεταίχμιο της ζωής όπου η ανεμελιά τελειώνει και παλεύεις να χτίσεις μια «κανονικότητα», με τους κοντινούς του φίλους να έχουν μπει σε άλλες πορείες στη ζωή, ξυπνάει ένα πρωί κλειδωμένος σ’ ένα άγνωστό του δωμάτιο και μην γνωρίζοντας πώς ή γιατί βρέθηκε εκεί. Παρότι δεν γίνεται καμιά αναφορά χωροχρονικών συντεταγμένων, υπάρχουν ενδείξεις που κατατείνουν αμυδρά στην Ελλάδα της κρίσης: νέοι χωρίς δουλειά, νέοι που φεύγουν στο εξωτερικό για καλύτερη τύχη, μαγαζιά που κλείνουν. Αυτά αρκούν για να περιγράψω την πλοκή, τα υπόλοιπα θα τα ανακαλύψει ο αναγνώστης. Ο Γράψας αναφέρεται κάπου περιπαικτικά σε «εκείνους που διαβάζουν μόνο το οπισθόφυλλο κι έχουν γνώμη για την πλοκή του μυθιστορήματος». Θα επεκτείνω την παρατήρησή του και σε αυτούς που έχουν μεν διαβάσει ολόκληρο το βιβλίο αλλά που επιμένουν πάρα πολύ στην πλοκή του. Όχι ότι η πλοκή της «Λευκής Κουρτίνας» δεν έχει τη σημασία της (όπως σημασία έχουν και τα σύμβολα και οι λογοτεχνικοί τρόποι που δουλεύουν στο βιβλίο: το κλειστό δωμάτιο, το πράσινο χρώμα, ο πίνακας με τον ναύτη και τη γοργόνα). Αλλά το βιβλίο του Γράψα πάει πολύ βαθύτερα από τα σαφή θέλγητρα της αγωνιώδους πλοκής του κι από την ωραία πρόζα του συγγραφέα. Ίσως μάλιστα μια από τις καίριες επιλογές του κειμένου (ή μάλλον του δημιουργού του) να είναι ο τρόπος που επιλύεται εν τέλει το σασπένς που χτίστηκε στα 14 κεφάλαια του βιβλίου (για την ακρίβεια στα πρώτα 12 κεφάλαια χτίζεται το σασπένς, στα 2 τελευταία επιλύεται). Δεν είναι καρτεσιανής λογικής το αφήγημα, δεν επιλύει ορθολογικά τις δοσμένες αντιφάσεις και τα αινίγματα της πλοκής, δεν λειτουργεί με τον τρόπο των αστυνομικών μυθιστορημάτων. Αντίθετα, το τέλος του βιβλίου είναι σαν μια λευκή κουρτίνα που ανεμίζει, αβέβαιο και ανήσυχο.

Ο ήρωας του μυθιστορήματος, ο Χ., δεν είναι ο «καθένας», δεν είναι «τύπος», είναι πρόσωπο, με την έννοια που έχουν τα δρώντα υποκείμενα στο θέατρο. Πιο σωστά, το όνομα του ήρωα καλεί τον αναγνώστη να πει: «Έστω ότι υπάρχει ο Χ.», με τον τρόπο που ξεκινούσαμε στο σχολείο τον μαθηματικό συλλογισμό, «έστω χ θετικός αριθμός». Αυτή η υπόθεση στην αρχή-αρχή του συλλογισμού, αυτή η αξιωματική αντίληψη του ήρωα ως συγκεκριμένου προσώπου, έχει βέβαια ένα τίμημα, υπό την έννοια ότι δεν μας δίνονται εδώ αφαιρέσεις ή χαρακτήρες-σύμβολα (πράγμα που βοηθά συνήθως στην μαζική απεύθυνση) αλλά μας δίνεται η συγκεκριμένη αφήγηση των πράξεων, των σκέψεων και των στιγμών ζωής ενός συγκεκριμένου ανθρώπου, που μπορεί να λειτουργήσει για τον αναγνώστη μόνο στο βαθμό που ο τελευταίος θα αναγνωρίσει κάποια στοιχεία της αφήγησης ως δικά του. Από την άλλη, ο κόσμος και ο ήρωας που έπλασε ο Γράψας είναι τόσο αληθινά που δύσκολα θα βρεθεί αναγνώστης που να μην νιώσει μια χορδή μέσα του να ξυπνά καθώς έρχεται σε επαφή με το κείμενο: γιατί ακόμη κι όσοι δεν αναγνωρίσουν τον εαυτό τους στην αφήγηση, σίγουρα θα νιώσουν ότι το μυθιστόρημα μιλά για ανθρώπους που ξέρουν. Είναι δικός μας άνθρωπος ο Χ. και η ιστορία του μας αγγίζει με τον τρόπο που μας αφορά η αφήγηση ενός φίλου που μιλά ήσυχα, σκυμμένος απέναντι μας στο τραπέζι.

