Εφημερίδα ΠΡΙΝ

Για την αντικαπιταλιστική ανατροπή
και την κομμουνιστική απελευθέρωση

  • Πολιτική
    • Οικονομία
    • Αστική Πολιτική
    • Αριστερά
    • Ακροδεξιά – Φασισμός
    • Σπόντες
  • Κοινωνία
    • Υγεία
    • Εργαζόμενοι
    • Νεολαία
    • Πόλη – Δήμοι / Περιφέρειες
    • Εκπαίδευση
    • Γυναίκα – Φύλο
    • Αγρότες
    • Μετανάστες – Πρόσφυγες
    • Δικαιώματα
    • ΜΜΕ
    • Στρατευμένοι
    • Αθλητισμός
    • Μνήμη
    • Ατζέντα
  • Διεθνή
    • Περισκόπιο
    • Κόσμος Ανάποδα
    • Διεθνής Οικονομία
    • Ευρωπαϊκή Ένωση
    • Βαλκάνια – ΝΑ Μεσόγειος
    • Κόσμος
    • Πολεμικές Συγκρούσεις
    • Διεθνές εργατικό Κίνημα
    • Διεθνή Αριστερά
    • Διεθνισμός
    • Γράμμα από…
  • Πολιτισμός
    • Ταινίες-σειρές
    • Λογοτεχνία
    • Θέατρο
    • Μουσική
    • Εικαστικά
    • Παρεμβάσεις
  • Θεωρία
    • Ανάλυση
    • Κίνηση Ιδεών
    • Βιβλιοπαρουσιάσεις
    • Ρωγμές στον Χρόνο
    • Αφιερώματα
  • Στήλες – Άρθρα
    • Editorial
    • Σχόλιο Πρώτης Σελίδας
    • Αριστερό Εξτρέμ
    • Η δεύτερη ματιά
    • Η Αλλη Οψη
    • Σχόλια στο ημίφως
    • Πίσω από τις κάμερες
    • Ζητώ τον λόγο
    • Απόψεις
    • Διάλογος
    • Αναδημοσιεύσεις
    • Παλαιότερες Στήλες
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
    • Περιβάλλον
    • Επιστήμη
    • Τεχνολογία
  • International Texts
  • Πολιτική
    • Οικονομία
    • Αστική Πολιτική
    • Αριστερά
    • Ακροδεξιά – Φασισμός
    • Σπόντες
  • Κοινωνία
    • Υγεία
    • Εργαζόμενοι
    • Νεολαία
    • Πόλη – Δήμοι / Περιφέρειες
    • Εκπαίδευση
    • Γυναίκα – Φύλο
    • Αγρότες
    • Μετανάστες – Πρόσφυγες
    • Δικαιώματα
    • ΜΜΕ
    • Στρατευμένοι
    • Αθλητισμός
    • Μνήμη
    • Ατζέντα
  • Διεθνή
    • Περισκόπιο
    • Κόσμος Ανάποδα
    • Διεθνής Οικονομία
    • Ευρωπαϊκή Ένωση
    • Βαλκάνια – ΝΑ Μεσόγειος
    • Κόσμος
    • Πολεμικές Συγκρούσεις
    • Διεθνές εργατικό Κίνημα
    • Διεθνή Αριστερά
    • Διεθνισμός
    • Γράμμα από…
  • Πολιτισμός
    • Ταινίες-σειρές
    • Λογοτεχνία
    • Θέατρο
    • Μουσική
    • Εικαστικά
    • Παρεμβάσεις
  • Θεωρία
    • Ανάλυση
    • Κίνηση Ιδεών
    • Βιβλιοπαρουσιάσεις
    • Ρωγμές στον Χρόνο
    • Αφιερώματα
  • Στήλες – Άρθρα
    • Editorial
    • Σχόλιο Πρώτης Σελίδας
    • Αριστερό Εξτρέμ
    • Η δεύτερη ματιά
    • Η Αλλη Οψη
    • Σχόλια στο ημίφως
    • Πίσω από τις κάμερες
    • Ζητώ τον λόγο
    • Απόψεις
    • Διάλογος
    • Αναδημοσιεύσεις
    • Παλαιότερες Στήλες
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
    • Περιβάλλον
    • Επιστήμη
    • Τεχνολογία
  • International Texts
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Εφημερίδα ΠΡΙΝ
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Αρχική Πολιτισμός