Προσωπικά διάβασα την «Λευκή Κουρτίνα» ως ένα βαθιά πολιτικό μυθιστόρημα, ως ένα βιβλίο για την εποχή μας, ως ένα κείμενο ανοιχτό στον κόσμο και προκλητικό για τον αναγνώστη, αλλά και ως ένα κείμενο υπαρξιακής αγωνίας, ένα κείμενο που αναρωτιέται: Είμαστε ελεύθεροι; Και πριν από αυτό, ποιοι είμαστε στ’ αλήθεια; Είμαστε οι πράξεις μας, οι σκέψεις μας ή το σύνολο των σχέσεων μας; Μήπως τείνουμε να είμαστε τελικά το ψηφιακό μας αποτύπωμα; Θυμήθηκα τον στίχο του Σεφέρη: «κι οι σύντροφοι σκοτώσανε τα πρόσωπά τους / δεν τα καταλαβαίνω». Ο Χ. είναι σύντροφός μας και μοιάζει πράγματι να σκότωσε το πρόσωπό του. Είναι σαν τον ερωτευμένο που, καθώς τον περιγράφει ο Μπαρτ στα «Αποσπάσματα του ερωτικού λόγου», διεκδικεί για τον εαυτό του τον χώρο της «μη επιλογής», έναν τόπο όπου δεν είναι αναγκαίο να επιλέξεις. Αλλά ο Χ. ηττάται σ’ αυτή του την επιδίωξη. Συνειδητοποιεί, όπως σημειώνει ο Γράψας, ότι «το μικρόβιο της σκέψης δεν εξοντώνεται, μόνο καταδυναστεύει τις ψυχές και ελέγχει τις ζωές μας». Κι ο Χ., αφού πρέπει λοιπόν να επιλέξει, ζητά τελικά να του δοθεί στη ζωή του μια επιλογή πέρα από το πραγματικό, μια επιλογή που χωράει μόνο στις συντεταγμένες του «μιγαδικού επιπέδου», δηλαδή στο σημείο εκείνο όπου το πραγματικό περιφρονεί τα όριά του, στο επίπεδο που ορίζεται ως συνάρτηση του πραγματικού με το φανταστικό.

Όπως ακριβώς οι μιγαδικοί αριθμοί δεν είναι καθόλου «φανταστικοί» αλλά για να τους εννοήσουμε χρειάστηκε να φανταστούμε αριθμούς που δεν υπήρχαν, έτσι και η ουτοπία είναι απαραίτητη για να κινήσουμε προς την αλλαγή της ζωής μας. Το πολιτικό απόσταγμα της «Λευκής Κουρτίνας» είναι νομίζω αυτό: ότι δεν έχουμε σήμερα τα λόγια για να περιγράψουμε ένα άλλο, ριζικά διαφορετικό μέλλον, αφού ένα τέτοιο μέλλον θα υπερέβαινε τις έννοιες που έχουμε στη διάθεσή μας για να εκφραστούμε. Αν μπορούμε να μιλήσουμε για το μέλλον με την τωρινή γλώσσα, σημαίνει ότι παραμένουμε σε κάποιο βαθμό δεμένοι με το παρόν, σημαίνει ότι προδίδουμε το μέλλον. Χρειάζεται να «φανταστούμε» πράγματα, τρόπους και λέξεις που δεν υπάρχουν, προκειμένου να ξεκινήσουμε για το αύριο. Χρειάζεται να βρεθούμε στο μιγαδικό επίπεδο.

Στο βιβλίο του «Η Κατάκτηση της Αμερικής» (εκδ. Νήσος) ο Τσβετάν Τοντορόφ παραθέτει μια καταγραφή στο ημερολόγιο του Κολόμβου, όπου ο ναύαρχος περιγράφει ως εξής την επαφή του ίδιου και των ανδρών του με τους αλλόγλωσσους ιθαγενείς: «καταλαβαίναμε πολύ καλά ο ένας τον άλλο, απλώς κάποιες φορές καταλαβαίναμε άλλα αντ’ άλλων». Το παραθέτω σαν απάντηση στην περίπτωση που παρερμήνευσα το κείμενο και τον συγγραφέα. Ακόμη κι αν κατάλαβα άλλα αντ’ άλλων, σίγουρα καταλαβαίνουμε πολύ καλά ο ένας τον άλλο φίλε Δημήτρη.

 

16.04.2016

 

Ετικέτες: δημήτρης γράψας
ΚοινοποίησεTweetΑποστολή
Προηγούμενο

Βασίλης Τσιράκης: «Τα Χρόνια Ανάμεσα»

Επόμενο

Διαβάστε στο φύλλο της Κυριακής 17 Απρίλη 2016

Σχετίζεται με Άρθρα

«Η γυναίκα του πρωινού τρένου του Δημήτρη Γράψα»: Η περιφρόνηση των ορίων του κάθε φορά πραγματικού

«Η γυναίκα του πρωινού τρένου του Δημήτρη Γράψα»: Η περιφρόνηση των ορίων του κάθε φορά πραγματικού
από vaspha
10/02/2019
0

παρουσίαση: Ελένη Παγκαλιά Με το δεύτερο βιβλίο του επανέρχεται ο Δημήτρης Γράψας. Με το μυθιστόρημα Η γυναίκα του πρωινού τρένου (εκδόσεις Καστανιώτη) πλέκει τον...

ΣυνεχίστεDetails

H Λευκή Κουρτίνα: Τίποτα τόσο ισχυρό δεν είναι ψεύτικο

H Λευκή Κουρτίνα: Τίποτα τόσο ισχυρό δεν είναι ψεύτικο
από vaspha
17/04/2016
0

Μια καινούργια γνωριμία. Ή ένα καινούργιο πρόσωπο μιας παλιάς γνωριμίας: ο Δημήτρης Γράψας, που οι εκδόσεις Καστανιώτη παρουσιάζουν το πρώτο του μυθιστόρημα με τίτλο...

ΣυνεχίστεDetails
Επόμενο
Διαβάστε στο φύλλο της Κυριακής 17 Απρίλη 2016

Διαβάστε στο φύλλο της Κυριακής 17 Απρίλη 2016

Υπαίθρια φυλακή θέλουν το λιμάνι;

Υπαίθρια φυλακή θέλουν το λιμάνι;

Το «Απέ Μάη» του Αλέξη Τσίπρα

«Πόλεμος εντός των Άστρων» της ΕΕ και του ΔΝΤ, νούμερο δύο

«Συμμάχους – σαπάκια» ψωνίζει ο Τσίπρας

«Συμμάχους – σαπάκια» ψωνίζει ο Τσίπρας

Φύλλο 10-11.5

Ένας χρόνος χωρίς τον Σπύρο Χαϊκάλη

Ισχυρή Attack για μήνυμα ανατροπής

Συγκίνηση κι έμπνευση στη Μακρόνησο

Η καπιταλιστική «ταυτότητα» της Ρωσίας του Πούτιν

Πλήρη Περιεχόμενα

Ανάλυση

Ρωσία: Ιμπεριαλιστική χώρα, με σκληρή εκμετάλλευση
Ανάλυση

Ρωσία: Ιμπεριαλιστική χώρα, με σκληρή εκμετάλλευση

από Γιάννης Ελαφρός
13/05/2025

Ατζέντα

Εκδήλωση σήμερα 12/5 για Παλαιστίνη , με τον Πρόεδρο του Δημοκρατικού Μετώπου για Ειρήνη και Ισότητα και βουλευτή του ΚΚ Ισραήλ
Ατζέντα

Εκδήλωση σήμερα 12/5 για Παλαιστίνη , με τον Πρόεδρο του Δημοκρατικού Μετώπου για Ειρήνη και Ισότητα και βουλευτή του ΚΚ Ισραήλ

12/05/2025
Παρουσίαση του βιβλίου του Λεωνίδα Βατικιώτη για την Ουκρανία
Ατζέντα

Παρουσίαση του βιβλίου του Λεωνίδα Βατικιώτη για την Ουκρανία

09/05/2025
“Σαν πέτρινα λιοντάρια στη μπασιά της νύχτας” – προβολή ντοκιμαντέρ για τη Μακρόνησο στη Λέσχη Αναιρέσεις στις 6/5
Ατζέντα

“Σαν πέτρινα λιοντάρια στη μπασιά της νύχτας” – προβολή ντοκιμαντέρ για τη Μακρόνησο στη Λέσχη Αναιρέσεις στις 6/5