Ικέτιδες με τρόπο τρυφερό

05/11/2014
σε Πολιτισμός
Κοινοποίηση στο FacebookΚοινοποίηση στο TwitterΑποστολή σε Email

 

Οι Ικέτιδες του Αισχύλου σε σκηνοθεσία Χρήστου Στέργιογλου είναι μια παράσταση που έχει φροντίσει εξαιρετικά το κείμενο. Μετά την επιτυχία του καλοκαιριού στην Πειραιώς 260, η πόλη που δέχεται αίτημα ασύλου από τις κυνηγημένες κόρες του Δαναού μεταφέρεται στο Bios – για δέκα παραστάσεις.

Σε κοινέςΚατηγορίες

Αντί Λιράζ: Αλληλεγγύη στους διαδηλωτές που σταμάτησαν την εκδήλωση της πρεσβείας του Ισραήλ

Ατομική εικαστική έκθεση του Βασίλη Παπαγεωργίου στη Γκαλερί Έρση

Η τραγωδία του Αισχύλου Ικέτιδες αφηγείται ένα μέρος του μύθου των Δαναΐδων. Ο Δαναός έφτιαξε ένα πλοιάριο και έφυγε με τις 50 κόρες του για την Ελλάδα, προκειμένου να αποφύγουν τον εξαναγκασμό σε γάμο με τους 50 γιούς του αδελφού του Αίγυπτου. Αυτός ο μύθος, αναφέρει ο Έρν. Μπόρνεμαν, εξιστορεί αναμφισβήτητα τη φυγή ενός προελληνικού λαού από την Αίγυπτο και τη συγχώνευσή του με τους Πελασγούς κατοίκους του Άργους.

Η τραγωδία θέτει ένα δίλημμα. Πρέπει η πόλη του Άργους να δώσει άσυλο στις ικέτιδες ή όχι; Αν αρνηθεί, κινδυνεύει από την τιμωρία των θεών. Αν τις δεχτεί, θα αντιμετωπίσει πολεμική εισβολή των Αιγυπτίων. Επειδή το θέμα του γάμου που απαιτούν οι γιοί του Αίγυπτου παρουσιάζεται συχνά με τον σημερινό τονισμό της ηθικής απέναντι σε μια πράξη αιμομιξίας, χρειάζεται να έχουμε υπόψη μας ότι την εποχή που γράφονται οι Ικέτιδες στην πατριαρχική Αθήνα μια μοναχοκόρη ήταν υποχρεωμένη να παντρευτεί συγγενή της, για να μείνει η περιουσία της στο γένος.

Άρα όταν οι κάτοικοι του πατριαρχικού Άργους έχουν να κρίνουν το αίτημα των πενήντα θυγατέρων του Δαναού δεν ασχολούνται με το αιμομικτικό μπαγκράουντ της υπόθεσης αλλά με το ότι οι κυνηγημένες κόρες που φθάνουν στην πόλη τους ζητώντας άσυλο προστατεύονται από τους θεούς – επειδή ακριβώς καταφεύγουν στην ικεσία. Το δίλημμα που έχει ν’ αντιμετωπίσει ο βασιλιάς του Άργους Πελασγός μεταφέρεται στους ίδιους τους πολίτες που θα κληθούν να αποφασίσουν σε συνέλευση.

Ο Αισχύλος, που θεωρούσε κορυφαίο γεγονός της ζωής του ότι πολέμησε στη μάχη του Μαραθώνα, καταφεύγει σε έναν από τους βασικούς καταγωγικούς μύθους των Ελλήνων, για να μιλήσει για το δίκιο του αμυνόμενου και την ανωτερότητα της δημοκρατίας, σε στιγμές κινδύνου. Στοιχείο της δημοκρατίας βέβαια, εκτός από τη συμμετοχή των πολιτών στη λήψη των αποφάσεων, είναι η θέση της γυναίκας. Το Άργος λέγεται ότι είχε μια δημοκρατική παράδοση, στο πλαίσιο των ταξικών συγκρούσεων της εποχής, κι ακόμα ότι οι γυναίκες της πόλης με επικεφαλής την ποιήτρια Τελέσιλλα έδωσαν ηρωική μάχη και απέκρουσαν επίθεση των Σπαρτιατών το 494/493 π.Χ.

Η συγκεκριμένη παράσταση, σε σκηνοθεσία Χρήστου Στέργιογλου, στέκεται σε έναν χαλαρό τόνο που υπογραμμίζει το ενιαίο και το ομαδικό στοιχείο της αφήγησης. Οι ηθοποιοί φοράνε πρόχειρα ρούχα, σαν να κάνουν πρόβα, ξέρουν όλο το κείμενο απέξω και το μοιράζουν εκείνη τη στιγμή μεταξύ τους. Από το χορό βγαίνουν, ξεχωρίζουν και επιστρέφουν σε αυτόν τα πρόσωπα που θα πουν τους υπόλοιπους ρόλους. Είναι ένα πλήθος δεμένο με την ιστορία που έχει ν’ αντιμετωπίσει.

Η ποιητική γλώσσα της μετάφρασης του Ιωάννη Γρυπάρη επικρατεί στο χώρο που της παραδίδεται. Δεν δημιουργείται ατμόσφαιρα έντασης ανάμεσα στο χορό των κοριτσιών και στο σώμα των θεατών που στο τέλος καλείται να τις προστατέψει. Ο θεατής αισθάνεται την απειλή που περιγράφει το έργο για τις κόρες ή για την πόλη. Δεν συναισθάνεται τη δυσκολία της απόφασης. Η ουσία της τραγωδίας όμως είναι να φτάσουμε στην απόφαση ότι οι κόρες πρέπει να προστατευτούν.
Ίσως στη σημερινή συνθήκη το έργο λειτουργούσε καλύτερα σε ένα χώρο που θα σήμαινε τόπο ο οποίος δέχεται απειλή. Να κρατήσουμε όμως τη σπουδαία δουλειά πάνω στην ερμηνεία του κειμένου που έκανε η ομάδα. Σε αυτό επικεντρώθηκε ο Στέργιογλου στην πρώτη του σκηνοθετική απόπειρα και οφείλουμε να του το αναγνωρίσουμε.

 

Παναγιώτης Φραντζής

 

iketides

Παραγωγή: Φεστιβάλ Αθηνών. Μετάφραση: Ιωάννης Γρυπάρης. Σκηνοθεσία: Χρήστος Στέργιογλου. Δραματουργική συνεργασία: Άννα Πιατά. Κίνηση: Ζωή Χατζηαντωνίου. Σκηνικά-κοστούμια: Άγγελος Μέντης. Επιμέλεια φωτισμών: Νίκος Βλασόπουλος. Βοηθός σκηνοθέτη: Μιχάλης Χατζηνικολιδάκης. Οργάνωση παραγωγής: Τέτα Αποστολάκη. Παίζουν: Ναζίκ Αϊδινιάν, Ασπασία-Μαρία Αλεξίου, Νικόλ Δημητρακοπούλου, Μελίσσα Κωτσάκη, Δήμητρα Μητροπούλου, Κέλλυ Παπαδοπούλου, Ιωάννα Πιατά, Ανδρομάχη Σπανέλλη.

Bios, Πειραιώς 84, Αθήνα. Μέχρι τις 25 Νοεμβρίου, Δευτέρα-Τρίτη στις 20:30. Εισιτήριο: 10 ευρώ. Τηλ.: 2103425335.

 

Ετικέτες: πρωτοσέλιδο
ΚοινοποίησεTweetΑποστολή
Προηγούμενο

Μορφές οργάνωσης του υποκειμένου

Επόμενο

Τρομοκρατούν τον κοσμάκη!