06/05/2025

Διεθνή

Σάλπισμα πολέμου από Βερολίνο και Παρίσι
Διεθνή

Σάλπισμα πολέμου από Βερολίνο και Παρίσι

από Χρίστος Κρανάκης
11/05/2025

Αφιέρωμα

Κλιμάκωση αγώνα για ΣΣΕ στα ΜΜΕ
Ζητώ τον λόγο

Κλιμάκωση αγώνα για ΣΣΕ στα ΜΜΕ

Λένα Βερδέ

15/05/2025
Κομμουνιστική Απελευθέρωση: Εδώ και τώρα μέτρα για τους πυρόπληκτους μετανάστες εργάτες γης στη Νέα Μανωλάδα Ηλείας!
Μετανάστες - Πρόσφυγες

Κομμουνιστική Απελευθέρωση: Εδώ και τώρα μέτρα για τους πυρόπληκτους μετανάστες εργάτες γης στη Νέα Μανωλάδα Ηλείας!

Ανακοίνωση της Κομμουνιστικής Απελευθέρωσης Δυτικής Ελλάδας Εδώ και τώρα μέτρα για τους πυρόπληκτους μετανάστες εργάτες γης στην Νέα Μανωλάδα Ηλείας! ...

15/05/2025
Χωρίς νερό και καθαριότητα και με άθλια συμπεριφορά
Στρατευμένοι

Χωρίς νερό και καθαριότητα και με άθλια συμπεριφορά

Δίκτυο Ελεύθερων Φαντάρων «Σπάρτακος» ▸Καταγγελίες φαντάρων από Κάρπαθο, Λέσβο και Έβρο για συνεχείς καταπατήσεις δικαιωμάτων Δέκτες τριών ακόμη επιστολών καταγγελίας ...

15/05/2025
Ένας χρόνος χωρίς τον Σπύρο Χαϊκάλη – Εκδήλωση στη μνήμη του στις 24 Μάη
Μνήμη

Ένας χρόνος χωρίς τον Σπύρο Χαϊκάλη – Εκδήλωση στη μνήμη του στις 24 Μάη

Ένας χρόνος συμπληρώνεται σήμερα από την ημέρα που έφυγε από κοντά μας ο σύντροφος Σπύρος Χαϊκάλης. Ο Σπύρος γεννήθηκε και ...

15/05/2025
Ο αγώνας για το δίκιο των λαών είναι δικός μας αγώνας – Για την ακύρωση της εκδήλωσης της πρεσβείας του Ισραήλ
Παρεμβάσεις

Ο αγώνας για το δίκιο των λαών είναι δικός μας αγώνας – Για την ακύρωση της εκδήλωσης της πρεσβείας του Ισραήλ

Ανακοίνωση του Σωματείου Υπαλλήλων Βιβλίου-Χάρτου Θεσσαλονίκης για την παρέμβαση ενάντια στην πραγματοποίηση εκδήλωσης στη Διεθνή Έκθεση Βιβλίου από την πρεσβεία ...

15/05/2025
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Facebook Instagram Twitter Youtube RSS

Εβδομαδιαία πολιτική εφημερίδα ΠΡΙΝ

Κυκλοφορεί όλο το Σαββατοκύριακο

Αναζητείστε την στα περίπτερα

Συνδρομές και ενισχύσεις

Δικαιούχος: Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες «Πριν»

ALPHA BANK Αρ. Λογαριασμού: 260002002006023
IBAN: GR1801402600260002002006023

Τρόποι επικοινωνίας

Τηλ. 2108227949

Email: ipringr@gmail.com
Κλεισόβης 9, πλησίον Κάνιγγος, 10677 Αθήνα

© 1990 - 2024 Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες ΠΡΙΝ - Power by WordPress & Jegtheme - Web Developer & Designer Vaspha.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
  • Αρχική
  • Κύρια Θέματα
  • Επικαιρότητα
  • Πολιτική
  • Κοινωνία
  • Διεθνή
  • Πολιτισμός
  • Θεωρία
  • Στήλες – Άρθρα
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
  • Αριστερό Εξτρέμ

© 1990 - 2024 Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες ΠΡΙΝ - Power by WordPress & Jegtheme - Web Developer & Designer Vaspha.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies. Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε αυτόν τον ιστότοπο, συναινείτε στη χρήση cookies. Διαβάστε την Πολιτική Απορρήτου.