Σχετίζεται με Άρθρα

Καλοκαιρινοί εκβιασμοί και απειλητικά «ραβασάκια» από την κυβέρνηση για την αξιολόγηση

Καλοκαιρινοί εκβιασμοί και απειλητικά «ραβασάκια» από την κυβέρνηση για την αξιολόγηση
από Δημήτρης Τζιαντζής
06/08/2024
0

Παράνομες εντολές ενώ οι εργαζόμενοι βρίσκονται σε άδεια και τα σχολεία είναι κλειστά Παρά την απεργία-αποχή που έχουν κηρύξει οι συνδικαλιστικές οργανώσεις των εκπαιδευτικών...

ΣυνεχίστεDetails

35 χρόνια 1989: Μια βρόμικη συγκυβέρνηση για την κάθαρση της αστικής τάξης

35 χρόνια 1989: Μια βρόμικη συγκυβέρνηση για την κάθαρση της αστικής τάξης
από vaspha
02/07/2024
0

Γιώργος Κρεασίδης Η ανακοίνωση του σχηματισμού της κυβέρνησης Τζαννετάκη, στις 2 Ιούλη 1989, προκάλεσε ένα πραγματικό πολιτικό σοκ με τη σύμπραξη της νεοφιλελεύθερης ΝΔ...

ΣυνεχίστεDetails
Επόμενο
Τρομοκρατούν τον κοσμάκη!

Τρομοκρατούν τον κοσμάκη!

Σε νέο Μνημόνιο μας σέρνουν Σαμαράς-ΕΕ

Σε νέο Μνημόνιο μας σέρνουν Σαμαράς-ΕΕ

Φυσάει κόντρα σε ολόκληρη τη Γηραιά Ήπειρο

Φυσάει κόντρα σε ολόκληρη τη Γηραιά Ήπειρο

Λιμνάζουσα αντίληψη για τους φοιτητές από το Υπουργείο Παιδείας με στόχο την πειθάρχηση

"Συνήθεια" ή "συνωμοσία";

Φύλλο 10-11.5

Ένας χρόνος χωρίς τον Σπύρο Χαϊκάλη

Ισχυρή Attack για μήνυμα ανατροπής

Συγκίνηση κι έμπνευση στη Μακρόνησο

Η καπιταλιστική «ταυτότητα» της Ρωσίας του Πούτιν

Πλήρη Περιεχόμενα

Ανάλυση

Ρωσία: Ιμπεριαλιστική χώρα, με σκληρή εκμετάλλευση
Ανάλυση

Ρωσία: Ιμπεριαλιστική χώρα, με σκληρή εκμετάλλευση

από Γιάννης Ελαφρός
13/05/2025

Ατζέντα

Εκδήλωση σήμερα 12/5 για Παλαιστίνη , με τον Πρόεδρο του Δημοκρατικού Μετώπου για Ειρήνη και Ισότητα και βουλευτή του ΚΚ Ισραήλ
Ατζέντα

Εκδήλωση σήμερα 12/5 για Παλαιστίνη , με τον Πρόεδρο του Δημοκρατικού Μετώπου για Ειρήνη και Ισότητα και βουλευτή του ΚΚ Ισραήλ

12/05/2025
Παρουσίαση του βιβλίου του Λεωνίδα Βατικιώτη για την Ουκρανία
Ατζέντα

Παρουσίαση του βιβλίου του Λεωνίδα Βατικιώτη για την Ουκρανία

09/05/2025
“Σαν πέτρινα λιοντάρια στη μπασιά της νύχτας” – προβολή ντοκιμαντέρ για τη Μακρόνησο στη Λέσχη Αναιρέσεις στις 6/5
Ατζέντα

“Σαν πέτρινα λιοντάρια στη μπασιά της νύχτας” – προβολή ντοκιμαντέρ για τη Μακρόνησο στη Λέσχη Αναιρέσεις στις 6/5

06/05/2025

Διεθνή

Σάλπισμα πολέμου από Βερολίνο και Παρίσι
Διεθνή

Σάλπισμα πολέμου από Βερολίνο και Παρίσι

από Χρίστος Κρανάκης
11/05/2025

Αφιέρωμα

ΚΕΔΔΑ για την όξυνση του κυβερνητικού αυταρχισμού σε βάρος εκπαιδευτικών, φοιτητών, μαθητών
Δικαιώματα

ΚΕΔΔΑ για την όξυνση του κυβερνητικού αυταρχισμού σε βάρος εκπαιδευτικών, φοιτητών, μαθητών

H ΚΕΔΔΑ- Κίνηση για τις Ελευθερίες, τα Δημοκρατικά Δικαιώματα, την Αλληλεγγύη καταγγέλλει την κλιμάκωση της αυταρχικής επίθεσης της κυβέρνησης που ...

14/05/2025
Σπύρος Χαϊκάλης: Ένας σύντροφος που στεκόταν δίπλα μας
Μνήμη

Σπύρος Χαϊκάλης: Ένας σύντροφος που στεκόταν δίπλα μας

Στις 15 Μαϊου συμπληρώνεται ένας χρόνος από τη μέρα που ο Σπύρος Χαϊκάλης έφυγε από κοντά μας σε αυτοκινητιστικό δυστύχημα ...

13/05/2025
Ισχυρή Attack στα ΑΕΙ για να ρίξουμε σινιάλο ανατροπής
Η Άλλη Όψη

Ισχυρή Attack στα ΑΕΙ για να ρίξουμε σινιάλο ανατροπής

Στις 14 Μαΐου η σπουδάζουσα νεολαία καλείται να πάρει αποφάσεις σε δύο επίπεδα. Αρχικά, έχει τη δυνατότητα να «αξιολογήσει» το ...

13/05/2025
ΠΕΝΕΝ: Κατάπτυστη δικαστική απόφαση στην υπηρεσία των εφοπλιστών – H παναττική απεργία συνεχίζεται!
Εργαζόμενοι

ΠΕΝΕΝ: Κατάπτυστη δικαστική απόφαση στην υπηρεσία των εφοπλιστών – H παναττική απεργία συνεχίζεται!

Ως «κατάπτυστη» χαρακτήρισε η ΠΕΝΕΝ τη δικαστική απόφαση που εκδώθηκε σήμερα Τρίτη, δεύτερη ημέρα της 48ωρης απεργίας της Ένωσης, μετά ...

13/05/2025
Ισάμ Μαχούλ: Ο πόλεμος στη Γάζα είναι προμελετημένη εκστρατεία γενοκτονίας
Πολιτική

Ισάμ Μαχούλ: Ο πόλεμος στη Γάζα είναι προμελετημένη εκστρατεία γενοκτονίας

Μια σημαντική πολιτική εκδήλωση πραγματοποιήθηκε τη Δευτέρα από την Πρωτοβουλία αλληλεγγύης στον Παλαιστινιακό λαό σωματείων και συλλογικοτήτων και την Ένωση ...

13/05/2025
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Facebook Instagram Twitter Youtube RSS

Εβδομαδιαία πολιτική εφημερίδα ΠΡΙΝ

Κυκλοφορεί όλο το Σαββατοκύριακο

Αναζητείστε την στα περίπτερα

Συνδρομές και ενισχύσεις

Δικαιούχος: Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες «Πριν»

ALPHA BANK Αρ. Λογαριασμού: 260002002006023
IBAN: GR1801402600260002002006023

Τρόποι επικοινωνίας

Τηλ. 2108227949

Email: ipringr@gmail.com
Κλεισόβης 9, πλησίον Κάνιγγος, 10677 Αθήνα

© 1990 - 2024 Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες ΠΡΙΝ - Power by WordPress & Jegtheme - Web Developer & Designer Vaspha.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
  • Αρχική
  • Κύρια Θέματα
  • Επικαιρότητα
  • Πολιτική
  • Κοινωνία
  • Διεθνή
  • Πολιτισμός
  • Θεωρία
  • Στήλες – Άρθρα
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
  • Αριστερό Εξτρέμ

© 1990 - 2024 Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες ΠΡΙΝ - Power by WordPress & Jegtheme - Web Developer & Designer Vaspha.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies. Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε αυτόν τον ιστότοπο, συναινείτε στη χρήση cookies. Διαβάστε την Πολιτική Απορρήτου.